UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/68/68/98

Ocena polskiego szkolnictwa, społeczne poparcie dla reformy

Autor: Bogna Wciórka
|
1998-05-22

OBECNY SYSTEM SZKOLNICTWA

OGÓLNA OCENA

Czy Polski system szkolnictwa ocenia Pan, ogólnie rzecz biorąc, jako:

- zdecydowanie dobry

- raczej dobry

- raczej zły

- zdecydowanie zły

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

OCENA POSZCZEGÓLNYCH DZIEDZIN SZKOLNICTWA

Jak Pan sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:

- zapewniają uczniom wychowanie religijne

- dysponują wykwalifikowaną kadrą nauczycielską

- zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy

- uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny

- współpracują z rodzicami uczniów

- uczą samodzielnego myślenia

- dbają o rozwój fizyczny uczniów

- zapewniają uczniom odpowiednią opiekę zdrowotną

- przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym swojego środowiska

- przygotowują do życia w rodzinie

- uczą współpracy, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów

- przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju

- zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą

- uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie

SZKOŁY SPOŁECZNE I PRYWATNE A SZKOŁY PAŃSTWOWE

Czy sądzi Pan, że szkoły niepaństwowe tzw. szkoły społeczne, prywatne itp., są z reguły:

- lepsze niż państwowe

- takie same jak państwowe

- gorsze niż państwowe

- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań XI‘93, V‘96, IV‘98/ oraz /tabela aneksowa/

REFORMA EDUKACYJNA

POTRZEBA PRZEPROWADZENIA REFORMY

Jak Pan uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa czy też nie?

- reforma szkolnictwa jest potrzebna i pilna

- reforma szkolnictwa jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze

- reforma szkolnictwa jest niepotrzebna

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań V‘96, XII‘97, IV‘98/

POSTULOWANE ZMIANY W POLITYCE EDUKACYJNEJ

STRUKTURA KSZTAŁCENIA

Jak Pan sądzi, czy w dzisiejszych czasach powinno się kształcić w następujących szkołach więcej młodzieży niż obecnie, tyle samo, czy też mniej?

- w szkołach wyższych oraz /tabela aneksowa/

- w szkołach pomaturalnych

- w średnich szkołach zawodowych

- w średnich szkołach ogólnokształcących

- w zasadniczych szkołach zawodowych /tabela : więcej; tyle samo, co obecnie; mniej; trudno powiedzieć/

Jak Pan sądzi, czy w dzisiejszych czasach w szkołach wyższych powinno się kształcić więcej młodzieży niż obecnie, tyle samo czy też mniej? /wykres XI‘93, V‘96, IV‘98/

ODPŁATNOŚĆ ZA NAUKĘ

Czy Pana zdaniem, nauka w różnych typach szkół powinna być:

- całkowicie bezpłatna

- częściowo odpłatna

- całkowicie odpłatna

- trudno powiedzieć /tabela wg typu szkół: podstawowe, zas. zawodowe, średnie, wyższe/ oraz /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

PROJEKT MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

STOPIEŃ POINFORMOWANIA

Rząd zapowiedział przeprowadzenie reformy szkolnictwa. Jak określiłby Pan swoją wiedzę na temat planowanej reformy?

- wiem, na czym mają polegać zmiany

- słyszałem o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany

- jeszcze nie słyszałem nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany

- nic nie słyszałem na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje /wykres/

SPOŁECZNE POPARCIE DLA PROJEKTU REFORMY

Czy popiera Pan, czy też nie, przedstawione niżej propozycje planowanej reformy systemu szkolnictwa?

- wynagrodzenie nauczycieli będzie zależeć od ich kwalifikacji i jakości pracy

- po szkole zawodowej uczniowie będą mogli uczyć się w liceum uzupełniającym kończącym się maturą

- zdany egzamin maturalny zapewni młodzieży wstęp na studia (bez egzaminu wstępnego)

- zostanie przeprowadzona wszechstronna reforma programów nauczania

- wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum pozwolą młodzieży wybrać - albo trzyletnie liceum kończące się maturą, albo dwuletnią szkołę zawodową

- zarządzanie publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami zostanie przekazane samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym

- dotychczasowa szkoła podstawowa zostanie podzielona na dwa etapy: 6-letniąszkołę podstawową i obowiązkowe 3-letnie gimnazjum

- powstanie niezależny od szkoły system oceniania i egzaminowania uczniów /tabela/

Czy ogólnie rzecz biorąc, proponowana reforma szkolnictwa budzi w Panu osobiście:

- raczej nadzieje, niż obawy

- tyle samo obaw co nadziei

- jest mi to obojętne

- raczej nadzieje niż obawy /wykres/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
25
Badanie:
9819 Aktualne problemy i wydarzenia (95)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
reforma szkolnictwa, szkolnictwo, odpłatność za naukę, edukacja, szkoła, szkoła prywatna, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry