I. Uznawane przez młodzież wartości oraz ocena szans ich osiągnięcia
Najważniejsze cele i dążenia życiowe młodzieży
1. Szczęśliwe życie rodzinne
2. Ciekawa praca
3. Grono przyjaciół i znajomych
4. Wysokie dochody
5. Ciekawe, pełne przygód życie
6. Spokojny, zapewniony byt bez niespodzianek
7. Możliwość wpływu na to, co dzieje się w kraju
8. Zdobycie jak najwyższego wykształcenia
9. Korzystanie z dóbr kulturalnych
10. Osiągnięcie kierowniczego stanowiska w pracy
II. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
Dalsza nauka:
- studia wyższe
- szkoła pomaturalna
- technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
Założenie własnego warsztatu
Pozostanie w gospodarstwie rolnym rodziców
(wskazania wg typów szkół: liceum ogólnokształcące, technikum, liceum zawodowe, zasadnicza szkoła zawodowa)
III. Obawy dotyczące najbliższej przyszłości
Przedmiot obaw:
Otrzymanie
- interesującej pracy
- mieszkania
Problemy finansowe, bytowe (zarobki)
Samodzielność
Założenie rodziny
Dostanie się na studia, do wybranej szkoły
Nowe środowisko
Ukończenie szkoły - matura, egzamin
Zagrożenie pokoju w świecie
Pobór do wojska
Niepokój w kraju
Problemy moralne
IV. Perspektywy życiowe młodego pokolenia w opinii badanych uczniów
Ocena realności własnych planów życiowych
V. Obraz rzeczywistości politycznej w świadomości młodzieży
Ocena stosowania w praktyce podstawowych mechanizmów i zasad ustrojowych
Zasady:
- Demokratyczne sprawowanie władzy
- Wpływ obywateli na rządy
- Tolerancja ideologiczna i polityczna
- Przestrzeganie swobód obywatelskich
- Brak większych różnic w poglądach politycznych obywateli
- Równe szanse życiowe niezależnie od: pochodzenia społecznego, przynależności partyjnej, sytuacji materialnej
Ocena efektów socjalizmu
Osiągnięcia::
- Stabilizacja: gospodarcza, społeczna
- Przemiany w świadomości społecznej
Niepowodzenia:
- Zamach na swobody obywatelskie
- Niepokoje społeczne
- Kłopoty gospodarcze
Deklarowany stosunek do rzeczywistości ustrojowej
Ocena instytucji politycznych
Grupy, których interesy reprezentuje PZPR:
- Elita władzy
- Tylko członkowie PZPR
- Ludzie pracy
- Całe społeczeństwo
- ZSRR i państwa socjalistyczne
Cechy dobrego ustroju:
- Równość
- Wpływ obywateli na rządy
- Zapewnienie swobód obywatelskich i politycznych
- Zapewnienie odpowiedniego standardu życia obywateli
- Sprawiedliwość
- Zapewnienie pracy wszystkim obywatelom
- Suwerenność, niezależność od innych państw
- Dobry, odpowiedzialny rząd
- Brak podziałów, rozbicia politycznego
- Sprawność gospodarcza
- Szeroki wachlarz świadczeń społecznych
- Brak zakłamania w życiu społecznym i politycznym