UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BD/208/18/86

Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy

Autor: brak informacji
|
1986-06-01

NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA

Zalety młodzieży:

- zdolność, inteligencja, dociekliwość

- samodzielność myślenia, krytycyzm

- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych

- przedsiębiorczość, zaradność życiowa

- patriotyzm

- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania

- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników

/tabela/

Wady młodzieży:

- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)

- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami

- zanik aspiracji i dążeń życiowych

- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica

- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)

- egoizm, sobkostwo

- patologie społeczne

- brak poszanowania tradycji i autorytetów

/tabela/

Czynniki składające się na kryzys wychowania

- Wewnętrzne:

-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania

-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela

-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania

- Zewnętrzne

-- kryzys gospodarczy

-- kryzys moralny społeczeństwa

-- konflikt społeczno-polityczny

-- polityka władz

/tabela/

SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?

Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?

Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:

- Rodzice, dom rodzinny

- Szkoła

- Rówieśnicy, koledzy

- Środki masowego przekazu

- Księża, Kościół

- Harcerstwo

- Inne organizacje młodzieżowe

- Dziadkowie

/tabela/

Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:

- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania

- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły

- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki

Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa

- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa

- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa

Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły

- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać

- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych

Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej

- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów

- Premiować samodzielność myślenia uczniów

- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów

- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową

- Rozwijać samorządność uczniowską

- Dotychczasowe metody wymagają zmian

- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel

NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?

Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?

/omówienie w tekście/

Dlaczego Pan(i) tak sądzi?

/omówienie w tekście/

O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?

/omówienie w tekście/

W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?

/omówienie w tekście/

Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?

/omówienie w tekście/

NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY

Liczba stron:
16
Badanie:
T016 Szkoła - Młodzież - Nauczyciel
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
nauczyciel, szkoła, młodzież, oświata, edukacja, wychowanie, nauczyciele
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry