UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/162/2000

Opinie o funkcjonowaniu opieki zdrowotnej

Autor: Włodzimierz Derczyński
|
2000-11-15

OCENA OBECNEGO FUNKCJONOWANIA PUBLICZNEJ SŁUŻBY ZDROWIA

Jak ogólnie ocenia Pan(i) obecne funkcjonowanie publicznej służby zdrowia w Polsce?

- zdecydowanie źle

- raczej źle

- zdecydowanie dobrze

- raczej dobrze

Trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań XI‘96, III‘98, VI‘99, I, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/

OPINIE O SKUTKACH REFORMY OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy, Pana(i) zdaniem, obecnie opieka zdrowotna funkcjonuje lepiej czy też gorzej niż przed wprowadzeniem reformy?

- Znacznie lepiej

- Trochę lepiej

- Ani lepiej, ani gorzej

- Trochę gorzej

- Znacznie gorzej

Trudno powiedzieć /VI, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/

POCZUCIE POINFORMOWANIA O NOWYCH ZASADACH FUNKCJONOWANIA OPIEKI ZDROWOTNEJ

Jak by Pan(i) określił(a) stopień swojego poinformowania na temat korzystania ze służby zdrowia (gdzie się leczyć, jak dostać się do specjalisty, jakie usługi są bezpłatne, a za jakie trzeba zapłacić itp.). Czy czuje się Pan(i):

- bardzo dobrze poinformowany(a)

- dobrze poinformowany(a)

- słabo poinformowany(a)

- bardzo słabo poinformowany(a)

Trudno powiedzieć /III‘99, VI, X‘00/ oraz /tabela aneksowa/

OCENA ŚWIADCZEŃ DOSTĘPNYCH W RAMACH UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO

Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza z następującymi opiniami dotyczącymi porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach kasy chorych? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że:

- organizacja opieki zdrowotnej działa sprawnie

- leczenie jest w zasadzie bezpłatne

- uzyskanie porady i pomocy nie wymaga wiele zachodu, starań ze strony pacjenta

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- lekarze bez problemu dają skierowanie do specjalisty, jeśli pacjent tego potrzebuje

- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- pacjent korzysta z nowoczesnych metod leczenia

- lekarze zabiegają o pacjenta

- każdy ma takie same szanse otrzymania pomocy medycznej

- warunki leczenia są dobre

- zawsze można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską, nawet w nocy

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

- lekarze mają wysokie kwalifikacje

Czy zgadza się Pan(i) z następującymi opiniami dotyczącymi (państwowej służby zdrowia) porad i świadczeń medycznych, jakie otrzymuje się obecnie w ramach kasy chorych? Czy, Pana(i) zdaniem, można powiedzieć, że (służba zdrowia):

- (sprawnie funkcjonuje) organizacja opieki zdrowotnej działa sprawnie

- (zapewnia bezpłatne leczenie) leczenie jest w zasadzie bezpłatne

- uzyskanie porady nie wymaga wiele zachodu, starań ze strony pacjenta

- wszyscy pacjenci są równo traktowani, zależnie jedynie od ich stanu zdrowia

- lekarze bez problemu dają skierowanie do specjalisty, jeśli pacjent tego potrzebuje

- jest sprawna informacja o tym, gdzie można uzyskać poradę czy pomoc

- (wykorzystuje nowoczesne metody leczenia) pacjent korzysta z nowoczesnych metod leczenia

- lekarze zabiegają o pacjenta

- każdy ma takie same szanse otrzymania pomocy medycznej

- (zapewnia dobre warunki leczenia) warunki leczenia są dobre

- (można otrzymać szybką pomoc medyczną) zawsze można liczyć na natychmiastową pomoc lekarską, nawet w nocy

- pacjenci są traktowani z życzliwością i troską

- do lekarza pierwszego kontaktu można się dostać bez trudności

- (zatrudnia lekarzy o wysokich kwalifikacjach) lekarze mają wysokie kwalifikacje /VI‘94, III, VIII‘96, I‘97, III‘98, I, X‘00/

TRUDNOŚCI I KŁOPOTY W KORZYSTANIU ZE ŚWIADCZEŃ W RAMACH UBEZPIECZENIA

Czy z powodu choroby lub stanu zdrowia swojego lub dziecka korzystał(a) Pan(i) w ciągu ostatniego półrocza, tzn. od kwietnia do dziś, w ramach ubezpieczenia zdrowotnego (kasy chorych) z usług lekarzy, z badań diagnostycznych, wizyt domowych, usług pogotowia ratunkowego lub innych usług i świadczeń medycznych?

- Tak, jeden raz

- Tak, dwa-trzy razy

- Tak, cztery razy i więcej

- Nie

- Nie pamiętam /tabela aneksowa/

Czy korzystając w tym okresie ze służby zdrowia w ramach ubezpieczenia miał(a) Pan(i) jakieś trudności lub kłopoty w uzyskaniu porady i pomocy lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?

- Tak

- Nie

- Nie pamiętam /tabela aneksowa/

Na czym polegały trudności lub kłopoty w uzyskaniu porady i pomocy lekarskiej albo innych świadczeń medycznych?

PROBLEMY Z UZYSKANIEM PORADY, USŁUGI:

- trudności z uzyskaniem porady lekarza pierwszego kontaktu, ogólnego

- związane ze skierowaniem do specjalisty; odmowa skierowania

- niemożność uzyskania porady specjalisty z powodu kolejek lub braku specjalisty

- trudności z dostaniem się do dentysty, ortodonty itp.

- kłopoty z przyjęciem do szpitala, z uzyskaniem pomocy (szpital, pogotowie), odmowa wykonania badań, zabiegów (np. bezpłatnie) itp.

- odmowa przyjęcia lub skierowania albo wykonania usługi ze względu na limit i brak pieniędzy

- trudności związane z wykonaniem badań analitycznych, laboratoryjnych i innych

- trudności o charakterze biurokratycznym (brak informacji, odsyłanie, wymaganie dokumentów, trudności z receptami)

- trudności z uzyskaniem skierowań na badania różnego rodzaju

KOSZTY DODATKOWE:

- ponoszenie opłat za usługi i środki medyczne w placówkach publicznych

- wzrost kosztów leczenia - ogólnie; przerzucanie kosztów na pacjenta; ponoszenie kosztów usług prywatnych; unikanie leczenia się ze względu na koszty

INNE:

skargi na złe diagnozy i leczenie (zwłaszcza lekarzy pierwszego kontaktu)

- inne trudności i kłopoty oraz utrudnienia w dostępie do świadczeń

Tabele aneksowe

Liczba stron:
19
Badanie:
200038 Aktualne problemy i wydarzenia (125)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
służba zdrowia, reforma służby zdrowia, ubezpieczenie zdrowotne, lekarz, świadczenia medyczne
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry