UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Prasa o projekcie programu PZPR
Kafelek tematyczny do publikacji
Prasa o projekcie programu PZPR
1986-06-12
Autor: Dział Analiz Prasowych i Czasopism
Proces monopolizacji w ocenie dyrektorów przedsiębiorstw przemysłowych
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Wskaźniki sytuacji społeczno-politycznej przedsiębiorstwa
2. Sytuacje konfliktowe i elementy normalizacji
3. Typy rozwiązań ekonomiczno-organizacyjnych w branży
Koncentracja produkcji
Monopolizacja zbytu w branży głównego dostawcy
Monopolizacja zakupów w branży głównego odbiorcy
4. Wpływ stopnia i rozwoju monopolizacji w branży na sytuację przedsiębiorstwa
5. Samodzielność przedsiębiorstw w dziedzinie zaopatrzenia i zbytu
6. Samodzielność przedsiębiorstw w produkcji
7. Samodzielność przedsiębiorstw w dziedzinie rozwoju
8. Wpływ ulg i dotacji na samodzielność przedsiębiorstw
9. Struktura ulg przyznawanych przedsiębiorstwom
10. Czynniki zwiększające szanse uzyskania ulg i dotacji przez przedsiębiorstwo
11. Sytuacja przedsiębiorstw a struktura gałęziowa przemysłu
12. Wpływ przynależności do zrzeszenia na sytuację przedsiębiorstwa
Zróżnicowanie potencjału produkcyjnego
Zaopatrzenie i zbyt
Ulgi i dotacje
Stosunki z władzami gospodarczymi i politycznymi
1986-06-12
Autor: brak informacji
X Zjazd PZPR. Zainteresowanie, nadzieje i oczekiwania
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Zainteresowanie X Zjazdem PZPR
- Specjalnie śledzę informacje
- W miarę uważnie słucham, czytam
- Coś o tym słyszałem(am), czytałem(am)
- W ogóle się tym nie interesuję
- Nic nie wiem na ten temat /tabela wg: pracownicy gospodarki uspołecznionej III/IV‘86, V‘86; młodzież IV/V‘86/ oraz /tabela wg pracowników należących do PZPR i bezpartyjnych/
2. Zainteresowanie dokumentami zjazdowymi
Tabela ilustrująca rozkład na pytanie, czy respondenci zapoznali się z dokumentami zjazdowymi.
- Tak, przeczytałem(am) dokładnie
- Tak, ale tylko przejrzałem(am)
- Jeszcze nie przeczytałem(am), ale zrobię to w najbliższym czasie
- Nie przeczytałem(am) i nie mam takiego zamiaru
3. Oczekiwania i nadzieje związane z X Zjazdem
- Bardzo duże
- Duże
- Niewielkie
- Żadne
- Trudno powiedzieć
4. Ocena sposobu przekazywania informacji o kampanii przedzjazdowej
1986-06-09
Autor: brak informacji
Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny do publikacji
Ocena sytuacji politycznej i gospodarczej
- Dobra
- Dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Bardzo zła
- Brak zdania /XII‘84, XII, III‘85, IV‘86/
Opinie o podejmowaniu przez władze działań zapobiegających nawrotom kryzysów
- Zdecydowanie tak
- Tak, są liczne dowody
- Raczej tak
- Tak, ale nie robi się tego wytrwale
- W zasadzie tak, ale są liczne braki
- Raczej nie
- Nie, to co się robi jest powierzchowne i nie daje pewności, że nie pojawi się nowy kryzys
- Nie, jest wiele przykładów działania starymi metodami
- Zdecydowanie nie
- Nie, nic takiego się nie dzieje
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Czy dotychczasowa polityka stwarza szanse:
- wyjścia z kryzysu gospodarczego
- osiągnięcia trwałego porozumienia /IX‘85, IV‘86/
Możliwości wypowiadania sądów o polityce władz
- Nieograniczone
- Z pewnymi ograniczeniami
- Najwyżej w niektórych sprawach
- Nie ma
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena zaufania do władz
- Pełne lub prawie pełne
- Na ogół pełne, ale z zastrzeżeniami
- Nieufność przy dostrzeganiu dobrej woli
- Brak zaufania
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena nastrojów społeczeństwa
- Całkowity spokój
- Raczej spokój
- Pewne napięcie
- Bardzo duże napięcie
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III, XII‘85, IV‘86/
Opinie o nastrojach
- Ogólne odprężenie i zadowolenie, wiara, że będzie lepiej
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa przed tym, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
- Inne odpowiedzi i trudno powiedzieć
Przedmiot oceny:
Zaufanie do kierownictwa politycznego kraju
Zakres swobód obywatelskich
Sytuacja wewnętrzna w krajach socjalistycznych
Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
Aktywność polityczna i społeczna obywateli
Działalność władz terenowych
Polityka kadrowa we władzach centralnych
Polityka kadrowa we władzach terenowych /III‘85, IV‘86/
Opinie o stosowaniu w środowisku badanego przedsierpniowych metod politycznych
- Często
- Czasami
- Nie ma powrotu
- Inny pogląd
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Ocena sytuacji
Zaopatrzenie w artykuły
- przemysłowe
- spożywcze
Wydajność pracy
Warunki materialne społeczeństwa
Organizacja gospodarki, porządek w gospodarce /tabela IV‘86/
Ocena sytuacji aktualnej i przyszłej
- politycznej
- gospodarczej
- materialnej ludności /XII‘85, IV‘86/
Kwestie poddane ocenie
- Działania władz na rzecz osiągnięcia trwałego porozumienia narodowego
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Działania władz na rzecz zapobiegania nawrotom kryzysów politycznych
- Polityka kadrowa we władzach centralnych
- Swobody obywatelskie
- Oczekiwania wobec X Zjazdu PZPR
- Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- Zaufanie społeczeństwa do kierownictwa politycznego kraju
- Zaufanie badanych do władz
- Uwzględnianie przez władze krytycznych sądów o swojej polityce
- Sytuacja w krajach socjalistycznych
- Własne zadowolenie badanych i ich wiara w przyszłość
- Możność wypowiadania swoich sądów o polityce władz
- Odczucia badanych o występowaniu w ich otoczeniu zadowolenia i wiary w przyszłość
- Zaufanie społeczeństwa do władz
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Polityka kadrowa we władzach terenowych
- Swobody obywatelskie, stopień demokratyzacji
- Porządek w gospodarce
- Zaopatrzenie w artykuły przemysłowe
1986-06-05
Autor: brak informacji
Grupy partnerskie (Opinie o nowej formie demokracji bezpośredniej i zespołowej organizacji pracy)
Kafelek tematyczny do publikacji
Omówienie dyskusji toczącej się na łamach tzw. prasy robotniczej, a zwłaszcza w dwutygodniku "Twórczość Robotników", oraz wypowiedzi uczestników organizowanego przez CBOS "Warsztatu Opinioznawczego".
Tematem dyskusji są formy demokracji bezpośredniej w sferze organizacji pracy.
Opracowanie dostępne tylko w Ośrodku Informacji CBOS. Nie do sprzedaży.
1986-06-05
Autor: brak informacji
Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny do publikacji
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry