Z każdej pary stwierdzeń proszę wybrać to, które jest Panu(i) bliższe:
- Towar naprawdę dobry nie potrzebuje reklamy, aby można go było sprzedać
czy też
- Każdy towar musi być reklamowany, aby można go było sprzedać
- Trudno powiedzieć
- Dzięki reklamie ludzie dowiadują się, jakie towary warto kupić
czy też
- Dzięki reklamie ludzie kupują rzeczy, których właściwie nie potrzebują
- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań VIII‘93, XI‘94, X‘96, XI‘99/
CZY POLACY LUBIĄ REKLAMY?
Jaki jest Pana(i) stosunek do reklam?
- Nie lubię reklam, ale zmuszony jestem je oglądać lub wysłuchiwać
- Nie lubię reklam i nie oglądam ich, nie słucham
- W zasadzie lubię reklamy
- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
Czy reklamy Pana(ią) osobiście częściej:
- nudzą
czy też
- ciekawią
- zniechęcają
czy też
- zachęcają
- dezinformują
czy też
- dobrze informują
- drażnią, denerwują
czy też
- odprężają, bawią /tabela wg terminów badań V‘92, III‘93, XI‘94, X‘96, XI‘97, XI‘99/
Co najczęściej Pan(i) robi podczas nadawania reklam w telewizji?
- Oglądam tak samo jak inne programy
- Oglądam, ale mniej uważnie niż inne programy
- Robię coś innego w tym samym pomieszczeniu, w którym jest telewizor
- Wychodzę zrobić coś w innym pomieszczeniu
- Wyłączam telewizor lub przełączam na inny program
- Jest różnie, zależy od sytuacji
- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań V‘92, III‘93, XI‘99/ oraz /tabela aneksowa/
DLACZEGO POLACY NIE LUBIĄ REKLAM
Czy drażni Pana(ią) w reklamach to, że:
- są zbyt często powtarzane, jest ich za dużo
- udają, że informują, a tak naprawdę zachęcają do wydawania pieniędzy
- są kłamliwe - pokazują produkty i rzeczy lepszymi niż są w rzeczywistości
- pokazują produkty i rzeczy, na które wielu ludzi nie stać
- grają na uczuciach - wykorzystują urok dzieci lub sympatycznych zwierząt, żeby nakłonić ludzi do kupna reklamowanych produktów
- są prostackie, podlizują się najbardziej pospolitym gustom
- są niezrozumiałe, często nie wiadomo, o co w nich chodzi
- często wywołują niesmak, są nieprzyzwoite
- zaśmiecają pamięć - zapamiętuje się je, czy się tego chce, czy nie
- są robione dla konsumentów w innych krajach, przenoszą obce wzory kulturowe
- prezentują obraz świata, który mnie odstręcza
Trudno powiedzieć
STOSUNEK DO REKLAMOWANIA ALKOHOLU I REKLAM "BEZALKOHOLOWYCH"
Czy, Pana zdaniem, w Polsce reklamowanie towarów i produktów powinno być w jakiś sposób ograniczone czy też powinno się pozwolić na reklamowanie wszystkich produktów i towarów, które są u nas legalne?
- Raczej powinno być ograniczone
- Zdecydowanie powinno być ograniczone
- Raczej nie powinno być ograniczone
- Zdecydowanie nie powinno być ograniczone
- Trudno powiedzieć
Czy, Pana(i) zdaniem, w Polsce powinien istnieć prawny zakaz:
- reklamowania mocnych wyrobów alkoholowych, takich jak wódka czy wino
- reklamowania wyrobów tytoniowych, papierosów
- reklam telewizyjnych i radiowych skierowanych do dzieci i młodzieży
- reklamowania niskoprocentowych alkoholi, takich jak piwo /tabele aneksowe/
Ostatnio spotykamy wiele przykładów omijania obowiązujących w Polsce zakazów reklamowania alkoholu, np. piwa, poprzez reklamowanie samej marki lub napojów bezalkoholowych produkowanych pod tą samą marką. Czy, Pana(i) zdaniem, powinno się zakazać tego typu reklam czy też nie?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
TEMATY DRAŻLIWE
Jaki jest Pana(i) stosunek do nadawanych w telewizji reklam:
- prezerwatyw /tabela aneksowa/
- towarów drogich, luksusowych i niedostępnych dla ogółu
- podpasek /tabela aneksowa/
- innych produktów higieny intymnej
- papieru toaletowego
- zabawek dla dzieci
- proszków do prania
- słodyczy
- lekarstw, witamin
Tabele aneksowe