UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Polacy o dokształcaniu i poszerzaniu kompetencji
Kafelek tematyczny do publikacji
Blisko dwie trzecie Polaków (64%) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację.
UCZESTNICTWO W KURSACH DOSZKALAJĄCYCH
Czy kiedykolwiek poszerzał(a) Pan(i) swoje kompetencje, uczestnicząc w jakichś szkoleniach, kursach bądź studiach podyplomowych?
- Tak, w ciągu ostatniego roku
- Tak, w ciągu ostatnich 2–3 lat
- Tak, dawniej
- Nie, nigdy
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg przeciętnych miesięcznych dochodów netto respondenta/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi oraz odpowiedzi zbyt ogólnych lub trudnych do zinterpretowania] Co to było za szkolenie, kurs lub studia?
- Kursy komputerowe, informatyczne
- Kursy obsługi urządzeń, sprzętu
- Kursy techniczno-robotnicze
- Finanse, rachunkowość
- Języki obce
- Kursy BHP, pracownicze
- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja
- Pedagogika, edukacja
- Ochrona zdrowia
- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze
- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA
- Psychologia
- Prawo
- Bezpieczeństwo, szkolenia wojskowe, strażackie
- Marketing, techniki sprzedaży
- Sztuka, kursy artystyczne
- Uroda, kursy kosmetyczne, fryzjerskie
- Kursy pierwszej pomocy
- Biznes, kursy inwestowania, przedsiębiorczości
- Kursy inżynierskie
- Hodowla, opieka nad zwierzętami
- Moda
- Gastronomia, kursy kulinarne, dietetyka
- Związane ze sportem
- Ochrona środowiska
- Bibliotekarstwo, archiwistyka
- Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami lub osobami starszymi
- Nauki ścisłe
- Cyberbezpieczeństwo
- Rozwój osobisty, coaching
/wykres/
[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Porozmawiajmy o ostatnim szkoleniu, w jakim brał(a) Pan(i) udział. Dlaczego się Pan(i) na nie zdecydował(a)?
- Chciałe(a)m poszerzyć swoje kompetencje w wykonywanym zawodzie
- Wymagano tego ode mnie w pracy
- Chciałe(a)m poszerzyć swoje horyzonty
- Chciałe(a)m nabrać kompetencji, które pozwoliłyby mi znaleźć/zmienić pracę
- Po prostu lubię się uczyć
- Chciałe(a)m rozwijać swoją pasję/hobby niezwiązane z pracą
- Chciałe(a)m poznać nowych ludzi
- Chciałe(a)m stać się lepszym człowiekiem
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Czy ktoś wpłynął na Pana(i) decyzję o udziale w tym szkoleniu?
- Nie, to był wyłącznie mój pomysł
- Tak, przełożony w pracy
- Tak, przyjaciele|bliscy znajomi
- Tak, partner(ka)/mąż/żona
- Tak, rodzice/dziadkowie
- Tak, moje dzieci
- Tak, mój terapeuta / doradca zawodowy / coach
- Tak, osoba, którą znam z mediów / internetu (np. mówca motywacyjny / influencer)
- Tak, ktoś inny
- Trudno powiedzieć
/wykres/
STOSUNEK DO UCZENIA SIĘ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie z następującymi stwierdzeniami?
*Uczenie się nowych rzeczy to inwestycja w siebie
*Warto zdobywać takie umiejętności, dzięki którym można poprawić relacje z innymi ludźmi
*Uczenie się nowych rzeczy to przyjemność sama w sobie
*Warto uczyć się przede wszystkim konkretnych umiejętności, dzięki którym można wykonać konkretne zadania, a nie takich które nigdy się nie przydadzą
*Nauka nowych umiejętności ma sens tylko wtedy, gdy wiadomo, jaki mniej więcej przyniesie zysk
*W pewnym wieku nauka nowych rzeczy nie ma już sensu
*Kiedy ma się już dobrą pracę, nie warto się dalej doszkalać
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/
Które z tych opisów do Pana(i) pasują?
*Kiedy mnie coś zainteresuje, lubię dowiadywać się najwięcej, jak się da na ten temat
*Lubię się uczyć nowych rzeczy, nawet jeśli nie ma z tego konkretnego zysku
*Zdarza mi się uczyć rzeczy, których nigdy nie zastosuję w praktyce
*Nauka nowych rzeczy to na ogół żmudny proces
- Zdecydowanie do mnie pasuje
- Raczej do mnie pasuje
- Raczej do mnie nie pasuje
- Zdecydowanie do mnie nie pasuje
- Trudno powiedzieć
Tabela – Stosunek do uczenia się: potrzeba samodoskonalenia, pragmatyzm, uczenie się jako wartość sama w sobie
Rysunek – Wykształcenie a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Status społeczno-zawodowy a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Dochody netto a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Wiek a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Uczestniczenie w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych a postawy wobec uczenia się
CZEGO NAJCHĘTNIEJ BYŚMY SIĘ UCZYLI?
[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy podali jakiś rodzaj kursu, szkolenia, coś, czego chcieliby się uczyć] Niezależnie od Pana(i) obecnej sytuacji, gdyby miał(a) Pan(i) teraz nieograniczone możliwości wyboru kursu, szkolenia, nauki czegoś nowego, to co by Pan(i) wybrał(a)?
- Języki obce
- Komputery, informatyka
- Programowanie, AI, robotyka
- Rzemiosło, rękodzieło
- Rysunek, malarstwo, grafika komputerowa
- Krawiectwo, projektowanie ubrań, szycie
- Historia sztuki, sztuka (ogólnie)
- Fotografia, film
- Architektura, projektowanie wnętrz, konserwacja zabytków
- Zajęcia muzyczne, śpiew, gra na instrumencie
- Kursy techniczne, zawód robotniczy
- Kurs z obsługi urządzeń, sprzętu
- Zajęcia związane ze zdrowiem
- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja
- Pilotowanie
- Psychologia, relacje międzyludzkie, coaching, rozwój osobisty, seksuologia
- Finanse, rachunkowość, ekonomia
- Uroda, np. kursy kosmetyczne, fryzjerskie
- Kursy związane ze sportem
- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze
- Gastronomia, kursy kulinarne
- Kursy inżynierskie
- Pedagogika, edukacja
- Kurs ratownika, pierwszej pomocy
- Podróże, turystyka, kurs na przewodnika
- Hodowla, opieka nad zwierzętami
- Ochrona środowiska, kursy dotyczące klimatu
- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA
- Giełda, inwestycje, biznes, przedsiębiorczość
- Prawo
- Filozofia, socjologia
- Dziennikarstwo, polityka
- Szkolenie wojskowe, bezpieczeństwo
- Historia, archeologia
- Nauki ścisłe
- Inne, ogólniki i wypowiedzi trudne do zinterpretowania
/tabela/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-11-27
Autorzy: Michał Feliksiak, Jonathan Scovil
Oceny działalności parlamentu i prezydenta w listopadzie
Kafelek tematyczny do publikacji
Notowania parlamentu pozostają w ostatnich miesiącach dość stabilne. Polacy są na ogół dość krytyczni w ocenie pracy posłów (obecnie 46% wobec 35% będących przeciwnego zdania) i podzieleni w opiniach o pracy senatorów, z której zadowolenie deklaruje teraz 36% badanych, a niezadowolenie – 34% (w stosunku do października rejestrujemy tu 4-punktowy spadek).
OCENY DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU
Oceny działalności Sejmu
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań X 2023 - XI 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny działalności Senatu
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań X 2023 - XI 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny działalności Sejmu - wykres wg terminów badań II 1998 - XI 2024
Oceny działalności Senatu - wykres wg terminów badań II 1998 - XI 2024
Tabela - oceny działalności Sejmu wg preferencji politycznych
Tabela - oceny działalności Senatu wg preferencji politycznych
OCENY DZIAŁALNOŚCI PREZYDENTA
Oceny działalności prezydenta Andrzeja Dudy
- Dobre
- Złe
- Trudno powiedzieć
/tabela wg terminów badań X 2023 - XI 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Oceny działalności prezydenta - wykres wg terminów badań II 1998 - XI 2024 (Aleksander Kwaśniewski, Lech Kaczyński, Bronisław Komorowski, Andrzej Duda)
Tabela – oceny działalności prezydenta wg preferencji politycznych
Tabela – oceny działalności prezydenta wg elektoratów w II turze wyborów prezydenckich w 2020 roku
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-11-25
Autor: Michał Feliksiak
Kto ma większe szanse wygrać wybory prezydenckie
Kafelek tematyczny do publikacji
W badaniu przeprowadzonym od 18 do 20 listopada 2024 roku zapytaliśmy respondentów, czy w drugiej turze wyborów prezydenckich zagłosowaliby na uczestniczących w prawyborach w Koalicji Obywatelskiej Radosława Sikorskiego i Rafała Trzaskowskiego, gdyby ich konkurentami byli, uchodzący w momencie badania za najbardziej prawdopodobnych kandydatów Prawa i Sprawiedliwości, Przemysław Czarnek albo Karol Nawrocki. Dodatkowo zapytaliśmy też o poparcie dla Szymona Hołowni w starciu z ww. dwoma hipotetycznymi kandydatami PiS. Badanie uwzględnia deklaracje ogółu respondentów, a nie tylko deklarujących udział w nadchodzących wyborach prezydenckich.
2024-11-22
Autor: Barbara Badora
Preferencje partyjne w drugiej połowie listopada (CATI)
Kafelek tematyczny do publikacji
Rozpędzająca się powoli kampania przed wyborami prezydenckimi w Polsce, a być może także nieoczekiwany wynik wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, spowodowały wzrost zainteresowania Polaków udziałem w demokratycznych procedurach, w tym w hipotetycznych wyborach do Sejmu i Senatu. Gdyby wybory do parlamentu odbywały się w drugiej połowie listopada, udział w nich chciałoby wziąć – według własnych zapowiedzi – ponad cztery piąte uprawnionych do głosowania (86%), o 4 punkty procentowe więcej niż dwa tygodnie wcześniej i aż o 9 punktów więcej niż w końcu października. To najwyższa deklarowana frekwencja od listopada ubiegłego roku, czyli okresu bezpośrednio powyborczego. Jednocześnie możliwość udziału w wyborach parlamentarnych z góry odrzuca 8%, o 3 punkty mniej niż na początku listopada i 6 punktów mniej niż w drugim pomiarze z października.
2024-11-22
Autor: Krzysztof Pankowski
Polacy o wartości wykształcenia
Kafelek tematyczny do publikacji
Przekonanie o tym, że warto się kształcić, jest w Polsce powszechne. Wyraża je 88% badanych. Ponad połowa respondentów (54%) uważa, że dyplom wyższej uczelni ma dziś dużą wartość na rynku pracy, przeciwnego zdania jest 41% ankietowanych.
CZY WARTO SIĘ KSZTAŁCIĆ?
Czy, Pana(i) zdaniem, warto obecnie w Polsce zdobywać wykształcenie, uczyć się czy też nie warto?
- Zdecydowanie warto
- Raczej warto
- Raczej nie warto
- Zdecydowanie nie warto
- Trudno powiedzieć
/wykres / oraz /tabela wg badań XI‘93, X‘02, IV‘04, IV‘07, IV‘09, XI‘09, VI‘13, V’17, X’24/ oraz /tabela aneksowa/
Jakiego wykształcenia pragnął(ęła)by Pan(i) dla swoich dzieci, córki i syna? Proszę odpowiedzieć niezależnie od tego, czy ma Pan(i) dzieci i w jakim są wieku.
- Zasadniczego zawodowego
- Średniego zawodowego
- Średniego ogólnokształcącego
- Wyższego
- Wyższego ze stopniem co najmniej doktora
- Trudno powiedzieć
/wykresy: dla córki, dla syna/ oraz /tabela: dla syna, dla córki wg badań 1993, 1996, 2004, 2007, 2009, 2013, 2017, 2024/ oraz /tabele aneksowe/
Preferowane wykształcenie dla córki:
- Niższe niż własne
- Równe własnemu
- Wyższe niż własne
- Trudno powiedzieć
/wykresy: badani z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, zasadniczym zawodowym, średnim, wyższym (bez stopnia naukowego)/
Preferowane wykształcenie dla syna:
- Niższe niż własne
- Równe własnemu
- Wyższe niż własne
/wykresy: badani z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, zasadniczym zawodowym, średnim, wyższym (bez stopnia naukowego)/
WARTOŚĆ DYPLOMU
Czy obecnie w Polsce kształcenie na wyższych uczelniach jest elitarne czy też masowe?
- Kształcenie na wyższych uczelniach jest elitarne, dostępne dla najlepszych
- Kształcenie na wyższych uczelniach jest masowe, każdy może studiować
- Trudno powiedzieć
/wykres wg terminów badań VI 2013, V 2017, X 2024/ oraz /tabela aneksowa/
Czy ogólnie rzecz biorąc:
- Dyplom wyższej uczelni ma dziś małą wartość na rynku pracy
- Dyplom wyższej uczelni ma dziś dużą wartość na rynku pracy
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg opinii nt. elitarności lub masowości wyższego wykształcenia/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-11-21
Autor: Beata Roguska
Skąd pochodzimy, gdzie mieszkamy, gdzie pragniemy mieszkać?
Kafelek tematyczny do publikacji
Polacy najczęściej mieszkają w miejscowości tego samego typu co ta, z której pochodzą. Relatywnie więcej jest osób pochodzących ze wsi i mieszkających w mieście (14%), niż odwrotnie – pochodzących z miasta i mieszkających na wsi (9%).
Jak określił(a)by się Pan(i) ze względu na swoje miejsce zamieszkania i pochodzenia?
- Mieszkam w mieście i pochodzę z miasta
- Mieszkam w mieście, ale pochodzę ze wsi
- Mieszkam na wsi, ale pochodzę z miasta
- Mieszkam na wsi i pochodzę ze wsi
- Odmowa odpowiedzi
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Miejsce zamieszkania a pochodzenie – wykres
ZAKORZENIENIE
Od jak dawna Pana(i) rodzina jest związana z Pana(i) miejscem zamieszkania?
- Mieszkali tu już moi dziadkowie
- Mieszkali tu już moi rodzice
- Przeprowadziłem się do tej miejscowości
- Odmowa odpowiedzi
/wykres wg terminów badań 2015, 2024/ oraz /tabela wg miejsca zamieszkania/ oraz /tabela wg terminów badań 2015, 2024 i miejsca zamieszkania/ oraz /tabela aneksowa/
IDEALNE MIEJSCE DO ŻYCIA
Gdyby miał(a) Pan(i) teraz możliwość wyboru miejsca zamieszkania, to czy wolał(a)by Pan(i) zamieszkać:
- na wsi
- w małym mieście
- w średniej wielkości mieście
- w dużym mieście
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg terminów badań X 1998, VII 2006, I 2015, X 2024/ oraz /tabela wg miejsca zamieszkania i pochodzenia/ oraz /tabela aneksowa/
MIEJSKO–WIEJSKIE PORÓWNANIA I STEREOTYPY
Czy, Pana/i zdaniem, ludzie ze wsi w porównaniu z ludźmi z miasta mają obecnie takie same, mniejsze czy większe szanse
*zdobycia dobrego wykształcenia
*osiągnięcia godziwego poziomu życia
*osiągnięcia wysokiej pozycji społecznej
*rozwijania swoich zdolności i zainteresowań
- Takie same
- Mniejsze
- Większe
- Trudno powiedzieć
/wykresy/ oraz /tabele aneksowe/
Aneks - tabela zróżnicowań społeczno-demograficznych
2024-11-21
Autor: Marcin Głowacki
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry