KONIECZNOŚĆ WPROWADZENIA REFORMY I POSTULOWANE KIERUNKI ZMIAN
Wiele się ostatnio mówi na temat reformy szkolnictwa. Jak Pan(i) sądzi, czy reforma obowiązującego w naszym kraju systemu oświaty i nauczania jest pilna i potrzebna czy też nie?
- Jest pilna i potrzebna
- Nie jest potrzebna
- Jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są pilniejsze /tabela aneksowa/
Jakie są obecnie, Pana(i) zdaniem, najważniejsze problemy szkolnictwa w Polsce?
- Problemy finansowe szkół
- Ogólnie negatywna ocena programu nauczania
- Zbyt małe płace nauczycieli
- Złe wyposażenie szkół w pomoce naukowe
- Niewłaściwe postępowanie i niskie kompetencje nauczycieli
- Zła lokalizacja i zbyt mała liczba szkół, przeludnienie w szkołach
- Zła infrastruktura techniczna szkół
- Zbyt mała liczba nauczycieli w szkołach
- Za mało zajęć pozalekcyjnych
- Zła organizacja pracy w szkole
- Patologie społeczne w szkołach
- Zbyt mała opieka ( np. lekarska) nad uczniami
- Zbyt duże zróżnicowanie poziomu szkół
- Nie ma żadnych problemów
Czy reforma szkolnictwa powinna polegać na:
- dostosowaniu programu nauczania do wymogów rynku pracy
- poprawie programu nauczania
- lepszym wynagradzaniu nauczycieli
- stworzeniu większej liczby szkół
- popieraniu szkół niepaństwowych, czyli tzw. społecznych i prywatnych
- zmniejszeniu liczby godzin lekcyjnych i liczby przedmiotów
POSTULOWANE ZMIANY W STRUKTURZE SZKOLNICTWA
Jak Pan(i) sądzi, czy w szkołach wyższych powinno się obecnie kształcić więcej osób czy też mniej?
- więcej osób niż obecnie
- tyle samo
- mniej osób niż obecnie /tabela, XI‘93, V‘96/ oraz /tabela aneksowa/
Na czym powinien, Pana(i) zdaniem, polegać obowiązek szkolny? Do jakiego momentu powinno się kształcić obowiązkowo uczniów w szkołach?
PROBLEM NADZORU NAD SZKOŁAMI PODSTAWOWYMI
Czy, Pana(i) zdaniem, nadzór nad szkołami podstawowymi i ich finansowanie powinny należeć:
- do rządu
- do władz gminnych/miejskich /wykres/ oraz /tabele wg miejsca zamieszkania/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/ oraz /tabela aneksowa/
CZY SZKOŁY POWINNY BYĆ NIEODPŁATNE
Co sądzi Pan(i) o odpłatności za naukę? Czy, Pana(i) zdaniem, w następujących typach szkół nauka powinna być:
- całkowicie bezpłatna
- częściowo odpłatna
- całkowicie odpłatna /‘94, ‘96/ oraz /tabela aneksowa/
Typy szkół:
- Zasadnicze szkoły zawodowe
- Szkoły średnie
- Szkoły wyższe
Czy sądzi Pan(i), że szkoły niepaństwowe, tzw. społeczne, prywatne itp., są z reguły:
- takie same jak państwowe
- lepsze niż państwowe
- gorsze niż państwowe /XI‘93, V‘96; a potencjalne elektoraty; a poglądy polityczne/ oraz /tabela aneksowa/
WPŁYW RODZICÓW NA DZIAŁALNOŚĆ SZKÓŁ
Czy, Pana(i) zdaniem, rodzice powinni mieć wpływ na to, jakich nauczycieli zatrudnia się w szkołach, czy też nie? /wykres/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów/
Na jakie sprawy, związane z nauczaniem swoich dzieci i funkcjonowaniem szkół, rodzice powinni mieć wpływ, a na jakie nie powinni mieć wpływu?
- Treść programu wychowanie seksualne
- Wybór dodatkowych przedmiotów
- Walka z patologiami społecznymi zagrażającymi dzieciom w szkole (np. narkomania, alkoholizm, przemoc)
- Organizacja wycieczek i rekreacji swoich dzieci
- Rozbudowa, remont, inwestycje przeprowadzane w szkołach
Tabele aneksowe