UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/99/2005

Refleksje i wspomnienia Polaków po śmierci Jana Pawła II

Autor: Bogna Wciórka
|
2005-06-07

ZASŁUGI PAPIEŻA

Ludzie różnie oceniają działania papieża Jana Pawła II mające na celu rozwiązanie problemów współczesnego świata. Jak, ogólnie rzecz biorąc, ocenia Pan(i) to, co Papież zrobił dla współczesnego świata w czasie swojego pontyfikatu?

- zdecydowanie pozytywnie

- raczej pozytywnie

- negatywnie

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Czy, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają coś szczególnego papieżowi Janowi Pawłowi II czy raczej nie?

- tak

- nie

/wykres wg badań V‘97, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/

[pytanie otwarte zadane po odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie]

Co, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają papieżowi Janowi Pawłowi II?

- Wyzwolenie Polski

-- Przyczynił się do przemian ustrojowych w Polsce, wspierał „Solidarność”, demokrację

-- Pomógł Polsce odzyskać wolność i niepodległość, uwolnić się od ZSRR, Rosji

-- Umożliwił integrację Polski z Unią Europejską, Europą, wejście do NATO

- Upadek komunizmu, obalenie komuny

- Pozycję Polski w świecie - rozsławił Polskę, poprawił wizerunek Polski i Polaków w świecie

- Kształtowanie sumień Polaków - robił wszystko, żebyśmy byli ludźmi sumienia

-- Wpajał zasady moralne, umacniał wartości, udzielał rad i wskazówek, jak żyć, co jest dobre, a co złe, jaki jest sens życia, przyczynił się do odnowy moralnej narodu, wzywał do obrony życia człowieka od poczęcia do śmierci, uczył dobroci, miłości, troski o dobro ojczyzny, swojego regionu, swojej miejscowości, umacniał tożsamość narodową, uczył postaw obywatelskich, poszanowania rodziny, przyjaźni, właściwego traktowania młodzieży, ludzi starych, przedstawicieli innych narodowości i religii, stosunku do pracy, przyrody, wzywał do prawdy, uczciwości, stawiał nam wymagania; staliśmy się lepsi, nastąpiła duchowa przemiana, odbudowa duchowa narodu

-- Był wzorem, naszą chlubą, najwyższym autorytetem moralnym, przywódcą duchowym, prorokiem, świętym, wielkim papieżem, Polakiem, człowiekiem, nauczycielem; dał przykład, jak godnie żyć i umierać

-- Uczył (nauczył) szacunku, zrozumienia, tolerancji, wybaczania, wzajemnej życzliwości, zaufania do innych ludzi, wiary w człowieka, wdzięczności, sam kierował się tymi zasadami, umiał wysłuchać każdego człowieka

-- Uwrażliwiał na los ludzi potrzebujących wsparcia, uczył (nauczył) międzyludzkiej solidarności, wyobraźni miłosierdzia, niesienia pomocy potrzebującym, otworzył oczy na znieczulicę, zachęcał do współdziałania, organizowania się w celu pomagania ludziom, bronił pokrzywdzonych, z jego inspiracji powstały dzieła miłosierdzia - hospicja, domy dla samotnych matek, dla bezdomnych, rodzinne domy dziecka, jadłodajnie dla ubogich, stypendia dla ubogiej młodzieży, świetlice dla młodzieży, stowarzyszenia wspierające bezrobotnych

- Zbliżenie między różnymi wyznaniami, religiami, narodami, pokój na świecie

-- Starał się o zjednoczenie chrześcijan, ekumenizm, zbliżenie, pojednanie z wyznawcami różnych religii

-- Przyczynił się do zbliżenia, porozumienia, pojednania między narodami, krajami, grupami etnicznymi

-- Dbał o pokój na świecie, był wytrwałym orędownikiem pokoju, zdecydowanym przeciwnikiem wojny

- Umocnienie wiary w Boga, religijności - pod wpływem jego osoby i nauczania wiele ludzi się nawróciło, powróciło do wiary i Kościoła, łączył ludzi z Bogiem, uczył, jak się modlić, Polska stała się bardziej katolicka, więcej ludzi chodzi do kościoła, ludzie nie wstydzą się swojej wiary, manifestują ją publicznie

- Zjednoczenie, pojednanie Polaków, spokój społeczny - przyczynił się do zgody i spokoju, złagodzenia konfliktów w Polsce, zjednoczyliśmy się jako polski naród oraz jako katolicy, jednał nas w Bogu, łączył wierzących z niewierzącymi, zawdzięczamy mu pojednanie bez rozlewu krwi, chciał, byśmy się pojednali

- Podniesienie na duchu, umocnienie poczucia własnej wartości i godności

-- Podnosił na duchu - zapewnił wsparcie duchowe, modlił się o nas, przyjeżdżał z pielgrzymkami, dodawał otuchy, uczył odwagi, wzywał, by się nie lękać, wlał nadzieję na zwycięstwo w latach „Solidarności”, stanu wojennego, w przełomowym 1989 roku oraz w latach transformacji, zaszczepił wiarę w lepszą przyszłość, obudził z marazmu

-- Umacniał w Polakach poczucie własnej wartości i godności, dał poczucie wartości narodowej, dowartościował młodzież, Polacy poczuli, że Papieżowi na nich zależy, dodał wiary we własne możliwości i siłę, uświadomił nam naszą godność, prawa i obowiązki, powiedział, że jesteśmy solą ziemi, że jesteśmy lepsi niż nasze uczynki

- Budowanie więzi z młodzieżą - kochał młodych, ufał im, pokładał w nich nadzieję, dowartościował ich, dodał im wiary w siebie, przyciągnął do Boga i Kościoła, stawiał im wymagania, pozyskał zaufanie, zjednoczył młode pokolenie w Polsce i na całym świecie, młodzież stała się lepsza, bardziej wierząca w Boga, uwierzyła też w siebie i swoje możliwości; młodzi kochali Papieża, ufali mu, był dla nich wzorem, prawdziwym Ojcem

- Opiekę nad Polską i Polakami

-- Otaczał Polskę i Polaków szczególną opieką, troską, pomocą, chronił nas, czuwał nad nami, dbał o nasze interesy na forum międzynarodowym, udzielał pomocy finansowej, rzeczowej (aparatura medyczna)

-- Wywierał wpływ na rządzących, polityków, mówił im, jak rządzić, co myśli o Sejmie i rządzie, nawoływał do chrześcijańskich wartości, zasad moralnych w polityce; liczyli się z nim, miał duży autorytet u polityków

- Inne zasługi - był źródłem duchowych przeżyć, wzruszeń, uniesień, miłości, nadziei, poczucia własnej wartości, dumy, radości, współczucia, wdzięczności; pozostawił dziedzictwo, swoje dzieła, nauczanie, przesłanie

- Poprawę relacji Kościoła z wiernymi i państwem - otworzył Kościół dla wszystkich ludzi, zmniejszył dystans między Watykanem a ludźmi, poprawił stosunki Kościoła z państwem

- Wszystko lub dużo dobrego

/tabela/

WIĘZI ŁĄCZĄCE POLAKÓW Z PAPIEŻEM I KOŚCIOŁEM

Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy znają treść nauczania Jana Pawła II czy raczej nie?

- zdecydowanie tak

- raczej tak

- raczej nie

- zdecydowanie nie

- trudno powiedzieć

/wykres wg badań X‘03, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/

Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy kierują się w życiu wskazaniami Jana Pawła II czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań VIII‘02, V‘05/ oraz /tabela aneksowa/

Jak Pan(i) uważa, czy świadectwo życia i nauczanie Jana Pawła II w jakimś stopniu przyczyniły się do przemiany Pana(i) życia czy raczej nie?

- zdecydowanie tak

- raczej tak

- raczej nie

- zdecydowanie nie

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Siła więzi łączącej Polaków z papieżem:

- deklarują trzy przejawy więzi

- deklarują dwa przejawy więzi

- deklarują jeden z przejawów więzi

- nie deklarują żadnego z przejawów więzi

/wykres/

Który z poniższych opisów najbardziej pasuje do Pana(i) sytuacji?

- jestem wierzący(a) i stosuję się do wskazań Kościoła

- jestem wierzący(a) na swój własny sposób

- jestem niewierzący(a), niezdecydowany(a), obojętny(a)

/wykresy wg badań III‘00, X‘03, II‘05, V‘05/

Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych takich jak: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne:

- zazwyczaj kilka razy w tygodniu

- raz w tygodniu

- przeciętnie jeden lub dwa razy w miesiącu

- kilka razy w roku

- w ogóle w nich nie uczestniczę

/wykresy w badań II‘05, V‘05/

Czy uważa Pan(i) siebie za osobę:

- głęboko wierzącą

- wierzącą

- raczej niewierzącą

- całkowicie niewierzącą

/wykres wg badań II‘05, V‘05/

SPOTKANIE Z JANEM PAWŁEM II

Czy kiedykolwiek osobiście widział(a) Pan(i) lub spotkał(a) papieża Jana Pawła II - na przykład w czasie uroczystości kościelnych, spotkań, audiencji, błogosławieństw lub na trasie jego przejazdu:

* w Polsce

* w Watykanie lub w letniej rezydencji Papieża

* gdzie indziej, w innym kraju

/tabela: odpowiedzi twierdzące/ oraz /tabela aneksowa/

Czy po śmierci Ojca Świętego był(a) Pan(i) w Rzymie, by go pożegnać?

- Tak

- Nie

/tabela/

POŻEGNANIE Z OJCEM ŚWIĘTYM

Polacy na różne sposoby wyrażali swoje uczucia w ostatnich chwilach życia i po śmierci Ojca Świętego. Czy może Pan(i) powiedzieć, co Pan(i) robił(a) w tym czasie, a w szczególności, czy:

* oglądał(a) Pan(i) pogrzeb Papieża w telewizji lub słuchał(a) radiowej transmisji w domu

* czytał(a), oglądał(a), słuchał(a) Pan(i) tego, co napisał lub powiedział Papież

* był(a) Pan(i) na mszy św., nabożeństwie, wspólnej modlitwie, czuwaniu

* w godzinie śmierci Papieża zapalał(a) Pan(i) świeczkę w oknie swojego mieszkania

* zawiesił(a) Pan(i) w mieszkaniu zdjęcie Papieża

* zapalił(a) Pan(i) znicze lub świeczki w miejscu, gdzie kiedyś przebywał Papież, pod pomnikiem lub zdjęciem, na ulicy, placu imienia Jana Pawła II, pod krzyżem, w kościele

* zakupił(a) Pan(i) jakieś pisma, nagrania Papieża, np. homilie, modlitwy, listy, encykliki

* wywiesił(a) Pan(i) w swoim oknie flagę narodową lub papieską z kirem

* ubrał(a) się Pan(i) na czarno lub nosił(a) Pan(i) na ubraniu białą wstążeczkę

* zawiesił(a) Pan(i) na swoim samochodzie wstążeczki w kolorach papieskich i czarne

* uczestniczył(a) Pan(i) w marszu wdzięczności, w białym marszu

* razem z innymi oglądał(a) Pan(i) pogrzeb Papieża na telebimie, w kościele

* współorganizował(a) Pan(i) uroczystości za pomocą internetu, esemesów lub inaczej

* wpisał(a) się Pan(i) do księgi kondolencyjnej

/tabela: odpowiedzi twierdzące/ oraz /tabela aneksowa/

Jak ogólnie rzecz biorąc ocenia Pan(i) zachowanie Polaków w ostatnich chwilach życia i po śmierci Ojca Świętego?

- zdecydowanie pozytywnie

- raczej pozytywnie

- raczej negatywnie

- zdecydowanie negatywnie

- trudno powiedzieć

/wykres/

CZY W POLSCE ZMIENI SIĘ NA LEPSZE?

Jak Pan(i) sądzi, czy to, co działo się w Polsce w ostatnich dniach życia i po śmierci Ojca Świętego, pozostawiło trwały ślad w ludziach i przyczynia się do:

* umacniania religijności Polaków

* przemiany postaw życiowych młodego pokolenia

* wzrostu międzyludzkiej solidarności, wzajemnej pomocy

* odnowy moralnej narodu

* większego udziału wierzących w rozwiązywaniu problemów swojej wspólnoty parafialnej

* wzrostu zaangażowania Polaków w sprawy swojej społeczności lokalnej - osiedla, gminy, wsi, miasta

* większej dbałości obywateli o to, by w nadchodzących wyborach odpowiednie osoby zostały wybrane do Sejmu, Senatu i na urząd prezydenta

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela/

W JAKI SPOSÓB POLACY CHCIELIBY UCZCIĆ PAMIĘĆ OJCA ŚWIĘTEGO?

Jak Pan(i) sądzi, czy i w jaki sposób powinno się w Polsce uczcić pamięć papieża Jana Pawła II? Proszę wskazać nie więcej niż trzy najważniejsze sposoby uczczenia jego pamięci [pytanie otwarte]

- Budować solidarność społeczną, rozwijać dzieła miłosierdzia

-- Tworzyć lub wspierać domy opieki dla samotnych matek, rodzinne domy dziecka, hospicja, stołówki dla ubogich, domy dla bezdomnych, świetlice dla młodzieży

-- Zbierać pieniądze na stypendia dla zdolnej, lecz ubogiej młodzieży

- Popularyzować nauczanie Jana Pawła II

-- Nadawać imię Jana Pawła II obiektom użyteczności publicznej i instytucjom

-- Nadawać jego imię ulicom, placom, skwerom, parkom

-- Nadawać jego imię szkołom

-- Nadawać jego imię szpitalom i innym instytucjom

- Ustanowić specjalne święto narodowe

- Stawiać Papieżowi pomniki

- Popularyzować poezję i dramaty autorstwa Jana Pawła II

- Tworzyć dzieła sztuki poświęcone Papieżowi

- Zaprzestać działań mających na celu uczczenie pamięci Papieża

- Trudno powiedzieć

/tabela/

PODSUMOWANIE

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
31
Badanie:
200518 Aktualne problemy i wydarzenia (180)
Kategorie tematyczne:
Religia; wiara, Kościół
Słowa kluczowe:
papież, Jan Paweł II, Kościół, wiara, praktyki religijne
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry