2025-11-14
Ocena stosunków polsko‑niemieckich
Społeczne opinie na temat stosunków polsko-niemieckich od początku prowadzenia badań na ten temat charakteryzowała duża dynamika zmian. Respondenci najlepiej oceniali relacje polsko-niemieckie na samym początku lat 90. Pozytywne oceny dominowały również w 2015 roku – ostatnim roku rządów koalicji PO–PSL. W kolejnych latach, a więc po dojściu do władzy Prawa i Sprawiedliwości, systematycznie zmniejszał się udział osób określających stosunki między Polską a jej zachodnim sąsiadem jako dobre. Pod koniec rządów tego ugrupowania jedynie 13% ankietowanych postrzegało relacje między oboma krajami jako dobre. Obecnie, pod upływie dwóch lat od ostatniego badania, możemy mówić o znaczącej poprawie w odbiorze stosunków polsko‑niemieckich – o 12 punktów procentowych wzrósł odsetek osób, które określają je jako dobre, zaś odsetek oceniających je jako złe zmniejszył się o 4 punkty. Blisko połowa Polaków (48%) uważa obecne stosunki polsko‑niemieckie za „ani dobre, ani złe”, co czwarty ankietowany za dobre, zaś 18% – za złe.
|
Więcej na ten temat wkrótce w komunikacie.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (426) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI); wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS; samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS. We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach 2–13 października 2025 roku na próbie liczącej 901 osób (w tym: 61,2% metodą CAPI, 22,5% – CATI i 16,3% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.