UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 119/2024
 

Polacy o dokształcaniu i poszerzaniu kompetencji

Autorzy: Michał Feliksiak, Jonathan Scovil
|
2024-11-27

Blisko dwie trzecie Polaków (64%) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację.

UCZESTNICTWO W KURSACH DOSZKALAJĄCYCH

Czy kiedykolwiek poszerzał(a) Pan(i) swoje kompetencje, uczestnicząc w jakichś szkoleniach, kursach bądź studiach podyplomowych?

- Tak, w ciągu ostatniego roku

- Tak, w ciągu ostatnich 2–3 lat

- Tak, dawniej

- Nie, nigdy

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg przeciętnych miesięcznych dochodów netto respondenta/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi oraz odpowiedzi zbyt ogólnych lub trudnych do zinterpretowania] Co to było za szkolenie, kurs lub studia?

- Kursy komputerowe, informatyczne

- Kursy obsługi urządzeń, sprzętu

- Kursy techniczno-robotnicze

- Finanse, rachunkowość

- Języki obce

- Kursy BHP, pracownicze

- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja

- Pedagogika, edukacja

- Ochrona zdrowia

- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze

- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA

- Psychologia

- Prawo

- Bezpieczeństwo, szkolenia wojskowe, strażackie

- Marketing, techniki sprzedaży

- Sztuka, kursy artystyczne

- Uroda, kursy kosmetyczne, fryzjerskie

- Kursy pierwszej pomocy

- Biznes, kursy inwestowania, przedsiębiorczości

- Kursy inżynierskie

- Hodowla, opieka nad zwierzętami

- Moda

- Gastronomia, kursy kulinarne, dietetyka

- Związane ze sportem

- Ochrona środowiska

- Bibliotekarstwo, archiwistyka

- Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami lub osobami starszymi

- Nauki ścisłe

- Cyberbezpieczeństwo

- Rozwój osobisty, coaching

/wykres/

[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Porozmawiajmy o ostatnim szkoleniu, w jakim brał(a) Pan(i) udział. Dlaczego się Pan(i) na nie zdecydował(a)?

- Chciałe(a)m poszerzyć swoje kompetencje w wykonywanym zawodzie

- Wymagano tego ode mnie w pracy

- Chciałe(a)m poszerzyć swoje horyzonty

- Chciałe(a)m nabrać kompetencji, które pozwoliłyby mi znaleźć/zmienić pracę

- Po prostu lubię się uczyć

- Chciałe(a)m rozwijać swoją pasję/hobby niezwiązane z pracą

- Chciałe(a)m poznać nowych ludzi

- Chciałe(a)m stać się lepszym człowiekiem

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Czy ktoś wpłynął na Pana(i) decyzję o udziale w tym szkoleniu?

- Nie, to był wyłącznie mój pomysł

- Tak, przełożony w pracy

- Tak, przyjaciele|bliscy znajomi

- Tak, partner(ka)/mąż/żona

- Tak, rodzice/dziadkowie

- Tak, moje dzieci

- Tak, mój terapeuta / doradca zawodowy / coach

- Tak, osoba, którą znam z mediów / internetu (np. mówca motywacyjny / influencer)

- Tak, ktoś inny

- Trudno powiedzieć

/wykres/

STOSUNEK DO UCZENIA SIĘ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie z następującymi stwierdzeniami?

*Uczenie się nowych rzeczy to inwestycja w siebie

*Warto zdobywać takie umiejętności, dzięki którym można poprawić relacje z innymi ludźmi

*Uczenie się nowych rzeczy to przyjemność sama w sobie

*Warto uczyć się przede wszystkim konkretnych umiejętności, dzięki którym można wykonać konkretne zadania, a nie takich które nigdy się nie przydadzą

*Nauka nowych umiejętności ma sens tylko wtedy, gdy wiadomo, jaki mniej więcej przyniesie zysk

*W pewnym wieku nauka nowych rzeczy nie ma już sensu

*Kiedy ma się już dobrą pracę, nie warto się dalej doszkalać

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/

Które z tych opisów do Pana(i) pasują?

*Kiedy mnie coś zainteresuje, lubię dowiadywać się najwięcej, jak się da na ten temat

*Lubię się uczyć nowych rzeczy, nawet jeśli nie ma z tego konkretnego zysku

*Zdarza mi się uczyć rzeczy, których nigdy nie zastosuję w praktyce

*Nauka nowych rzeczy to na ogół żmudny proces

- Zdecydowanie do mnie pasuje

- Raczej do mnie pasuje

- Raczej do mnie nie pasuje

- Zdecydowanie do mnie nie pasuje

- Trudno powiedzieć

Tabela – Stosunek do uczenia się: potrzeba samodoskonalenia, pragmatyzm, uczenie się jako wartość sama w sobie

Rysunek – Wykształcenie a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Status społeczno-zawodowy a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Dochody netto a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Wiek a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Uczestniczenie w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych a postawy wobec uczenia się

CZEGO NAJCHĘTNIEJ BYŚMY SIĘ UCZYLI?

[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy podali jakiś rodzaj kursu, szkolenia, coś, czego chcieliby się uczyć] Niezależnie od Pana(i) obecnej sytuacji, gdyby miał(a) Pan(i) teraz nieograniczone możliwości wyboru kursu, szkolenia, nauki czegoś nowego, to co by Pan(i) wybrał(a)?

- Języki obce

- Komputery, informatyka

- Programowanie, AI, robotyka

- Rzemiosło, rękodzieło

- Rysunek, malarstwo, grafika komputerowa

- Krawiectwo, projektowanie ubrań, szycie

- Historia sztuki, sztuka (ogólnie)

- Fotografia, film

- Architektura, projektowanie wnętrz, konserwacja zabytków

- Zajęcia muzyczne, śpiew, gra na instrumencie

- Kursy techniczne, zawód robotniczy

- Kurs z obsługi urządzeń, sprzętu

- Zajęcia związane ze zdrowiem

- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja

- Pilotowanie

- Psychologia, relacje międzyludzkie, coaching, rozwój osobisty, seksuologia

- Finanse, rachunkowość, ekonomia

- Uroda, np. kursy kosmetyczne, fryzjerskie

- Kursy związane ze sportem

- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze

- Gastronomia, kursy kulinarne

- Kursy inżynierskie

- Pedagogika, edukacja

- Kurs ratownika, pierwszej pomocy

- Podróże, turystyka, kurs na przewodnika

- Hodowla, opieka nad zwierzętami

- Ochrona środowiska, kursy dotyczące klimatu

- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA

- Giełda, inwestycje, biznes, przedsiębiorczość

- Prawo

- Filozofia, socjologia

- Dziennikarstwo, polityka

- Szkolenie wojskowe, bezpieczeństwo

- Historia, archeologia

- Nauki ścisłe

- Inne, ogólniki i wypowiedzi trudne do zinterpretowania

/tabela/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Cena pełnej wersji elektronicznej: 10.00 zł.
Liczba stron:
19
Badanie:
202433 Aktualne problemy i wydarzenia (414)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
edukacja, kompetencje, szkolenia, studia wyższe, nauka
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry