DOŚWIADCZENIA SPOŁECZNOŚCI LOKALNYCH
Czy w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie pojawiły się jakieś problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa?
- Nie
- Tak
- Trudno powiedzieć /wykres II, VI 2000/ oraz /tabela wg terminów badań III‘99, VI‘99, II, VI 2000/ oraz /tabela aneksowa/
A może reforma szkolnictwa przyniosła już coś dobrego uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?
- Nie
- Tak
- Trudno powiedzieć /wykres II, VI 2000/ oraz /tabela aneksowa/
Jakie problemy, trudności związane z reformą szkolnictwa pojawiły się w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?
Problemy związane z tworzeniem nowej sieci szkół
- likwidacja szkoły, także próba lub zamiar likwidacji
- lokalizacja i rejonizacja szkół
- problemy z dowożeniem dzieci do szkoły, odległości
Problemy lokalowe
- brak osobnego budynku dla gimnazjum, gimnazjum i szkoła podstawowa w jednym budynku
- za mało pomieszczeń, przepełnienie szkół, zbyt liczne klasy, ciasno, nauka na dwie zmiany
Problemy związane z nowymi programami, ocenami i podręcznikami
- programy nauczania, system oceniania
- podręczniki
Zwolnienia w szkolnictwie i inne problemy dotyczące nauczycieli
- zwalnianie nauczycieli w związku z likwidacją szkół, niebezpieczeństwo utraty pracy z powodu reformy
- inne problemy dotyczące nauczycieli - brak pieniędzy w gminie na zatrudnienie wykwalifikowanych nauczycieli, brak nauczycieli do języków obcych, niskie kwalifikacje, brak przygotowania, nie umieją sobie z tym poradzić
Problemy finansowe - brak pieniędzy na reformę, na szkoły, na oświatę - ogólnie i na konkretne cele
- Krytyczne wypowiedzi ogólne, typu: bałagan, dezorganizacja, chaos, trudności organizacyjne, niedopracowana, nieprzygotowana reforma
- Duże koszty kształcenia dzieci, obciążające budżety rodzinne
Inne, np. różne traktowanie dzieci wiejskich i miejskich, znacznie gorsze warunki niż w mieście, degradacja dzieci wiejskich, zamykanie przedszkoli, dużo drogich szkół prywatnych
Problemy związane z wyposażeniem szkół
- Trudno powiedzieć /II, VI 2000/
Co dobrego przyniosła reforma szkolnictwa uczniom, nauczycielom lub szkołom w Pana(i) miejscu zamieszkania, gminie?
Wprowadzenie informatyki, komputerów, nauki języków obcych, poprawa poziomu nauczania
- ogólnie pozytywne zmiany w programach, nowe, ciekawsze, mądrzejsze programy
- informatyka, komputery - komputeryzacja szkoły, wprowadzenie zajęć komputerowych z szerokim dostępem do Internetu, w szkole podstawowej stworzono pracownię informatyczną na potrzeby tej szkoły i gimnazjum, utworzono klasy informatyczne
- nauka języków obcych - dzieci teraz uczą się języków obcych, więcej bezpłatnej nauki języków, w szkole podstawowej jest wprowadzony za darmo język obcy
- wyższy poziom nauczania - lepszy poziom uczenia dzieci, więcej nauki, obowiązków, od dzieci wymaga się więcej, poziom taki, że po skończeniu gimnazjum dziecku łatwiej będzie dostać się do dobrej szkoły, lepsze przygotowanie do studiów
- Poprawa warunków nauki - nowe, wyremontowane budynki szkolne, zadbane otoczenie szkoły, odpowiedni transport dzieci, zorganizowane dożywianie
- Pozytywne zmiany dotyczące kadry nauczycielskiej - podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, nauczyciele poważniej traktują swoje obowiązki, możliwość doboru wykwalifikowanej kadry, więcej pieniędzy dla nauczycieli, przybyło miejsc pracy dla nauczycieli, nowa Karta Nauczyciela
- Nadzieje związane z elementami reformy, które jeszcze nie weszły w życie lub których skutki będą widoczne później - egzaminy końcowe, dobre wyniki w nauce - możliwość kontynuacji nauki, dłużej trwa nauczanie, dzieci są bardziej dojrzałe przy wyborze szkoły, wyrównywanie szans życiowych młodzieży
Zmiany w nauczaniu, wychowaniu, ocenianiu
- położenie nacisku na wychowanie, stworzenie motywacji do nauki, samodzielność myślenia i działania, aktywność społeczną, przygotowanie do życia w dzisiejszym świecie
- korzystne zmiany w systemie oceniania - oceny opisowe, mniejszy stres dla uczniów, wprowadzenie nowej, sprawiedliwej skali ocen, dwójek nie ma w I klasie
- Możliwość wyboru szkoły, bardziej różnorodna oferta szkół
- Wzrost roli samorządu lokalnego i rodziców w szkole
Trudno powiedzieć /II, VI 2000/
OGÓLNE OCENY DOTYCZĄCE REFORMY EDUKACJI
Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie szkolnictwo funkcjonuje lepiej czy też gorzej niż przed wprowadzeniem reformy?
- Trochę gorzej
- Gorzej
- Znacznie gorzej
- Ani lepiej, ani gorzej
- Trochę lepiej
- Lepiej
- Znacznie lepiej
- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy dla ludzi takich jak Pan(i) wprowadzenie reformy edukacji jest (lub będzie) korzystne czy też niekorzystne?
- Niekorzystne
- Korzystne
- Nie ma znaczenia
- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
Jak określił(a)by Pan(i) stopień swojego poinformowania na temat zmian, jakie wprowadzono w szkolnictwie(m.in.. Jakie są obecnie rodzaje szkół, co się zmieniło w programach nauczania, zasadach wynagradzania nauczycieli i finansowania szkół, komu obecnie podlegają szkoły itp.) Czy czuje się Pan(i) poinformowany(a):
- słabo
- bardzo słabo
- dobrze
- bardzo dobrze
- Trudno powiedzieć /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe