UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Opinie i Diagnozy nr 23

Metoda i znaczenie. Problematyka rozumienia w badaniach sondażowych

Autorzy: Mirosława Grabowska, Natalia Hipsz, Agnieszka Jasiewicz-Betkiewicz, Krzysztof Koseła, Antoni Sułek, Tadeusz Szawiel, Katarzyna Święciak, Sylwia Urbańska
2012-11-12

Bieżący numer Opinii i Diagnoz jest efektem wyjątkowego i nowatorskiego projektu metodologicznego Metoda i znaczenie. Rozumienie pytań kwestionariusza w badaniach sondażowych. To projekt Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki, zrealizowany we współpracy z CBOS.

W przeprowadzonych badaniach i prezentowanych w raporcie analizach skupiliśmy się na społecznych, kulturowych i znaczeniowych uwarunkowaniach odpowiedzi respondentów na pytania kwestionariusza. (...) Ludzie wyrażają pewne postawy czy podejmują pewne działania nie tylko dlatego, że chcą się dostosować, otrzymać nagrodę lub uniknąć kary, ale ponieważ wedle ich rozeznania nie ma godnej alternatywy. Odwołujemy się tu do szerszych przekonań kulturowych, które organizują poznanie i następnie podejmowanie działania.

Instytucje, zakorzenione w środowiskach szersze systemy przekonań oraz praktyki życia codziennego warunkują także badania społeczne, w tym badania sondażowe - udział w nich, rozumienie badań i kwestionariusza oraz strategie radzenia sobie z sytuacją wywiadu, ze zrozumieniem pytań i odpowiadaniem na nie. Od czego zależy, czy respondenci decydują się odpowiedzieć na pytanie kwestionariusza, jak rozumieją pytanie, na które odpowiadają i jak rozumieją swoją odpowiedź? Te problemy - w różny sposób - rozważają i badają autorzy prezentowanych tu analiz.

Cena wersji drukowanej: Nakład wyczerpany
Cena wersji elektronicznej: 21.00 zł.
Liczba stron:
286
Badania:
Od - do z badań od - do
T075 Aktualne wydarzenia (1)
201221 Aktualne problemy i wydarzenia (265)
Kategorie tematyczne:
Opinia publiczna
Słowa kluczowe:
metodologia, sondaże, eksperyment, wiara, religijność, przemoc, lewica, prawica, demokracja, kryzys, antysemityzm, alkohol, romans, zdrada, wybory, elektorat, badanie społeczne
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry