UWARUNKOWANIA WYBORU SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ
Proszę sobie wyobrazić, że wybiera Pan(i) dla swojego dziecka lub pomaga komuś bliskiemu - absolwentowi szkoły podstawowej - dokonać wyboru szkoły, w której podejmie on dalszą naukę. Czym by się Pan(i) kierował(a)? Proszę określić jakie znaczenie miałyby poniższe czynniki:
* Uzdolnienia ucznia
* Zainteresowania ucznia
* Pewność zatrudnienia absolwentów
* Poziom nauczania w szkole
* Perspektywy dalszej nauki
* Profil nauczania w szkole
* Koszt nauki
* Możliwość szybkiego zdobycia zawodu
* Łatwość dostania się do szkoły
* Odległość szkoły od domu
* Status szkoły - państwowa czy niepaństwowa
* Zawód rodziców lub tradycje zawodowe rodziny
- Bardzo duże
- Raczej duże
- Raczej małe
- Bardzo małe
- Trudno powiedzieć
/tabela/
Tabela - uwarunkowania mające bardzo duże znaczenie przy wyborze szkoły ponadpodstawowej a poziom wykształcenia badanych
ZAKRES I PRZYCZYNY REZYGNACJI Z NAUKI
Część absolwentów szkół podstawowych nie podejmuje dalszej nauki. Czy w Pana(i) otoczeniu, wśród Pana(i) znajomych występuje to:
- w nielicznych rodzinach
- w dość dużej liczbie rodzin
- w bardzo wielu rodzinach
- W ogóle nie występuje
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, co w przypadku absolwentów szkół podstawowych bywa głównym powodem niepodejmowania nauki?
- Brak pieniędzy
- Brak chęci do nauki
- Niedocenianie wykształcenia
- Brak zdolności dziecka
- Brak szkoły w miejscu zamieszkania
- trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
POGLĄDY NA STOPIEŃ TRUDNOŚCI DOSTANIA SIĘ DO SZKÓŁ
Jak Pan(i) ocenia, czy obecnie jest łatwo czy trudno dostać się (być przyjętym) do takich szkół, jak:
* licea ogólnokształcące
* technika, licea zawodowe
* zasadnicze szkoły zawodowe
* średnie szkoły państwowe
* średnie szkoły niepaństwowe
* studia bezpłatne w uczelniach państwowych
* studia odpłatne w uczelniach państwowych
* studia w wyższych szkołach prywatnych
- Bardzo łatwo
- Raczej łatwo
- Raczej trudno
- Bardzo trudno
-Trudno powiedzieć
/tabela/
Tabela - przekonanie, że łatwo się dostać do poszczególnych typów szkół a poziom wykształcenia badanych
[odpowiedzi na pytania otwarte]
Na jakie kierunki studiów dostać się jest:
* najłatwiej
* najtrudniej
- Pedagogiczne, nauczycielskie
- Humanistyczne, społeczne
- Prawno-administracyjne
- Matematyczno-przyrodnicze
- Ekonomiczne
- Techniczne
- Rolnicze
- Medyczne
- Inne kierunki
- Inne odpowiedzi
- Trudno powiedzieć
/tabela/ oraz /tabele aneksowe: odsetek respondentów, którzy wskazali jakiś kierunek vs. odsetek respondentów, którzy nie wskazali żadnego kierunku/
ODPŁATNOŚĆ ZA NAUKĘ
Co Pan(i) sądzi o odpłatności za naukę? Czy nauka w szkołach ... powinna być:
* podstawowych
* zasadniczych zawodowych
* średnich
* wyższych
- całkowicie bezpłatna
- całkowicie odpłatna
- częściowo odpłatna
- Trudno powiedzieć
/wykres/
Tabela - wskazania, że nauka w szkołach zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być bezpłatna a płeć, poziom wykształcenia i typ miejscowości zamieszkania badanych
Tabela - wskazania, że nauka w szkołach zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być częściowo odpłatna a płeć, poziom wykształcenia i typ miejscowości zamieszkania badanych
Średnie kwoty miesięcznej odpłatności za naukę w szkołach podstawowych, zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych
/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/
Czy odpłatność za naukę w szkołach podstawowych powinna być:
* zależna od sytuacji materialnej
* zależna od wyników w nauce
* jednakowa dla wszystkich
- Tak
- Nie
- Nie wiem
- Brak odpowiedzi
/tabela/
Czy odpłatność za naukę w szkołach zasadniczych zawodowych powinna być:
* zależna od sytuacji materialnej
* zależna od wyników w nauce
* jednakowa dla wszystkich
- Tak
- Nie
- Nie wiem
- Brak odpowiedzi
/tabela/
Czy odpłatność za naukę w szkołach średnich powinna być:
* zależna od sytuacji materialnej
* zależna od wyników w nauce
* jednakowa dla wszystkich
- Tak
- Nie
- Nie wiem
- Brak odpowiedzi
/tabela/
Czy odpłatność za naukę w szkołach wyższych powinna być:
* zależna od sytuacji materialnej
* zależna od wyników w nauce
* jednakowa dla wszystkich
- Tak
- Nie
- Nie wiem
- Brak odpowiedzi
/tabela/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych, w tym:
Czy nauka w szkołach podstawowych, zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być całkowicie bezpłatna, częściowo bezpłatna, całkowicie odpłatna? Odsetki respondentów uznających że nauka powinna być całkowicie bezpłatna:
- w żadnym z poziomów szkół
- w jednym z poziomów szkół
- w dwóch poziomach szkół
- w trzech poziomach szkół
- we wszystkich czterech poziomach szkół