UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 4/2025

Nastroje konsumenckie

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2025-01-30
W drugiej połowie stycznia w badaniu telefonicznym, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.
STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE
W stosunku do pomiaru z początku grudnia 2024 roku praktycznie nie zmienił się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie (47%), a także pożyczanie pieniędzy na ich zaspokojenie (14%). Tak samo jak ostatnio połowa ankietowanych (50%) stwierdziła, że w ich rodzinach udało się zaoszczędzić w ciągu ostatniego miesiąca trochę pieniędzy.
Natomiast nieco rzadziej niż poprzednio dokonywano większych zakupów i inwestycji – zarówno tych planowanych (spadek z 29% do 25%), jak i nieplanowych (spadek z 21% do 16%), przy jednoczesnym wzroście odsetka planujących takie zakupy, inwestycje w ciągu najbliższego miesiąca (z 17% do 22%).
Rysunek 1. Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi twierdzących wg terminów badań na pytania.  Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana (Pani) gospodarstwie domowym: trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb; konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji); dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny. A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(i) lub ktoś z Pana(i) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje?
OCZEKIWANIA INFLACYJNE I DOCHODOWE
W grudniu 2024 roku, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku poprzedniego, ceny towarów i usług wzrosły o 4,7%, a w stosunku do miesiąca poprzedniego, tj. do listopada utrzymały się przeciętnie na takim samym poziomie1Pokaż przypis.
1.
Główny Urząd Statystyczny: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-grudniu-2024-roku,2,158.html
W drugiej połowie stycznia zmniejszyły się obawy, że ceny w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku (spadek z 30% do 26% deklaracji), a wzrosły odsetki uważających, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie (z 48% do 51%) lub że będą rosły wolniej (z 13% do 16%). Nadal bardzo niewielu ankietowanych uważa, że nie będą one w ogóle rosły (3%).
Rysunek 2. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług: będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku:  będą rosły w zbliżonym tempie;  będą rosły wolniej; nie będą rosły; Trudno powiedzieć.
W stosunku do poprzedniego pomiaru wzrosły oczekiwania dochodowe Polaków. Przybyło badanych liczących na wzrost dochodów własnych gospodarstw domowych (z 34% do 38%), a ubyło uważających, że dochody te pozostaną bez zmian (z 42% do 37%). Podobnie jak na początku grudnia mniej więcej co piąty respondent obawia się spadku dochodów swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższego roku (19%).
Rysunek 3. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana (Pani) gospodarstwa domowego: znacznie wzrosną; trochę wzrosną; nie zmienią się; trochę zmaleją; znacznie zmaleją; Trudno powiedzieć.
PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ
Wymiar indywidualny
W drugiej połowie stycznia postrzeganie sytuacji finansowej gospodarstw domowych respondentów oraz kondycji gospodarki w Polsce jest bardziej optymistyczne niż na początku grudnia. Wzrosły nadzieje na poprawę w tych obszarach, a spadły obawy przed pogorszeniem. Natomiast oceny własnych ogólnych perspektyw stały się nieco bardziej spolaryzowane – minimalnie przybyło zarówno tych, którzy patrzą w przyszłość z nadzieją, jak i z obawami.
W myśleniu o sytuacji finansowej gospodarstw domowych optymizm przeważa nad pesymizmem, natomiast w myśleniu o ogólnych perspektywach oraz o sytuacji gospodarczej w Polsce odwrotnie – obawy przeważają nad nadziejami. Przewaga ta jest większa w przypadku postrzegania sytuacji gospodarczej w Polsce.
Rysunek 4.  Wykres słupkowy.  Czy Pan(i) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o: - swojej przyszłości - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy.  Raczej z nadzieją. Raczej z obawą. Bez większych nadziei ani obaw. Trudno powiedzieć.
Wymiar środowiskowy
Po zarejestrowanym ostatnio pogorszeniu w postrzeganiu nastrojów środowiskowych, w styczniu odnotowaliśmy poprawę. We wszystkich trzech analizowanych obszarach zarejestrowaliśmy mniejszy bądź większy wzrost odsetków deklaracji nadziei przy jednoczesnym spadku obaw. Pomimo tej poprawy, we wszystkich uwzględnionych w sondażu dziedzinach respondenci w swoim najbliższym otoczeniu dostrzegają więcej obaw niż nadziei, a stosunkowo największa przewaga występuje w przypadku postrzegania sytuacji gospodarczej.
Rysunek 5. Wykres słupkowy.  Czy osoby w Pana (Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan (Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o:  swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Raczej z nadzieją. Raczej z obawą. Bez większych nadziei ani obaw. Trudno powiedzieć.
WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH
Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)2Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,7 i jest nieznacznie wyższa niż w grudniu. Można więc powiedzieć, że średnio respondenci zadeklarowali optymizm w mniej więcej czterech obszarach. Największa część wyraziła go w trzech obszarach (17%), a tylko nieznacznie mniej – w dwóch (16%), w czterech (16%) oraz w pięciu (15%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6. Wykres słupkowy i tabela, dane wg terminów badań. Wskaźnik nastrojów konsumenckich. Odsetki wg terminów badań.
Optymizm konsumencki, co naturalne, bardzo wyraźnie zależy od położenia materialnego. Stosunkowo duży optymizm konsumencki charakteryzuje badanych o najwyższych dochodach osobistych (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 7000 zł netto wartość wskaźnika wynosi 5,0 wobec 2,8 wśród badanych o dochodach do 1999 zł) oraz dobrze oceniających warunki materialne swoich gospodarstw domowych (4,5 wobec 1,6 wśród oceniających je źle). Uwzględniając natomiast status społeczno-zawodowy można zauważyć, że średnia wartość wskaźnika nastrojów konsumenckich jest najwyższa wśród prowadzących własną działalność gospodarczą (4,5), a najniższa wśród bezrobotnych i niepracujących z innych powodów (3,0). Ponadto relatywnie duży optymizm konsumencki cechuje mieszkańców największych miast (4,4), badanych w wieku 25–34 lata (4,2) oraz absolwentów wyższych uczelni (4,2). Podobnie jak w poprzednich pomiarach mężczyźni wyrażali trochę większy optymizm konsumencki niż kobiety (4,0 wobec 3,5).
Rysunek 7. Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnie w grupach.
Badanie „Aktualności” (16) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 88,2%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 11,8%) w okresie od 20 do 22 stycznia 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Liczba stron:
8
Badanie:
202503 Aktualności (16)
Kategorie tematyczne:
Inflacja; ceny, Zachowania konsumenckie
Słowa kluczowe:
zachowania konsumenckie, zakupy, oczekiwania dochodowe, wydatki, inflacja, oszczędne gospodarowanie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry