UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr 119/2024

Polacy o dokształcaniu i poszerzaniu kompetencji

Autorzy: Michał Feliksiak, Jonathan Scovil
|
2024-11-27

Blisko dwie trzecie Polaków (64%) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację.

UCZESTNICTWO W KURSACH DOSZKALAJĄCYCH

Czy kiedykolwiek poszerzał(a) Pan(i) swoje kompetencje, uczestnicząc w jakichś szkoleniach, kursach bądź studiach podyplomowych?

- Tak, w ciągu ostatniego roku

- Tak, w ciągu ostatnich 2–3 lat

- Tak, dawniej

- Nie, nigdy

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg przeciętnych miesięcznych dochodów netto respondenta/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi oraz odpowiedzi zbyt ogólnych lub trudnych do zinterpretowania] Co to było za szkolenie, kurs lub studia?

- Kursy komputerowe, informatyczne

- Kursy obsługi urządzeń, sprzętu

- Kursy techniczno-robotnicze

- Finanse, rachunkowość

- Języki obce

- Kursy BHP, pracownicze

- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja

- Pedagogika, edukacja

- Ochrona zdrowia

- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze

- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA

- Psychologia

- Prawo

- Bezpieczeństwo, szkolenia wojskowe, strażackie

- Marketing, techniki sprzedaży

- Sztuka, kursy artystyczne

- Uroda, kursy kosmetyczne, fryzjerskie

- Kursy pierwszej pomocy

- Biznes, kursy inwestowania, przedsiębiorczości

- Kursy inżynierskie

- Hodowla, opieka nad zwierzętami

- Moda

- Gastronomia, kursy kulinarne, dietetyka

- Związane ze sportem

- Ochrona środowiska

- Bibliotekarstwo, archiwistyka

- Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami lub osobami starszymi

- Nauki ścisłe

- Cyberbezpieczeństwo

- Rozwój osobisty, coaching

/wykres/

[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Porozmawiajmy o ostatnim szkoleniu, w jakim brał(a) Pan(i) udział. Dlaczego się Pan(i) na nie zdecydował(a)?

- Chciałe(a)m poszerzyć swoje kompetencje w wykonywanym zawodzie

- Wymagano tego ode mnie w pracy

- Chciałe(a)m poszerzyć swoje horyzonty

- Chciałe(a)m nabrać kompetencji, które pozwoliłyby mi znaleźć/zmienić pracę

- Po prostu lubię się uczyć

- Chciałe(a)m rozwijać swoją pasję/hobby niezwiązane z pracą

- Chciałe(a)m poznać nowych ludzi

- Chciałe(a)m stać się lepszym człowiekiem

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Czy ktoś wpłynął na Pana(i) decyzję o udziale w tym szkoleniu?

- Nie, to był wyłącznie mój pomysł

- Tak, przełożony w pracy

- Tak, przyjaciele|bliscy znajomi

- Tak, partner(ka)/mąż/żona

- Tak, rodzice/dziadkowie

- Tak, moje dzieci

- Tak, mój terapeuta / doradca zawodowy / coach

- Tak, osoba, którą znam z mediów / internetu (np. mówca motywacyjny / influencer)

- Tak, ktoś inny

- Trudno powiedzieć

/wykres/

STOSUNEK DO UCZENIA SIĘ

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie z następującymi stwierdzeniami?

*Uczenie się nowych rzeczy to inwestycja w siebie

*Warto zdobywać takie umiejętności, dzięki którym można poprawić relacje z innymi ludźmi

*Uczenie się nowych rzeczy to przyjemność sama w sobie

*Warto uczyć się przede wszystkim konkretnych umiejętności, dzięki którym można wykonać konkretne zadania, a nie takich które nigdy się nie przydadzą

*Nauka nowych umiejętności ma sens tylko wtedy, gdy wiadomo, jaki mniej więcej przyniesie zysk

*W pewnym wieku nauka nowych rzeczy nie ma już sensu

*Kiedy ma się już dobrą pracę, nie warto się dalej doszkalać

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/

Które z tych opisów do Pana(i) pasują?

*Kiedy mnie coś zainteresuje, lubię dowiadywać się najwięcej, jak się da na ten temat

*Lubię się uczyć nowych rzeczy, nawet jeśli nie ma z tego konkretnego zysku

*Zdarza mi się uczyć rzeczy, których nigdy nie zastosuję w praktyce

*Nauka nowych rzeczy to na ogół żmudny proces

- Zdecydowanie do mnie pasuje

- Raczej do mnie pasuje

- Raczej do mnie nie pasuje

- Zdecydowanie do mnie nie pasuje

- Trudno powiedzieć

Tabela – Stosunek do uczenia się: potrzeba samodoskonalenia, pragmatyzm, uczenie się jako wartość sama w sobie

Rysunek – Wykształcenie a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Status społeczno-zawodowy a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Dochody netto a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Wiek a postawy wobec uczenia się

Rysunek – Uczestniczenie w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych a postawy wobec uczenia się

CZEGO NAJCHĘTNIEJ BYŚMY SIĘ UCZYLI?

[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy podali jakiś rodzaj kursu, szkolenia, coś, czego chcieliby się uczyć] Niezależnie od Pana(i) obecnej sytuacji, gdyby miał(a) Pan(i) teraz nieograniczone możliwości wyboru kursu, szkolenia, nauki czegoś nowego, to co by Pan(i) wybrał(a)?

- Języki obce

- Komputery, informatyka

- Programowanie, AI, robotyka

- Rzemiosło, rękodzieło

- Rysunek, malarstwo, grafika komputerowa

- Krawiectwo, projektowanie ubrań, szycie

- Historia sztuki, sztuka (ogólnie)

- Fotografia, film

- Architektura, projektowanie wnętrz, konserwacja zabytków

- Zajęcia muzyczne, śpiew, gra na instrumencie

- Kursy techniczne, zawód robotniczy

- Kurs z obsługi urządzeń, sprzętu

- Zajęcia związane ze zdrowiem

- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja

- Pilotowanie

- Psychologia, relacje międzyludzkie, coaching, rozwój osobisty, seksuologia

- Finanse, rachunkowość, ekonomia

- Uroda, np. kursy kosmetyczne, fryzjerskie

- Kursy związane ze sportem

- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze

- Gastronomia, kursy kulinarne

- Kursy inżynierskie

- Pedagogika, edukacja

- Kurs ratownika, pierwszej pomocy

- Podróże, turystyka, kurs na przewodnika

- Hodowla, opieka nad zwierzętami

- Ochrona środowiska, kursy dotyczące klimatu

- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA

- Giełda, inwestycje, biznes, przedsiębiorczość

- Prawo

- Filozofia, socjologia

- Dziennikarstwo, polityka

- Szkolenie wojskowe, bezpieczeństwo

- Historia, archeologia

- Nauki ścisłe

- Inne, ogólniki i wypowiedzi trudne do zinterpretowania

/tabela/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Cena pełnej wersji elektronicznej: 12.00 zł.
Produkt dostępny - dostawa przeważnie w 1 dzień roboczy od zaksięgowania płatności
Liczba stron:
19
Badanie:
202433 Aktualne problemy i wydarzenia (414)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
edukacja, kompetencje, szkolenia, studia wyższe, nauka
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry