UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/42/2000

Reforma edukacji. Poinformowanie i poparcie społeczne

Autor: Bogna Wciórka
|
2000-03-06

STOPIEŃ POINFORMOWANIA O REFORMIE EDUKACJI

Od września ubiegłego roku MEN rozpoczęło wprowadzenie w życie reformy szkolnictwa. Jak określił(a)by Pan(i0 swoją wiedzę na temat tej reformy?

- Słyszałe(a)m o reformie, ale dokładnie nie wiem, na czym mają polegać zmiany

- Wiem, na czym mają polegać zmiany

- Jeszcze nie słyszałe(a)m nic o reformie, ale jestem tym zainteresowany(a)

- Nic nie słyszale(a)m na ten temat i ta sprawa mnie nie interesuje /tabela wg badań IV‘98, III, VI‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/

SPOŁECZNE POPARCIE DLA PODSTAWOWYCH ROZWIĄZAŃ REFORMATORSKICH

Czy popiera Pan(i), czy też nie, następujące propozycje reformy systemu szkolnictwa:

- po ukończeniu szkoły zawodowej możliwość kontynuowania nauki w liceum uzupełniającym kończącym się maturą

- uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od ich kwalifikacji i jakości pracy (wprowadzenie nowych stopni awansu zawodowego, znaczne zróżnicowanie płac)*

- wprowadzenie nowych programów - mniejszy nacisk na wiedzę encyklopedyczną, większy na wychowanie, praktyczne umiejętności, przygotowanie do życia

- obowiązkowe gimnazjum w oddzielnym budynku stwarzające lepsze warunki do nauki - pracownie komputerowe, laboratoria, sale gimnastyczne

- wyniki egzaminu końcowego po gimnazjum mają uprawniać do nauki w trzyletnim liceum kończącym się maturą albo w dwu-letniej szkole zawodowej

- wstęp na studia bez egzaminu wstępnego na podstawie zdanego egzaminu maturalnego, tzw. nowej matury

- wprowadzenie tzw. nowej matury - zmiana wymagań i zasad egzaminowania, testy przygotowuje i wyniki ocenia niezależna od szkoły okręgowa komisja egzaminacyjna

- wprowadzenie nowego systemu egzaminowania na zakończenie każdego typu szkoły przez niezależne od szkoły komisje egzaminacyjne

- podział dotychczasowej szkoły podstawowej na dwa typy szkół: 6-letnią szkołę podstawową i 3-letnie gimnazjum

- finansowanie szkolnictwa za pośrednictwem bonu oświatowego (państwo przekazuje samorządom kwotę odpowiednią do liczby uczniów, którzy podlegają samorządowi)

- przekazanie zarządzania publicznymi szkołami podstawowymi i gimnazjami samorządom gminnym, natomiast liceami i szkołami zawodowymi - samorządom powiatowym /tabela wg badań IV‘98, VI‘99, 2000/

OGÓLNA OCENA ZMIAN WPROWADZANYCH PRZEZ MEN

Jak Pan(i) sądzi, czy zmiany wprowadzane przez ministerstwo Edukacji Narodowej są:

- w sam raz, wystarczające

- za małe, niewystarczające

- za duże, zbyt daleko idące

- w ogóle niepotrzebne

Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/

DYSKUSJE WOKÓŁ REFORMY

Jak Pan(i) uważa, w jakim wieku dzieci powinny rozpoczynać naukę w szkole?

- Tak jak dotychczas, tzn. od siódmego roku życia

- Rok wcześniej, tzn. od szóstego roku życia

Trudno powiedzieć /wykres wg badań VI‘99, II 2000/ oraz /tabela aneksowa/

Czy, Pana(i) zdaniem, nauka w różnych typach szkół publicznych powinna być:

- całkowicie bezpłatna

- częściowo odpłatna

- całkowicie odpłatna /tabela wg typów szkół/ oraz /tabela wg badań ‘94, ‘96, ‘98, ‘99, 2000/

Jak Pan(i) sądzi, jaką rolę w nowej, zreformowanej szkole powinni pełnić rodzice uczniów? Czy samorząd rodziców powinien mieć wpływ, czy też nie, na:

- ustalanie wysokości składki rodziców na szkołę

- organizację imprez i wycieczek szkolnych

- rozwiązywanie trudnych problemów wychowawczych

- ważne decyzje finansowe szkoły

- dobór zajęć pozalekcyjnych

- kształtowanie programu wychowawczego szkoły

- stosowane przez nauczycieli metody wychowawcze

- ocenę pracy nauczycieli

- wybór przedmiotów nauczania i programów

- obsadę nauczycieli

Tabele aneksowe

Liczba stron:
20
Badanie:
200003 Aktualne problemy i wydarzenia (117)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
reforma szkolnictwa, edukacja, szkoła, nauka, odpłatność za naukę, rodzice, nauczyciel, dzieci, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry