OBECNY SYSTEM SZKOLNICTWA
OGÓLNA OCENA
Czy Polski system szkolnictwa ocenia Pan, ogólnie rzecz biorąc, jako:
- zdecydowanie dobry
- raczej dobry
- raczej zły
- zdecydowanie zły
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
OCENA POSZCZEGÓLNYCH DZIEDZIN SZKOLNICTWA
Jak Pan sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:
- zapewniają uczniom wychowanie religijne
- dysponują wykwalifikowaną kadrą nauczycielską
- zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy
- uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny
- współpracują z rodzicami uczniów
- uczą samodzielnego myślenia
- dbają o rozwój fizyczny uczniów
- zapewniają uczniom odpowiednią opiekę zdrowotną
- przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym swojego środowiska
- przygotowują do życia w rodzinie
- uczą współpracy, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów
- przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju
- zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą
- uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie
SZKOŁY SPOŁECZNE I PRYWATNE A SZKOŁY PAŃSTWOWE
Czy sądzi Pan, że szkoły niepaństwowe tzw. szkoły społeczne, prywatne itp., są z reguły:
- lepsze niż państwowe
- takie same jak państwowe
- gorsze niż państwowe
- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań XI‘93, V‘96, IV‘98/ oraz /tabela aneksowa/
REFORMA EDUKACYJNA
POTRZEBA PRZEPROWADZENIA REFORMY
Jak Pan uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa czy też nie?
- reforma szkolnictwa jest potrzebna i pilna
- reforma szkolnictwa jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze
- reforma szkolnictwa jest niepotrzebna
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań V‘96, XII‘97, IV‘98/
POSTULOWANE ZMIANY W POLITYCE EDUKACYJNEJ
STRUKTURA KSZTAŁCENIA
Jak Pan sądzi, czy w dzisiejszych czasach powinno się kształcić w następujących szkołach więcej młodzieży niż obecnie, tyle samo, czy też mniej?
- w szkołach wyższych oraz /tabela aneksowa/
- w szkołach pomaturalnych
- w średnich szkołach zawodowych
- w średnich szkołach ogólnokształcących
- w zasadniczych szkołach zawodowych /tabela : więcej; tyle samo, co obecnie; mniej; trudno powiedzieć/
Jak Pan sądzi, czy w dzisiejszych czasach w szkołach wyższych powinno się kształcić więcej młodzieży niż obecnie, tyle samo czy też mniej? /wykres XI‘93, V‘96, IV‘98/
ODPŁATNOŚĆ ZA NAUKĘ
Czy Pana zdaniem, nauka w różnych typach szkół powinna być:
- całkowicie bezpłatna
- częściowo odpłatna
- całkowicie odpłatna
- trudno powiedzieć /tabela wg typu szkół: podstawowe, zas. zawodowe, średnie, wyższe/ oraz /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
PROJEKT MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
STOPIEŃ POINFORMOWANIA
Rząd zapowiedział przeprowadzenie reformy szkolnictwa. Jak określiłby Pan swoją wiedzę na temat planowanej reformy?
- wiem, na czym mają polegać zmiany
- słyszałem o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany
- jeszcze nie słyszałem nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany
- nic nie słyszałem na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje /wykres/
SPOŁECZNE POPARCIE DLA PROJEKTU REFORMY
Czy popiera Pan, czy też nie, przedstawione niżej propozycje planowanej reformy systemu szkolnictwa?
- wynagrodzenie nauczycieli będzie zależeć od ich kwalifikacji i jakości pracy
- po szkole zawodowej uczniowie będą mogli uczyć się w liceum uzupełniającym kończącym się maturą
- zdany egzamin maturalny zapewni młodzieży wstęp na studia (bez egzaminu wstępnego)
- zostanie przeprowadzona wszechstronna reforma programów nauczania
- wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum pozwolą młodzieży wybrać - albo trzyletnie liceum kończące się maturą, albo dwuletnią szkołę zawodową
- zarządzanie publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami zostanie przekazane samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym
- dotychczasowa szkoła podstawowa zostanie podzielona na dwa etapy: 6-letniąszkołę podstawową i obowiązkowe 3-letnie gimnazjum
- powstanie niezależny od szkoły system oceniania i egzaminowania uczniów /tabela/
Czy ogólnie rzecz biorąc, proponowana reforma szkolnictwa budzi w Panu osobiście:
- raczej nadzieje, niż obawy
- tyle samo obaw co nadziei
- jest mi to obojętne
- raczej nadzieje niż obawy /wykres/
Tabele aneksowe