UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/58/99

Społeczne poparcie dla reformy szkolnictwa

Autor: Bogna Wciórka
|
1999-04-12

POTRZEBA PRZEPROWADZENIA REFORMY EDUKACJI

Jak Pan(i) uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa czy też nie?

- jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze

- jest potrzebna i pilna

- jest niepotrzebna

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań V‘96 - III‘99/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg stosunku do rządu/ oraz /tabela aneksowa/

STOPIEŃ POINFORMOWANIA O PROJEKCIE MEN

Od 1 września wchodzi w życie reforma szkolnictwa. Jak określiłby Pan swoją wiedzę na temat planowanej reformy?

- słyszałem o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany

- wiem, na czym mają polegać zmiany

- nic, nie słyszałem na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje /wykres/ oraz /tabela wg badań IV‘98, III‘99/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg stosunku do rządu/ rodzaje trudności

SPOŁECZNE POPARCIE DLA ZAŁOŻEŃ PROJEKTU REFORMY MEN

Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące propozycje reformy systemu szkolnictwa?

- Wynagrodzenie nauczycieli będzie zależeć od ich kwalifikacji i jakości pracy

- Po szkole zawodowej uczniowie będą mogli uczyć się w liceum uzupełniającym kończącym się maturą

- Zdany egzamin maturalny zapewni młodzieży wstęp na studia (bez egzaminu wstępnego)

- Wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum pozwolą młodzieży wybrać - albo trzyletnie liceum kończące się maturą, albo dwuletnią szkołę zawodową

- Zostanie przeprowadzona wszechstronna reforma programów nauczania

- Dotychczasowa szkoła podstawowa zostanie podzielona na dwa etapy: 6-letnią szkołę podstawową i obowiązkowe 3-letnie gimnazjum

- Powstanie niezależny od szkoły system oceniania i egzaminowania uczniów

- Zarządzanie publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami zostanie przekazane samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym

/tabela wg badań IV ‘98 III ‘99 IV ‘98 III ‘99 IV ‘98 III ‘99/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg stosunku do rządu/

NADZIEJE I OBAWY

Czy ogólnie rzecz biorąc, proponowana reforma szkolnictwa budzi w Panu osobiście:

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw, co nadziei

- raczej obawy niż nadzieje

- jest mi to obojętne

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań IV‘98. III‘99/ oraz /tabela wg elektoratów/ oraz /tabela wg stosunku do rządu/ oraz /tabela aneksowa/

PIERWSZE PROBLEMY I TRUDNOŚCI SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH

Czy w Pana miejscu zamieszkania, gminie, pojawiają się już jakieś problemy, trudności związane z przygotowaniami do reformy szkolnictwa?

- tak

- nie

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Czy są to problemy, trudności związane z:

- lokalizacją, umiejscowieniem gimnazjum

- brakiem w gminie pieniędzy na reformę

- dowozem dzieci do gimnazjum

- likwidacją szkoły podstawowej

- Inne problemy /tabela/ oraz /tabela wg miejsca zamieszkania/

Nasilenie problemów związanych z przygotowaniami do reformy szkolnictwa /tabela/

Występowanie problemów, trudności i związanych z przygotowaniami do reformy.

- nie występują żadne trudności

- występują ( 1 - 2) rodzaje trudności

- występują 3 - 5)- rodzaje trudności /wykres dla miasta i wsi/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
21
Badanie:
9909 Aktualne problemy i wydarzenia (106)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkolnictwo, edukacja, reforma szkolnictwa, reforma systemu edukacji, problemy
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry