CBOS Flash nr 2/2023
Ekspozycja polityków i poglądów politycznych w stacjach telewizyjnych
Autor: Michał Feliksiak
|
2023-09-06
W sondażu telefonicznym poprosiliśmy respondentów o określenie tego, jak często – w ich odczuciu – w programach preferowanych przez nich stacji telewizyjnych
1Pokaż przypis pojawiają się politycy poszczególnych ugrupowań politycznych. Interesowało nas ponadto, jakie poglądy, zdaniem badanych, dominują w telewizji publicznej i w popularnych stacjach komercyjnych – TVN i TVN24 oraz Polsat i Polsat News.
1.
Pytanie brzmiało „Która ze stacji telewizyjnych, który z programów, jest głównym źródłem Pana(Pani) codziennych informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie?”, a lista stacji programów (stacji) była następująca: Fakty, inne programy TVN (poza TVN24) – 15% wskazań; TVN24 – 11% wskazań; Wiadomości, Teleexpress i inne programy telewizyjnej Jedynki (TVP1) – 13% wskazań; Panorama i inne programy telewizyjnej Dwójki (TVP2) – 2% wskazań; TVP Info – 9% wskazań; Wydarzenia i inne programy Polsatu (poza Polsat NEWS) – 7% wskazań; Polsat NEWS – 3% wskazań; Telewizja Trwam – 1% wskazań; Telewizja Republika – 0% wskazań; Żadna, nie oglądam telewizji – 34% wskazań; Trudno powiedzieć lub Odmowa odpowiedzi – 5% wskazań.
W odczuciu znacznej części ankietowanych w preferowanej przez nich stacji w odpowiednim wymiarze są obecni politycy takich ugrupowań jak: PSL Koalicja Polska (52%), Lewica (51%), Polska 2050 Szymona Hołowni (48%), Prawo i Sprawiedliwość (47%) i - nieco rzadziej - Koalicja Obywatelska (44%). W mniejszym stopniu dotyczy to przedstawicieli Suwerennej Polski (36%), Konfederacji Wolność i Niepodległość i Agrounii (po 35%). W przypadku polityków tych trzech ostatnich ugrupowań znaczny odsetek badanych nie potrafił ustosunkować się do tego, jak często pojawiają się oni w oglądanej przez nich telewizji. Poczucie zbyt częstej obecności w telewizji w największym stopniu odnosi się do polityków dwóch najsilniejszych ugrupowań: Prawa i Sprawiedliwości (29%) i Koalicji Obywatelskiej (25%). Z kolei relatywnie najwięcej głosów wskazujących na zbyt rzadką obecność rejestrujemy w odniesieniu do przedstawicieli Agrounii (20%) i Konfederacji WiN (19%).
Widzowie telewizji publicznej
2Pokaż przypis najczęściej wskazują na nadmierną obecność w nadawanych przez nią programach polityków Koalicji Obywatelskiej (34%), jak również – choć w mniejszym stopniu – Lewicy (24%) i Polski 2050 (22%). Jednocześnie relatywnie wielu z nich uważa, że za mało eksponowani są politycy Konfederacji WiN (28%).
2.
Wskazujący jako główne źródło informacji: Wiadomości, Teleexpress i inne programy telewizyjnej Jedynki (TVP1), Panoramę i inne programy telewizyjnej Dwójki lub TVP Info.
Widzowie TVN i TVN24 w dużej mierze uważają, że w preferowanych przez nich stacjach za często pojawiają się politycy rządzącego ugrupowania (41%). W ocenie relatywnie znacznej części spośród nich niewystarczająco reprezentowani są politycy Agrounii (23%).
Widzom stacji Polsat i Polsat News w największym stopniu rzuca się w oczy nadreprezentacja polityków Prawa i Sprawiedliwości (32%) oraz Koalicji Obywatelskiej (26%) oraz niedobór polityków Agrounii (23%), a także Lewicy (20%) i Konfederacji WiN (19%).
Czy najpopularniejsze stacje telewizyjne mają w opinii ogółu badanych określony profil światopoglądowy? Percepcja dyskursu medialnego jest zróżnicowana. Można jednak powiedzieć, że najbardziej wyraźnie zarysowuje się profil światopoglądowy telewizji publicznej, w przypadku której ponad dwie piąte badanych (44%) uważa, że dominują tam poglądy prawicowe, a jednocześnie nieliczni wskazują na przewagę poglądów lewicowych (5%) lub centrowych (3%). Około jednej piątej (19%) uważa, że żadna orientacja światopoglądowa nie ma tam wyraźnej przewagi, a niemal jedna trzecia nie potrafi tego ocenić (29%). Stacje TVN i TVN24 przez najwięcej osób są kojarzone z poglądami lewicowymi (27%) lub – dwukrotnie rzadziej – z centrowymi (13%). Łącznie ponad połowa badanych albo nie potrafi określić ich profilu (33%), albo uważa, że stacje te są neutralne światopoglądowo (24%). Z deklaracji wynika, że najbardziej zrównoważonymi pod tym względem są Polsat i Polsat News. Blisko dwie piąte badanych (37%) uważa, że w programach tych stacji żadne poglądy nie mają wyraźnej przewagi (tyle samo osób nie ma skrystalizowanej opinii w tej sprawie). Pozostali w największym stopniu przypisują Polsatowi orientację centrową (12%), a – prawie dwukrotnie rzadziej – lewicową (7%) lub prawicową (7%).
Jeśli chodzi o preferowaną stację telewizyjną i oceny profilu światopoglądowego poszczególnych nadawców, można zauważyć następującą prawidłowość: widzowie danej stacji – częściej niż ogół badanych – przypisują jej neutralność, twierdząc, że żadne poglądy nie mają tam wyraźnej przewagi. Osoby czerpiące informacje o bieżących wydarzeniach głównie z TVP najczęściej jako lewicowe oceniają treści TVN i TVN24 (42%). Z kolei preferujący TVN na ogół identyfikują profil telewizji publicznej jako prawicowy (60%). W przypadku widzów obu tych stacji jako stosunkowo neutralne światopoglądowo wypadają Polsat i Polsat News (taką opinie ma 44% widzów TVP i 37% widzów TVN). Sami widzowie Polsatu często – niemal w połowie (47%) – postrzegają telewizję publiczną jako prawicową. Ich percepcja profilu TVN jest znacznie bardziej zróżnicowana.
Wprawdzie natężenie obecności polityków poszczególnych partii w stacjach telewizyjnych na ogół postrzegane jest jako odpowiednie, można zauważyć, że głosy wskazujące na zbyt częste pojawianie się dotyczą reprezentantów najsilniejszych ugrupowań (Prawa i Sprawiedliwości, Koalicji Obywatelskiej), natomiast na zbyt rzadkie – mniejszych, co do których również duża część badanych nie ma wyrobionego zdania (Konfederacja Wolność i Niepodległość, Agrounia). Najbardziej wyraźny profil światopoglądowy, odczytywany na ogół jako prawicowy, ma telewizja publiczna. Mniej jednoznaczny – przez największą część badanych określany jako lewicowy (rzadziej centrowy) – jest profil TVN i TVN24. Jako najbardziej neutralne pod tym względem odbierane są Polsat i Polsat News.
Badanie „Postrzeganie mediów” zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych w okresie od 23 do 31 sierpnia 2023 roku na próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=1000).
Liczba stron:
6
Badanie:
202316 Postrzeganie mediów
Kategorie tematyczne:
Środki masowego przekazu; Media
Słowa kluczowe:
programy telewizyjne, telewizja, telewizja publiczna, programy informacyjne, polityka, źródła informacji, partie polityczne
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
Nie