ŚWIADCZENIA, NA KTÓRE TRZEBA DŁUGO CZEKAĆ
(Odpowiedzi osób, które leczyły się w okresie od początku 1999 roku do połowy maja 2001r.)
Czy w czasie tego leczenia Pana(i) lub dziecka zdarzyło się Panu(i), że nie mógł(a) Pan(i) uzyskać potrzebnej usługi medycznej, zabiegu, operacji lub innego świadczenia przez czas dłuższy niż pół roku
(6 m-cy)?
- Nie
- Tak /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
O jaką usługę, zabieg lub operację chodziło?
- Zabiegi chirurgiczne, operacje
- Porada specjalisty i badania specjalistyczne - trudności z uzyskaniem i przeprowadzeniem
- Uzyskanie skierowania do specjalisty
- Rtg., tomografia komputerowa, USG i inne badania wymagające odpowiedniej aparatury
- Badania laboratoryjne, analizy
- Usługi stomatologiczne, protetyczne, ortodontyczne
- Zwykłe badanie lekarskie, porada lekarza ogólnego
- Leczenie sanatoryjne i zabiegi rehabilitacyjne
- Leczenie szpitalne
- Leczenie specjalistyczne
- Nieuzyskanie świadczeń, zabiegów z powodu braku pieniędzy oraz propozycje leczenia prywatnie
- Inne różne
KONIECZNOŚĆ ZAOPATRYWANIA SIĘ SAMEMU W LEKI I INNE ŚRODKI
Czy w trakcie leczenia musiał(a) się Pan(i) starać we własnym zakresie o środki farmaceutyczne, leki lub materiały medyczne i pokrywać ich koszty, choć powinien zapewnić je zakład opieki medycznej?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
DODATKOWE, PRYWATNE OPŁATY UBEZPIECZONYCH ZA ŚWIADCZENIA
Czy w czasie leczenia zdarzyło się że ktoś z lekarzy, u których leczył się Pan(i) w ramach ubezpieczenia - lub u których leczył(a) Pan(i) dziecko - zaproponował Panu(i) wykonanie usługi, zabiegu lub operacji za dodatkową, prywatną opłatą?
- Nie
- Tak
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
INNE TRUDNOŚCI, BRAKI I NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA
Czy w trakcie leczenia wystąpiły jakieś inne niż wymienione wyżej braki albo niewłaściwe warunki leczenia lub niewłaściwe zachowania personelu medycznego?
- Nie
- Tak
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Jakie inne niż wymienione wyżej braki albo niewłaściwe warunki leczenia lub niewłaściwe zachowania personelu medycznego wystąpiły w czasie leczenia?
- Niewłaściwe zachowania lekarzy (lekceważące traktowanie pacjenta, arogancja, opryskliwość, chamstwo itp.)
- Złe diagnozy, źle wykonane zabiegi, ograniczenie badań ze złymi skutkami, powikłania i zakażenia
- Niedbalstwo lekarzy (różne sytuacje i przypadki - ignorowanie objawów, skarg pacjenta, niedopatrzenie, brak nadzoru, brak opieki, niedostateczna opieka, podanie niewłaściwych leków, nieinformowanie o wynikach leczenia i inne)
- Niewłaściwe zachowania pielęgniarek i personelu ogólnie - brak zainteresowania pacjentem
- Niewłaściwa albo niedostateczna opieka nad dzieckiem (lub brak opieki) ze strony pielęgniarek
- Trudności z uzyskaniem świadczeń (ogólnie lub lekarza pierwszego kontaktu): długie oczekiwanie na wizytę, poradę; kolejki; utrudniony dostęp
- Trudności z uzyskaniem porady specjalisty - długie oczekiwanie, brak specjalistów i inne
- Odmowa skierowania do specjalisty lub na badania specjalistyczne
- Odmowa świadczeń (rozmaitych i z różnych powodów)
- Oczekiwanie „łapówki”, brak zainteresowania bez pieniędzy, próby wymuszenia opłat
- Ponoszenie dodatkowych kosztów (leki, rehabilitacja)
TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z REFORMĄ OPIEKI ZDROWOTNEJ
Czy w czasie leczenia zdarzyło się, że nie mógł (nie mogła) Pan(i) skorzystać z porady lekarskiej lub innych świadczeń i usług z powodu nowych przepisów, formalności i ograniczeń, jakie weszły w życie po reformie opieki zdrowotnej?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
SKARGI PACJENTÓW
Czy w czasie tych dwóch lat rozważał(a) Pan(i) złożenie skargi z powodu złego funkcjonowanie poradni, przychodni, szpitala lub gabinetu lekarskiego albo z powodu trudności w dostępie do świadczeń medycznych spowodowanych ograniczeniem przyjęć, limitami lub z innych powodów?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Z jakiego powodu rozważał(a) Pan(i) możliwość złożenia skargi?
- Trudny dostęp do lekarza pierwszego kontaktu - odległe terminy wizyt, długie kolejki, ograniczenia przyjęć itp.
- Brak lekarzy (ogólnie), za mało lekarzy; brak zastępstw dla lekarzy
- Ograniczenia pracy stomatologa, limity, trudności z uzyskaniem pomocy
- Trudności z uzyskaniem porady specjalisty - ograniczenia skierowań, limity, odległe terminy wizyt, brak dostępu do okulisty, onkologa
- Brak lekarzy specjalistów
- Trudności ze skierowaniem na badania (specjalistyczne) lub przeprowadzeniem badań
- Trudności w dostępie do leczenia szpitalnego, operacji
- Zła organizacja i biurokracja, ograniczenia ze strony kas, problemy z refundacją itp.
- Ograniczenia, limity usług (opłacanych przez kasę) - ogólnie
- Niewłaściwe leczenie, diagnoza
- Niewłaściwe zachowanie personelu medycznego
- Inne powody
- Brak danych
Tabele aneksowe