W bieżącym numerze biuletynu przedstawiamy wyniki badań sondażowych przeprowadzonych w dniach 24 października - 30 listopada 2011 roku na próbie 100 nauczycieli i 407 uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników o profilu rolno-spożywczym w województwie łódzkim. Na pytania dotyczące szkolnych zajęć praktycznych odpowiadali nauczyciele i uczniowie ze szkół posiadających warsztaty lub pracownie do praktycznej nauki zawodu.
Czy szkolne zajęcia praktyczne przygotowują do pracy w zawodzie?
Zdecydowana większość uczniów kształcących się na kierunkach rolno-spożywczych (71%) uważa, że wiedza i umiejętności zdobywane w ramach praktycznego kształcenia zawodowego odpowiednio przygotowują do przyszłej pracy zawodowej, natomiast niespełna jedna trzecia (29%) ocenia skuteczność tych zajęć jako niewystarczającą.
Wśród tych, którzy odbywali zajęcia praktycznej nauki zawodu w szkolnych warsztatach lub pracowniach przeważają pozytywne doświadczenia (62%-73%). Większość uczniów jest zadowolona ze sposobu prowadzenia zajęć, a także ze stopnia, w jakim wyposażenie i zaplecze techniczne pracowni odzwierciedlało rzeczywiste warunki pracy oraz umożliwiało zapoznanie się z nowymi technologiami.
Wśród nauczycieli również przeważają opinie o skutecznym przygotowywaniu do zawodu w ramach zajęć praktycznych w ich szkołach. Większość z nich (56%-59%) ocenia, że pracownie i warsztaty, w których odbywają się zajęcia zapewniają uczniom kontakt z technologiami stosowanymi w danym zawodzie, pozwalają na odtworzenie faktycznych warunków miejsca pracy, a także oferują pełną możliwość nauczania praktycznej strony zawodu.
| ||
Człowiek - najlepsza inwestycja
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
|