1. Najważniejsze sprawy młodego pokolenia
- Problemy związane ze startem życiowym /zdobycie mieszkania, zagospodarowanie się itp../
- Sytuacja międzynarodowa /obawy o pokój/
- Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
- Zatrudnienie /wybór zawodu, miejsca pracy/
- Odpowiedni standard materialny
- Ukończenie szkoły, zdobycie wykształcenia
- Rozrywka, sport
- Patologie społeczne wśród młodzieży /alkoholizm, narkomania/
- Założenie rodziny, usamodzielnienie się
- Brak problemów - wypowiedzi charakteryzujące młodzież jako beztroską, rozleniwioną, żyjącą z dnia na dzień
2. Opinie o młodym pokoleniu
Zjawiska uznane za charakterystyczne dla większości środowiska młodzieżowego
- Nałogowe palenie papierosów
- Kult pieniądza, pogoń za pieniądzem
- Pijaństwo
- Brak zaangażowania w życie społeczne i polityczne kraju, brak wartości ideowych
- Bezkrytyczne stosowanie się do wymogów mody młodzieżowej /"szpanerstwo"/
- Obojętność wobec spraw innych ludzi /"znieczulica"/
- Bezkrytyczne przejmowanie wzorów życia młodzieży z Zachodu
- Brak szacunku dla tradycji
- Brak szacunku dla nauczycieli
- Zbytnia swoboda seksualna
- Niechęć do nauki - pogarda dla wiedzy
- Małe ambicje życiowe, zanik aspiracji życiowych
- Brak szacunku dla rodziców
- Cynizm, pogarda dla ogólnie uznanych wartości
- Narkomania
- Brak zainteresowań
Czy nauczyciele jednakowo traktują i oceniają wszystkich uczniów w Twojej klasie, czy też traktują ich różnie, w zależności od tego, kim są rodzice ucznia?
Pozycja społeczno-zawodowa rodziców uczniów uprzywilejowanych bądź upośledzonych pod względem traktowania przez nauczycieli
Rodzice uczniów uprzywilejowanych:
- Nauczyciele i ich znajomi, pracownicy oświaty
- Dyrektorzy, ludzie na wysokich kierowniczych stanowiskach
- Inteligencja /lekarze, inżynierowie i inni/
- Osoby wpływowe, mogące coś załatwić
- Ludzie zamożni, prywatna inicjatywa
Rodzice uczniów upośledzonych
- Robotnicy, pracownicy fizyczni
- Rolnicy, chłopi
- Zwykli, prości ludzie, osoby na szeregowych stanowiskach, osoby nie mające możliwości załatwienia czegoś
- Ludzie o niskim statusie, wykształceniu, źle sytuowani, biedni
3. Orientacje życiowe
Cele i wartości życiowe
- Szczęśliwe życie rodzinne
- Samodzielne mieszkanie
- Ciekawa praca
- Grono przyjaciół i znajomych
- Wysokie dochody
- Możliwość korzystanie z dóbr kultury
- Możliwość rozwijania swoich zainteresowań, zdobycia wiedzy
- Spokojny byt bez niespodzianek
- Możliwość wpływu na to, co się dzieje w kraju
- Wykształcenie
- Kierownicze stanowisko w pracy
4. Najbliższe plany życiowe
Deklarowane zamierzenia
- Dalsza nauka:
- w technikum
- studia
- studia pomaturalne
Praca i nauka w technikum
Praca w:
- zakładzie uspołecznionym
- zakładzie prywatnym
- firmie polonijnej
- gospodarstwie rolnym
- własnym warsztacie, sklepie
Wyjazd za granicę:
- na dłuższy czas
- na stałe
- Prowadzenie domu, wychowywanie dzieci
- Służba wojskowa /młodzież zasadniczych szkół zawodowych ‘84, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół średnich ‘84, ‘86/
5. Ocena realizacji szans życiowych
Czy młodzież w Polsce ma obecnie możliwości realizacji życiowych dążeń?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć, mam inne zdanie /młodzież ‘84, ‘85, ‘86/ oraz /młodzież wg typów szkół/
Aneks
Podstawowe dane o zbiorowości badanych uczniów