Blisko dwie trzecie Polaków (64%) uczestniczyło w szkoleniach, kursach lub studiach podyplomowych wykraczających poza regularną edukację.
UCZESTNICTWO W KURSACH DOSZKALAJĄCYCH
Czy kiedykolwiek poszerzał(a) Pan(i) swoje kompetencje, uczestnicząc w jakichś szkoleniach, kursach bądź studiach podyplomowych?
- Tak, w ciągu ostatniego roku
- Tak, w ciągu ostatnich 2–3 lat
- Tak, dawniej
- Nie, nigdy
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela wg przeciętnych miesięcznych dochodów netto respondenta/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi oraz odpowiedzi zbyt ogólnych lub trudnych do zinterpretowania] Co to było za szkolenie, kurs lub studia?
- Kursy komputerowe, informatyczne
- Kursy obsługi urządzeń, sprzętu
- Kursy techniczno-robotnicze
- Finanse, rachunkowość
- Języki obce
- Kursy BHP, pracownicze
- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja
- Pedagogika, edukacja
- Ochrona zdrowia
- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze
- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA
- Psychologia
- Prawo
- Bezpieczeństwo, szkolenia wojskowe, strażackie
- Marketing, techniki sprzedaży
- Sztuka, kursy artystyczne
- Uroda, kursy kosmetyczne, fryzjerskie
- Kursy pierwszej pomocy
- Biznes, kursy inwestowania, przedsiębiorczości
- Kursy inżynierskie
- Hodowla, opieka nad zwierzętami
- Moda
- Gastronomia, kursy kulinarne, dietetyka
- Związane ze sportem
- Ochrona środowiska
- Bibliotekarstwo, archiwistyka
- Opieka nad osobami z niepełnosprawnościami lub osobami starszymi
- Nauki ścisłe
- Cyberbezpieczeństwo
- Rozwój osobisty, coaching
/wykres/
[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Porozmawiajmy o ostatnim szkoleniu, w jakim brał(a) Pan(i) udział. Dlaczego się Pan(i) na nie zdecydował(a)?
- Chciałe(a)m poszerzyć swoje kompetencje w wykonywanym zawodzie
- Wymagano tego ode mnie w pracy
- Chciałe(a)m poszerzyć swoje horyzonty
- Chciałe(a)m nabrać kompetencji, które pozwoliłyby mi znaleźć/zmienić pracę
- Po prostu lubię się uczyć
- Chciałe(a)m rozwijać swoją pasję/hobby niezwiązane z pracą
- Chciałe(a)m poznać nowych ludzi
- Chciałe(a)m stać się lepszym człowiekiem
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
[Odpowiedzi badanych, którzy poszerzali swoje kompetencje, z pominięciem odmów odpowiedzi] Czy ktoś wpłynął na Pana(i) decyzję o udziale w tym szkoleniu?
- Nie, to był wyłącznie mój pomysł
- Tak, przełożony w pracy
- Tak, przyjaciele|bliscy znajomi
- Tak, partner(ka)/mąż/żona
- Tak, rodzice/dziadkowie
- Tak, moje dzieci
- Tak, mój terapeuta / doradca zawodowy / coach
- Tak, osoba, którą znam z mediów / internetu (np. mówca motywacyjny / influencer)
- Tak, ktoś inny
- Trudno powiedzieć
/wykres/
STOSUNEK DO UCZENIA SIĘ
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie z następującymi stwierdzeniami?
*Uczenie się nowych rzeczy to inwestycja w siebie
*Warto zdobywać takie umiejętności, dzięki którym można poprawić relacje z innymi ludźmi
*Uczenie się nowych rzeczy to przyjemność sama w sobie
*Warto uczyć się przede wszystkim konkretnych umiejętności, dzięki którym można wykonać konkretne zadania, a nie takich które nigdy się nie przydadzą
*Nauka nowych umiejętności ma sens tylko wtedy, gdy wiadomo, jaki mniej więcej przyniesie zysk
*W pewnym wieku nauka nowych rzeczy nie ma już sensu
*Kiedy ma się już dobrą pracę, nie warto się dalej doszkalać
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/wykres/
Które z tych opisów do Pana(i) pasują?
*Kiedy mnie coś zainteresuje, lubię dowiadywać się najwięcej, jak się da na ten temat
*Lubię się uczyć nowych rzeczy, nawet jeśli nie ma z tego konkretnego zysku
*Zdarza mi się uczyć rzeczy, których nigdy nie zastosuję w praktyce
*Nauka nowych rzeczy to na ogół żmudny proces
- Zdecydowanie do mnie pasuje
- Raczej do mnie pasuje
- Raczej do mnie nie pasuje
- Zdecydowanie do mnie nie pasuje
- Trudno powiedzieć
Tabela – Stosunek do uczenia się: potrzeba samodoskonalenia, pragmatyzm, uczenie się jako wartość sama w sobie
Rysunek – Wykształcenie a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Status społeczno-zawodowy a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Dochody netto a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Wiek a postawy wobec uczenia się
Rysunek – Uczestniczenie w szkoleniach, kursach, studiach podyplomowych a postawy wobec uczenia się
CZEGO NAJCHĘTNIEJ BYŚMY SIĘ UCZYLI?
[Odpowiedzi na pytanie otwarte badanych, którzy podali jakiś rodzaj kursu, szkolenia, coś, czego chcieliby się uczyć] Niezależnie od Pana(i) obecnej sytuacji, gdyby miał(a) Pan(i) teraz nieograniczone możliwości wyboru kursu, szkolenia, nauki czegoś nowego, to co by Pan(i) wybrał(a)?
- Języki obce
- Komputery, informatyka
- Programowanie, AI, robotyka
- Rzemiosło, rękodzieło
- Rysunek, malarstwo, grafika komputerowa
- Krawiectwo, projektowanie ubrań, szycie
- Historia sztuki, sztuka (ogólnie)
- Fotografia, film
- Architektura, projektowanie wnętrz, konserwacja zabytków
- Zajęcia muzyczne, śpiew, gra na instrumencie
- Kursy techniczne, zawód robotniczy
- Kurs z obsługi urządzeń, sprzętu
- Zajęcia związane ze zdrowiem
- Prawo jazdy różnych kategorii, motoryzacja
- Pilotowanie
- Psychologia, relacje międzyludzkie, coaching, rozwój osobisty, seksuologia
- Finanse, rachunkowość, ekonomia
- Uroda, np. kursy kosmetyczne, fryzjerskie
- Kursy związane ze sportem
- Uprawa roślin, kursy ogrodnicze, rolnicze
- Gastronomia, kursy kulinarne
- Kursy inżynierskie
- Pedagogika, edukacja
- Kurs ratownika, pierwszej pomocy
- Podróże, turystyka, kurs na przewodnika
- Hodowla, opieka nad zwierzętami
- Ochrona środowiska, kursy dotyczące klimatu
- Zarządzanie, kursy menadżerskie, MBA
- Giełda, inwestycje, biznes, przedsiębiorczość
- Prawo
- Filozofia, socjologia
- Dziennikarstwo, polityka
- Szkolenie wojskowe, bezpieczeństwo
- Historia, archeologia
- Nauki ścisłe
- Inne, ogólniki i wypowiedzi trudne do zinterpretowania
/tabela/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych