2025-10-28
					
Gniazdownicy – młodzi dorośli w domu rodzinnym
W Polsce 39% osób w wieku 25–34 lata stanu wolnego mieszka z rodzicami. Odsetek ten wzrósł w porównaniu z rokiem 2005 oraz 2017, kiedy ostatnio badaliśmy to zagadnienie – wówczas wynosił odpowiednio 29% i 34%. Zdecydowana większość tych osób pracuje (83%) i jest finansowo niezależna od rodziców (72%).
Jako główne przyczyny pozostawania w domu rodzinnym wskazywane są: brak własnego mieszkania (51%), niższe koszty utrzymania (42%), niewystarczające dochody (39%) oraz dobre warunki mieszkaniowe u rodziców (48%). Powody te różnią się w zależności od płci. Mężczyźni istotnie częściej niż kobiety podają brak wystarczających dochodów (44% wobec 33%) oraz brak własnej rodziny (40% wobec 20%). Z kolei kobiety częściej wskazują na wsparcie ze strony rodziców w codziennych obowiązkach (35% wobec 11% wśród mężczyzn), przywiązanie emocjonalne (28% wobec 16%) oraz fakt, że to rodzice wymagają pomocy (20% wobec 10%).
Młodzi dorośli mieszkający z rodzicami częściej postrzegają swoją sytuację jako wybór, a nie konieczność.
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (425) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach 11–22 września 2025 roku na próbie liczącej 969 osób (w tym: 65,4% metodą CAPI, 22,1% – CATI i 12,5% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.