UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem

PUBLIKACJE

Grupy partnerskie (Opinie o nowej formie demokracji bezpośredniej i zespołowej organizacji pracy)
Kafelek tematyczny do publikacji
Omówienie dyskusji toczącej się na łamach tzw. prasy robotniczej, a zwłaszcza w dwutygodniku "Twórczość Robotników", oraz wypowiedzi uczestników organizowanego przez CBOS "Warsztatu Opinioznawczego".
Tematem dyskusji są formy demokracji bezpośredniej w sferze organizacji pracy.
Opracowanie dostępne tylko w Ośrodku Informacji CBOS. Nie do sprzedaży.
1986-06-05
Autor: brak informacji
Nauczyciele o szkole, młodzieży i swojej pracy
Kafelek tematyczny do publikacji
NAUCZYCIELE O MŁODZIEŻY I STANIE WYCHOWANIA
Zalety młodzieży:
- zdolność, inteligencja, dociekliwość
- samodzielność myślenia, krytycyzm
- życzliwość, bezinteresowność, wrażliwość na sprawy innych
- przedsiębiorczość, zaradność życiowa
- patriotyzm
- odwaga w wypowiadaniu własnego zdania
- solidarność, lojalność wobec kolegów, rówieśników
/tabela/
Wady młodzieży:
- konsumpcyjny model życia (kult pieniądza, interesowność, zapatrzenie na wzorce Zachodu)
- mała samodzielność życiowa, "rozpieszczenie" młodzieży, nieumiejętność radzenia sobie z trudnościami
- zanik aspiracji i dążeń życiowych
- brak zaangażowania społecznego i politycznego, bezideowość, znieczulica
- złe wychowanie (brak kultury, chuligaństwo, wandalizm)
- egoizm, sobkostwo
- patologie społeczne
- brak poszanowania tradycji i autorytetów
/tabela/
Czynniki składające się na kryzys wychowania
- Wewnętrzne:
-- brak spójnej koncepcji modelu wychowania
-- obniżenie społecznej rangi zawodu nauczyciela
-- brak wpływu środowiska nauczycielskiego na decyzje dotyczące programu i metod nauczania
- Zewnętrzne
-- kryzys gospodarczy
-- kryzys moralny społeczeństwa
-- konflikt społeczno-polityczny
-- polityka władz
/tabela/
SZKOŁA - JAKA JEST, A JAKA POWINNA BYĆ?
Wychowanie młodzieży odbywa się w różnych środowiskach. Które spośród niżej wymienionych środowisk ma, Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wychowanie młodzieży?
Instytucje i środowiska postrzegane jako mające istotny wpływ na wychowanie:
- Rodzice, dom rodzinny
- Szkoła
- Rówieśnicy, koledzy
- Środki masowego przekazu
- Księża, Kościół
- Harcerstwo
- Inne organizacje młodzieżowe
- Dziadkowie
/tabela/
Akceptacja postulatów dotyczących modelu pracy szkoły:
- Zwiększyć wpływ nauczycieli na tworzenie programu nauczania
- Ograniczyć ingerencję różnego typu władz w pracę szkoły
- Ograniczyć działalność szkoły do wykonywania zaleceń programu i przestrzegania zasad dydaktyki
Akceptacja postulatów dotyczących realizacji przez szkołę polityki państwa
- Zadaniem szkoły powinno być przede wszystkim wychowanie lojalnego obywatela państwa
- Działalność szkoły powinno regulować przede wszystkim przepisy gwarantujące realizację polityki państwa
Akceptacja postulatów dotyczących funkcji wychowawczych szkoły
- Szkoła powinna przede wszystkim uczyć, a nie wychowywać
- Szkoła powinna przyjąć więcej funkcji wychowawczych
Akceptacja postulatów dotyczących zasad pracy dydaktycznej i wychowawczej
- Szkoła powinna przede wszystkim rozwijać inicjatywę uczniów
- Premiować samodzielność myślenia uczniów
- Zwiększyć wymagania i dyscyplinę wobec uczniów
- Uczyć mniej a lepiej, przede wszystkim utrwalać wiedzę podstawową
- Rozwijać samorządność uczniowską
- Dotychczasowe metody wymagają zmian
- Partnerskie stosunki uczeń-nauczyciel
NAUCZYCIEL - JAKI JEST, A JAKI POWINIEN BYĆ?
Istnieje pogląd, że od pewnego czasu mamy do czynienia ze zjawiskiem stałego pogarszania się "jakości" nauczycieli, obniżania się ich poziomu zawodowego. Czy zgadza się Pan(i) z taką opinią?
/omówienie w tekście/
Dlaczego Pan(i) tak sądzi?
/omówienie w tekście/
O zawodzie nauczyciela myśli się i mówi w naszym kraju wiele, ale też różnie. W stosunku do jakiej części środowiska nauczycielskiego niżej przedstawione opinie uważa Pan(i) za uzasadnione?
/omówienie w tekście/
W jakim stopniu wymienione niżej cechy i zachowania są konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela?
/omówienie w tekście/
Czy nauczyciel oprócz obowiązków zawodowych powinien spełniać w społeczeństwie inne jeszcze zadania?
/omówienie w tekście/
NAUCZYCIELE O SWOJEJ PRACY
1986-06-01
Autor: brak informacji
Młodzież o sobie i swojej przyszłości (3)
Kafelek tematyczny do publikacji
1. PODSTAWOWE DANE O ZBIOROWOŚCI BADANYCH UCZNIÓW
2. MŁODZIEŻ O SOBIE I OPINIE O MŁODYM POKOLENIU
Cenione wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół
- Ciekawe, pełne przygód życie
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystania z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na życie kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Mówi się, że w dzisiejszych trudnych czasach nie można przejmować się sprawami innych, że należy przede wszystkim myśleć o sobie. Czy zgadzasz się z taką opinią?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/omówienie w tekście/
Czy obecnie młodzież w Polsce ma szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Przewidywania rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych 5 lat:
- nastąpi wyraźna poprawa
- nastąpi pewna poprawa
- będzie mniej więcej tak samo
- nastąpi pewne pogorszenie
- nastąpi znaczne pogorszenie
- trudno mi powiedzieć
NAJBLIŻSZE PLANY ŻYCIOWE
Najbliższe plany życiowe deklarowane przez uczniów szkół średnich
- studia na wybranym kierunku
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w szkole pomaturalnej
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- wyjazd za granicę
- praca w zakładzie prywatnym
- założenie własnego sklepu, warsztatu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Deklarowane przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych plany życiowe na najbliższe lata
- praca w zakładzie uspołecznionym
- nauka w technikum
- służba wojskowa
- praca w gospodarstwie rolnym
- praca w zakładzie prywatnym
- wyjazd za granicę
- praca w firmie polonijnej
- założenie własnego warsztatu, sklepu
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
Gdybyś miał możliwość wyjazdu za granicę, to czy wyjechał(a)byś z Polski?
- Tak, nawet na stałe
- Tak, w celach zarobkowych
- Tak, tylko w celach turystycznych
- Nie chcę w ogóle wyjeżdżać z Polski
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘84"/
OPINIE O ŚRODOWISKU MŁODZIEŻOWYM
Zjawiska charakterystyczne dla środowiska młodzieżowego:
- Nałogowe palenie papierosów
- Konsumpcyjny model życia
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi, znieczulica
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia od młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć dla nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznawanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
/"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86"/
Źródła konfliktów i niechęci w środowisku uczniów:
- pozycja materialna rodziców
- charakter pracy rodziców, zajmowane przez nich stanowiska
- przynależność rodziców do PZPR
- poglądy polityczne młodzieży
- stosunek młodzieży do wiary i praktyk religijnych
- wykształcenie rodziców /"Młodzież ‘86"/
3. OPINIE O RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNO-POLITYCZNEJ KRAJU
Stosunek do ustroju i systemu społeczno-politycznego
Ustrój socjalistyczny przyniósł ludziom w Polsce:
- więcej korzyści niż strat
- tyle samo korzyści co strat
- więcej strat niż korzyści
- trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84"/
Czy po dotychczasowych doświadczeniach warto dalej budować socjalizm w naszym kraju?
- tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Opinie o rzeczywistości społeczno-politycznej
- Ogranicza się swobodę działania przeciwników ustroju
- Istnieje tolerancja światopoglądowa
- Gwarantuje się i przestrzega swobody obywatelskie
- Istnieje wiele form samorządności obywateli
- Demokratycznie sprawuje się władzę
- Wszyscy mają równe szanse życiowe niezależnie od pochodzenia społecznego
- Istnieje silna opozycja polityczna
- Gwarantuje się wszystkim obywatelom przyzwoity standard życiowy
- Wszyscy mają jednakowe szanse życiowe niezależnie od światopoglądu i przynależności partyjnej
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Wpływ ogółu obywateli na rządzenie krajem
- Równe szanse życiowe niezależnie od sytuacji materialnej
/"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85", "Młodzież ‘84", "Nauczyciele ‘86"/
Ocena podstawowych instytucji życia politycznego kraju:
- Sejm
- Kościół
- Wojsko
- Rząd
- PRON
- Organizacje młodzieżowe
- PZPR
- Milicja
- ZSL
- SD
- Opozycja polityczna /"Młodzież ‘86, "Młodzież ‘85, "Młodzież ‘84"/
Postrzeganie i stosunek do głównych sił politycznych
A. Kościół
Stosunek młodzieży do religii:
- sprawa całkowicie prywatna, deklarowana obojętność wobec poglądów innych ludzi
- dążenie do upowszechniania swego stosunku do religii bez stosowania form nacisku
- sprawa prywatna, deklarowanie chęci, aby poglądy innych ludzi były podobne do głoszonych przez badanego
- skłonność do upowszechniania swoich poglądów do religii, nawet stosując pewne formy nacisku
Czy ludzie o zasadniczo różnym stosunku do wiary mogą w pełni się zrozumieć?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje Kościół?
- wszystkich wiernych
- całego społeczeństwa
- hierarchii kościelnej
- prawdy, wyższych wartości moralnych
- opozycji politycznej
- wszystkich ludzi pracy
- grup silnie związanych z Kościołem
- ogółu robotników
B. PZPR
Czyje przede wszystkim interesy reprezentuje PZPR:
- wszystkich swoich członków
- ZSRR i państw socjalistycznych
- elity władzy - ludzi władzy aparatu partyjnego
- całego społeczeństwa
- wszystkich ludzi pracy
- ludzi o postępowych poglądach, socjalistycznych
- ogółu robotników /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Zainteresowanie badanych przygotowaniami do X Zjazdu PZPR:
- w ogóle nie interesuję się tymi przygotowaniami, nic nie wiedzą na ten temat
- wykazują niewielkie zainteresowanie
- interesuję się nimi specjalnie, w miarę uważnie czytają /słuchają/ informacje na ten temat /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
Oczekiwania, nadzieje związane z X Zjazdem PZPR można określić jako :
- niewielkie
- żadne
- duże
- bardzo duże
- trudno powiedzieć /"Młodzież ‘86", próba ogólnopolska ‘86/
C. Opozycja polityczna
Badani uczniowie uważają, że opozycja polityczna reprezentuje przede wszystkim interesy:
- ludzi chcących dokonać zmian w Polsce
- swoich przywódców
- całego społeczeństwa
- państw Zachodu
- ludzi pracy
- robotników
- inteligencji /"Młodzież ‘86", "Młodzież ‘85"/
Opinie o osobach prowadzących działalność w podziemnych strukturach "Solidarności"
- Wskazują na błędy władzy i przyczyniają się tym samym do poprawy sytuacji w kraju
- Występują w obronie społeczeństwa, walczą o słuszne, ważne sprawy Polaków
- Mają dobre koncepcje, których wprowadzenie w życie mogłoby przyczynić się do wyjścia z kryzysu
- Swoją działalnością przyczyniają się do zakłócenia porządku i spokoju społecznego
- Ich działalność służy interesom wrogów Polski
- Ich koncepcje są nie możliwe do wprowadzenia w życie
- Swoją działalnością utrudniają wyjście kraju z kryzysu
- Głoszone przez nich hasła są jedynie parawanem dla działalności antysocjalistycznej
- Ich działalność nie ma żadnego znaczenia
- Swoją działalnością utrudniają proces demokratyzacji życia w kraju /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Stosunek do zachowań władzy wobec osób prowadzących antyustrojową działalność polityczną:
Powinno się karać:
- tak jak dotychczas
- surowiej
- łagodniej
W ogóle nie powinny być karane te osoby /"Młodzież ‘86", "Nauczyciele ‘86", Próba ogólnopolska ‘85/
Ocena publikacji z nielegalnego obiegu, tzw. "bibuły"
- wszystkie lub większość są ciekawe, interesujące
- nieliczne są ciekawe, interesujące
- wszystkie są nieciekawe, nieinteresujące /"Młodzież ‘86"/
Młodzież o skali i przyczynach niezadowolenia społecznego
Przyczyny niezadowolenia społecznego:
- podwyżki cen
- złe zaopatrzenie
- wysokość płac, zarobków
- zła, opieszała biurokratyczna praca urzędów
- nieprawdziwe przedstawianie rzeczywistości przez prasę, radio, telewizję
- nadmierne przywileje osób na stanowiskach
- spekulacja
- utrata przez społeczeństwo zdobyczy Sierpnia ‘80
- nieprzestrzeganie zasad praworządności
- wysokie dochody prywatnej inicjatywy /"Młodzież ‘86"/
Co się stanie, jeśli postrzegane przyczyny niezadowolenia nie zostaną usunięte:
- będzie narastać niezadowolenie
- nic się nie stanie - ludzie już pogodzili się z losem
- nastąpi gwałtowny wybuch niezadowolenia
- nie wiem, trudno powiedzieć
/"Młodzież ‘86"/
Uznawane przez młodzież autorytety w sferze polityki
Gdybyś chciał(a) dowiedzieć się prawdy o jakimś wydarzeniu politycznym w kraju, to do kogo zwrócił(a)byś się z prośbą o informacje lub z jakich źródeł skorzystał(a)byś?
- codzienna prasa, tygodniki, radio, telewizja
- nielegalne wydawnictwa, rozgłośnie zachodnie
- rodzice
- działacze organizacji młodzieżowych
- nauczyciel
- ksiądz, duchowny
- działacze podziemia politycznego
- koledzy, koleżanki
/"Młodzież ‘86"/
1986-05-29
Autor: brak informacji
Opinie o materialnych warunkach życia
Kafelek tematyczny do publikacji
1. Warunki życia społeczeństwa polskiego oraz perspektywy ich zmian w ciągu dwóch najbliższych lat
Ocena ogólnych warunków życia społeczeństwa w podziale na grupy społeczno-zawodowe
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy indywidualni
- Emeryci i renciści
/tabela/
Warunki życia społeczeństwa: ogólne i materialne
- Bardzo dobre
- Dobre
- Niezbyt dobre
- Złe
- Bardzo złe
- Trudno powiedzieć
Ocena sytuacji gospodarczej kraju a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia /tabela/
Ocena przyszłej sytuacji gospodarczej w kraju a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa /tabela/
Podejmowanie przez władzę działań zapobiegających kryzysowi a opinie o zmianach w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat /tabela/
Ocena nastrojów społecznych a przewidywane zmiany w materialnych warunkach życia społeczeństwa w ciągu dwóch najbliższych lat
- Ogólne odprężenie
- Pewne odprężenie
- Rezygnacja
- Lęk, niepewność
- Ogólne niezadowolenie
/tabela/
2. Ocena własnej sytuacji materialnej
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w przeliczeniu na 1 osobę w rodzinie w ramach grup społeczno-zawodowych /tabela/
- Inteligencja
- Robotnicy wykwalifikowani
- Robotnicy niewykwalifikowani
- Rolnicy
- Prywatni właściciele
- Emeryci i renciści
Zróżnicowanie dochodów deklarowanych i pożądanych w zależności od liczebności gospodarstwa domowego /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych a poziom dochodów na osobę /tabela/
Ocena własnych warunków materialnych i mieszkaniowych w przekroju podstawowych grup społecznych /tabela/
Zależność między oceną własnych warunków materialnych i mieszkaniowych /tabela/
1986-05-28
Autor: brak informacji
Awaria elektrowni atomowej w Czernobylu i jej skutki w opinii społecznej
Kafelek tematyczny do publikacji
Pierwsza wiadomość o awarii i jej skutkach dotarła do badanych za pośrednictwem:
- telewizji
- Polskiego Radia
- rodziny i znajomych
- radiostacji zachodniej nadającej w języku polskim
- prasy, gazet
Reakcje na wiadomość o awarii
- bardzo się zaniepokoili
- czuli lekki niepokój
- wiadomość nie zrobiła większego wrażenia
- uznali, że nie należy ulegać panice i wyolbrzymiać skutków awarii dla Polski
Ocena rzeczywistych zagrożeń dla zdrowia Polaków w wyniku awarii
- olbrzymie
- bardzo duże
- duże
- niewielkie
- prawie żadne
- żadne
Działania profilaktyczne:
- ograniczenie spożywania mleka
- ograniczenie spożywania nowalijek
- picie płynu Lugola
- częstsze niż zwykle mycie się
- ograniczenie przebywania poza domem
- częstsze niż zwykle zmienianie odzieży
- picie rozrworu jodyny
Najbardziej wiarygodne źródła informacji na temat awarii i jej skutków
- telewizja
- Polskei Radio
- informacje polskojęzycznych rozgłośni zagranicznych
- prasa, gazety
- rodzina, znajomi
- radiostacje zagraniczne nadające w językach obcych
- to, co mówią ludzi
Czy władze robią wszystko, co możliwe, aby zmniejszyć zagrożenie ludności?
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Czy działania podejmowane przez władze w celu ochrony ludności przed skutkami awarii są dobrze zorganizowane?
- tak
- raczej tak
- raczej nie
- nie
- trudno powiedzieć
Ocena prawdziwości informacji podawanych przez polskie źródła oficjalne - tabela
Ocena działań rządu i administracji podejmowanych dla zmniejszenia zagrożenia ludności wynikającego z awarii a korzystanie z informacji polskojęzycznych rozgłośni zachodnich - tabela
Reakcje na wiadomość o zagrożeniu a korzystanie z informacji polskojęzycznych rozgłośni zachodnich - tabela
1986-05-21
Autor: brak informacji
Polityka informacyjna rządu. Opinia publiczna wokół postaci J. Urbana
Kafelek tematyczny do publikacji
1. J. Urban w roli rzecznika rządu. Konferencje prasowe - zainteresowanie i oceny
Czy konferencje prasowe rzecznika rządu powinny się odbywać częściej czy rzadziej niż dotychczas?
- z dziennikarzami krajowymi
- z dziennikarzami zagranicznymi
Telewizja kłamie - takie hasło jeszcze niedawno wypisywano na murach. Czy sądzi Pan(i), że w latach 1980-1981 było ono zgodne z prawdą? Czy dzisiaj jest równie prawdziwe?
- Absolutnie prawdziwe
- W dużym stopniu prawdziwe
- Częściowo prawdziwe
- W niewielkim stopniu prawdziwe
- Zupełnie nieprawdziwe
2. J. Urban - postać publiczna
Źródła i sposoby rozpowszechniania informacji - częstość kontaktu
- Główne wydanie DTV
- Wieczorne wydanie DTV
- Specjalne sprawozdania TV z konferencji prasowych rzecznika rządu
- Dziennik radiowy
- Sprawozdania radiowe z konferencji rzecznika rządu
- Komentarze zachodnich rozgłośni radiowych
- Omówienia konferencji zamieszczane w codziennej prasie
- Komentarze znajomych, kolegów w pracy itp..
- Artykuły publicystyczne J. Urbana
- Polemiki prasowe
3. J. Urban - postać "kontrowersyjna"
Jakie uczucia budzi zazwyczaj w ludziach J. Urban
- zdecydowanie negatywne
- negatywne
- obojętne
- pozytywne
W jaki sposób człowiekowi, który nie ma o tym pojęcia, wyjaśnił(a)by Pan(i), kto to jest J. Urban?
1. Jakie zarzuty mógł(a)by mu Pan(i) publicznie postawić?
Co Pan(i) ma do zarzucenia J. Urbanowi?
2. Czy sądzi Pan(i), że znaleźliby się obrońcy?
Na ilu obrońców mógłby liczyć J. Urban?
Jaki procent ludzi gotów byłby stanąć w jego obronie ?
3. Jacy ludzie, Pana(i) zdaniem, byliby gotowi bronić J. Urbana?
4 Gdyby się tacy znaleźli /obrońcy/, to co Pana(i) zdaniem mieliby do powiedzenia?
1. Na jakie zarzuty musiał(a)by Pan(i) odpowiadać, stając w obronie J. Urbana?
2. Czy dużo ludzi stanęłoby po stronie jego obrońców?
Jaki procent ludzi byłby gotów wystąpić w obronie J. Urbana?
3. Jacy ludzie, Pana(i) zdaniem, byliby gotowi bronić J. Urbana?
4. Co miał(a)by Pan(i) do powiedzenia stając w obronie J. Urbana?
4. "Kłamstwo", "arogancja", "inteligencja"
Co inni politycy, przedstawiciele najwyższych władz, powinni przejąć ze stylu wprowadzonego przez J. Urbana? W czym Pana(i) zdaniem powinni się na nim wzorować?
- Opanowanie, pewność siebie, odwagę, elokwencję, swobodę wypowiedzi, błyskotliwość
- Umiejętności fachowe
- Ekspansywność
- Nie powinni się wzorować, J. Urban nie ma takich cech, które powinni przejąć
5. "Człowiek rządu"
"Dlaczego rząd utrzymuje go na tym stanowisku?"
1986-05-21
Autor: brak informacji
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry