CZYM W OGÓLE JEST DOM?
Czym przede wszystkim był/ jest dla Pana dom rodzinny?
- mieszkaniem, miejscem gdzie się jadło i spało / je i śpi
- miejscem gdzie byłem / jestem kochany, ale nie rozumiany
- miejscem, gdzie byłem / jestem kochany i rozumiany
- określiłbym to inaczej /tabela dane z badania Młodzież‘96 i dorośli z XII‘97/
Czym jest dla Pana dom?
- miejscem gdzie jest bezpiecznie
- ogniskiem
- miejscem gdzie jest rodzina
- najważniejszym miejscem w życiu
- miejscem, gdzie się spotykamy
- miejscem, gdzie się wraca
- miejscem, gdzie mnie rozumieją
- miejscem odpoczynku
- radością życia
- gniazdem
- podejście funkcjonalne
- wspomnieniem
- dobrem materialnym
PRZEMIANY W ŻYCIU CODZIENNYM POLSKIEJ RODZINY
Czy istniał / istnieje i był / jest przestrzegany zwyczaj wspólnego spożywania posiłków? Które z posiłków spożywano / spożywają Państwo wspólnie? Czy (śniadanie, obiad, kolacja) było/był/była (jest) spożywane/y/a wspólnie przez co najmniej większość domowników?
- tak, prawie codziennie
- tak, ale tylko w niedzielę i święta
- tak, ale tylko od czasu do czasu
- nie
Czy obiad był spożywany wspólnie przez co najmniej większość domowników?
- Tak, prawie codziennie
- Tak, ale tylko w niedziele i święta
- Tak, ale tylko od czasu do czasu
- Nie /tabela wg miejsca zamieszkania/ oraz /tabela aneksowa/
Gdzie koncentrowało / koncentruje się życie rodzinne, gdzie najczęściej spotykali / spotykają się domownicy w Pana rodzinie?
- w kuchni
- w pokoju, gdzie stoi telewizor
- w innym pokoju, w którymś z pokojów
- w ogóle nie ma takiego miejsca
- trudno powiedzieć /tabela wg podziału: dom rodzinny, dom obecny/ oraz /tabela wg wieku/
WYCHOWANIE DZIECI
Czy w wieku 7 lat i więcej miał Pan swój pokój lub pokój wspólny z rodzeństwem czy też sypiał Pan w jednym pomieszczeniu z rodzicami?
- miałem wspólny pokój z rodzeństwem
- miałem pokój tylko dla siebie
- sypiałem w jednym pomieszczeniu z rodzicami /wykres/ oraz /tabela wg wieku/ oraz /tabela wg miejsca zamieszkania/ oraz /tabela aneksowa/
O każdym z poniższych stwierdzeń proszę powiedzieć, czy jest ono prawdziwe w stosunku do Pana okresu młodzieńczego (15-18 lat) czy jest ono prawdziwe w Twoim przypadku?
- rodzice uczyli mnie naszych tradycji i wymagali, żebym ich ściśle przestrzegał
- rodzice interesowali / interesują się moimi problemami
- rodzice wymagali / wymagają ode mnie pomocy w prowadzeniu domu, w gospodarstwie
- rodzice starali się o patriotyczne wychowanie dzieci
- rodzice wymagali/ wymagają ode mnie, żebym chodził do kościoła /tabela aneksowa/
- rodzice starali / starają się rozwijać moje zainteresowania kulturalne - chcieli / chcą, żebym chodził do teatru, do kina, czytał dobre książki
- rodzice decydowali / decydują o tym , jak wyglądałem / wyglądam w co się ubierałem ubieram /tabela aneksowa/
- rodzice zachęcali / zachęcają mnie do podejmowania pracy zarobkowej /tabela Młodzież‘96 i dorośli XII‘97/ oraz /tabela wg wieku/
WARTOŚCI GODNE PRZEKAZANIA
Co chciałby Pan przede wszystkim przenieść, przekazać ze swojego domu rodzinnego swoim dzieciom lub wnukom?
- tradycję, zwyczaje, patriotyzm
- ciepło rodzinne, miłość, więź rodzinną
- wzajemny szacunek, szacunek dla starszych, dla rodziców
- wartości społeczne: dobre wychowanie, zasady kultury, tolerancja
- pracowitość, szacunek do pracy
- wiarę w Boga, wiarę katolicką, religijność, wartości chrześcijańskie
- wykształcenie, chęć do nauki, inteligencję
- nic
- nie mam dzieci ani wnuków
- inna odpowiedź
- trudno powiedzieć
Tabele aneksowe