OCENA OBECNEGO FUNKCJONOWANIA PUBLICZNEJ SŁUŻBY ZDROWIA
Jak ogólnie ocenia Pan(i) obecne funkcjonowanie publicznej służby zdrowia w Polsce?
- zdecydowanie źle
- raczej źle
- zdecydowanie dobrze
- raczej dobrze
Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań XI‘96, III‘98, VI‘99, I, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/
OPINIE O SKUTKACH REFORMY OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie opieka zdrowotna funkcjonuje lepiej czy też gorzej niż przed wprowadzeniem reformy?
- Znacznie lepiej
- Trochę lepiej
- Ani lepiej, ani gorzej
- Trochę gorzej
- Znacznie gorzej
Trudno powiedzieć /VI, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/
POCZUCIE POINFORMOWANIA O NOWYCH ZASADACH FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ
Jak by Pan(i) określił(a) stopień swojego poinformowania na temat korzystania ze służby zdrowia (gdzie się leczyć, jak dostać się do specjalisty, jakie usługi są bezpłatne, a za jakie trzeba zapłacić itp.). Czy czuje się Pan(i):
- bardzo dobrze poinformowany(a)
- dobrze poinformowany(a)
- słabo poinformowany(a)
- bardzo słabo poinformowany(a)
Trudno powiedzieć /III‘99, VI, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/
OCENA ŚWIADCZEŃ DOSTĘPNYCH W RAMACH UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach kasy chorych? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:
- organizacja opieki zdrowotnej działa sprawnie
- leczenie jest w zasadzie bezpłatne
- uzyskanie porady i pomocy nie wymaga wiele zachodu, starań ze strony pacjenta
- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
- lekarze bez problemu dają skierowanie do specjalisty, jeśli pacjent tego potrzebuje
- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
- pacjent korzysta z nowoczesnych metod leczenia
- lekarze zabiegają o pacjenta
- każdy ma takie same szanse otrzymania pomocy medycznej
- warunki leczenia są dobre
- zawsze można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską, nawet w nocy
- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności
- lekarze mają wysokie kwalifikacje
Czy zgadza się Pan(i) z następującymi opiniami dotyczącymi (państwowej służby zdrowia) porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach kasy chorych? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że (służba zdrowia):
- (sprawnie funkcjonuje) organizacja opieki zdrowotnej działa sprawnie
- (zapewnia bezpłatne leczenie) leczenie jest w zasadzie bezpłatne
- uzyskanie porady nie wymaga wiele zachodu, starań ze strony pacjenta
- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia
- lekarze bez problemu dają skierowanie do specjalisty, jeśli pacjent tego potrzebuje
- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc
- (wykorzystuje nowoczesne metody leczenia) pacjent korzysta z nowoczesnych metod leczenia
- lekarze zabiegają o pacjenta
- każdy ma takie same szanse otrzymania pomocy medycznej
- (zapewnia dobre warunki leczenia) warunki leczenia są dobre
- (można otrzymać szybką pomoc medyczną) zawsze można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską, nawet w nocy
- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską
- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności
- (zatrudnia lekarzy o wysokich kwalifikacjach) lekarze mają wysokie kwalifikacje /VI‘94, III, VIII‘96, I‘97, III‘98, I, X‘00/
TRUDNOŚCI I KŁOPOTY W KORZYSTANIU ZE ŚWIADCZEŃ W RAMACH UBEZPIECZENIA
Czy z powodu choroby lub stanu zdrowia swojego lub dziecka korzystał(a) Pan(i) w ciągu ostatniego półrocza, tzn. od kwietnia do dziś, w ramach ubezpieczenia zdrowotnego (kasy chorych) z usług lekarzy, z badań diagnostycznych, wizyt domowych, usług pogotowia ratunkowego lub innych usług i świadczeń medycznych?
- Tak, jeden raz
- Tak, dwa-trzy razy
- Tak, cztery razy i więcej
- Nie
- Nie pamiętam /tabela aneksowa/
Czy korzystając w tym okresie ze służby zdrowia w ramach ubezpieczenia miał(a) Pan(i) jakieś trudności lub kłopoty w uzyskaniu porady i pomocy lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?
- Tak
- Nie
- Nie pamiętam /tabela aneksowa/
Na czym polegały trudności lub kłopoty w uzyskaniu porady i pomocy lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?
PROBLEMY Z UZYSKANIEM PORADY, USŁUGI:
- trudności z uzyskaniem porady lekarza pierwszego kontaktu, ogólnego
- związane ze skierowaniem do specjalisty; odmowa skierowania
- niemożność uzyskania porady specjalisty z powodu kolejek lub braku specjalisty
- trudności z dostaniem się do dentysty, ortodonty itp.
- kłopoty z przyjęciem do szpitala, z uzyskaniem pomocy (szpital, pogotowie), odmowa wykonania badań, zabiegów (np. bezpłatnie) itp.
- odmowa przyjęcia lub skierowania albo wykonania usługi ze względu na limit i brak pieniędzy
- trudności związane z wykonaniem badań analitycznych, laboratoryjnych i innych
- trudności o charakterze biurokratycznym (brak informacji, odsyłanie, wymaganie dokumentów, trudności z receptami)
- trudności z uzyskaniem skierowań na badania różnego rodzaju
KOSZTY DODATKOWE:
- ponoszenie opłat za usługi i środki medyczne w placówkach publicznych
- wzrost kosztów leczenia - ogólnie; przerzucanie kosztów na pacjenta; ponoszenie kosztów usług prywatnych; unikanie leczenia się ze względu na koszty
INNE:
skargi na złe diagnozy i leczenie (zwłaszcza lekarzy pierwszego kontaktu)
- inne trudności i kłopoty oraz utrudnienia w dostępie do świadczeń
Tabele aneksowe