UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Dyrektor wobec otoczenia polityczno-gospodarczego przedsiębiorstwa
Kafelek tematyczny komunikatu BDF/222/6/86
FORMY ODDZIAŁYWANIA OTOCZENIA POLITYCZNO-GOSPODARCZEGO NA PRZEDSIĘBIORSTWO
Wpływ na przedsiębiorstwo różnych typów instytucji i organizacji
Formy oddziaływania:
- władcze wkroczenia
- kontrole
- zalecenia
- negocjacje
- prośby /tabela wg typów instytucji/
Wpływ ważniejszych instytucji ekonomicznych, społecznych i administracyjnych na przedsiębiorstwa w 1985 r. /tabela/
KIERUNKI WPŁYWU OTOCZENIA NA PRZEDSIĘBIORSTWO
Wpływ otoczenia gospodarczo-politycznego w poszczególnych dziedzinach działalności przedsiębiorstwa:
planowanie, struktura produkcji, płace, inwestycje, eksport, import, zapotrzebowanie, ceny, zbyt.
Typ instytucji lub organizacji:
- Rada Ministrów
- Komisja Planowania przy RM
- Ministerstwa funkcjonalne
- NBP
- Zrzeszenie
- Organ założycielski
- władze terenowe
- KW PZPR /tabela/
EWOLUCJA ZEWNĘTRZNYCH ODDZIAŁYWAŃ NA PRZEDSIĘBIORSTWO
Formy oddziaływania a częstość występowania form /tabela/
Kontakty osobiste dyrektora:
- Władze terenowe
- Organ założycielski
- Komitet wojewódzki
- Biuro zrzeszenia
- Narodowy Bank Polski
- Ministerstwa funkcjonalne
- urzędy centralne
- Komisja Planowania przy RM /tabela wg form kontaktu: narady, rozmowy indywidualne/
PREFEROWANE POSTAWY DYREKTORÓW
Preferencje wojewódzkiej instancji partyjnej
Zasady postępowania dyrektora:
- niedopuszczanie do zakłóceń porządku, strajków itp.. na terenie zakładu
- lojalność
- podejmowanie decyzji w uzgodnieniu z kolektywem zakładowym
- priorytetowe traktowanie rekomendacji partyjnej przy obsadzaniu stanowisk kierowniczych
- dyspozycyjność
- bezkonfliktowe współdziałanie z radą pracowniczą
- bieżące informowanie o sytuacji przedsiębiorstwa
- konsultowanie ważniejszych decyzji z komitetem wojewódzkim PZPR
- posłuszeństwo
- stały wzrost płac w przedsiębiorstwie /tabela/
Przyczyny utraty zaufania ze strony komitetu wojewódzkiego PZPR
- złe wyniki gospodarcze
- nielojalność dyrektora
- działania sprzeczne z linią partii
- zła współpraca z organizacjami społeczno-politycznymi w zakładzie
- zła atmosfera społeczno-polityczna w zakładzie
- cechy osobiste dyrektora /tabela/
Preferencje organu założycielskiego
Zasady postępowania dyrektora:
- poprawa wyników produkcyjnych przedsiębiorstwa
- stabilizacja sytuacji społeczno-politycznej w zakładzie
- wzrost wydajności pracy
- podjęcie produkcji zgodnej z wytycznymi organu założycielskiego
- dyspozycyjność
- lojalność
- wzrost eksportu do II obszaru
- bezkonfliktowe współdziałanie z radą pracowniczą
- zaspokojenie popytu na wyroby przedsiębiorstwa
- efektywna realizacja inwestycji własnych przedsiębiorstwa
- zmniejszenie zużycia energii
- wzrost eksportu do I obszaru
- posłuszeństwo
- ograniczenie importu
- efektywna realizacja inwestycji centralnych
- hamowanie wzrostu cen
- hamowanie wzrostu płac /tabela/
Aneks - cechy społeczno-demograficzne badanych dyrektorów
1986-07-08
Autor: brak informacji
Nierównowaga gospodarcza i jej przejawy w opinii pracowników przemysłu
Kafelek tematyczny komunikatu GSA/207/1/86
1. Objawy i przyczyny nierównowagi
Opinie badanych o istocie inflacji
- Drożyzna zmuszająca do rezygnacji z wielu zwyczajowych zakupów
- Wzrost stałych wydatków na utrzymanie rodziny
- Wynik brak oszczędzania na każdym kroku
- Wypłaty wynagrodzeń rosnące szybciej niż wydajność pracy załóg
- Błędne inwestowanie i jego następstwa
- Zjawisko wywołane brakiem ścisłej kontroli cen
- Konieczność spłaty zadłużenia zagranicznego
- Zjawisko wywołane rozbudową świadczeń socjalnych
Opinie o dolegliwości wybranych spraw życia codziennego
