UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/90/2001

Trudności w uzyskiwaniu świadczeń medycznych

Autor: Włodzimierz Derczyński
|
2001-07-04

ŚWIADCZENIA, NA KTÓRE TRZEBA DŁUGO CZEKAĆ

(Odpowiedzi osób, które leczyły się w okresie od początku 1999 roku do połowy maja 2001r.)

Czy w czasie tego leczenia Pana(i) lub dziecka zdarzyło się Panu(i), że nie mógł(a) Pan(i) uzyskać potrzebnej usługi medycznej, zabiegu, operacji lub innego świadczenia przez czas dłuższy niż pół roku

(6 m-cy)?

- Nie

- Tak /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

O jaką usługę, zabieg lub operację chodziło?

- Zabiegi chirurgiczne, operacje

- Porada specjalisty i badania specjalistyczne - trudności z uzyskaniem i przeprowadzeniem

- Uzyskanie skierowania do specjalisty

- Rtg., tomografia komputerowa, USG i inne badania wymagające odpowiedniej aparatury

- Badania laboratoryjne, analizy

- Usługi stomatologiczne, protetyczne, ortodontyczne

- Zwykłe badanie lekarskie, porada lekarza ogólnego

- Leczenie sanatoryjne i zabiegi rehabilitacyjne

- Leczenie szpitalne

- Leczenie specjalistyczne

- Nieuzyskanie świadczeń, zabiegów z powodu braku pieniędzy oraz propozycje leczenia prywatnie

- Inne różne

KONIECZNOŚĆ ZAOPATRYWANIA SIĘ SAMEMU W LEKI I INNE ŚRODKI

Czy w trakcie leczenia musiał(a) się Pan(i) starać we własnym zakresie o środki farmaceutyczne, leki lub materiały medyczne i pokrywać ich koszty, choć powinien zapewnić je zakład opieki medycznej?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

DODATKOWE, PRYWATNE OPŁATY UBEZPIECZONYCH ZA ŚWIADCZENIA

Czy w czasie leczenia zdarzyło się że ktoś z lekarzy, u których leczył się Pan(i) w ramach ubezpieczenia - lub u których leczył(a) Pan(i) dziecko - zaproponował Panu(i) wykonanie usługi, zabiegu lub operacji za dodatkową, prywatną opłatą?

- Nie

- Tak

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

INNE TRUDNOŚCI, BRAKI I NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIA

Czy w trakcie leczenia wystąpiły jakieś inne niż wymienione wyżej braki albo niewłaściwe warunki leczenia lub niewłaściwe zachowania personelu medycznego?

- Nie

- Tak

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Jakie inne niż wymienione wyżej braki albo niewłaściwe warunki leczenia lub niewłaściwe zachowania personelu medycznego wystąpiły w czasie leczenia?

- Niewłaściwe zachowania lekarzy (lekceważące traktowanie pacjenta, arogancja, opryskliwość, chamstwo itp.)

- Złe diagnozy, źle wykonane zabiegi, ograniczenie badań ze złymi skutkami, powikłania i zakażenia

- Niedbalstwo lekarzy (różne sytuacje i przypadki - ignorowanie objawów, skarg pacjenta, niedopatrzenie, brak nadzoru, brak opieki, niedostateczna opieka, podanie niewłaściwych leków, nieinformowanie o wynikach leczenia i inne)

- Niewłaściwe zachowania pielęgniarek i personelu ogólnie - brak zainteresowania pacjentem

- Niewłaściwa albo niedostateczna opieka nad dzieckiem (lub brak opieki) ze strony pielęgniarek

- Trudności z uzyskaniem świadczeń (ogólnie lub lekarza pierwszego kontaktu): długie oczekiwanie na wizytę, poradę; kolejki; utrudniony dostęp

- Trudności z uzyskaniem porady specjalisty - długie oczekiwanie, brak specjalistów i inne

- Odmowa skierowania do specjalisty lub na badania specjalistyczne

- Odmowa świadczeń (rozmaitych i z różnych powodów)

- Oczekiwanie „łapówki”, brak zainteresowania bez pieniędzy, próby wymuszenia opłat

- Ponoszenie dodatkowych kosztów (leki, rehabilitacja)

TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z REFORMĄ OPIEKI ZDROWOTNEJ

Czy w czasie leczenia zdarzyło się, że nie mógł (nie mogła) Pan(i) skorzystać z porady lekarskiej lub innych świadczeń i usług z powodu nowych przepisów, formalności i ograniczeń, jakie weszły w życie po reformie opieki zdrowotnej?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

SKARGI PACJENTÓW

Czy w czasie tych dwóch lat rozważał(a) Pan(i) złożenie skargi z powodu złego funkcjonowanie poradni, przychodni, szpitala lub gabinetu lekarskiego albo z powodu trudności w dostępie do świadczeń medycznych spowodowanych ograniczeniem przyjęć, limitami lub z innych powodów?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Z jakiego powodu rozważał(a) Pan(i) możliwość złożenia skargi?

- Trudny dostęp do lekarza pierwszego kontaktu - odległe terminy wizyt, długie kolejki, ograniczenia przyjęć itp.

- Brak lekarzy (ogólnie), za mało lekarzy; brak zastępstw dla lekarzy

- Ograniczenia pracy stomatologa, limity, trudności z uzyskaniem pomocy

- Trudności z uzyskaniem porady specjalisty - ograniczenia skierowań, limity, odległe terminy wizyt, brak dostępu do okulisty, onkologa

- Brak lekarzy specjalistów

- Trudności ze skierowaniem na badania (specjalistyczne) lub przeprowadzeniem badań

- Trudności w dostępie do leczenia szpitalnego, operacji

- Zła organizacja i biurokracja, ograniczenia ze strony kas, problemy z refundacją itp.

- Ograniczenia, limity usług (opłacanych przez kasę) - ogólnie

- Niewłaściwe leczenie, diagnoza

- Niewłaściwe zachowanie personelu medycznego

- Inne powody

- Brak danych

Tabele aneksowe

Liczba stron:
20
Badanie:
200114 Aktualne problemy i wydarzenia (132)
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
świadczenia medyczne, służba zdrowia, usługi medyczne, pacjent, leczenie, ubezpieczenie zdrowotne, personel medyczny, lekarz
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry