UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

CBOS Flash nr 53/2025

Okładka CBOS Flash nr 53/2025

Nastroje konsumenckie w grudniu

2025-12-16
|
Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
W pierwszym tygodniu grudnia, po dwumiesięcznej przerwie, zapytaliśmy badanych o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.

STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE

W porównaniu z październikiem zmniejszył się nieco udział ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w ciągu ostatniego miesiąca w ich gospodarstwach domowych ograniczano wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 40% do 37%). Z kolei odsetki pożyczających pieniądze na ich zaspokojenie (10%) oraz tych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy (54%), praktycznie nie zmieniły się.
W grudniu nieco rzadziej niż w październiku deklarowano dokonywanie w ciągu ostatniego miesiąca planowanych wcześniej zakupów, inwestycji, takich jak zakup wycieczki, mebli, obligacji (spadek z 33% do 30%), a praktycznie równie często – nieplanowanych (20% wobec 19%). Udział planujących większe zakupy i inwestycje w perspektywie najbliższego miesiąca w stosunku do października nie zmienił się (20%).
Porównując obecne wyniki do tych z grudnia ubiegłego roku, zauważyć można, że obecnie Polacy mają większą swobodę w gospodarowaniu domowym budżetem. W stosunku do grudnia 2024 roku zmniejszył się udział ograniczających wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 48% do 37%) oraz spadł nieco odsetek pożyczających pieniądze na ich zaspokojenie (z 13% do 10%), a zwiększyła się trochę grupa tych, którym udało się trochę zaoszczędzić (z 50% do 54%). Jeśli chodzi o dokonywanie w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie większych – planowanych i nieplanowanych – zakupów, to nie rejestrujemy znacznych zmian w stosunku do grudnia ubiegłego roku. Jedynie nieco większy odsetek badanych niż rok temu planuje takie zakupy i inwestycje w perspektywie miesiąca (wzrost z 17% do 20%).
Rysunek 1. Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi twierdzących według terminów badań na pytania.  Czy w ciągu ostatniego miesiąca w Pana (Pani) gospodarstwie domowym: trzeba było ograniczać wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb; konieczne było pożyczenie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; dokonano większych planowanych wcześniej zakupów, inwestycji (np. zakup mebli, wycieczki, obligacji); dokonano większych zakupów, inwestycji nieplanowanych wcześniej, w sposób spontaniczny. A czy w ciągu najbliższego miesiąca Pan(Pani) lub ktoś z Pana(Pani) gospodarstwa domowego planuje większe zakupy, inwestycje?

OCZEKIWANIA INFLACYJNE I DOCHODOWE

Ceny towarów i usług w listopadzie1Pokaż przypis wzrosły o 2,5% w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego, natomiast w stosunku do miesiąca poprzedniego o 0,1%. Inflacja jest obecnie na najniższym poziomie od półtora roku.
1.
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-listopadzie-2025-r-,2,169.html
Od sierpnia oczekiwania inflacyjne pozostają na bardzo stabilnym poziomie. W grudniu, podobnie jak w październiku, blisko co czwarty badany obawia się szybszego tempa wzrostu cen (23%), a połowa sądzi, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie (50%). Pozostali ankietowani uważają, że będą one rosły wolniej niż w ciągu ostatniego roku (16%, wzrost o 2 punkty) bądź że się nie zmienią (4%, spadek o 2 punkty). Stosunkowo niewielu nie ma zdania na ten temat (6%).
Rysunek 2. Wykres kolumnowy. Odsetki odpowiedzi według terminów badań na pytanie: Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny towarów i usług: będą rosły szybciej niż w ciągu ostatniego roku? będą rosły w zbliżonym tempie; będą rosły wolniej; nie będą rosły; Trudno powiedzieć.
W porównaniu z październikiem zwiększył się nieco udział liczących na wzrost dochodów swojego gospodarstwa domowego w perspektywie roku (z 34% do 37%), a odsetek obawiających się ich spadku nie zmienił się (16%). Niezmiennie od kiedy monitorujemy oczekiwania dochodowe, największa część badanych uważa, że dochody ich gospodarstwa domowego nie zmienią się (43%). Bardzo niewielu nie ma wyrobionej opinii w tej sprawie (5%).
Rysunek 3. Wykres kolumnowy. Odsetki odpowiedzi według terminów badań na pytanie: Jak Pan (Pani) sądzi, czy w ciągu najbliższych 12 miesięcy dochody Pana (Pani) gospodarstwa domowego? znacznie wzrosną; trochę wzrosną; nie zmienią się; trochę zmaleją; znacznie zmaleją; Trudno powiedzieć.

PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ

Wymiar indywidualny

W porównaniu z październikiem we wszystkich uwzględnionych obszarach odnotowujemy pewną poprawę nastrojów – mniejszy lub większy wzrost nadziei i zarazem spadek obaw.
Stosunkowo największą poprawę obserwujemy w postrzeganiu ogólnych perspektyw, w których obecnie porównywalnie często wyrażany jest optymizm co pesymizm (34% wobec 36%), podczas gdy dwa miesiące temu wyraźnie zaznaczała się przewaga pesymizmu (43% wobec 30%). Z kolei w postrzeganiu sytuacji gospodarczej nadal przeważają obawy nad nadzieją na poprawę (43% wobec 28%), choć i w tym przypadku rejestrujemy zauważalny spadek obaw. Natomiast w myśleniu o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego niezmiennie od stycznia 2025 roku optymizm przeważa nad pesymizmem (36% wobec 27%).
Rysunek 4.  Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi według terminów badań na pytania: Czy Pan(Pani) z nadzieją czy raczej z obawą myśli o: swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Raczej z nadzieją; raczej z obawą; bez większych nadziei ani obaw; trudno powiedzieć.

Wymiar środowiskowy

W postrzeganiu nastrojów środowiskowych również nastąpiła pewna poprawa – we wszystkich analizowanych obszarach nastąpił spadek dostrzeganych obaw. Niemniej jednak, podobnie jak w poprzednich pomiarach, we wszystkich uwzględnionych wymiarach rejestrujemy przewagę pesymizmu nad optymizmem. Jest ona największa w przypadku postrzegania sytuacji gospodarczej (45% wobec 18%), a najmniejsza w odniesieniu do ogólnych perspektyw na przyszłość wśród osób z najbliższego otoczenia (37% wobec 29%). Nadal utrzymuje się prawidłowość zaobserwowana w poprzednich miesiącach – generalnie rzecz biorąc, badani uważają, że osoby z którymi stykają się na co dzień mniej optymistycznie patrzą w przyszłość niż oni sami.
Rysunek 5. Wykres słupkowy. Odsetki odpowiedzi według terminów badań na pytanie: Czy osoby w Pana (Pani) najbliższym otoczeniu, z którymi się Pan (Pani) styka na co dzień, z nadzieją czy raczej z obawą myślą o: swojej przyszłości; sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy; sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Raczej z nadzieją, raczej z obawą, bez większych nadziei ani obaw, Trudno powiedzieć.

WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH

Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)2Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,9, czyli nieco więcej niż w październiku. Można zatem powiedzieć, że ankietowani wyrazili optymizm średnio w czterech spośród dziesięciu obszarów uwzględnionych w badaniu – największa ich część wyraziła go w trzech obszarach (17%), a tylko nieznacznie mniej – w czterech (15%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których: 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.
Rysunek 6. Wykres słupkowy. Wartości wskaźnika nastrojów konsumenckich (od 1 do 10). Odsetki według terminów badań. Tabela z wartościami średnimi wskaźnika według terminów badań.
Wysokość wskaźnika zależna jest przede wszystkim od położenia materialnego. Relatywnie duży optymizm cechuje badanych o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto średnia wartość wskaźnika wynosi 5,1) oraz zadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,8). Ponadto stosunkowo wysokie wartości wskaźnika notujemy wśród najmłodszych badanych (5,0), mieszkańców największych miast (4,6), absolwentów wyższych uczelni (4,4), a uwzględniając status społeczno-zawodowy – uczniów i studentów (4,7) i prowadzących własną działalność gospodarczą (4,4).
Rysunek 7. Wykres punktowy. Wskaźnik nastrojów konsumenckich – wartości średnia ogółem i wartości średnie w grupach społeczno-demograficznych.
Badanie „Nastroje konsumenckie” (7) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 90%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 10%) w okresie 1–3 grudnia 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000). Do danych dotyczących udziału w wyborach i preferencji partyjnych zastosowano wagę wyborczą.
Liczba stron:
8
Badanie:
202544 Nastroje konsumenckie (7)
Kategorie tematyczne:
Nastroje konsumenckie
Słowa kluczowe:
inflacja, ograniczanie wydatków, dochody, oczekiwania dochodowe, perspektywy na przyszłość, stan finansów, zachowania konsumenckie
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry