UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/103/2000

Reforma edukacji z perspektywy minionego roku szkolnego

Autor: Bogna Wciórka
|
2000-07-04

DOŚWIADCZENIA SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH

Czy w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie pojawiły się jakieś problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa?

- Nie

- Tak

- Trudno powiedzieć /wykres II, VI 2000/ oraz /tabela wg terminów badań III‘99, VI‘99, II, VI 2000/ oraz /tabela aneksowa/

A może reforma szkolnictwa przyniosła już coś dobrego uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?

- Nie

- Tak

- Trudno powiedzieć /wykres II, VI 2000/ oraz /tabela aneksowa/

Jakie problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa pojawiły się w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?

Problemy związane z tworzeniem nowej sieci szkół

- likwidacja szkoły, także próba lub zamiar likwidacji

- lokalizacja i rejonizacja szkół

- problemy z dowożeniem dzieci do szkoły, odległości

Problemy lokalowe

- brak osobnego budynku dla gimnazjum, gimnazjum i szkoła podstawowa w jednym budynku

- za mało pomieszczeń, przepełnienie szkół, zbyt liczne klasy, ciasno, nauka na dwie zmiany

Problemy związane z nowymi programami, ocenami i podręcznikami

- programy nauczania, system oceniania

- podręczniki

Zwolnienia w szkolnictwie i inne problemy dotyczące nauczycieli

- zwalnianie nauczycieli w związku z likwidacją szkół, niebezpieczeństwo utraty pracy z powodu reformy

- inne problemy dotyczące nauczycieli - brak pieniędzy w gminie na zatrudnienie wykwalifikowanych nauczycieli, brak nauczycieli do języków obcych, niskie kwalifikacje, brak przygotowania, nie umieją sobie z tym poradzić

Problemy finansowe - brak pieniędzy na reformę, na szkoły, na oświatę - ogólnie i na konkretne cele

- Krytyczne wypowiedzi ogólne, typu: bałagan, dezorganizacja, chaos, trudności organizacyjne, niedopracowana, nieprzygotowana reforma

- Duże koszty kształcenia dzieci, obciążające budżety rodzinne

Inne, np. różne traktowanie dzieci wiejskich i miejskich, znacznie gorsze warunki niż w mieście, degradacja dzieci wiejskich, zamykanie przedszkoli, dużo drogich szkół prywatnych

Problemy związane z wyposażeniem szkół

- Trudno powiedzieć /II, VI 2000/

Co dobrego przyniosła reforma szkolnictwa uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?

Wprowadzenie informatyki, komputerów, nauki języków obcych, poprawa poziomu nauczania

- ogólnie pozytywne zmiany w programach, nowe, ciekawsze, mądrzejsze programy

- informatyka, komputery - komputeryzacja szkoły, wprowadzenie zajęć komputerowych z szerokim dostępem do Internetu, w szkole podstawowej stworzono pracownię informatyczną na potrzeby tej szkoły i gimnazjum, utworzono klasy informatyczne

- nauka języków obcych - dzieci teraz uczą się języków obcych, więcej bezpłatnej nauki języków, w szkole podstawowej jest wprowadzony za darmo język obcy

- wyższy poziom nauczania - lepszy poziom uczenia dzieci, więcej nauki, obowiązków, od dzieci wymaga się więcej, poziom taki, że po skończeniu gimnazjum dziecku łatwiej będzie dostać się do dobrej szkoły, lepsze przygotowanie do studiów

- Poprawa warunków nauki - nowe, wyremontowane budynki szkolne, zadbane otoczenie szkoły, odpowiedni transport dzieci, zorganizowane dożywianie

- Pozytywne zmiany dotyczące kadry nauczycielskiej - podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, nauczyciele poważniej traktują swoje obowiązki, możliwość doboru wykwalifikowanej kadry, więcej pieniędzy dla nauczycieli, przybyło miejsc pracy dla nauczycieli, nowa Karta Nauczyciela

- Nadzieje związane z elementami reformy, które jeszcze nie weszły w życie lub których skutki będą widoczne później - egzaminy końcowe, dobre wyniki w nauce - możliwość kontynuacji nauki, dłużej trwa nauczanie, dzieci są bardziej dojrzałe przy wyborze szkoły, wyrównywanie szans życiowych młodzieży

Zmiany w nauczaniu, wychowaniu, ocenianiu

- położenie nacisku na wychowanie, stworzenie motywacji do nauki, samodzielność myślenia i działania, aktywność społeczną, przygotowanie do życia w dzisiejszym świecie

- korzystne zmiany w systemie oceniania - oceny opisowe, mniejszy stres dla uczniów, wprowadzenie nowej, sprawiedliwej skali ocen, dwójek nie ma w I klasie

- Możliwość wyboru szkoły, bardziej różnorodna oferta szkół

- Wzrost roli samorządu lokalnego i rodziców w szkole

Trudno powiedzieć /II, VI 2000/

OGÓLNE OCENY DOTYCZĄCE REFORMY EDUKACJI

Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie szkolnictwo funkcjonuje lepiej czy też gorzej niż przed wprowadzeniem reformy?

- Trochę gorzej

- Gorzej

- Znacznie gorzej

- Ani lepiej, ani gorzej

- Trochę lepiej

- Lepiej

- Znacznie lepiej

- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/

Jak Pan(i) sądzi, czy dla ludzi takich jak Pan(i) wprowadzenie reformy edukacji jest (lub będzie) korzystne czy też niekorzystne?

- Niekorzystne

- Korzystne

- Nie ma znaczenia

- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/

Jak określił(a)by Pan(i) stopień swojego poinformowania na temat zmian, jakie wprowadzono w szkolnictwie(m.in.. Jakie są obecnie rodzaje szkół, co się zmieniło w programach nauczania, zasadach wynagradzania nauczycieli i finansowania szkół, komu obecnie podlegają szkoły itp.) Czy czuje się Pan(i) poinformowany(a):

- słabo

- bardzo słabo

- dobrze

- bardzo dobrze

- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
22
Badanie:
200017 Aktualne problemy i wydarzenia (121)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
reforma szkolnictwa, szkoła, oświata, nauczyciel, edukacja, reforma systemu edukacji
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry