UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/95/93/96

Reforma edukacji narodowej - opinie i postulaty

Autor: Romuald Kiedrzyński
|
1996-07-01

KONIECZNOŚĆ WPROWADZENIA REFORMY I POSTULOWANE KIERUNKI ZMIAN

Wiele się ostatnio mówi na temat reformy szkolnictwa. Jak Pan(i) sądzi, czy reforma obowiązującego w naszym kraju systemu oświaty i nauczania jest pilna i potrzebna czy też nie?

- Jest pilna i potrzebna

- Nie jest potrzebna

- Jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są pilniejsze /tabela aneksowa/

Jakie są obecnie, Pana(i) zdaniem, najważniejsze problemy szkolnictwa w Polsce?

- Problemy finansowe szkół

- Ogólnie negatywna ocena programu nauczania

- Zbyt małe płace nauczycieli

- Złe wyposażenie szkół w pomoce naukowe

- Niewłaściwe postępowanie i niskie kompetencje nauczycieli

- Zła lokalizacja i zbyt mała liczba szkół, przeludnienie w szkołach

- Zła infrastruktura techniczna szkół

- Zbyt mała liczba nauczycieli w szkołach

- Za mało zajęć pozalekcyjnych

- Zła organizacja pracy w szkole

- Patologie społeczne w szkołach

- Zbyt mała opieka ( np. lekarska) nad uczniami

- Zbyt duże zróżnicowanie poziomu szkół

- Nie ma żadnych problemów

Czy reforma szkolnictwa powinna polegać na:

- dostosowaniu programu nauczania do wymogów rynku pracy

- poprawie programu nauczania

- lepszym wynagradzaniu nauczycieli

- stworzeniu większej liczby szkół

- popieraniu szkół niepaństwowych, czyli tzw. społecznych i prywatnych

- zmniejszeniu liczby godzin lekcyjnych i liczby przedmiotów

POSTULOWANE ZMIANY W STRUKTURZE SZKOLNICTWA

Jak Pan(i) sądzi, czy w szkołach wyższych powinno się obecnie kształcić więcej osób czy też mniej?

- więcej osób niż obecnie

- tyle samo

- mniej osób niż obecnie /tabela, XI‘93, V‘96/ oraz /tabela aneksowa/

Na czym powinien, Pana(i) zdaniem, polegać obowiązek szkolny? Do jakiego momentu powinno się kształcić obowiązkowo uczniów w szkołach?

PROBLEM NADZORU NAD SZKOŁAMI PODSTAWOWYMI

Czy, Pana(i) zdaniem, nadzór nad szkołami podstawowymi i ich finansowanie powinny należeć:

- do rządu

- do władz gminnych/miejskich /wykres/ oraz /tabele wg miejsca zamieszkania/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabela aneksowa/

CZY SZKOŁY POWINNY BYĆ NIEODPŁATNE

Co sądzi Pan(i) o odpłatności za naukę? Czy, Pana(i) zdaniem, w następujących typach szkół nauka powinna być:

- całkowicie bezpłatna

- częściowo odpłatna

- całkowicie odpłatna /‘94, ‘96/ oraz /tabela aneksowa/

Typy szkół:

- Zasadnicze szkoły zawodowe

- Szkoły średnie

- Szkoły wyższe

Czy sądzi Pan(i), że szkoły niepaństwowe, tzw. społeczne, prywatne itp., są z reguły:

- takie same jak państwowe

- lepsze niż państwowe

- gorsze niż państwowe /XI‘93, V‘96; a potencjalne elektoraty; a poglądy polityczne/ oraz /tabela aneksowa/

WPŁYW RODZICÓW NA DZIAŁALNOŚĆ SZKÓŁ

Czy, Pana(i) zdaniem, rodzice powinni mieć wpływ na to, jakich nauczycieli zatrudnia się w szkołach, czy też nie? /wykres/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/

Na jakie sprawy, związane z nauczaniem swoich dzieci i funkcjonowaniem szkół, rodzice powinni mieć wpływ, a na jakie nie powinni mieć wpływu?

- Treść programu wychowanie seksualne

- Wybór dodatkowych przedmiotów

- Walka z patologiami społecznymi zagrażającymi dzieciom w szkole (np. narkomania, alkoholizm, przemoc)

- Organizacja wycieczek i rekreacji swoich dzieci

- Rozbudowa, remont, inwestycje przeprowadzane w szkołach

Tabele aneksowe

Liczba stron:
19
Badanie:
9622 Aktualne problemy i wydarzenia (72)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
oświata, reforma szkolnictwa, edukacja, szkoła, rodzice, wychowanie seksualne, dzieci, szkolnictwo, odpłatność za naukę, reforma systemu edukacji, szkoła prywatna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry