UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/179/158/94

Dostępność szkół w Polsce

Autorzy: Hanna Gulczyńska, Mirosława Jastrząb-Mrozicka
|
1994-10-25

UWARUNKOWANIA WYBORU SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ

Proszę sobie wyobrazić, że wybiera Pan(i) dla swojego dziecka lub pomaga komuś bliskiemu - absolwentowi szkoły podstawowej - dokonać wyboru szkoły, w której podejmie on dalszą naukę. Czym by się Pan(i) kierował(a)? Proszę określić jakie znaczenie miałyby poniższe czynniki:

* Uzdolnienia ucznia

* Zainteresowania ucznia

* Pewność zatrudnienia absolwentów

* Poziom nauczania w szkole

* Perspektywy dalszej nauki

* Profil nauczania w szkole

* Koszt nauki

* Możliwość szybkiego zdobycia zawodu

* Łatwość dostania się do szkoły

* Odległość szkoły od domu

* Status szkoły - państwowa czy niepaństwowa

* Zawód rodziców lub tradycje zawodowe rodziny

- Bardzo duże

- Raczej duże

- Raczej małe

- Bardzo małe

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Tabela - uwarunkowania mające bardzo duże znaczenie przy wyborze szkoły ponadpodstawowej a poziom wykształcenia badanych

ZAKRES I PRZYCZYNY REZYGNACJI Z NAUKI

Część absolwentów szkół podstawowych nie podejmuje dalszej nauki. Czy w Pana(i) otoczeniu, wśród Pana(i) znajomych występuje to:

- w nielicznych rodzinach

- w dość dużej liczbie rodzin

- w bardzo wielu rodzinach

- W ogóle nie występuje

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Jak Pan(i) sądzi, co w przypadku absolwentów szkół podstawowych bywa głównym powodem niepodejmowania nauki?

- Brak pieniędzy

- Brak chęci do nauki

- Niedocenianie wykształcenia

- Brak zdolności dziecka

- Brak szkoły w miejscu zamieszkania

- trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

POGLĄDY NA STOPIEŃ TRUDNOŚCI DOSTANIA SIĘ DO SZKÓŁ

Jak Pan(i) ocenia, czy obecnie jest łatwo czy trudno dostać się (być przyjętym) do takich szkół, jak:

* licea ogólnokształcące

* technika, licea zawodowe

* zasadnicze szkoły zawodowe

* średnie szkoły państwowe

* średnie szkoły niepaństwowe

* studia bezpłatne w uczelniach państwowych

* studia odpłatne w uczelniach państwowych

* studia w wyższych szkołach prywatnych

- Bardzo łatwo

- Raczej łatwo

- Raczej trudno

- Bardzo trudno

-Trudno powiedzieć

/tabela/

Tabela - przekonanie, że łatwo się dostać do poszczególnych typów szkół a poziom wykształcenia badanych

[odpowiedzi na pytania otwarte]

Na jakie kierunki studiów dostać się jest:

* najłatwiej

* najtrudniej

- Pedagogiczne, nauczycielskie

- Humanistyczne, społeczne

- Prawno-administracyjne

- Matematyczno-przyrodnicze

- Ekonomiczne

- Techniczne

- Rolnicze

- Medyczne

- Inne kierunki

- Inne odpowiedzi

- Trudno powiedzieć

/tabela/ oraz /tabele aneksowe: odsetek respondentów, którzy wskazali jakiś kierunek vs. odsetek respondentów, którzy nie wskazali żadnego kierunku/

ODPŁATNOŚĆ ZA NAUKĘ

Co Pan(i) sądzi o odpłatności za naukę? Czy nauka w szkołach ... powinna być:

* podstawowych

* zasadniczych zawodowych

* średnich

* wyższych

- całkowicie bezpłatna

- całkowicie odpłatna

- częściowo odpłatna

- Trudno powiedzieć

/wykres/

Tabela - wskazania, że nauka w szkołach zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być bezpłatna a płeć, poziom wykształcenia i typ miejscowości zamieszkania badanych

Tabela - wskazania, że nauka w szkołach zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być częściowo odpłatna a płeć, poziom wykształcenia i typ miejscowości zamieszkania badanych

Średnie kwoty miesięcznej odpłatności za naukę w szkołach podstawowych, zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych

/omówienie w tekście/ oraz /tabela aneksowa/

Czy odpłatność za naukę w szkołach podstawowych powinna być:

* zależna od sytuacji materialnej

* zależna od wyników w nauce

* jednakowa dla wszystkich

- Tak

- Nie

- Nie wiem

- Brak odpowiedzi

/tabela/

Czy odpłatność za naukę w szkołach zasadniczych zawodowych powinna być:

* zależna od sytuacji materialnej

* zależna od wyników w nauce

* jednakowa dla wszystkich

- Tak

- Nie

- Nie wiem

- Brak odpowiedzi

/tabela/

Czy odpłatność za naukę w szkołach średnich powinna być:

* zależna od sytuacji materialnej

* zależna od wyników w nauce

* jednakowa dla wszystkich

- Tak

- Nie

- Nie wiem

- Brak odpowiedzi

/tabela/

Czy odpłatność za naukę w szkołach wyższych powinna być:

* zależna od sytuacji materialnej

* zależna od wyników w nauce

* jednakowa dla wszystkich

- Tak

- Nie

- Nie wiem

- Brak odpowiedzi

/tabela/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych, w tym:

Czy nauka w szkołach podstawowych, zasadniczych zawodowych, średnich, wyższych powinna być całkowicie bezpłatna, częściowo bezpłatna, całkowicie odpłatna? Odsetki respondentów uznających że nauka powinna być całkowicie bezpłatna:

- w żadnym z poziomów szkół

- w jednym z poziomów szkół

- w dwóch poziomach szkół

- w trzech poziomach szkół

- we wszystkich czterech poziomach szkół

Liczba stron:
30
Badanie:
9428 Aktualne problemy i wydarzenia (52)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
uczeń, szkoła, odpłatność za naukę, studia wyższe, uczniowie, edukacja
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry