W tym numerze Biuletynu kontynuujemy prezentację opinii uczestników Focus Group Intervews (zogniskowane wywiady grupowe). W dwóch sesjach dyskusyjnych przeprowadzonych w październiku 2011 r. uczestniczyło łącznie 20 przedstawicieli organów prowadzących szkoły, nadzoru oświatowego, WODN oraz dyrektorzy szkół zawodowych kształcących młodzież na kierunkach rolno-spożywczych. Wypowiadali się oni na temat kształcenia absolwentów szkół zawodowych w kontekście wyzwań rynku pracy i oczekiwań pracodawców.
Cele kształcenia zawodowego
W jednej z sesji dyskusyjnych, przeprowadzonej 11 października 2011 r., uczestniczyli przedstawiciele organów prowadzących szkoły kształcące absolwentów na potrzeby branży rolno-spożywczej, przedstawiciele nadzoru oświatowego (Kuratorium Oświaty) i Wojewódzkiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Uczestnicy spotkania wypowiadali się m.in. na temat celów kształcenia zawodowego.
"Jedno z podstawowych pytań, komu ma służyć edukacja?"Badani podkreślali, że uczniom są potrzebne zarówno umiejętności zawodowe, jak i kompetencje niezbędne do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
"Jeżeli rzeczywiście myślimy o pracowniku na przysłowiową taśmę, to jemu wystarczy wiedza technologiczna związana z operacjami, które realizuje. Natomiast jeżeli ma organizować własną aktywność gospodarczą, no to jemu jest potrzebna nieco szersza wiedza.Zdaniem badanych zadaniem szkoły zawodowej nie jest jedynie przysposobienie młodego człowieka do pracy w wyuczonym zawodzie w charakterze pracownika najemnego. Absolwent musi charakteryzować się dużą elastycznością wobec zmian zachodzących na rynku pracy oraz powinien być przygotowany do prowadzenia własnej działalności.
| ||
Człowiek - najlepsza inwestycja
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
|