UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >

PUBLIKACJE

Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny do publikacji
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swojej przyszłości (3)
Kafelek tematyczny do publikacji
1. PODSTAWOWE DANE O ZBIOROWOŚCI BADANYCH UCZNIÓW
2. MŁODZIEŻ O SOBIE I OPINIE O MŁODYM POKOLENIU
Cenione wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół
- Ciekawe, pełne przygód życie
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystania z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na życie kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Mówi się, że w dzisiejszych trudnych czasach nie można przejmować się sprawami innych, że należy przede wszystkim myśleć o sobie. Czy zgadzasz się z taką opinią?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Czy obecnie młodzież w Polsce ma szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Przewidywania rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych 5 lat:
- nastąpi wyraźna poprawa
- nastąpi pewna poprawa
- będzie mniej więcej tak samo
- nastąpi pewne pogorszenie
- nastąpi znaczne pogorszenie
- trudno mi powiedzieć
NAJBLIŻSZE PLANY ŻYCIOWE
Najbliższe plany życiowe deklarowane przez uczniów szkół średnich
- studia na wybranym kierunku
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w szkole pomaturalnej
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- wyjazd za granicę
- praca w zakładzie prywatnym
- założenie własnego sklepu, warsztatu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Deklarowane przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych plany życiowe na najbliższe lata
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w technikum
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- praca w zakładzie prywatnym
- wyjazd za granicę
- praca w firmie polonijnej
- założenie własnego warsztatu, sklepu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Gdybyś miał możliwość wyjazdu za granicę, to czy wyjechał(a)byś z Polski?
- Tak, nawet na stałe
- Tak, w celach zarobkowych
- Tak, tylko w celach turystycznych
- Nie chcę w ogóle wyjeżdżać z Polski
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
OPINIE O ŚRODOWISKU MŁODZIEŻOWYM
Zjawiska charakterystyczne dla środowiska młodzieżowego:
- Nałogowe palenie papierosów
- Konsumpcyjny model życia
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi, znieczulica
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia od młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć dla nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
/"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86"/
Źródła konfliktów i niechęci w środowisku uczniów:
- pozycja materialna rodziców
- charakter pracy rodziców, zajmowane przez nich stanowiska
- przynależność rodziców do PZPR
- poglądy polityczne młodzieży
- stosunek młodzieży do wiary i praktyk religijnych
- wykształcenie rodziców /"Młodzież ‘86"/
3. OPINIE O RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNO-POLITYCZNEJ KRAJU
Stosunek do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce:
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Czy po dotychczasowych doświadczeniach warto dalej budować socjalizm w naszym kraju?
- tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej
- Ogranicza się swobodę działania przeciwników ustroju
- Istnieje tolerancja światopoglądowa
- Gwarantuje się i przestrzega swobody obywatelskie
- Istnieje wiele form samorządności obywateli
- Demokratycznie sprawuje się władzę
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
- Istnieje silna opozycja polityczna
- Gwarantuje się wszystkim obywatelom przyzwoity standard życiowy
- Wszyscy mają jednakowe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie krajem
- Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84", "Nauczyciele ‘86"/
Ocena podstawowych instytucji życia politycznego kraju:
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna /"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85, "Młodzież ‘84"/
Postrzeganie i stosunek do głównych sił politycznych
A. Kościół
Stosunek młodzieży do religii:
- sprawa całkowicie prywatna, deklarowana obojętność wobec poglądów innych ludzi
- dążenie do upowszechniania swego stosunku do religii bez stosowania form nacisku
- sprawa prywatna, deklarowanie chęci, aby poglądy innych ludzi były podobne do głoszonych przez badanego
- skłonność do upowszechniania swoich poglądów do religii, nawet stosując pewne formy nacisku
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się zrozumieć?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
- wszystkich wiernych
- całego społeczeństwa
- hierarchii kościelnej
- prawdy, wyższych wartości moralnych
- opozycji politycznej
- wszystkich ludzi pracy
- grup silnie związanych z Kościołem
- ogółu robotników
B. PZPR
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje PZPR:
- wszystkich swoich członków
- ZSRR i państw socjalistycznych
- elity władzy - ludzi władzy aparatu partyjnego
- całego społeczeństwa
- wszystkich ludzi pracy
- ludzi o postępowych poglądach, socjalistycznych
- ogółu robotników /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Zainteresowanie badanych przygotowaniami do X Zjazdu PZPR:
- w ogóle nie interesuję się tymi przygotowaniami, nic nie wiedzą na ten temat
- wykazują niewielkie zainteresowanie
- interesuję się nimi specjalnie, w miarę uważnie czytają /słuchają/ informacje na ten temat /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Oczekiwania, nadzieje związane z X Zjazdem PZPR można określić jako :
- niewielkie
- żadne
- duże
- bardzo duże
- trudno powiedzieć /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
C. Opozycja polityczna
Badani uczniowie uważają, że opozycja polityczna reprezentuje przede wszystkim interesy:
- ludzi chcących dokonać zmian w Polsce
- swoich przywódców
- całego społeczeństwa
- państw Zachodu
- ludzi pracy
- robotników
- inteligencji /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Opinie o osobach prowadzących działalność w podziemnych strukturach "Solidarności"
- Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
- Mają dobre koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia porządku i spokoju społecznego
- Ich działalność służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są nie możliwe do wprowadzenia w życie
- Swoją działalnością utrudniają wyjście kraju z kryzysu
- Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
- Swoją działalnością utrudniają proces demokratyzacji życia w kraju /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Stosunek do zachowań władzy wobec osób prowadzących antyustrojową działalność polityczną:
Powinno się karać:
- tak jak dotychczas
- surowiej
- łagodniej
W ogóle nie powinny być karane te osoby /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Ocena publikacji z nielegalnego obiegu, tzw. "bibuły"
- wszystkie lub większość są ciekawe, interesujące
- nieliczne są ciekawe, interesujące
- wszystkie są nieciekawe, nieinteresujące /"Młodzież ‘86"/
Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- podwyżki cen
- złe zaopatrzenie
- wysokość płac, zarobków
- zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
- nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
- nadmierne przywileje osób na stanowiskach
- spekulacja
- utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
- nieprzestrzeganie zasad praworządności
- wysokie dochody prywatnej inicjatywy /"Młodzież ‘86"/
Co się stanie, jeśli postrzegane przyczyny niezadowolenia nie zostaną usunięte:
- będzie narastać niezadowolenie
- nic się nie stanie - ludzie już pogodzili się z losem
- nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- nie wiem, trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Uznawane przez młodzież autorytety w sferze polityki
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informacje lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciel
- ksiądz, duchowny
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
/"Młodzież ‘86"/
1986-05-29
Autor: brak informacji
Opinie o materialnych warunkach życia
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Warunki życia społeczeństwa polskiego oraz perspektywy ich zmian w ciągu dwóch najbliższych lat
Ocena ogólnych warunków życia społeczeństwa w podziale na grupy społeczno-zawodowe
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy indywidualni
- Emeryci i renciści
/tabela/
Warunki życia społeczeństwa: ogólne i materialne
- Bardzo dobre
- Dobre
- Niezbyt dobre
- Złe
- Bardzo złe
- Trudno powiedzieć
Ocena sytuacji gospodarczej kraju a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia /tabela/
Ocena przyszłej sytuacji gospodarczej w kraju a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa /tabela/
Podejmowanie przez władzę działań zapobiegających kryzysowi a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat /tabela/
Ocena nastrojów społecznych a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat
- Ogólne odprężenie
- Pewne odprężenie
- Rezygnacja
- Lęk, niepewność
- Ogólne niezadowolenie
/tabela/
2. Ocena własnej sytuacji materialnej
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w przeliczeniu na 1 osobę w rodzinie w ramach grup społeczno-zawodowych /tabela/
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy
- Prywatni właściciele
- Emeryci i renciści
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w zależności od liczebności gospodarstwa domowego /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych a poziom dochodów na osobę /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych i mieszkaniowych w przekroju podstawowych grup społecznych /tabela/
Zależność między oceną własnych warunków materialnych i mieszkaniowych /tabela/
1986-05-28
Autor: brak informacji
Awaria elektrowni atomowej w Czernobylu i jej skutki w opinii społecznej
Kafelek tematyczny do publikacji
Pierwsza wiadomość o awarii i jej skutkach dotarła do badanych za pośrednictwem:
- telewizji
- Polskiego Radia
- rodziny i znajomych
- radiostacji zachodniej nadającej w języku polskim
- prasy, gazet
Reakcje na wiadomość o awarii
- bardzo się zaniepokoili
- czuli lekki niepokój
- wiadomość nie zrobiła większego wrażenia
- uznali, że nie należy ulegać panice i wyolbrzymiać skutków awarii dla Polski
Ocena rzeczywistych zagrożeń dla zdrowia Polaków w wyniku awarii
- olbrzymie
- bardzo duże
- duże
- niewielkie
- prawie żadne
- żadne
Działania profilaktyczne:
- ograniczenie spożywania mleka
- ograniczenie spożywania nowalijek
- picie płynu Lugola
- częstsze niż zwykle mycie się
- ograniczenie przebywania poza domem
- częstsze niż zwykle zmienianie odzieży
- picie rozrworu jodyny
Najbardziej wiarygodne źródła informacji na temat awarii i jej skutków
- telewizja
- Polskei Radio
- informacje polskojęzycznych rozgłośni zagranicznych
- prasa, gazety
- rodzina, znajomi
- radiostacje zagraniczne nadające w językach obcych
- to, co mówią ludzi
Czy władze robią wszystko, co możliwe, aby zmniejszyć zagrożenie ludności?
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Czy działania podejmowane przez władze w celu ochrony ludności przed skutkami awarii są dobrze zorganizowane?
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Ocena prawdziwości informacji podawanych przez polskie źródła oficjalne - tabela
Ocena działań rządu i administracji podejmowanych dla zmniejszenia zagrożenia ludności wynikającego z awarii a korzystanie z informacji polskojęzycznych rozgłośni zachodnich - tabela
Reakcje na wiadomość o zagrożeniu a korzystanie z informacji polskojęzycznych rozgłośni zachodnich - tabela
1986-05-21
Autor: brak informacji
Polityka informacyjna rządu. Opinia publiczna wokół postaci J. Urbana
Kafelek tematyczny do publikacji
1. J. Urban w roli rzecznika rządu. Konferencje prasowe - zainteresowanie i oceny
Czy konferencje prasowe rzecznika rządu powinny się odbywać częściej czy rzadziej niż dotychczas?
- z dziennikarzami krajowymi
- z dziennikarzami zagranicznymi
Telewizja kłamie - takie hasło jeszcze niedawno wypisywano na murach. Czy sądzi Pan(i), że w latach 1980-1981 było ono zgodne z prawdą? Czy dzisiaj jest równie prawdziwe?
- Absolutnie prawdziwe
- W dużym stopniu prawdziwe
- Częściowo prawdziwe
- W niewielkim stopniu prawdziwe
- Zupełnie nieprawdziwe
2. J. Urban - postać publiczna
Źródła i sposoby rozpowszechniania informacji - częstość kontaktu
- Główne wydanie DTV
- Wieczorne wydanie DTV
- Specjalne sprawozdania TV z konferencji prasowych rzecznika rządu
- Dziennik radiowy
- Sprawozdania radiowe z konferencji rzecznika rządu
- Komentarze zachodnich rozgłośni radiowych
- Omówienia konferencji zamieszczane w codziennej prasie
- Komentarze znajomych, kolegów w pracy itp..
- Artykuły publicystyczne J. Urbana
- Polemiki prasowe
3. J. Urban - postać "kontrowersyjna"
Jakie uczucia budzi zazwyczaj w ludziach J. Urban
- zdecydowanie negatywne
- negatywne
- obojętne
- pozytywne
W jaki sposób człowiekowi, który nie ma o tym pojęcia, wyjaśnił(a)by Pan(i), kto to jest J. Urban?
1. Jakie zarzuty mógł(a)by mu Pan(i) publicznie postawić?
Co Pan(i) ma do zarzucenia J. Urbanowi?
2. Czy sądzi Pan(i), że znaleźliby się obrońcy?
Na ilu obrońców mógłby liczyć J. Urban?
Jaki procent ludzi gotów byłby stanąć w jego obronie ?
3. Jacy ludzie, Pana(i) zdaniem, byliby gotowi bronić J. Urbana?
4 Gdyby się tacy znaleźli /obrońcy/, to co Pana(i) zdaniem mieliby do powiedzenia?
1. Na jakie zarzuty musiał(a)by Pan(i) odpowiadać, stając w obronie J. Urbana?
2. Czy dużo ludzi stanęłoby po stronie jego obrońców?
Jaki procent ludzi byłby gotów wystąpić w obronie J. Urbana?
3. Jacy ludzie, Pana(i) zdaniem, byliby gotowi bronić J. Urbana?
4. Co miał(a)by Pan(i) do powiedzenia stając w obronie J. Urbana?
4. "Kłamstwo", "arogancja", "inteligencja"
Co inni politycy, przedstawiciele najwyższych władz, powinni przejąć ze stylu wprowadzonego przez J. Urbana? W czym Pana(i) zdaniem powinni się na nim wzorować?
- Opanowanie, pewność siebie, odwagę, elokwencję, swobodę wypowiedzi, błyskotliwość
- Umiejętności fachowe
- Ekspansywność
- Nie powinni się wzorować, J. Urban nie ma takich cech, które powinni przejąć
5. "Człowiek rządu"
"Dlaczego rząd utrzymuje go na tym stanowisku?"
1986-05-21
Autor: brak informacji
Problemy polityki kadrowej w opinii pracowników gospodarki uspołecznionej
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Założenia badawcze i opis próby
2. Sposób prezentacji wyników
3. Czy warto awansować?
Sposób rozumienia kariery
Typ kariery:
- Materialna
- Prestiżowa
- Pracownicza
- Osobista
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Czy objęcie stanowiska kierowniczego oznacza początek kariery?
- Tak
- Nie
- Nie wiem
/tabela/
Odpowiedzi badanych dotyczące gotowości do objęcia stanowiska przełożonego:
- tak
- nie
- nie wiem
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Różnice i podobieństwa między pracą przełożonych a pracą respondenta
Praca przełożonych:
- jest mniej uciążliwa
- jest taka sama pod względem uciążliwości
- jest bardziej uciążliwa
- jest mniej odpowiedzialna
- jest tak samo odpowiedzialna
- jest bardziej odpowiedzialna
- stwarza mniejsze możliwości awansu
- stwarza takie same możliwości awansu
- stwarza większe możliwości awansu
- daje mniej niezależności
- daje tyle samo niezależności
- daje więcej niezależności
- jest gorzej płatna
- jest tak samo płatna
- jest lepiej płatna
- budzi mniejszy szacunek społeczny
- budzi taki sam szacunek społeczny
- budzi większy szacunek społeczny
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Ocena atrakcyjności stanowisk
* atrakcyjne
- wszystkie
- nie wszystkie
* nieatrakcyjne
- w większości
- wszystkie
* nie wiem
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem "Coraz mniej osób dąży do awansu na kierownicze stanowisko, bo to nic nie daje"?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
4. Przekonanie o popycie - cechy jednostki a obsadzanie stanowisk kierowniczych
Najważniejsze cechy ułatwiające awans na stanowisko kierownicze
- Wykształcenie
- Właściwa postawa ideowo-polityczna
- Wiedza zawodowa, fachowość
- Aktywność w organizacji partyjnej
- Zdolności organizatorskie
- Doświadczenie zawodowe
- Umiejętność podejmowania decyzji
- Lojalność wobec przełożonych
- Opieranie się na układach znajomościach
- Pracowitość, rzetelne wykonywanie powierzonych zadań
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Najważniejsze cechy utrudniające awans na stanowisko kierownicze
- Brak kompetencji, głupota
- Ukrywanie własnego zdania
- Dążenie do awansu za wszelką cenę
- Uniżoność
- Uczciwość
- Stanowczość
/tabela - opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Zestaw cech decydujących o powołaniu na stanowiska kierownicze średniego szczebla w podziale na miejsce władzy według częstości wskazań - tabela
Zestaw cech decydujących o powołaniu na stanowiska kierownicze wyższego szczebla w podziale na miejsce sprawowania władzy według częstości wskazań - tabela
Postulowane cechy obecnego przełożonego respondentów według częstości wskazań -  tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej
5. Oficjalne zasady sterowania popytem
Stopień akceptacji twierdzenia "Kadrę kierowniczą dobiera się tak, aby zagwarantować nienaruszalność ustroju"
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Kto w największym stopniu decyduje o awansie na stanowisko kierownicze?
- Szef instytucji
- Bezpośredni przełożony
- Organizacja partyjna
- Samorząd pracowniczy
- Ktoś ważny spoza instytucji
- Ciało kolegialne
- Inni
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Stopień akceptacji twierdzenia:
* "Awansują głównie ci, którzy są lojalni wobec przełożonych niezależnie od tego, czy realizują cele instytucji"
* "Dobór kadry kierowniczej jest podporządkowany przede wszystkim sprawności, efektywności decyzji i działań w każdej sferze"
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Realizację czyich interesów, zapewnia dobór kadry kierowniczej?
- narodu
- klasy robotniczej
- PZPR
- aktualnie sprawujących władzę
- resortu
- społeczności lokalnej
- zakładu pracy
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Czy i jakie zmiany nastąpiły w wyniku przeglądu kadrowego w sytuacji pracowniczej respondentów?
- Nic się nie zmieniło
- Awans na wyższe stanowisko
- Zaliczenie do rezerwy kadrowej
- Awans poziomy
- Podwyższenie zarobków
- Inne
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Stopień akceptacji twierdzenia:
* "Przeglądy kadrowe służą rzeczywistej selekcji pracowników"
* "Tworzenie rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze jest działaniem pozornym, bo i tak się tych ludzi nie awansuje"
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Czy ma Pan(i) szanse awansować?
- Tak
- Nie
- Nie wiem
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
Recepty na osiągnięcie stanowiska kierowniczego
- Uzyskanie dobrej opinii na aktualnie zajmowanym stanowisku
- Wykazanie właściwej postawy społeczno-politycznej
- Zyskanie przychylności, szacunku współpracowników
- Różne sposoby przedłożenia własnej oferty
/tabela: opinie szeregowych pracowników, kierowników gospodarki uspołecznionej, kierowników administracji państwowej/
7. Efekty i ewentualne skutki polityki kadrowej w opinii badanych
Czy polityka kadrowa w naszym kraju jest prowadzona w sposób planowy?
Czy polityka kadrowa prowadzone w naszym kraju daje pożądane efekty?
Typy zagrożeń
- W sferze gospodarczej
- W sferze ładu społecznego
- W sferze realizacji zasad polityki kadrowej
Propozycje wymiany kadr na poszczególnych szczeblach władzy:
- własny zakład
- władze gminy, miasta
- władze województwa
- władze centralne
Powody postulowania wymiany kadr
- Niekompetencja
- Nieumiejętność kierowania, zarządzania
- Nieefektywność, pozory działania
- Nierzetelne wypełnianie obowiązków
- Prywata, karierowiczostwo, klikowość
- Potrzeba rotacji, trzeba ustąpić miejsca innym
1986-05-21
Autor: brak informacji
XXVII Zjazd KPZR. Zainteresowanie przebiegiem i ocena znaczenia
Kafelek tematyczny do publikacji
Zainteresowanie polskiej opinii społecznej obradami XXVII Zjazdu Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego
- uważnie śledziłe(a)m jego przebieg
- w miarę uważnie słuchałe(a)m, czytałe(a)m o nim
- mam o nim jedynie ogólne informacje
- nie przejawiałe(a)m zainteresowania
- nic o Zjeździe nie wie
Zainteresowanie Zjazdem a przynależność społeczno-polityczna
- Członkowie PZPR
- Członkowie innych organizacji
- Nie należący do organizacji /tabela/
Zainteresowanie Zjazdem według wieku badanych /wykres/
Wpływ Zjazdu na:
- sytuację w  ZSRR
- sytuację w  krajach socjalistycznych
- sytuację w  Polsce
- na stosunki Wschód-Zachód /tabela/
1986-05-14
Autor: brak informacji
Opinie o przyczynach marnotrawstwa i gotowości do oszczędzania
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Ocena źródeł i rozmiarów marnotrawstwa
Określenia marnotrawstwa:
- ogromne
- powszechne
- średnie
- zło
- bałagan
- niegospodarność
- plaga
- sabotaż
- bezmyślność
- niedbalstwo
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Źródła marnotrawstwa
- Wadliwy mechanizm ekonomiczny, nie zachęcający do zwalczania marnotrawstwa
- Niewyniesienie nawyków z domu rodzinnego
- Niedostatki organizacyjne i brak kontroli wykonawców
- Brak właściwego klimatu społecznego dla potępienia marnotrawstwa
- Niedopracowane, wadliwe technologie produkcji
- Obserwacje, że nie sposób znacząco poprawić swoją sytuację materialną przez oszczędzanie
- Nadmierna rozbudowa administracji przedsiębiorstw
- Zły stosunek do pracy pozbawiony obawy o bezrobocie
- Eksport najlepszych wyrobów za granicę
- Nacjonalizacja przedsiębiorstw i brak ich prywatnego właściciela
- Nadmierne zapasy w gospodarstwach domowych
- Oczekiwanie na niebiańską nagrodę
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Ocena aktualnej sytuacji gospodarczej w kraju
- Dobra
- Dość dobra
- Ani dobra, ani złą
- Zła
- Bardzo zła
- Trudno powiedzieć
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
2. Zwalczanie marnotrawstwa poprzez oszczędzanie
Przyczyny braku powszechnego nawyku oszczędzania
- Niewyniesienie nawyków oszczędzania z domu i szkoły
- Mechanizm ekonomiczny nie wymusza oszczędzania
- Narodowa tradycja "zastaw się a postaw się"
- Zbyt dużo do powiedzenia w gospodarce ma polityka
- Zbyt często dorobek materialny całych pokoleń był niszczony przez kataklizmy dziejowe
- Przez oszczędzanie nikt się jeszcze nie dorobił
- Żyje się raz, nie ma sensu oszczędzać na niepewną przyszłość
- Inne
- brak danych
Najczęściej używane określenia oszczędności:
- niewielkie
- małe
- porządek
- dobro
- konieczność
- dobrobyt
- rzadkie
- umiarkowane
- potrzebne
- zaradność
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Korzyści z oszczędzania w gospodarstwie domowym:
- poprawa stopy życiowej
- zwiększenie budżetu domowego
- zmniejszenie kosztów
- zysk
- nie mam z czego oszczędzać /tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Korzyści z oszczędzania w zakładzie pracy:
- wzrost wynagrodzenia
- więcej towarów
- mniejsze ceny
- więcej energii i materiałów
- poprawa warunków pracy
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Korzyści z oszczędzania w gospodarce narodowej:
- poprawa stopy życiowej
- wychodzenie z kryzysu
- lepszy rynek
- wyższy dochód narodowy
/tabela: pracownicy przemysłu, nauczyciele/
Charakterystyka próby
- pracownicy przemysłu
- nauczyciele
1986-05-13
Autor: brak informacji
Opinie o kampanii na rzecz odnowy moralnej społeczeństwa
Kafelek tematyczny do publikacji
Wiele się mówi ostatnio o odnowie moralnej, o zdrowiu moralnym społeczeństwa. Czy Pan(i) zgadza się z tonem (treścią) tych wypowiedzi?
- Tak
- Nie
- Nie mam zdania
Co, Pana(i) zdaniem, jest szczególnie słuszne, wartościowe w wypowiedziach telewizyjnych, radiowych, artykułach prasowych na temat odnowy moralnej, zdrowia moralnego społeczeństwa?
- przeciwdziałanie patologii społecznej
- ważne jest samo dążenie do odnowy moralnej
- zainteresowanie się sprawami moralności społeczeństwa
- propagowanie dobrej, rzetelnej pracy, dyscypliny
- poruszanie spraw ogólnospołecznych, życia codziennego
- wszystkie wypowiedzi na temat są ważne i słuszne
- zajmowanie się problemem wychowania młodego pokolenia
- zainteresowanie problemami opieki społecznej
- poświecenie uwagi sprawom rodziny
- informowanie o wydarzeniach politycznych, społecznych, kulturalnych w kraju
- krytykowanie wykorzystywania uprawnień na stanowiskach kierowniczych do celów prywatnych
- informowanie o sprawach dotyczących Kościoła
- inne wypowiedzi
Co Pana(ią) drażni, oburza w wypowiedziach o odnowie moralnej, zdrowiu moralnym społeczeństwa?
- wiele się mówi, ale nic się nie robi
- propagowanie kłamstwa, tworzenie fikcyjnych problemów
- przekazywanie ogólnikowych, hasłowych treści
- niepowiązanie z życiem codziennym
- nieopracowanie konstruktywnego programu przeciwdziałania negatywnym zjawiskom
- tolerowanie negatywnych zjawisk
- jednostronne ukazywanie problemu, winne jest jedynie społeczeństwo, a nie władza
- pokazywanie jedynie skutków, a nie przyczyn
- niekonsekwentne przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom
- zbytnie generalizowanie negatywnych zjawisk
- niekompetencja, nieprzygotowanie osób przekazujących treści związane z odnową moralną społeczeństwa
- uprawianie złej propagandy
- niewłaściwe argumentowanie przekazywanych treści
- wszystko mnie oburza
- pomijanie Kościoła w procesie odnowy moralnej
- niewłaściwe rozwiązania prawne
- ogólnie negatywne wypowiedzi
- zbytni rygoryzm prawa
- inne odpowiedzi
1986-05-07
Autor: brak informacji
Reakcje społeczeństwa na podwyżki cen
Kafelek tematyczny do publikacji
Rodzaje reakcji na podwyżki
- Oburzenie
- Rezygnacja
- Obojętność
- Zrozumienie /tabela: ogół społeczeństwa, reakcje własne/
Stwierdzenia dotyczące podwyżek
- Podwyżka jest kosztem, który poniesiemy teraz, aby w przyszłości było lepiej
- Podwyżka jest naturalnym skutkiem sytuacji gospodarczej kraju
- Podwyżka jest ceną, którą zapłaci społeczeństwo z winy rządu /tabela wg badań XII‘83, IV‘86/
Ocena sytuacji gospodarczej
- Dobra i dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła i bardzo zła
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań XII‘85, IV‘86/
Ocena sytuacji politycznej
- Dobra i dość dobra
- Ani dobra, ani zła
- Zła i bardzo zła
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań XII‘85, IV‘86/
1986-04-30
Autor: brak informacji
 
 
 
 
 

CBOSTRENDY Wyniki badań

 
 

WYDARZENIA

19.03.2025

Zaproszenie na seminarium
„Prezydencja Polski w Radzie UE, o co nie baliśmy się zapytać?”


W imieniu Katedry Studiów Politycznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Centrum Badania Opinii Społecznej oraz Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce mamy przyjemność zaprosić Państwa na seminarium „Prezydencja Polski w Radzie UE, o co nie baliśmy się zapytać?”, poświęcone prezentacji wyników sondaży dotyczących postrzegania Prezydencji.

Seminarium odbędzie się 26 marca, w godz. 14.00 - 15.30 w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie, ul. Jasna 14/16a w Warszawie.

Podczas seminarium zaprezentowane zostaną prezentacja wyniki dwóch sondaży przeprowadzonych w dniach 28 listopada do 8 grudnia 2024 roku przez CBOS, w tym jednego dla SGH dotyczące prezydencji. Badanie zostanie przeprowadzone również po zakończeniu Prezydencji.

Bardzo prosimy o potwierdzenie udziału w seminarium do 25 marca, mailowo na adres:
Pan Jakub Mirkowski, e-mail: jm129418@student.sgh.waw.pl


Program seminarium

14.00 – powitanie
  • Pani dr Katarzyna Smyk, Dyrektorka Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
  • Dr hab., prof. UW, Ewa Marciniak, dyrektorka CBOS
  • Dr hab., prof. SGH Małgorzata Molęda-Zdziech, kierowniczka Katedry Studiów Politycznych SGH, pełnomocniczka Rektora ds. współpracy z UE, Team Europe Direct

14.10 – 14.50 prezentacja wyników badań
  • Dr hab., prof. UW, Ewa Marciniak, dr hab. prof. SGH, Małgorzata Molęda-Zdziech

14.50 – 15.30
  • komentarze eksperckie zaproszonych gości
  • sesja Q&A

15.30 – podziękowanie za udział i zamknięcie seminarium

Serdecznie zapraszamy do udziału w seminarium.
Do zobaczenia wkrótce
Organizatorzy

 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry