UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/133/2005

Wartości i normy w życiu Polaków

Autor: Rafał Boguszewski
|
2005-08-11

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA RELIGIJNO-MORALNA POLSKIEGO SPOŁECZEŃSTWA

Niezależnie od udziału w praktykach religijnych, czy uważa Pan(i) siebie za osobę:

- głęboko wierzącą

- wierzącą

- raczej niewierzącą

- całkowicie niewierzącą

/wykres/

Czy bierze Pan(i) udział w praktykach religijnych, takich jak: msze, nabożeństwa lub spotkania religijne?

- Tak, zazwyczaj kilka razy w tygodniu

- Tak, raz w tygodniu

- Tak, przeciętnie jeden lub dwa razy w miesiącu

- tak, kilka razy w roku

- nie, w ogóle w nich nie uczestniczę

/wykres/

Czy stara się Pan(i) w swoim życiu kierować zasadami zawartymi w dekalogu (dziesięciu przykazaniach bożych)?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/

Jaki wpływ na ukształtowanie Pana(i) poglądów na świat i życie mieli (miały):

* własne przemyślenia

* papież

* rodzice

* zasady religijne (wiara)

* nauczyciele

* dziadkowie

* księża / katecheci

* literatura (pisarze)

* koledzy i przyjaciele

* media (prasa, radio, telewizja, internet)

* wybitne postacie historyczne

- Duży

- Mały

- Żaden

- Trudno powiedzieć

/wykres/

STOSUNEK DO ZASAD I NORM ETYCZNYCH

Przedstawimy Panu(i) dwa twierdzenia, które ludzie czasami wypowiadają na temat dobra i zła. Które jest Panu(i) bliższe?

- Istnieją całkowicie jasne zasady określające, co jest dobre, a co złe. Mają one zastosowanie do każdego, niezależnie od okoliczności

- Nie ma jasnych i absolutnych zasad określających, co jest dobre, a co złe. Dobro i zło zależy w znacznej mierze od okoliczności

- Ani jedno, ani drugie

- Trudno powiedzieć, nie wiem

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Które ze stwierdzeń jest najbliższe Pana(i) opinii?

- To, czym jest dobro i zło, powinno być przede wszystkim wewnętrzną sprawą każdego człowieka

- O tym, czym jest dobro i zło, powinno decydować przede wszystkim społeczeństwo

- O tym, czym jest dobro i zło, powinny decydować przede wszystkim prawa Boże

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Ludzie różnią się między sobą w poglądach na to, jak dalece ich postępowanie być podporządkowane pewnym ogólnym zasadom moralnym. Który z podanych poglądów zbliżony jest do Pana(i) zdania na ten temat:

- należy mieć wyraźne zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować

- należy mieć wyraźne zasady moralne, ale w pewnych sytuacjach można od nich odstąpić, byleby to były sytuacje wyjątkowe

- należy mieć pewne zasady moralne, ale nie ma w tym nic złego, kiedy się od nich odstępuje w związku z wymaganiami różnych sytuacji życiowych

- nie należy wiązać swojego postępowania określonymi z góry zasadami moralnymi, ale powinno się w zależności od sytuacji znajdować właściwe sposoby postępowania i zachowania

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

SYSTEM WARTOŚCI

Proszę powiedzieć, co jest ważne, a co nieważne w Pana(i) życiu osobistym? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza "zdecydowanie nieważne", a 7 -"bardzo ważne", proszę ocenić poszczególne wartości w Pana(i) życiu.

* Zachowanie dobrego zdrowia

* Szczęście rodzinne

* Uczciwe życie

* Szacunek innych ludzi

* Spokój

* Pomyślność ojczyzny

* Wykształcenie

* Praca zawodowa

* Grono przyjaciół

* Wolność głoszenia własnych poglądów

* Wiara religijna

* Kontakt z kulturą

* Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym

* Dobrobyt, bogactwo

* Życie pełne przygód i wrażeń

* Sukces, sława

- 1 Zdecydowanie nieważne

- 2-3

- 4

- 5-6

- 7 Bardzo ważne

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Które z podanych na tej liście wartości są dla Pana(i) najważniejsze w życiu? Proszę wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Tabela - wyniki analizy czynnikowej

ISTOTNE CECHY CODZIENNEJ EGZYSTENCJI

Którą z wymienionych cech postawił(a)by Pan(i) na pierwszym miejscu, jako najważniejszą w codziennym życiu?

- Miłość rodzinna

- Uczciwość

- Pracowitość

- Szacunek dla drugiego człowieka

- Religijność

- Wierność partnerowi

- Patriotyzm

- Prawdomówność

- Przestrzeganie prawa

- Tolerancja

- Korzystanie z życia (rozrywkowość)

- Spryt

- Przebojowość

/wykres/

ETYCZNA OCENA RÓŻNYCH ZACHOWAŃ LUDZKICH

Pewne zachowania ludzkie różnie są oceniane z punktu widzenia moralnego. Jaki jest Pana(i) stosunek do przedstawionych zachowań? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza, że "jest to zawsze złe i nigdy nie może być usprawiedliwione", a 7 - że "nie ma w tym nic złego i zawsze może być usprawiedliwione", proszę ocenić każde z zachowań

* Wykorzystywanie pracowników przez pracodawców

* Przyjmowanie łapówek

* Wręczanie łapówek

* Bicie dzieci

* Wykorzystywanie stanowiska służbowego dla własnych korzyści

* Zdradzanie współmałżonka

* Zaniedbywanie swoich obowiązków w pracy

* Dokonywanie fikcyjnych darowizn lub zaniżanie dochodów, by zapłacić mniejszy podatek

* Przerywanie ciąży

* Przekraczanie dozwolonej prędkości na jezdni

* Homoseksualizm

* Wręczanie prezentów, np. lekarzom, pielęgniarkom, urzędnikom za załatwienie sprawy lub jej przyspieszenie

* Świadome kupowanie rzeczy podrabianych (fałszowanych)

* Skracanie życia nieuleczalnie chorego na jego prośbę

* Jazda na gapę w autobusie lub tramwaju

* Rozwód

* Ściąganie na egzaminach

* Życie w związku bez ślubu

* Nieuczestniczenie w wyborach

* Uprawianie seksu przed zawarciem małżeństwa

* Stosowanie środków antykoncepcyjnych

- 1 Jest to zawsze złe i nigdy nie może być usprawiedliwione

- 2-3

- 4

- 5-6

- 7 Nie ma w tym nic złego i zawsze może być usprawiedliwione

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Tabela - wyniki analizy czynnikowej

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
26
Badanie:
200526 Aktualne problemy i wydarzenia (182)
Kategorie tematyczne:
Etyka; wartości moralne, Religia; wiara
Słowa kluczowe:
wartości życiowe, normy, etyka, uczciwość, moralność, łapówki, zdrada, aborcja, homoseksualizm, rozwód, antykoncepcja, seks, eutanazja, szacunek, przyjaciele, ściąganie na egzaminach, dekalog, przerywanie ciąży, wiara, system wartości
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry