UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Opinie o miejscu i roli Kościoła w PRL
Kafelek tematyczny komunikatu BD/209/25/88
1. Działalność i rola Kościoła w życiu kraju
Czy działalność Kościoła dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań V‘88, XI‘87, VII‘87, XII‘86, XII‘85/
Co miał(a) Pan(i) na myśli tak oceniając wpływ Kościoła, w czym to się głównie przejawia?
- Kościół ma wpływ na zachowania i postawy wiernych
- Kościół jest silny, ma autorytet, włącza się w sprawy kraju
Dlaczego tak się dzieje /przyczyny wpływu Kościoła na sytuację w kraju/?
1. Przyczyny znacznego wpływu
- większość społeczeństwa to ludzie wierzący, Kościół ma na nich duży wpływ
- Kościół jest siłą, ma autorytet
- stanowi on dla ludzi oparcie moralne
2. Przyczyny małego wpływu
- rząd ogranicza działalność Kościoła
- Kościół nie angażuje się w politykę /omówienie w tekście/
Czy Kościół dąży obecnie do zwiększenia swego wpływu na to, co dzieje się w kraju?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
2. Opinie o pozycji, jaką Kościół powinien zajmować w państwie
Czy Kościół powinien wypowiadać się w sprawach politycznych?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć /tabela V‘88, III‘85/ oraz /tabela aneksowa/
3. Miejsce Kościoła w życiu kraju
- wychowanie dzieci i młodzieży
- kształtowanie postaw moralnych społeczeństwa
- sprawy wychowania - ogólnie
- kształtowanie ethosu pracy
- oddziaływanie na obyczaje, kulturę życia społeczeństwa
- pomoc w zakresie ochrony zdrowia,
- wpływ na oświatę, szkolnictwo, program nauczania
- działania na rzecz rodziny, jej trwałości
Tabele aneksowe
Jaki jest Pana(i) zdaniem wpływ Kościoła na to, co się dzieje w kraju?
- duży
- ani duży, ani mały
- mały
- trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem powinno się zapewnić Kościołowi większy niż dotychczas czy mniejszy wpływ na życie w kraju?
- większy
- taki sam, jak teraz
- mniejszy
- trudno powiedzieć
Opinie o potrzebie powołania w Polsce współdziałającej z Kościołem partii politycznej
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
1988-07-20
Autor: Elżbieta Kościesza
Percepcja kwietniowo-majowych strajków
Kafelek tematyczny komunikatu BD/205/24/88
Przyczyny strajków:
Ekonomiczne
- wysokość zarobków, wyższe płace
- położenie materialne społeczeństwa
- organizacja, warunki pracy
Polityczne
- legalizacja "Solidarności"
- wolne, niezależne związki zawodowe
- niezadowolenie z sytuacji kraju
- niezadowolenie z polityki władz
- brak efektów reformy gospodarczej
- brak demokracji w życiu kraju
Część postulatów strajkowych dotyczyła spraw płacowych. Jakie są przyczyny pojawienia się postulatów płacowych?
- dysproporcje między płacami a stale rosnącymi cenami
- zbyt niski poziom płac
- brak związku płacy z pracą
- duże różnice w placach
- niesprawiedliwe, krzywdzące ludzi rozstrzygnięcia płacowe
ANEKS
Czy jest dla Pana(i) jasne, o co chodziło w strajkach?
- tak
- nie
Przyczyny wybuchu strajków według badanych deklarujących wiedzę na ich temat
- ekonomiczne
- polityczne
Respondenci określający ludzi nie uczestniczących w strajku
- starsi
- o dobrej sytuacji materialnej
- członkowie PZPR
- nie wierzący w skuteczność strajków
- obawiający się represji, zmęczeni, apolityczni
- świadomi trudności kraju, opowiadający się za władzą
Respondenci określający ludzi uczestniczących w strajku
- młodzi
- o złym położeniu materialnym
- odważni, przekonani o możliwości zmian
- przeciwnicy władzy, niezadowoleni z sytuacji kraju
- członkowie b. "Solidarności", pod wpływem opozycji
- o niewłaściwym stosunku do pracy
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących jako właściwe / niewłaściwe
- w Nowej Hucie
- Stoczni Gdańskiej
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Nowej Hucie jako:
właściwe ze względu na
- straty gospodarcze dla kraju
- dezaprobatę strajku
- aprobatę działań milicji
niewłaściwe ze względu na
- krytykę działań milicji
- aprobatę strajku
Respondenci oceniający postępowanie władz wobec strajkujących w Stoczni Gdańskiej jako
właściwe ze względu na
- rozwagę, nieużycie siły, spokój
- samoistne zakończenie strajku
- akceptację działań władzy, dyrekcji
niewłaściwe ze względu na:
- brak stanowczości, należało użyć siły
negację działań władzy, dyrekcji
Czy zakończenie strajków i protestów, to zwycięstwo władzy, a porażka "Solidarności"?
- tak
- nie
- trudno powiedzieć
Czy strajki i niepokoje z końca kwietnia i początku maja br. Są nadal przedmiotem rozmów i dyskusji w społeczeństwie?
- tak, rozmawia się o nich i dyskutuje często
- tak, chociaż sporadycznie
- nie, w zasadzie dyskusje ucichły, zamilkły
czy według Pana(i) jest prawdopodobne, że władze sprowokowały wystąpienia z przełomu kwietnia i maja?
- bardzo prawdopodobne
- mało prawdopodobne
- nieprawdopodobne
Problemy ważne dla Polski i Polaków
- Przezwyciężanie kryzysu, wyjście z kryzysu, stabilizacja gospodarcza
- Spokój w kraju, stabilizacja polityczna, porozumienie narodowe
- Zaopatrzenie rynku, więcej towarów, poprawa funkcjonowania rynku, reglamentacja
- Polepszenie warunków życia, poprawa bytu ludzi pracy, standard życia, niskie renty i emerytury
- Stabilizacja cen, zahamowanie wzrostu inflacji, podniesienie wartości złotówki
- Dyscyplina pracy, stosunek ludzi do pracy
- Spłata zadłużeń
- Zmiana sposobu zarządzania gospodarką, likwidacja marnotrawstwa, lepsza organizacja pracy, wykorzystanie rezerw
- Stosunki, relacja władza-społeczeństwo, zaufanie społeczeństwa do władzy
- Rozwój kontaktów międzynarodowych, sytuacja Polski na arenie międzynarodowej
- konsekwentne wdrażanie reformy gospodarczej, przestrzeganie zasad reformy /tabela wg terminów badań IV, VII, XI‘87, II, III, V, VI‘88/
1988-07-15
Autor: Elżbieta Gorajewska-Mieciek
Ewolucja ocen sytuacji gospodarczej i warunków życia w okresie: kwiecień 1987 - maj 1988
Kafelek tematyczny komunikatu BDF/203/19/88
1. Indeks sytuacji gospodarczej i sytuacji materialnej ludzi
W ramach współpracy z działem Badań Opinii Publicznej Węgierskiego Ośrodka Badań nad Masową Komunikację w kwietniu 1987 r. CBOS rozpoczął systematyczne pomiary sytuacji gospodarczej kraju i sytuacji materialnej ludzi za pomocą zestawu powtarzalnych pytań.
Na podstawie odpowiedzi uzyskanych na poszczególne pytania budowane są dwa indeksy:
General Index /odnoszący się do sytuacji gospodarczej/
Personal Index /obrazujący sytuację materialną ludzi/
2. Sytuacja materialna gospodarstw domowych
Różnice procentowe między miesięcznymi dochodami uznanymi za niezbędne dla różnych poziomów zaspokojenia potrzeb według terminów badań IV, VII, XI ‘87, II, V ‘88
Dynamika wzrostu miesięcznych dochodów uznanych za niezbędne dla różnych poziomów zaspokojenia potrzeb według terminów badań IV, VII, XI ‘87, II, V ‘88
Dochody wystarczające na:
- zaspokojenie podstawowych potrzeb
- oszczędne życie na przyzwoitym poziomie
- życie dostatnie, bez problemów
3. Postrzeganie szans na przyszłość
Respondenci postrzegający warunki życia w kraju za 2 lata jako
- znacznie lepsze
- trochę lepsze
- takie same
- trochę gorsze
- znacznie gorsze
- nie mający zdania
/tabela: ogółem oraz wg oceny własnej sytuacji materialnej/
Respondenci postrzegający przyszłość kraju
- z nadzieją
- z nadzieją i obawą
- z obawą
/tabela: ogółem oraz wg oceny własnej sytuacji materialnej/
Aneks:
GENERAL INDEX
1. Czy Pana(i) zdaniem trudności naszego kraju są:
- wielkie
- średnie
- małe
2. Jak Pan(i) sądzi, czy trudności te są trwałe czy przejściowe?
- trwałe
- przejściowe
3. Czy według Pana(i) w najbliższym czasie (od roku do dwóch lat) rozwój gospodarczy kraju będzie:
- szybszy niż obecnie
- taki sam
- wolniejszy niż obecnie
4. Czy Pana zdaniem poziom życia ludności:
- wzrasta
- nie zmienia się
- maleje
PERSONAL INDEX
1. Czy Pana(i) zdaniem kłopoty z codziennymi zakupami:
- wzrastają
- są takie same, jak były
- maleją
- nie ma takich kłopotów
2. Czy Pana(i) zdaniem wzrost dochodów pokrywa podwyżki cen?
- tak
- nie
3. Czy Pana(i) zdaniem obecnie można kupić z tych dochodów:
- więcej niż rok temu
- tyle samo
- mniej
/terminy badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88/
Wartości indeksu sytuacji gospodarczej wg terminów badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88
Wartości indeksu osobistej sytuacji materialnej wg terminów badań IV, VIII, XI ‘87, II, V ‘88
1988-07-14
Autor: Maria Strzelecka
Wyobrażenia młodzieży kończącej szkoły ponadpodstawowe o dorosłym życiu
Kafelek tematyczny komunikatu BD/190/22/88
1. Niepewność przyszłości
Czy młodzież w Polsce ma obecnie szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘84 - ‘88/
Przewidywane zmiany w szansach młodzieży na realizację swych celów życiowych w ciągu najbliższych
5 lat
- Nastąpi wyraźna poprawa
- Nastąpi pewna poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo
- Nastąpi pewne pogorszenie
- Nastąpi znaczne pogorszenie
- Inne zdanie i trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘85 - ‘88/
Deklaracja gotowości wyjazdu i jego charakter
Chcę wyjechać:
- na stałe
- na krótko - zarobić i wrócić
- w celach turystycznych
Nie chcę wyjeżdżać z kraju
Inne zdanie i trudno powiedzieć /‘84, ‘86, ‘88/
2. Stosunek do przyszłości
Przyszłość własna
- Optymizm
- Pesymizm
- Wypowiedzi ambiwalentne, warunkowe - "to zależy od"
- Wypowiedzi neutralne, "wyliczanki"
- Brak danych, trudno powiedzieć
Przyszłość kraju
- Optymizm
- Pesymizm
- Stagnacja
- Wypowiedzi życzeniowe - "oby się powiodły"
- Trudno powiedzieć
3. Poziom aspiracji - nastawienia i strategie życiowe młodych ludzi
Cele ze sfery afiliacyjno-materialnej
Szczęśliwe życie rodzinne
Życie w dobrobycie, luksusie
- posiadanie luksusowych dóbr typu: samochód, wideo, komputer
- posiadanie luksusowej willi
- zdobycie bogactwa, dużych pieniędzy
Osiągnięcie przyzwoitego poziomu życia:
- własne mieszkanie
- sytuacja materialna umożliwiająca w miarę bezproblemowe zaspokajanie podstawowych potrzeb
Posiadanie przyjaciół, grona znajomych
Spokój, bezpieczeństwo
Cele ze sfery instytucjonalno-statusowej
- Dobra, atrakcyjna praca
- Zdobycie wykształcenia - ukończenie szkoły, zdanie matury, ukończenie studiów
- Wyjazd za granicę
- Założenie prywatnej firmy
- Prestiż społeczny, poważanie społeczne
- Sława, barwne życie
- Awans zawodowy, stanowisko
- Aktywność polityczna
Inne cele
- Godne życie, bycie w zgodzie z samym sobą
- Rozwój intelektualny, rozwijanie zainteresowań, poszerzanie wiedzy
Młodzież odpowiadająca na pytanie, czy ma wpływ na:
- życie szkoły
- działalność organizacji młodzieżowych
- bieg wydarzeń w kraju /‘87, ‘88/
Motywy deklarowanych strategii życiowych:
- własne zainteresowania, ambicje
- zamiłowanie do zawodu
- względy finansowe
- uczenie się dla uzyskania dyplomu, świadectwa
- poszerzenie horyzontów wiedzy itp..
- rozsądek, chęć realizacji własnych marzeń
- chęć usamodzielnienia, stabilizacja życiowa
- czynniki zewnętrzne, ucieczka od sytuacji własnej ( m.in.. wojsko) i kraju
4. Uwarunkowania sukcesu życiowego
Czynniki sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego
- Dodatnie cechy charakteru
- Walory intelektualne
- Wysokie walory moralne
- Wykształcenie
- Układy, znajomości
- Ujemne cechy charakteru
- Niskie walory moralne
- Bogactwo
- Interesowna przynależność do PZPR
- Pochodzenie społeczne
1988-06-30
Autorzy: Elżbieta Gorajewska-Mieciek, Beata Jaworska
Społeczne poparcie dla reform - klimat wokół programu reformy gospodarczej
Kafelek tematyczny komunikatu BS/188/12/88
1. Tło: społeczne zapotrzebowanie na reformy
Czy polska gospodarka rzeczywiście wymaga reform?
- Tak
- Nie
- Nie wiem
Jak Pan(i) ogólnie ocenia obecną sytuację polityczną i gospodarczą w Polsce?
- Bardzo dobrze
- Dobrze
- Raczej dobrze
- Ani dobrze, ani źle
- Źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
Perspektywy zmiany sytuacji gospodarczej w ciągu najbliższych dwóch lat:
- zdecydowanie się poprawi
- raczej się poprawi
- pozostanie bez zmian
- raczej się pogorszy
- zdecydowanie się pogorszy
Trudno powiedzieć
2. Program reform i II etap reformy gospodarczej w społecznej ocenie
Czy reformy proponowane przez władze to jest dokładnie to, o co chodzi?
- tak
- nie
- nie wiem
Czym według Pana(i) jest drugi etap reformy?
- kolejną próbą zapanowania przez władze nad sytuacją gospodarczą
- próbą przekonania społeczeństwa i Zachodu o dobrej woli władz
- programem, który ma wiele mankamentów, ale który przybliża wyjście z kryzysu i daje szanse lepszego jutra
- małym krokiem na dobrze obranej drodze
- najlepszym programem, na jaki stać władze
- chwytem propagandowym, pustym sloganem, za którym nic nie stoi
- najlepszym, możliwym na dziś programem działań
- realnym i trafnym programem trwałego wyprowadzenia kraju z kryzysu
- dobrodziejstwem, lekiem na wszystkie nasze kłopoty, a przynajmniej na te najpoważniejsze
Czy potrafił(a)by Pan(i) wytłumaczyć człowiekowi słabo zorientowanemu, na czym polega drugi etap reformy?
Czy potrafił(a)by Pan(i) wytłumaczyć człowiekowi słabo zorientowanemu, czym się różni drugi etap reformy od pierwszego?
POCZĄTEK I KONIEC REFORMY
Czy drugi etap reformy już się zaczął?
- Nie, nie zaczął się
- Nie wiadomo, czy się zaczął
- Zaczął się podwyżkami cen
- Zaczął się reorganizacją centrum
- Zaczął się wydaniem przepisów dotyczących sektora prywatnego
- zaczął się ograniczeniem dotacji
- Zaczął się, bo widać efekty:
- pozytywne
- negatywne
Czym skończy się drugi etap reformy?
Co już zostało zrobione? Co jest już posunięciem II etapu?
1988-06-30
Autor: Zbigniew Maj
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przejdź na górę Przewiń do góry