UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/91/89/96

Plany, dążenia i aspiracje życiowe młodzieży

Autor: Romuald Kiedrzyński
|
1996-06-24

Ludzie mają w życiu różne cele i dążenia. Które z poniższych celów są najważniejsze dla Ciebie?

- Udane życie rodzinne, dzieci

- Ciekawa praca zgodna z Twoimi zainteresowaniami

- Miłość, przyjaźń

- Spokojne życie bez kłopotów, konfliktów

- Osiągnięcie wysokiej pozycji zawodowej, zrobienie kariery

- Zdobycie majątku, osiągnięcie wysokiej pozycji materialnej

- Życie barwne, pełne rozrywek, bogate życie towarzyskie

- Bycie użytecznym dla innych, "życie dla innych"

- Życie zgodne z zasadami religijnymi

- Niezależność w pracy

- Osiągnięcie sukcesu w dziedzinie nauki lub sztuki

- Udane życie seksualne

- Możliwość podejmowania ważnych decyzji w sferze gospodarczej

- Zdobycie władzy politycznej - możliwość wywierania wpływu na życie społeczne i polityczne w kraju /tabela IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/

ASPIRACJE EDUKACYJNE MŁODZIEŻY

Czy, Twoim zdaniem, młodym ludziom w Polsce bardziej opłaca się:

- studiować i zdobyć dyplom wyższej uczelni

- jak najszybciej podjąć dobrze płatną pracę /wykres/ oraz /tabela ze wskazaniami wg typu szkoły/ oraz /tabela aneksowa/

Czym, Twoim zdaniem, kierują się uczniowie, którzy zamierzają studiować na wyższej uczelni?

- Chcą w przyszłości dobrze zarabiać

- Chcą mieć łatwiejsze życie

- Chcą uniknąć służby wojskowej

- Chcą poszerzyć swoją wiedzę

- Chcą mieć ciekawą, dającą satysfakcję pracę

- Możliwościami finansowymi rodziców

- Chcą przedłużyć sobie młodość, nie chcą podejmować jeszcze pracy

- Ambicjami rodziców

- Nie bardzo wiedzą, co innego mogliby robić

- Chcą poznać nowych ludzi, nowe miasta

- Posiadanymi znajomościami na wyższych uczelniach /tabela, IV‘92, IV‘94, IV‘96/

Jakie będziesz miał(a) wykształcenie za 10-15 lat?

- Zasadnicze zawodowe

- Średnie

- Pomaturalne

- Wyższe /tabela, wskazania z ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/ oraz /tabela wg typów szkół/

ASPIRACJE ZAWODOWE I KONSUMPCYJNE

Gdzie będziesz pracował(a) za 10-15 lat?

- W zakładzie, firmie prywatnej polskiej

- W zakładzie państwowym

- Będę miał własną firmę

- W zakładzie, firmie prywatnej zagranicznej

- Będę pracował za granicą

- W organizacji społecznej lub politycznej

- Nie będę pracował(a), będę zajmował(a) się domem

- Będę pracował(a) w gospodarstwie rolnym

- Będę robił(a) coś innego /tabela, wskazania z ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/

Jaki zawód będziesz wykonywał(a) za 10-15 lat?

- Wolne zawody, prawnicy, lekarze, nauczyciele

- Pracownicy administracyjno-biurowi, specjaliści średniego szczebla

- Robotnicy

- Inżynierowie i specjaliści techniczni

- Zawody związane z biznesem, menadżer, dealer, biznesmen

- Rzemieślnicy, właściciele małych firm

- Żołnierz zawodowy

- Policjant

- Rolnicy

- Wysoka kadra kierownicza (poza biznesem)

- Artysta, muzyk, aktor

- Sportowiec

Czego się dorobisz, jakie dobra będziesz posiadał(a) za 10-15 lat?

- Samochód

- Dom, willa

- Mieszkanie

- Prywatny interes

- Wyposażenie domu

- Ogród, działka /tabela ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/

PLANY NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Kończysz w tym roku szkołę, przed Tobą problem: co dalej?

Jak sądzisz, co będziesz robił(a) po ukończeniu szkoły, do której obecnie uczęszczasz?

- Będę studiować na wybranym kierunku studiów

- Będę pracować i uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)

- Będę uczyć się w szkole pomaturalnej, policealnej

- Będę uczyć się w technikum (tylko dla uczniów szkół zasadniczych)

- Będę pracować w zakładzie państwowym

- Będę odbywać służbę wojskową

- Będę pracować w zakładzie, firmie prywatnej polskiej

- Założę własny warsztat, sklep, przedsiębiorstwo

- Pozostanę bez pracy, będę bezrobotny

- Będę pracować w zakładzie, firmie z kapitałem zagranicznym

- Będę pracować w gospodarstwie rolnym

- Będę prowadzić dom, wychowywać dzieci i utrzymywać się z zarobków męża/żony

- Wyjadę za granicę na stałe lub na dłuższy czas /tabela ‘90, ‘91, ‘92, ‘94, ‘96/

ZAGROŻENIE BEZROBOCIEM W OPINII MŁODZIEŻY

Czy Ty osobiście czujesz się zagrożony(a) bezrobociem?

- Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy

- Tak, ale jestem tylko nieznacznie zaniepokojony

- Nie, przypuszczam, że znajdę pracę

- Na pewno znajdę pracę /tabele, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela wg typów szkół/ oraz /tabela aneksowa/

Gdybyś miał(a) problem ze znalezieniem odpowiadającej ci pracy po ukończeniu nauki to:

- kontynuował(a)byś naukę

- zapisał(a)byś się na kursy dokształcające

- wziął(ęła)byś taką pracę jaka jest, nieważne w jakim zawodzie

- wyjechał(a)byś za granicę

- założył(a)byś własną firmę

- przeniósłbyś (przeniosłabyś) się do innej miejscowości

- nie zrobił(a)byś nic, poszedłbyś na zasiłek

- zrobił(a)byś co innego /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/

Co, Twoim zdaniem, decyduje o tym, że po ukończeniu szkoły można znaleźć pracę?

- Znajomość języków obcych

- Rodzaj zawodu, który się zdobyło

- Znajomości, układy

- Inteligencja, zdolności

- Odwaga, przedsiębiorczość

- Szczęście, przypadek

- Region, województwo, w którym się mieszka

- Wielkość miejscowości, w której się mieszka

- Spryt, cwaniactwo

- Wdzięk, urok osobisty /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/

AKTYWNOŚĆ ZAROBKOWA MŁODZIEŻY

Czy pracujesz zarobkowo?

- Mam stałą pracę

- Pracuję dorywczo

- Pracuję dorywczo

- Pracuję podczas wakacji

Czy pracowałeś podczas ostatnich wakacji? /tabela, IV‘92, IV‘96/

OPTYMIŚCI CZY PESYMIŚCI?

Czy uważasz że:

- jesteśmy pokoleniem, przed którym stoi szansa na życie lepsze niż mieli nasi rodzice

- jesteśmy kolejnym "straconym pokoleniem" /tabela, wskazania z IV‘92, IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/

- sukces życiowy zależy przede wszystkim od czynników, na które nie mam wpływu

- sukces życiowy zależy wyłącznie ode mnie /tabela, wskazania z IV‘94, IV‘96/

Czy, Twoim zdaniem, to co się dzieje w naszym kraju:

- zachęca młodych ludzi do działania

- powoduje ich zniechęcenie i rezygnację /wykres IV‘94, IV‘96/ oraz /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
23
Badanie:
9619 Młodzież 96
Kategorie tematyczne:
Młodzież, Aspiracje Polaków
Słowa kluczowe:
młodzież, aspiracje, edukacja, bezrobocie, praca, sukces
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry