CBOS Flash nr 53/2025
Nastroje konsumenckie w grudniu
2025-12-16
|
Autor: Małgorzata Omyła-Rudzka
W pierwszym tygodniu grudnia, po dwumiesięcznej przerwie, zapytaliśmy badanych o nastroje konsumenckie. Interesowało nas, czy muszą ograniczać wydatki na bieżące potrzeby, czy też udaje im się coś zaoszczędzić, czy dokonują oni większych zakupów bądź inwestycji i czy planują je w najbliższej przyszłości. Zapytaliśmy również o oczekiwania dochodowe oraz inflacyjne, a także o postrzegane perspektywy na przyszłość.
STAN FINANSÓW I ZACHOWANIA KONSUMENCKIE
W porównaniu z październikiem zmniejszył się nieco udział ankietowanych, którzy zadeklarowali, że w ciągu ostatniego miesiąca w ich gospodarstwach domowych ograniczano wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 40% do 37%). Z kolei odsetki pożyczających pieniądze na ich zaspokojenie (10%) oraz tych, którym udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy (54%), praktycznie nie zmieniły się.
W grudniu nieco rzadziej niż w październiku deklarowano dokonywanie w ciągu ostatniego miesiąca planowanych wcześniej zakupów, inwestycji, takich jak zakup wycieczki, mebli, obligacji (spadek z 33% do 30%), a praktycznie równie często – nieplanowanych (20% wobec 19%). Udział planujących większe zakupy i inwestycje w perspektywie najbliższego miesiąca w stosunku do października nie zmienił się (20%).
Porównując obecne wyniki do tych z grudnia ubiegłego roku, zauważyć można, że obecnie Polacy mają większą swobodę w gospodarowaniu domowym budżetem. W stosunku do grudnia 2024 roku zmniejszył się udział ograniczających wydatki na zaspokojenie bieżących potrzeb (z 48% do 37%) oraz spadł nieco odsetek pożyczających pieniądze na ich zaspokojenie (z 13% do 10%), a zwiększyła się trochę grupa tych, którym udało się trochę zaoszczędzić (z 50% do 54%). Jeśli chodzi o dokonywanie w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie większych – planowanych i nieplanowanych – zakupów, to nie rejestrujemy znacznych zmian w stosunku do grudnia ubiegłego roku. Jedynie nieco większy odsetek badanych niż rok temu planuje takie zakupy i inwestycje w perspektywie miesiąca (wzrost z 17% do 20%).
OCZEKIWANIA INFLACYJNE I DOCHODOWE
Ceny towarów i usług w listopadzie
1Pokaż przypis wzrosły o 2,5% w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego, natomiast w stosunku do miesiąca poprzedniego o 0,1%. Inflacja jest obecnie na najniższym poziomie od półtora roku.
1.
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-listopadzie-2025-r-,2,169.html
Od sierpnia oczekiwania inflacyjne pozostają na bardzo stabilnym poziomie. W grudniu, podobnie jak w październiku, blisko co czwarty badany obawia się szybszego tempa wzrostu cen (23%), a połowa sądzi, że ceny będą rosły w zbliżonym tempie (50%). Pozostali ankietowani uważają, że będą one rosły wolniej niż w ciągu ostatniego roku (16%, wzrost o 2 punkty) bądź że się nie zmienią (4%, spadek o 2 punkty). Stosunkowo niewielu nie ma zdania na ten temat (6%).
W porównaniu z październikiem zwiększył się nieco udział liczących na wzrost dochodów swojego gospodarstwa domowego w perspektywie roku (z 34% do 37%), a odsetek obawiających się ich spadku nie zmienił się (16%). Niezmiennie od kiedy monitorujemy oczekiwania dochodowe, największa część badanych uważa, że dochody ich gospodarstwa domowego nie zmienią się (43%). Bardzo niewielu nie ma wyrobionej opinii w tej sprawie (5%).
PERSPEKTYWY NA PRZYSZŁOŚĆ
Wymiar indywidualny
W porównaniu z październikiem we wszystkich uwzględnionych obszarach odnotowujemy pewną poprawę nastrojów – mniejszy lub większy wzrost nadziei i zarazem spadek obaw.
Stosunkowo największą poprawę obserwujemy w postrzeganiu ogólnych perspektyw, w których obecnie porównywalnie często wyrażany jest optymizm co pesymizm (34% wobec 36%), podczas gdy dwa miesiące temu wyraźnie zaznaczała się przewaga pesymizmu (43% wobec 30%). Z kolei w postrzeganiu sytuacji gospodarczej nadal przeważają obawy nad nadzieją na poprawę (43% wobec 28%), choć i w tym przypadku rejestrujemy zauważalny spadek obaw. Natomiast w myśleniu o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego niezmiennie od stycznia 2025 roku optymizm przeważa nad pesymizmem (36% wobec 27%).
Wymiar środowiskowy
W postrzeganiu nastrojów środowiskowych również nastąpiła pewna poprawa – we wszystkich analizowanych obszarach nastąpił spadek dostrzeganych obaw. Niemniej jednak, podobnie jak w poprzednich pomiarach, we wszystkich uwzględnionych wymiarach rejestrujemy przewagę pesymizmu nad optymizmem. Jest ona największa w przypadku postrzegania sytuacji gospodarczej (45% wobec 18%), a najmniejsza w odniesieniu do ogólnych perspektyw na przyszłość wśród osób z najbliższego otoczenia (37% wobec 29%). Nadal utrzymuje się prawidłowość zaobserwowana w poprzednich miesiącach – generalnie rzecz biorąc, badani uważają, że osoby z którymi stykają się na co dzień mniej optymistycznie patrzą w przyszłość niż oni sami.
WSKAŹNIK NASTROJÓW KONSUMENCKICH
Na podstawie odpowiedzi na pytania dotyczące sytuacji ankietowanych, tj. zachowań konsumenckich, stanu ich finansów oraz przewidywań odnoszących się do poziomu dochodów, inflacji w ciągu najbliższego roku, a także prognoz sytuacji finansowej gospodarstw domowych oraz kondycji polskiej gospodarki, skonstruowano
wskaźnik nastrojów konsumenckich (WNK)2Pokaż przypis. Pokazuje on, w ilu obszarach – spośród dziesięciu uwzględnionych w sondażu – respondenci wyrazili optymizm bądź udzielili odpowiedzi wskazujących na zadowolenie z sytuacji materialnej. Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 – jeśli w żadnym z analizowanych obszarów respondent nie wyraził optymizmu – do 10 – jeśli we wszystkich analizowanych obszarach wyraził optymizm. Średnia wartość wskaźnika WNK dla ogółu badanych wynosi obecnie 3,9, czyli nieco więcej niż w październiku. Można zatem powiedzieć, że ankietowani wyrazili optymizm średnio w czterech spośród dziesięciu obszarów uwzględnionych w badaniu – największa ich część wyraziła go w trzech obszarach (17%), a tylko nieznacznie mniej – w czterech (15%).
2.
Dla każdego respondenta zliczone zostały odpowiedzi, w których: 1) wyraził on przekonanie, że ceny w ciągu najbliższego roku będą rosły wolniej niż w ubiegłym lub że nie będą rosły; 2) wyraził przekonanie, że w ciągu najbliższego roku dochody jego gospodarstwa domowego wzrosną; 3) myśli z nadzieją o sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy; 4) myśli z nadzieją o sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, a w ciągu ostatniego miesiąca w jego gospodarstwie domowym: 5) nie trzeba było ograniczać wydatków na zaspokojenie bieżących potrzeb; 6) nie było konieczne pożyczanie pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb; 7) udało się zaoszczędzić trochę pieniędzy; 8) dokonano większych planowanych zakupów, inwestycji; 9) dokonano większych, nieplanowanych wcześniej inwestycji; 10) planuje się w ciągu najbliższego miesiąca większe zakupy, inwestycje.

Wysokość wskaźnika zależna jest przede wszystkim od położenia materialnego. Relatywnie duży optymizm cechuje badanych o najwyższych dochodach (wśród osób o dochodach wynoszących co najmniej 9000 zł netto średnia wartość wskaźnika wynosi 5,1) oraz zadowolonych z warunków materialnych swoich gospodarstw domowych (4,8). Ponadto stosunkowo wysokie wartości wskaźnika notujemy wśród najmłodszych badanych (5,0), mieszkańców największych miast (4,6), absolwentów wyższych uczelni (4,4), a uwzględniając status społeczno-zawodowy – uczniów i studentów (4,7) i prowadzących własną działalność gospodarczą (4,4).
Badanie „Nastroje konsumenckie” (7) zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI – 90%) oraz wywiadów internetowych (CAWI – 10%) w okresie 1–3 grudnia 2025 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000). Do danych dotyczących udziału w wyborach i preferencji partyjnych zastosowano wagę wyborczą.