UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BD/41/2/87

Młodzież o sobie i swoim pokoleniu

Autor: brak informacji
|
1987-02-15

1. Najważniejsze sprawy młodego pokolenia

- Problemy związane ze startem życiowym /zdobycie mieszkania, zagospodarowanie się itp../

- Sytuacja międzynarodowa /obawy o pokój/

- Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju

- Zatrudnienie /wybór zawodu, miejsca pracy/

- Odpowiedni standard materialny

- Ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia

- Rozrywka, sport

- Patologie społeczne wśród młodzieży /alkoholizm, narkomania/

- Założenie rodziny, usamodzielnienie się

- Brak problemów - wypowiedzi charakteryzujące młodzież jako beztroską, rozleniwioną, żyjącą z dnia na dzień

2. Opinie o młodym pokoleniu

Zjawiska uznane za charakterystyczne dla większości środowiska młodzieżowego

- Nałogowe palenie papierosów

- Kult pieniądza, pogoń za pieniądzem

- Pijaństwo

- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych

- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/

- Obojętność wobec spraw innych ludzi /"znieczulica"/

- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia młodzieży z Zachodu

- Brak szacunku dla tradycji

- Brak szacunku dla nauczycieli

- Zbytnia swoboda seksualna

- Niechęć do nauki - pogarda dla wiedzy

- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych

- Brak szacunku dla rodziców

- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznanych wartości

- Narkomania

- Brak zainteresowań

Czy nauczyciele jednakowo traktują i oceniają wszystkich uczniów w Twojej klasie, czy też traktują ich różnie, w zależności od tego, kim są rodzice ucznia?

Pozycja społeczno-zawodowa rodziców uczniów uprzywilejowanych bądź upośledzonych pod względem traktowania przez nauczycieli

Rodzice uczniów uprzywilejowanych:

- Nauczyciele i ich znajomi, pracownicy oświaty

- Dyrektorzy, ludzie na wysokich kierowniczych stanowiskach

- Inteligencja /lekarze, inżynierowie i inni/

- Osoby wpływowe, mogące coś załatwić

- Ludzie zamożni, prywatna inicjatywa

Rodzice uczniów upośledzonych

- Robotnicy, pracownicy fizyczni

- Rolnicy, chłopi

- Zwykli, prości ludzie, osoby na szeregowych stanowiskach, osoby nie mające możliwości załatwienia czegoś

- Ludzie o niskim statusie, wykształceniu, źle sytuowani, biedni

3. Orientacje życiowe

Cele i wartości życiowe

- Szczęśliwe życie rodzinne

- Samodzielne mieszkanie

- Ciekawa praca

- Grono przyjaciół i znajomych

- Wysokie dochody

- Możliwość korzystanie z dóbr kultury

- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy

- Spokojny byt bez niespodzianek

- Możliwość wpływu na to, co się dzieje w kraju

- Wykształcenie

- Kierownicze stanowisko w pracy

4. Najbliższe plany życiowe

Deklarowane zamierzenia

- Dalsza nauka:

- w technikum

- studia

- studia pomaturalne

Praca i nauka w technikum

Praca w:

- zakładzie uspołecznionym

- zakładzie prywatnym

- firmie polonijnej

- gospodarstwie rolnym

- własnym warsztacie, sklepie

Wyjazd za granicę:

- na dłuższy czas

- na stałe

- Prowadzenie domu, wychowywanie dzieci

- Służba wojskowa /młodzież zasadniczych szkół zawodowych ‘84, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół średnich ‘84, ‘86/

5. Ocena realizacji szans życiowych

Czy młodzież w Polsce ma obecnie możliwości realizacji życiowych dążeń?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć, mam inne zdanie /młodzież ‘84, ‘85, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół/

Aneks

Podstawowe dane o zbiorowości badanych uczniów

Liczba stron:
25
Badania:
T113 Młodzież o sobie i swojej przyszłości
T016 Szkoła - Młodzież - Nauczyciel
T205 Aktualne problemy (2)
Kategorie tematyczne:
Młodzież
Słowa kluczowe:
młodzież, uczniowie, nauczyciel, rodzice, szkoła, wartości życiowe, plany życiowe
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry