UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 35/2024

Nastroje konsumenckie

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2024-09-10
Pod koniec sierpnia w badaniu telefonicznym, po trzech miesiącach przerwy, zapytaliśmy o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.
STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE
W sierpniowym badaniu zmiany odnoszące się do finansów Polaków i ich zachowań konsumenckich można w jakiejś mierze tłumaczyć wydatkami związanymi z sezonem urlopowym.
Z jednej strony w stosunku do maja wzrósł odsetek badanych, którzy zadeklarowali, że w ich gospodarstwach domowych w ciągu ostatniego miesiąca dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji, np. zakup wycieczki, mebli, obligacji (wzrost z 28% do 35%). Z drugiej strony zmniejszył się udział ankietowanych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy (spadek o 7 punktów, do 45%), a wzrósł ograniczających wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 40% do 43%) oraz przyznających, że konieczne było pożyczenie pieniędzy na ich zaspokojenie (z 11% do 17%). Ponadto w porównaniu z majem zmniejszył się nieco udział badanych, którzy zadeklarowali, że w ich gospodarstwach domowych dokonano większych nieplanowanych inwestycji (z 19% do 17%), a minimalnie przybyło planujących większe zakupy, inwestycje w ciągu najbliższego miesiąca (z 20% do 22%).
Rysunek 1. Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana (Pani) gospodarstwie domowym: Odsetki odpowiedzi twierdzących. trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb - XI 2023  39%. II 2024 38%. V 2024 40%. VIII 2024 43%. konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb - XI 2023  11%. II 2024 12%. V 2024 11%. VIII 2024 17%.  udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy - XI 2023  47%. II 2024 47%. V 2024 52%. VIII 2024 45%. dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji) - XI 2023  29%. II 2024 24%. V 2024 28%. VIII 2024 35%. dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny - XI 2023  16%. II 2024 17%. V 2024 19%. VIII 2024 17%. A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(i) lub ktoś z Pana(i) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje? - XI 2023  18%. II 2024 19%. V 2024 20%. VIII 2024 22%.
OCZEKIWANIA DOCHODOWE I INFLACYJNE
W stosunku do maja zwiększyły się nieco oczekiwania inflacyjne. Od tego czasu inflacja przyspieszyła. Gdy pytaliśmy o te kwestie w maju, inflacja r/r wynosiła 2,5%, w czerwcu – 2,6%, w lipcu wzrosła do 4,2%, a według szybkiego szacunku GUS1Pokaż przypis w sierpniu ceny towarów i usług w skali roku wzrosły o 4,3%. Na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy przybyło nieco uważających, że w najbliższych dwunastu miesiącach ceny będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku (z 32% do 34%), a ubyło liczących na ich wolniejsze tempo wzrostu (z 17% do 13%). Nadal jednak najwięcej ankietowanych jest zdania, że utrzyma się zbliżone tempo wzrostu cen (42%).
1.
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-pot-inflacja-/miesieczne-wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-od-1982-roku/
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/szybki-szacunek-wskaznika-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-sierpniu-2024-roku,21,24.html
Rysunek 2. Jak Pan(i) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług: będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku:  XI 2023 - 23% II 2024 - 20% V 2024 - 32% VIII 2024 - 34% . będą rosły w zbliżonym tempie:  XI 2023 - 39% II 2024 - 41% V 2024 - 41% VIII 2024 - 42% . będą rosły wolniej:  XI 2023 - 24% II 2024 - 26% V 2024 - 17% VIII 2024 - 13%.  nie będą rosły:  XI 2023 - 4% II 2024 - 4% V 2024 - 3% VIII 2024 - 3%.  Trudno powiedzieć:  XI 2023 - 10% II 2024 - 9% V 2024 - 7% VIII 2024 - 8%.
Jednocześnie w porównaniu z majem wzrósł udział badanych obawiających się spadku dochodów swojego gospodarstwa domowego (z 20% do 25%), przy czym wyraźnie zwiększył się udział przewidujących ich znaczny spadek (z 8% do 13%). Natomiast odsetek liczących na wzrost dochodów praktycznie się nie zmienił (31%). Podobnie jak w poprzednich pomiarach największa część respondentów nie przewiduje zmian w tym obszarze (37%).
Rysunek 3. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana (Pani) gospodarstwa domowego: znacznie wzrosną: XI 2023 - 4% II 2024 - 5% V 2024 - 7% VIII 2024 - 5%.  trochę wzrosną: XI 2023 - 31%;  II 2024 - 31%;  V 2024 - 25%;  VIII 2024 - 26%. nie zmienią się: XI 2023 - 38%;  II 2024 - 41%;  V 2024 - 41%;  VIII 2024 - 37%.  trochę zmaleją: XI 2023 - 12%;  II 2024 - 11%;  V 2024 - 12%;  VIII 2024 - 12%;    znacznie zmaleją: XI 2023 - 6%;  II 2024 - 8%;  V 2024 - 8%;  VIII 2024 - 13%.  Trudno powiedzieć: XI 2023 - 9%;  II 2024 - 4%;  V 2024 - 7%;  VIII 2024 - 6%.
PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ
Wymiar indywidualny
W ocenach własnych perspektyw na przyszłość, a także sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego obawy przed pogorszeniem wyrażane są porównywalnie często co nadzieje na poprawę (odsetki odpowiednio: 35% wobec 37% oraz 35% wobec 34%). Natomiast w myśleniu o sytuacji gospodarczej w Polsce jest odwrotnie – zdecydowanie przeważają obawy (48% wobec 30%).
W ciągu ostatnich trzech miesięcy zarejestrowaliśmy pewien wzrost obaw w przewidywaniach dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych respondentów (z 30% do 34%), co można tłumaczyć wzrostem obaw związanych ze spadkiem dochodów gospodarstw domowych i wzrostem inflacji.
Rysunek 4.  Czy Pan(i) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o: - swojej przyszłości LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 36%. Raczej z obawą 37%. Bez większych nadziei ani obaw 22%. Trudno powiedzieć 5%.  - swojej przyszłości LUTY 2024: Raczej z nadzieją 38%. Raczej z obawą 37%. Bez większych nadziei ani obaw 22%. Trudno powiedzieć 3%.  - swojej przyszłości MAJ 2024: Raczej z nadzieją 38%. Raczej z obawą 39%. Bez większych nadziei ani obaw 19%. Trudno powiedzieć 4%.  - swojej przyszłości SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 35%. Raczej z obawą 37%. Bez większych nadziei ani obaw 23%. Trudno powiedzieć 5%.   - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 32%. Raczej z obawą 33%. Bez większych nadziei ani obaw 29%. Trudno powiedzieć 7%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy LUTY 2024: Raczej z nadzieją 35%. Raczej z obawą 22%. Bez większych nadziei ani obaw 38%. Trudno powiedzieć 5%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy MAJ 2024: Raczej z nadzieją 34%. Raczej z obawą 30%. Bez większych nadziei ani obaw 34%. Trudno powiedzieć 2%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 35%. Raczej z obawą 34%. Bez większych nadziei ani obaw 27%. Trudno powiedzieć 4%.   - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 31%. Raczej z obawą 45%. Bez większych nadziei ani obaw 16%. Trudno powiedzieć 8%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy LUTY 2024: Raczej z nadzieją 31%. Raczej z obawą 44%. Bez większych nadziei ani obaw 21%. Trudno powiedzieć 4%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy MAJ 2024: Raczej z nadzieją 28%. Raczej z obawą 49%. Bez większych nadziei ani obaw 18%. Trudno powiedzieć 5%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 30%. Raczej z obawą 48%. Bez większych nadziei ani obaw 19%. Trudno powiedzieć 4%.
Wymiar środowiskowy
Respondenci, opisując nastroje panujące w ich najbliższym otoczeniu we wszystkich uwzględnionych w sondażu wymiarach, podobnie jak w poprzednich pomiarach, dostrzegają więcej obaw niż nadziei, a największa przewaga występuje w przypadku sytuacji gospodarczej (45% wobec 19%). W porównaniu z majem badani we wszystkich analizowanych obszarach wśród osób w najbliższym otoczeniu dostrzegają trochę mniej nadziei.
Tak jak we wcześniejszych pomiarach postrzegane nastroje środowiskowe są mniej optymistyczne niż te deklarowane przez samych respondentów.
Rysunek 5. Czy osoby w Pana (Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan (Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o: - swojej przyszłości LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 26%. Raczej z obawą 42%. Bez większych nadziei ani obaw 16%. Trudno powiedzieć 15%.   - swojej przyszłości LUTY 2024: Raczej z nadzieją 29%. Raczej z obawą 40%. Bez większych nadziei ani obaw 21%. Trudno powiedzieć 10%.   - swojej przyszłości MAJ 2024: Raczej z nadzieją 28%. Raczej z obawą 41%. Bez większych nadziei ani obaw 20%. Trudno powiedzieć 11%.   - swojej przyszłości SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 25%. Raczej z obawą 43%. Bez większych nadziei ani obaw 20%. Trudno powiedzieć 13%.   - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 24%. Raczej z obawą 37%. Bez większych nadziei ani obaw 24%. Trudno powiedzieć 15%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy LUTY 2024: Raczej z nadzieją 27%. Raczej z obawą 33%. Bez większych nadziei ani obaw 29%. Trudno powiedzieć 11%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy MAJ 2024: Raczej z nadzieją 26%. Raczej z obawą 38%. Bez większych nadziei ani obaw 26%. Trudno powiedzieć 10%.  - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 22%. Raczej z obawą 38%. Bez większych nadziei ani obaw 25%. Trudno powiedzieć 15%.   - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy LISTOPAD 2023: Raczej z nadzieją 26%. Raczej z obawą 44%. Bez większych nadziei ani obaw 15%. Trudno powiedzieć 15%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy LUTY 2024: Raczej z nadzieją 27%. Raczej z obawą 44%. Bez większych nadziei ani obaw 20%. Trudno powiedzieć 9%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy MAJ 2024: Raczej z nadzieją 22%. Raczej z obawą 47%. Bez większych nadziei ani obaw 19%. Trudno powiedzieć 12%.  - sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy SIERPIEŃ 2024: Raczej z nadzieją 19%. Raczej z obawą 45%. Bez większych nadziei ani obaw 20%. Trudno powiedzieć 15%.
WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH
Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK). Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzieli odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej2Pokaż przypis. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi 3,7 i jest nieco niższa niż w maju. Można zatem stwierdzić, że przeciętnie pytani wyrazili optymizm w mniej więcej czterech dziedzinach. Największa część zadeklarowała go w trzech obszarach (17%), a niewiele mniej – w czterech (15%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6. Wskaźnik nastrojów konsumenckich Wskaźnik = 0, w listopadzie 2023  - 3%, w lutym 2024  - 5%, w maju 2024 - 4%, w sierpniu 2024 - 8%.  Wskaźnik = 1, w listopadzie 2023  - 10%, w lutym 2024  - 8%, w maju 2024 - 12%, w sierpniu 2024 - 11%.  Wskaźnik = 2, w listopadzie 2023  - 15%, w lutym 2024  - 17%, w maju 2024 - 15%, w sierpniu 2024 - 13%.  Wskaźnik = 3, w listopadzie 2023  - 18%, w lutym 2024  - 17%, w maju 2024 - 17%, w sierpniu 2024 - 17%.  Wskaźnik = 4,  w listopadzie 2023  - 19%, w lutym 2024  - 16%, w maju 2024 - 16%, w sierpniu 2024 - 15%.  Wskaźnik = 5,  w listopadzie 2023  - 15%, w lutym 2024  - 15%, w maju 2024 - 15%, w sierpniu 2024 - 12%.  Wskaźnik = 6,  w listopadzie 2023  - 10%, w lutym 2024  - 9%, w maju 2024 - 10%, w sierpniu 2024 - 12%.  Wskaźnik = 7, w listopadzie 2023  - 5%, w lutym 2024  - 9%, w maju 2024 - 8%, w sierpniu 2024 - 7%.  Wskaźnik = 8, w listopadzie 2023  - 4%, w lutym 2024  - 3%, w maju 2024 - 3%, w sierpniu 2024 - 3%.  Wskaźnik = 9,  w listopadzie 2023  - 1%, w lutym 2024  - 1%, w maju 2024 - 1%, w sierpniu 2024 - 1%.  Wskaźnik = 10,  w listopadzie 2023  - 0%, w lutym 2024  - 0%, w maju 2024 - 0%, w sierpniu 2024 - 0%.  średnia w listopadzie 2023 roku = 3,8; średnia w lutym 2024 roku = 3,9; średnia w maju 2024 roku = 3,8; średnia w sierpniu 2024 roku = 3,7.
Z analiz zróżnicowań społeczno-demograficznych wynika, że stosunkowo dużym optymizmem konsumenckim – co naturalne – charakteryzują się osoby lepiej sytuowane, o wyższych dochodach osobistych (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 7000 zł netto wartość wskaźnika wynosi 5,3 wobec 2,2 wśród osób o dochodach do 1999 zł) oraz zadowolone z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,7 wobec 1,3 wśród oceniających je źle). Stosunkowo wysokie wartości wskaźnik nastrojów konsumenckich osiąga wśród najlepiej wykształconych (4,6 wśród absolwentów wyższych uczelni wobec 2,9 wśród osób z wykształceniem podstawowym), młodszych (5,3 wśród badanych w wieku 18–24 lata wobec 2,9 wśród osób w wieku 65 lat i więcej). Ponadto nieco większy optymizm konsumencki wyrażają mężczyźni niż kobiety (4,1 wobec 3,4). Zauważalne są również pewne zróżnicowania ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania. Relatywnie największy optymizm cechuje mieszkańców dużych miast, liczących od 100 000 do 499 999 mieszkańców (4,2), natomiast najmniejszy – mieszkańców wsi (3,4).
Rysunek 7. Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnie w grupach. Ogółem:  wskaźnik = 3,7; Płeć Mężczyźni:  wskaźnik = 4,1; Kobiety:  wskaźnik = 3,4; Wiek 18–24 lata:  wskaźnik = 5,3; 25–34:  wskaźnik = 4,1; 35–44:  wskaźnik = 4; 45–54 55–64:  wskaźnik = 3,1; 65 lat i więcej:  wskaźnik = 2,9; Miejsce zamieszkania Wieś:  wskaźnik = 3,4; Miasto do 19 999:  wskaźnik = 4,1; 20 000 – 99 999 100 000 – 499 999:  wskaźnik = 4,2; 500 000 i więcej mieszk.:  wskaźnik = 3,7; Wykształcenie Podstawowe:  wskaźnik = 2,9; Zasadnicze zawodowe Średnie:  wskaźnik = 3,7; Wyższe:  wskaźnik = 4,6; Miesięczne dochody netto Do 1999 zł:  wskaźnik = 2,2; Od 2000 do 2999 zł:  wskaźnik = 3,4; Od 3000 do 3999 zł Od 4000 do 4999 zł:  wskaźnik = 4,2; Od 5000 do 6999 zł:  wskaźnik = 4,4; 7000 zł i więcej:  wskaźnik = 5,3; Ocena własnych warunków materialnych Złe:  wskaźnik = 1,3; Średnie:  wskaźnik = 2,7; Dobre:  wskaźnik = 4,7.
Badanie „Aktualności” (8) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) w okresie od 26 do 29 sierpnia 2024 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Liczba stron:
7
Badanie:
202428 Aktualności (8)
Kategorie tematyczne:
Inflacja; ceny, Zachowania konsumenckie
Słowa kluczowe:
zachowania konsumenckie, zakupy, oczekiwania dochodowe, wydatki, inflacja, oszczędne gospodarowanie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry