STOPIEŃ POINFORMOWANIA O REFORMIE EDUKACJI
Od września ubiegłego roku MEN rozpoczęło wprowadzenie w życie reformy szkolnictwa. Jak określił(a)by Pan(i0 swoją wiedzę na temat tej reformy?
- Słyszałe(a)m o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany
- Wiem, na czym mają polegać zmiany
- Jeszcze nie słyszałe(a)m nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany(a)
- Nic nie słyszale(a)m na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje /tabela wg badań IV‘98, III, VI‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/
SPOŁECZNE POPARCIE DLA PODSTAWOWYCH ROZWIĄZAŃ REFORMATORSKICH
Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące propozycje reformy systemu szkolnictwa:
- po ukończeniu szkoły zawodowej możliwość kontynuowania nauki w liceum uzupełniającym kończącym się maturą
- uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od ich kwalifikacji i jakości pracy (wprowadzenie nowych stopni awansu zawodowego, znaczne zróżnicowanie płac)*
- wprowadzenie nowych programów - mniejszy nacisk na wiedzę encyklopedyczną, większy na wychowanie, praktyczne umiejętności, przygotowanie do życia
- obowiązkowe gimnazjum w oddzielnym budynku stwarzające lepsze warunki do nauki - pracownie komputerowe, laboratoria, sale gimnastyczne
- wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum mają uprawniać do nauki w trzyletnim liceum kończącym się maturą albo w dwu-letniej szkole zawodowej
- wstęp na studia bez egzaminu wstępnego na podstawie zdanego egzaminu maturalnego, tzw. nowej matury
- wprowadzenie tzw. nowej matury - zmiana wymagań i zasad egzaminowania, testy przygotowuje i wyniki ocenia niezależna od szkoły okręgowa komisja egzaminacyjna
- wprowadzenie nowego systemu egzaminowania na zakończenie każdego typu szkoły przez niezależne od szkoły komisje egzaminacyjne
- podział dotychczasowej szkoły podstawowej na dwa typy szkół: 6-letnią szkołę podstawową i 3-letnie gimnazjum
- finansowanie szkolnictwa za pośrednictwem bonu oświatowego (państwo przekazuje samorządom kwotę odpowiednią do liczby uczniów, którzy podlegają samorządowi)
- przekazanie zarządzania publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym /tabela wg badań IV‘98, VI‘99, 2000/
OGÓLNA OCENA ZMIAN WPROWADZANYCH PRZEZ MEN
Jak Pan(i) sądzi, czy zmiany wprowadzane przez ministerstwo Edukacji Narodowej są:
- w sam raz, wystarczające
- za małe, niewystarczające
- za duże, zbyt daleko idące
- w ogóle niepotrzebne
Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
DYSKUSJE WOKÓŁ REFORMY
Jak Pan(i) uważa, w jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole?
- Tak jak dotychczas, tzn. od siódmego roku życia
- Rok wcześniej, tzn. od szóstego roku życia
Trudno powiedzieć /wykres wg badań VI‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/
Czy, Pana(i) zdaniem, nauka w różnych typach szkół publicznych powinna być:
- całkowicie bezpłatna
- częściowo odpłatna
- całkowicie odpłatna /tabela wg typów szkół/ oraz /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98, ‘99, 2000/
Jak Pan(i) sądzi, jaką rolę w nowej, zreformowanej szkole powinni pełnić rodzice uczniów? Czy samorząd rodziców powinien mieć wpływ, czy też nie, na:
- ustalanie wysokości składki rodziców na szkołę
- organizację imprez i wycieczek szkolnych
- rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych
- ważne decyzje finansowe szkoły
- dobór zajęć pozalekcyjnych
- kształtowanie programu wychowawczego szkoły
- stosowane przez nauczycieli metody wychowawcze
- ocenę pracy nauczycieli
- wybór przedmiotów nauczania i programów
- obsadę nauczycieli
Tabele aneksowe