2025-05-27
Za co Polacy cenią papieża Franciszka?
W majowym badaniu zapytaliśmy respondentów czy, a jeśli tak, to za co, cenią niedawno zmarłego papieża Franciszka. Przedstawiliśmy im listę dziedzin, w których Franciszek czegoś dokonał lub odznaczył się określoną postawą, i poprosiliśmy o wskazanie nie więcej niż trzech odpowiedzi.
Na czoło wysunęła się zdecydowanie prostota i solidarność z ubogimi – taką odpowiedź wskazała niemal połowa badanych (46%) i był to odsetek o niemal 20 punktów procentowych wyższy niż w przypadku następnego najpopularniejszego wskazania. Więcej niż co czwarty respondent wymienił walkę papieża Franciszka z nadużyciami seksualnymi w Kościele (27%), a co piąty umiejętność dotarcia do ludzi młodych (20%) oraz działalność na rzecz pokoju (19%). Mniejsze, kilkunastoprocentowe odsetki ankietowanych podkreśliły działania papieża mające na celu zwiększenie przejrzystości finansów i zwalczanie korupcji w Watykanie (17%), otwarcie wobec zmarginalizowanych grup, takich jak migranci czy społeczność LGBT (14%) oraz wspieranie dialogu międzyreligijnego (12%). Niewielkie odsetki respondentów doceniły jeszcze starania Franciszka, by zwiększyć wpływ świeckich na sprawy Kościoła (7%), jego poparcie dla ochrony środowiska (6%) lub wskazały na coś innego, czego nie było na naszej liście (2%). Co szósty pytany stwierdził, że nie ma nic, za co ceniłby Franciszka (16%), a co dziesiąty wybrał odpowiedź „Trudno powiedzieć” (9%).
|
Za prostotę i solidarność z ubogimi częściej cenili papieża ludzie starsi, natomiast jego poparcie dla ochrony środowiska i dialogu międzyreligijnego oraz otwarcie na grupy zmarginalizowane częściej doceniali najmłodsi badani. Równocześnie w młodszych grupach pytanych jest najwięcej osób, które nie znajdowały żadnych zasług papieża Franciszka, podobnie jak wśród niepraktykujących religijnie.
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (421) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 5 do 14 maja 2025 roku na próbie liczącej 1080 osób (w tym: 64,4% metodą CAPI, 23,7% – CATI i 11,9% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.