Sprawy dolegliwe / niedolegliwe
- Podwyżki cen artykułów powszechnego użytku i usług
- Niedostępność wielu produktów i usług na rynku krajowym
- Konieczność stania w kolejkach
- Niska kultura zachowań
- Konieczność kupowania tego, co jest, a nie tego, co się chce
- Niska jakość kupowanych produktów i usług
- Marnotrawstwo czasu ludzi i ich energii życiowej
- Stosunek administracji do obywateli
- Stosunek zwierzchników do podwładnych
- Konieczność zabiegania o przychylność sprzedawców
- Stosunki między ludźmi w zakładzie pracy
- Działalność sektora prywatnego
2. Prognozy zmian w stanie równowagi gospodarczej
Tabela. Opinie o perspektywach zmian w zakresie uciążliwości życia codziennego
Dolegliwości dnia codziennego - prognoza zmian sytuacji
- Niska kultura zachowań
- Marnotrawstwo czasu ludzi i ich energii życiowej
- Podwyżka cen artykułów powszechnego użytku i usług
- Niska jakość kupowanych produktów i usług
- Niedostępność wielu produktów i usług na rynku krajowym
- Konieczność stania w kolejkach
- Konieczność kupowania tego, co jest, a nie tego, co się chce
3. Problemy płac i cen
Tabela. Poparcie cenowej i płacowej polityki władz państwowych i kierownictwa przedsiębiorstw
1986-06-24
Autor: brak informacji
Stosunek do religii a orientacje polityczne Polaków
Kafelek tematyczny komunikatu D/261/86
STOSUNEK DO RELIGII A ORIENTACJE POLITYCZNE POLAKÓW
Stosunek Polaków do religii
Grupy badanych według stosunku do religii i praktyk religijnych:
- głęboko wierzący
- wierzący
- niezdecydowani
- niewierzący
- regularnie praktykujący religijnie
- nieregularnie praktykujący religijnie
- uznający tylko najważniejsze praktyki (ślub, chrzest dzieci itp.)
- zupełnie niepraktykujący
/tabela wg badań XII ‘84, III ‘85, X ‘85, XII ‘85/
Grupy badanych według stosunku do wierzeń i praktyk religijnych:
- wierzący i praktykujący regularnie
- wierzący i praktykujący nieregularnie
- wierzący, ale niepraktykujący
- niewierzący, ale chodzący do kościoła
- niewierzący i niepraktykujący
/tabela wg podziału na grupy społeczne/
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się rozumieć?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- nie
/omówienie w tekście/
PRZEKONANIA RELIGIJNE A STOSUNEK DO POLITYKI
Waga przywiązywana przez badanych do kształtowania u własnego dziecka(ci) określonych cech postawy życiowej. Cechy postawy życiowej:
- rzetelne wykonywanie praktyk religijnych
- miłość i przywiązanie do ojczyzny
- szacunek dla państwa i władzy
- ukształtowanie naukowego świeckiego poglądu na świat
- aprobata ustroju socjalistycznego
/tabela/
OPINIE O DZIAŁALNOŚCI SPOŁECZNEJ I POLITYCZNEJ ROLI KOŚCIOŁA W POLSCE
Czy Pana(i) zdaniem działalność wymienionych organizacji, instytucji (Sejm, wojsko, Kościół) dobrze służy społeczeństwu i jest zgodna z jego interesami?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela wg badań ‘85, ‘86/
Przekonanie o potrzebie współpracy Kościoła z państwem:
- jest to możliwe
- możliwe w wielu sprawach
- możliwe w niektórych dziedzinach
- nie jest to możliwe
- trudno powiedzieć /omówienie w tekście/
Wspólny obszar działalności Kościoła i państwa:
- wychowanie młodzieży
- kształtowanie postaw moralnych
- zwalczanie patologii społecznej
- wychowanie patriotyczne
- kształtowanie właściwego stosunku do pracy
- pomoc ludziom potrzebującym opieki
Pytanie o prawo Kościoła do zabierania głosu w sprawach politycznych:
- zdecydowanie nie
- raczej nie
- trudno powiedzieć
- raczej tak
- tak /omówienie w tekście/
Ocena stosunków między państwem a Kościołem /omówienie w tekście/
Jakie problemy i sprawy są w tej chwili najważniejsze dla Polski i Polaków?
- przezwyciężenie kryzysu
- spokój w kraju
- sytuacja międzynarodowa
- zaopatrzenie rynku
- poprawa warunków życia
Grupy społeczne i wartości reprezentowane przez Kościół:
- wszyscy wierni
- całe społeczeństwo
- hierarchia kościelna
- prawda, wyższe wartości moralne
- opozycja polityczna
- wszyscy ludzie pracy
- grupy silnie związane z Kościołem
- ogół robotników
/tabela wg badań X ‘85, IV ‘85, XI ‘83/
ANEKS - opis badań uwzględnionych w opracowaniu
1986-06-19
Autor: Stanisław Kwiatkowski
Przed X Zjazdem PZPR. Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny komunikatu BD/199/18/86
1. Między IX i X Zjazdem PZPR
Pytano respondentów, czy decyzja o wprowadzeniu stanu wojennego była konieczna.
Ocena procesów zachodzących w życiu politycznym kraju w latach 1980-1986
Zjawiska pomyślne:
- stabilizacja gospodarki, reforma gospodarcza
- stabilizacja polityczna, odwołanie stanu wojennego
- poprawa sytuacji materialnej społeczeństwa
- powstanie "Solidarności", porozumienie społeczne
- wprowadzenie stanu wojennego
Zjawiska niepomyślne:
- kryzys gospodarczy, spadek produkcji, inflacja
- pogorszenie sytuacji z Zachodem, restrykcje amerykańskie
- trudna sytuacja życiowa ludności, niska stopa życiowa
- wprowadzenie stanu wojennego, likwidacja "Solidarności"
- strajki i napięcia lat 1980-1981
- pesymizm, brak perspektyw
Zjawiska polityczne występujące od czasu zawieszenia stanu wojennego
- Zwiększył się udział robotników i chłopów w sprawowaniu władzy
- Wzrosło poparcie społeczeństwa dla uchwał i działań partii
- Zwiększył się autorytet Sejmu w społeczeństwie
2. Opinie o sytuacji politycznej
Czy można, Pana(i) zdaniem, powiedzieć, że Polska jest obecnie państwem demokratycznym?
- Tak
- Raczej tak, choć istnieją pewne ograniczenia demokracji
- raczej nie, choć są takie dziedziny, w których panuje demokracja
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem organy władzy i administracji państwowej w naszym kraju przestrzegają w swojej działalności zasad praworządności?
- Tak, zawsze
- Tak, zazwyczaj
- Często się zdarza, że nie przestrzegają
- Nie, nie liczą się z zasadami prawa
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem istniejące obecnie związki zawodowe dobrze bronią interesów ludzi pracy?
- Tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Nie
- Trudno powiedzieć
Czy Pana(i) zdaniem w ciągu najbliższych pięciu lat będzie się w Polsce rozszerzać demokracja?
- tak
- nie nastąpią istotne zmiany
- swobody demokratyczne będą ograniczane
- trudno powiedzieć
3. Opinie o gospodarce
Sytuacja gospodarcza Polski od czasu zawieszenia stanu wojennego:
- poprawiła się
- nieznacznie się poprawiła
- pozostała bez zmian
- nieznacznie się pogorszyła
- wyraźnie się pogorszyła
- trudno powiedzieć
Odpowiedzi na pytanie, czy od czasu zawieszenia stanu wojennego zaopatrzenie poprawiło się:
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Czy od czasu zawieszenia stanu wojennego poprawiła się praca służby zdrowia:
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Od czasu zawieszenia stanu wojennego:
- konsekwentnie reformowano gospodarkę
- przezwyciężono kryzys i gospodarka zaczęła się znowu rozwijać
Postawa wobec:
- polityki gospodarczej
- systemu politycznego /tabela/
4. Obraz partii w opinii badanych
Poglądy badanych na temat przemian zachodzących w działalności PZPR w latach osiemdziesiątych:
- tak, widzę zdecydowane zmiany na korzyść
- tak, widzę pewne zmiany na korzyść
- nie, nic się nie zmieniło
- widzę pewne zmiany na niekorzyść
- widzę zdecydowane zmiany na niekorzyść
- trudno powiedzieć
Opinie respondentów o działalności PZPR we własnym zakładzie pracy
- pozytywne
- negatywne
- nie mam zdania
Opinie o członkach partii, z którymi badani stykają się w swoim zakładzie pracy
Dlaczego Pana(i) zdaniem ludzie należą do PZPR?
- wypowiedzi pozytywne
- wypowiedzi negatywne
- wypowiedzi nie zawierające wyraźnej oceny ani pozytywnej, ani negatywnej
- brak zdania
Aneks
Charakterystyka socjodemograficzna próby.
1986-06-16
Autor: brak informacji
Opinie o sytuacji politycznej i gospodarczej
Kafelek tematyczny komunikatu BD/190/16/86
Ocena sytuacji politycznej i gospodarczej
- Dobra
- Dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła
- Bardzo zła
- Brak zdania /XII‘84, XII, III‘85, IV‘86/
Opinie o podejmowaniu przez władze działań zapobiegających nawrotom kryzysów
- Zdecydowanie tak
- Tak, są liczne dowody
- Raczej tak
- Tak, ale nie robi się tego wytrwale
- W zasadzie tak, ale są liczne braki
- Raczej nie
- Nie, to co się robi jest powierzchowne i nie daje pewności, że nie pojawi się nowy kryzys
- Nie, jest wiele przykładów działania starymi metodami
- Zdecydowanie nie
- Nie, nic takiego się nie dzieje
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Czy dotychczasowa polityka stwarza szanse:
- wyjścia z kryzysu gospodarczego
- osiągnięcia trwałego porozumienia /IX‘85, IV‘86/
Możliwości wypowiadania sądów o polityce władz
- Nieograniczone
- Z pewnymi ograniczeniami
- Najwyżej w niektórych sprawach
- Nie ma
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena zaufania do władz
- Pełne lub prawie pełne
- Na ogół pełne, ale z zastrzeżeniami
- Nieufność przy dostrzeganiu dobrej woli
- Brak zaufania
- Trudno powiedzieć /IV‘86/
Ocena nastrojów społeczeństwa
- Całkowity spokój
- Raczej spokój
- Pewne napięcie
- Bardzo duże napięcie
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III, XII‘85, IV‘86/
Opinie o nastrojach
- Ogólne odprężenie i zadowolenie, wiara, że będzie lepiej
- Pewne odprężenie i zadowolenie, że jest trochę lepiej
- Rezygnacja, pogodzenie się z losem
- Lęk, obawa przed tym, co przyniesie przyszłość, niepewność jutra
- Ogólne niezadowolenie, brak wiary w jakąkolwiek poprawę
- Inne odpowiedzi i trudno powiedzieć
Przedmiot oceny:
Zaufanie do kierownictwa politycznego kraju
Zakres swobód obywatelskich
Sytuacja wewnętrzna w krajach socjalistycznych
Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
Aktywność polityczna i społeczna obywateli
Działalność władz terenowych
Polityka kadrowa we władzach centralnych
Polityka kadrowa we władzach terenowych /III‘85, IV‘86/
Opinie o stosowaniu w środowisku badanego przedsierpniowych metod politycznych
- Często
- Czasami
- Nie ma powrotu
- Inny pogląd
- Trudno powiedzieć /XII‘84, III‘85, IV‘86/
Ocena sytuacji
Zaopatrzenie w artykuły
- przemysłowe
- spożywcze
Wydajność pracy
Warunki materialne społeczeństwa
Organizacja gospodarki, porządek w gospodarce /tabela IV‘86/
Ocena sytuacji aktualnej i przyszłej
- politycznej
- gospodarczej
- materialnej ludności /XII‘85, IV‘86/
Kwestie poddane ocenie
- Działania władz na rzecz osiągnięcia trwałego porozumienia narodowego
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Działania władz na rzecz zapobiegania nawrotom kryzysów politycznych
- Polityka kadrowa we władzach centralnych
- Swobody obywatelskie
- Oczekiwania wobec X Zjazdu PZPR
- Zaufanie społeczeństwa do władz centralnych
- Zaufanie społeczeństwa do kierownictwa politycznego kraju
- Zaufanie badanych do władz
- Uwzględnianie przez władze krytycznych sądów o swojej polityce
- Sytuacja w krajach socjalistycznych
- Własne zadowolenie badanych i ich wiara w przyszłość
- Możność wypowiadania swoich sądów o polityce władz
- Odczucia badanych o występowaniu w ich otoczeniu zadowolenia i wiary w przyszłość
- Zaufanie społeczeństwa do władz
- Działania rządu na rzecz wychodzenia z kryzysu gospodarczego
- Polityka kadrowa we władzach terenowych
- Swobody obywatelskie, stopień demokratyzacji
- Porządek w gospodarce
- Zaopatrzenie w artykuły przemysłowe
1986-06-05
Autor: brak informacji
Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny komunikatu BD/208/18/86
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
Logo CBOS
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry Przewiń do góry