UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 28/2025

Nastroje konsumenckie w drugiej połowie kwietnia

Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
|
2025-05-06
W drugiej połowie kwietnia, po mniej więcej półtoramiesięcznej przerwie, zapytaliśmy respondentów o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy badani muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE

Kwietniowe wyniki wskazują na poprawę sytuacji finansowej Polaków. Od grudnia ubiegłego roku zmniejsza się udział badanych deklarujących ograniczanie wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb w swoim gospodarstwie domowym w ciągu ostatniego miesiąca (z 48% w grudniu do 37% obecnie, spadek o 3 punkty procentowe od marca). Jednocześnie w stosunku do pierwszej połowy marca przybyło tych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy w swoim gospodarstwie domowym (z 50% do 58%), a ubyło pożyczających pieniądze na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 14% do 8%).
Tak samo jak na początku marca 30% ankietowanych w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie dokonywało większych, planowanych wcześniej zakupów lub inwestycji, a nieco więcej niż ostatnio – nieplanowanych wcześniej większych zakupów (wzrost z 16% do 19%) oraz przewidywało takie zakupy w ciągu najbliższego miesiąca (z 20% do 23%).
Rysunek 1. Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi twierdzących wg terminów badań na pytania.  Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana (Pani) gospodarstwie domowym: trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb; konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji); dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny. A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(i) lub ktoś z Pana(i) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje?

OCZEKIWANIA INFLACYJNE I DOCHODOWE

Zgodnie z szybkim szacunkiem ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2025 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego wzrosły o 4,2%1Pokaż przypis. W poprzednich miesiącach, tj. w styczniu, w lutym i marcu wskaźnik ten był nieco wyższy – wyniósł 4,9%2Pokaż przypis.
1.
Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Ceny. Handel / Wskaźniki cen / Szybki szacunek wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2025 r.
2.
Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Ceny. Handel / Wskaźniki cen / Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych (pot. inflacja) / Miesięczne wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych od 1982 r.
W kwietniu już czwarty pomiar z kolei (począwszy od grudnia ubiegłego roku) rejestrujemy spadek odsetka obawiających się szybszego wzrostu cen. Obecnie 22% badanych (o 2 punkty mniej niż w marcu) uważa, że ceny będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku, mniej niż połowa – że w zbliżonym tempie (48%, spadek o 4 punkty). Udział liczących na wolniejsze tempo wzrostu cen nie zmienił się (12%), a odsetek przewidujących, że nie będą one rosły, nieco się zwiększył (z 3% do 5%). Jednocześnie już drugi pomiar z rzędu wzrasta niepewność co do dalszego kształtowania się cen (z 9% do 13%).
Rysunek 2. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług: będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku:  będą rosły w zbliżonym tempie;  będą rosły wolniej; nie będą rosły; Trudno powiedzieć.
W stosunku do marca umocniło się przekonanie, że dochody gospodarstw nie zmienią się (z 41% do 46%), a zmniejszył się udział badanych spodziewających się ich wzrostu (z 37% do 34%) bądź spadku (z 17% do 13%). W tym obszarze również wzrosła niepewność (z 5% do 8%).
Rysunek 3. Wykres kolumnowy. Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana (Pani) gospodarstwa domowego: znacznie wzrosną; trochę wzrosną; nie zmienią się; trochę zmaleją; znacznie zmaleją; Trudno powiedzieć.

PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Wymiar indywidualny
W myśleniu o własnych ogólnych perspektywach, a także o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego nadzieje przeważają nad obawami. Szczególnie wyraźna przewaga zaznacza się w opiniach na temat sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego (44% wobec 23%). Natomiast w postrzeganiu sytuacji gospodarczej podobnie jak w poprzednich pomiarach – niezmiennie od listopada 2023 roku, od kiedy o to pytamy – obawy przeważają nad nadziejami (41% wobec 34%).
W stosunku do początku marca we wszystkich analizowanych obszarach wzrosły nadzieje na poprawę, a spadły obawy przed pogorszeniem.
Rysunek 4.  Wykres słupkowy.  Czy Pan(i) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o: - swojej przyszłości - sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy.  Raczej z nadzieją. Raczej z obawą. Bez większych nadziei ani obaw. Trudno powiedzieć.
Wymiar środowiskowy
W porównaniu z początkiem marca poprawiły się również nastroje środowiskowe. Pomimo tej poprawy nadal we wszystkich obszarach postrzegane obawy przed pogorszeniem przeważają nad nadziejami na poprawę. Przewaga ta jest bardzo niewielka w przypadku ocen sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (32% wobec 30%), nieco większa w odniesieniu do ogólnych perspektyw na przyszłość (36% wobec 31%), a największa w postrzeganiu kondycji gospodarki (44% wobec 23%).
Rysunek 5. Wykres słupkowy.  Czy osoby w Pana (Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan (Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o:  swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Raczej z nadzieją. Raczej z obawą. Bez większych nadziei ani obaw. Trudno powiedzieć.

WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH

Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)3Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 4,1 i jest trochę wyższa niż w marcu. Od grudnia ubiegłego roku notujemy już trzeci z kolei wzrost wskaźnika nastrojów konsumenckich i jest on aktualnie najwyższy od listopada 2023 roku, od kiedy pytamy o nastroje konsumenckie. Interpretując wartość tego wskaźnika, można stwierdzić, że respondenci wyrazili optymizm przeciętnie w mniej więcej czterech obszarach. Największa ich część wyraziła optymizm w trzech oraz w czterech obszarach (po 16%).
3.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6. Wykres słupkowy. Wskaźnik nastrojów konsumenckich. Odsetki wg terminów badań. Tabela ze średnimi wg terminów badań.
Optymizm konsumencki wyraźnie zależy od położenia materialnego badanych. Stosunkowo duży deklarują badani o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto średnia wartość wskaźnika wynosi 5,6 wobec 3,4 wśród badanych o dochodach do 2999 zł) oraz zadowoleni z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,9 wobec 1,9 wśród niezadowolonych). Ponadto relatywnie duży optymizm konsumencki cechuje najmłodszych ankietowanych (5,0), mieszkańców dużych (4,6) i największych miast (4,5), absolwentów wyższych uczelni (4,7), a uwzględniając status społeczno-zawodowy – prowadzących własną działalność gospodarczą (4,7).
Rysunek 7. Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnie w grupach.
Badanie „Nastroje konsumenckie” (3) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 92,5%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 7,5%) w okresie 22–24 kwietnia 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1001).
Liczba stron:
8
Badanie:
202513 Nastroje konsumenckie (CATI)
Kategorie tematyczne:
Nastroje konsumenckie, Zachowania konsumenckie
Słowa kluczowe:
nastroje konsumenckie, wskaźnik nastrojów konsumenckich, zachowania konsumenckie, stan finansów, pożyczanie pieniędzy, ograniczanie wydatków, wydatki, inflacja, oszczędne gospodarowanie, zakupy, oczekiwania dochodowe, planowanie zakupów, sytuacja gospodarcza, sytuacja finansowa
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry