UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/40/2000

Reforma edukacji. Pierwsze doświadczenia, nadzieje i obawy

Autor: Bogna Wciórka
|
2000-03-02

CZY REFORMA JEST POTRZEBNA I PILNA?

Jak Pan(i) uważa, czy obecnie w Polsce jest potrzebna reforma szkolnictwa, czy też nie?

- Reforma szkolnictwa jest potrzebna i pilna

- Reforma szkolnictwa jest potrzebna, ale inne sprawy kraju są ważniejsze

- Reforma szkolnictwa jest niepotrzebna

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań V‘96, XII‘97, IV‘98, III, VI‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/

DOTYCHCZASOWE DOŚWIADCZENIA

POPARCIE DLA ROZWIĄZAŃ WPROWADZONYCH PRZEZ MEN

Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące rozwiązania reformy systemu szkolnictwa:

- wprowadzenie nowych programów - mniejszy nacisk na wiedzę encyklopedyczną, większy na wychowanie, na praktyczne umiejętności, przygotowanie do życia

- obowiązkowe gimnazjum w oddzielnym budynku stwarzające lepsze warunki do nauki - pracownie komputerowe, laboratoria, sale gimnastyczne

- podział dotychczasowej szkoły podstawowej na dwa typy szkół - 6-letnią szkołę podstawową i 3-letnie gimnazjum

- finansowanie szkolnictwa za pośrednictwem bonu oświatowego (państwo przekazuje samorządom kwotę pieniędzy odpowiednią do liczby uczniów, którzy podlegają samorządowi)

- przekazanie zarządzania publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym /tabela wg badań VI‘99, II 2000/

Przekazanie szkół władzom lokalnym - gminom i powiatom - wywołuje różne opinie. Z którymi z podanych stwierdzeń może się Pan(i) zgodzić, a z którymi nie?

Obawy związane z samorządami

- Na skutek przekazania szkół samorządom niektóre szkoły w biednych gminach i powiatach mogą mieć mniej pieniędzy

- Na skutek przekazania szkół samorządom sytuacja szkoły może stać się niepewna, uzależniona od tego, kto dojdzie do władzy w gminie lub powiecie

- Na skutek przekazania szkół samorządom wpływ na szkoły mogą uzyskać ludzie nieznający się na szkolnictwie

Nadzieje związane z samorządami

- Dzięki przekazaniu szkół samorządom szkoły łatwiej mogą uzyskać wsparcie swojego środowiska społecznego

- Dzięki opiece władz lokalnych szkoły mają większe szanse na poprawę swojej sytuacji finansowej

LOKALNE TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z REFORMĄ SZKOLNICTWA

Czy w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie pojawiły się jakieś problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań III, VI ‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/

A może reforma szkolnictwa przyniosła już coś dobrego uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/

Jakie problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa pojawiły się w Pana(i) miejscu zamieszkania, w gminie?

Problemy związane z tworzeniem nowej sieci szkół:

- likwidacja szkoły, także próba lub zamiar likwidacji - zamknięto, zabrano, rozwiązano szkołę, szkoła idzie do likwidacji, chcą zlikwidować, projekty likwidacji, walka wiejskich szkół o utrzymanie swoich placówek

- lokalizacja i rejonizacja szkół - trudności związane z ustaleniami, w której szkole będzie się mieściło gimnazjum, problem, gdzie ma być gimnazjum - w jakiej miejscowości, walka o gimnazjum, strajk w szkole - dyrektor i młodzież uważali, że tam ma być gimnazjum, a burmistrz był innego zdania, rodzice protestowali przeciw ustaleniom burmistrza, strajk rodziców w szkole, rodzice nie zgadzali się z decyzją władz miasta

Problemy z dowożeniem dzieci do szkoły, odległości - brak dowozu dzieci, transport do szkoły zapewniono tylko w jedną stronę, dzieci wracają bez opieki, dziecko będzie miało dwie przesiadki autobusem, awarie samochodów, dzieci spędzają za dużo czasu poza domem bez wyżywienia

Problemy finansowe - brak pieniędzy na reformę, na szkoły, na oświatę - ogólnie i na konkretne cele, np. na szkolnictwo specjalne, remont, zajęcia pozalekcyjne oraz na cele wymienione w innych punktach

Problemy lokalowe:

- za mało pomieszczeń, przepełnienie szkół, zbyt liczne klasy, ciasno, nauka na dwie zmiany - brak sal, trudne warunki lokalowe, za mała szkoła, zbyt dużo uczniów w szkole, za duże liczebnie klasy - ponad 35 uczniów, dwuzmianowy system pracy uczniów, popołudniowy tryb zajęć, godziny lekcyjne niedostosowane do wieku dzieci - bardzo późne powroty do domu

- brak osobnego budynku dla gimnazjum, gimnazjum i szkoła podstawowa w jednym budynku - problem ze znalezieniem odpowiedniego budynku i przeniesieniem podstawówki, są kłopoty z pomieszczeniami dla gimnazjum, źle podzielone pomieszczenia dla dzieci młodszych (szkoła podstawowa) i starszych (gimnazjum), w jednym budynku mieści się gimnazjum i szkoła podstawowa, też gimnazjum rozlokowane w kilku budynkach szkolnych odległych od siebie

Problemy związane z wyposażeniem szkół - brak zapowiadanych pomocy dydaktycznych, naukowych, komputerów, laboratoriów, sali gimnastycznej, świetlicy, słabe wyposażenie pracowni, brak sprzętu sportowego i innego, brak łazienek

Problemy związane z nowymi programami, ocenami i podręcznikami:

- programy nauczania, system oceniania - nieprzygotowane programy nauczania, bałagan programowy, brak jednolitych programów, za duże obciążenia - zbyt szeroki program nauczania, a mało godzin, brak ocen w klasach 1-3 utrudnia ocenę postępu dziecku i rodzicom, zamiast ocen dostaje dziecko gwiazdki i kropeczki i przestaje się uczyć, nie ma mobilizacji

- podręczniki - brak podręczników dla gimnazjów, brak odpowiednich, jednolitych, nowych podręczników, ciągłe zmiany podręczników

Problemy dotyczące nauczycieli - niskie kwalifikacje, brak przygotowania, nie realizują programów, nie mogą sobie z tym poradzić, brak nauczycieli do języków obcych, brak pieniędzy w gminie na zatrudnienie wykwalifikowanych nauczycieli, zwalnianie nauczycieli w związku z likwidacją szkół

Krytyczne wypowiedzi ogólne, typu: bałagan, dezorganizacja, chaos, trudności organizacyjne, niedopracowana, nieprzygotowana reforma

Inne, np. różne traktowanie dzieci wiejskich i miejskich, znacznie gorsze warunki niż w mieście

Trudno powiedzieć

LOKALNE KORZYŚCI ZWIĄZANE Z REFORMĄ SZKOLNICTWA

Co dobrego przyniosła reforma szkolnictwa uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?

Wprowadzenie informatyki, komputerów, nauki języków obcych, poprawa poziomu nauczania:

- informatyka, komputery - komputeryzacja szkoły, wprowadzenie zajęć komputerowych z szerokim dostępem do Internetu, zajęcia informatyczne, w szkole podstawowej stworzono pracownię informatyczną na potrzeby tej szkoły i gimnazjum

- nauka języków obcych - dzieci teraz uczą się języków obcych, w szkole podstawowej jest wprowadzony za darmo język obcy

- wyższy poziom nauczania - lepszy poziom uczenia dzieci, więcej nauki, obowiązków, od dzieci wymaga się więcej, większego zainteresowania nauką

Poprawa warunków nauki - nowe, wyremontowane budynki szkolne, zadbane otoczenie szkoły, odpowiedni transport dzieci, zorganizowane dożywianie - stworzenie dobrej bazy materialnej, świetlicy, ma być budowana sala gimnastyczna, uporządkowano podwórko szkolne - zadbano o skocznie, bramki i kosze, gmina doprowadziła do wybudowania szkoły, zapewniła autobus dowożący uczniów z okolicy, wójt dba o wyposażenie, dobrze zorganizowane drugie śniadanie, zupy, obiady, lepiej zorganizowane dożywianie, ładne stołówki, szkoła mojego dziecka została odciążona - gimnazjum mieści się gdzie indziej

Zmiany w nauczaniu, wychowaniu, ocenianiu:

- położenie nacisku na wychowanie, stworzenie motywacji do nauki, samodzielność myślenia i działania, aktywność społeczną, przygotowanie do życia w dzisiejszym świecie - lepsze wychowanie, dzieci traktuje się indywidualnie, pojawił się dziennik zasług i uwag, dzieci samodzielnie myślą i samodzielnie przygotowują się do lekcji, mają większą chęć zdobycia wiedzy, reforma przyniosła demokrację w szkole, zwiększono aktywność dzieci poza zajęciami

- korzystne zmiany w systemie oceniania - oceny opisowe, mniejszy stres dla uczniów, wprowadzenie nowej skali ocen, sprawiedliwa skala ocen, bezstresowe nauczanie, dzieci zadowolone - mają indeksy

Pozytywne zmiany dotyczące kadry nauczycielskiej - podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, większa staranność przy wykonywaniu zawodu, poważniej traktują swoje obowiązki, możliwość doboru wykwalifikowanej kadry, więcej pieniędzy dla nauczycieli, stopniowanie pensji dla nauczycieli, przybyło miejsc pracy dla nauczycieli

Wzrost roli samorządu lokalnego i rodziców w szkolnictwie - większy wpływ gminy na szkołę, gmina otrzymała większe dofinansowanie, większa dbałość społeczeństwa o miejscową szkołę, większy udział rodziców i ich zaangażowanie

Inne, stwierdzenie faktów oczywistych (np. powstały gimnazja), a także wypowiedzi aprobujące te elementy reformy, które jeszcze nie weszły w życie - egzaminy końcowe, dobre wyniki w nauce - możliwość kontynuacji nauki

Trudno powiedzieć, nic ciekawego

SPOŁECZNE NASTROJE I OCZEKIWANIA ZWIĄZANE Z REFORMĄ EDUKACJI

NADZIEJE I OBAWY

Czy, ogólnie rzecz biorąc, obecna reforma szkolnictwa budzi w Panu(i) osobiście:

- raczej nadzieje niż obawy

- tyle samo obaw, co nadziei

- raczej obawy niż nadzieje

Jest mi to obojętne

Trudno powiedzieć /tabela wg badań IV‘98, III, VII‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/

PRZEWIDYWANE SKUTKI REFORMY

Jak Pan(i) uważa, co przyniesie młodemu pokoleniu reforma szkolnictwa? Czy, Pana(i) zdaniem, reforma

sprawi, że:

- młodzież będzie lepiej wykształcona

- młodzież będzie lepiej przygotowana do aktywnego uczestnictwa w życiu swojego środowiska

- młodzież będzie lepiej przygotowana do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju

- więcej młodych ludzi będzie mogło zdobyć średnie wykształcenie

- młodzież będzie lepiej sobie radzić z problemami,

jakie niesie współczesne życie

- młodzież nauczy się współpracy, współdziałania w rozwiązywaniu problemów

- polska młodzież będzie mogła konkurować ze swoimi rówieśnikami na Zachodzie

- młodzież będzie lepiej przygotowana do życia w rodzinie

- więcej młodych ludzi będzie mogło zdobyć wyższe wykształcenie

- zostaną wyrównane możliwości kształcenia się dzieci i młodzieży ze wsi i z miasta

- młodzież będzie lepiej wychowana

- zostaną wyrównane możliwości kształcenia się dzieci i młodzieży z rodzin ubogich i zamożnych

- mniej młodych ludzi będzie bezrobotnymi /tabela wg badań ‘99, 2000/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
23
Badanie:
200003 Aktualne problemy i wydarzenia (117)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
reforma szkolnictwa, edukacja, szkoła, reforma systemu edukacji, nauczyciel, samorząd, problemy, młodzież
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry