2020-09-16
Aktywność polityczna w internecie przed wyborami prezydenckimi
Tegoroczne wybory prezydenckie ‒ podobnie jak poprzednie z 2015 roku ‒ w dużym stopniu skoncentrowały uwagę społeczną, co znajduje potwierdzenie we wzmożonym zainteresowaniu Polaków kampanią wyborczą. Wzrosła w tym względzie zwłaszcza rola internetu, w którym aktywność polityczna obywateli przybrała w okresie przedwyborczym rekordowe rozmiary. Nie tylko więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej wykorzystywało internet jako źródło informacji z tej dziedziny, ale również zintensyfikowały się rozmowy na tematy polityczne prowadzone na forach, blogach czy w serwisach społecznościowych.
Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (362) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL.
Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod:
– wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI),
– wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS,
– samodzielne wypełnienie ankiety internetowej, do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS.
We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 18 do 27 sierpnia 2020 roku na próbie liczącej 1149 osób (w tym: 72,7% metodą CAPI, 17,0% – CATI i 10,4% – CAWI).
Dane z 2015 roku pochodzą z badania „Aktualne problemy i wydarzenia” (301) przeprowadzonego metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 11–17 czerwca 2015 roku na liczącej 1011 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.