ZAINTERESOWANIE HISTORIĄ RODZINY I WIEDZA O JEJ DZIEJACH
Czy interesuje się Pan(i) historią swojej rodziny, jej przeszłymi losami, czy też nie?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Czy w Pana(i) przekonaniu wiedza o historii swojej rodziny jest:
- bardzo ważna
- raczej ważna
- mało ważna
- nieważna
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Dlaczego, Pana(i) zdaniem, wiedza o dziejach swojej rodziny jest istotna, potrzebna?
- Odpowiedzi ogólne akcentujące wartość historii rodzinnej
- Zainteresowanie konkretnymi sprawami z historii rodziny, np. pochodzenie, udział przodków w ważnych wydarzeniach historycznych
- Zachowanie ciągłości, przekazywanie tradycji
- Ciekawość
- Określenie własnej tożsamości
- Więź rodzinna
- Aspekt dydaktyczny i wychowawczy
- Zrozumienie, poznanie cech, które się odziedziczyło
- Więź z szerszą wspólnotą
- Aspekt emocjonalny, wspominanie jako wartość
- Szacunek dla przodków
- Wypowiedzi akcentujące wartość rodziny
- Różne cele praktyczne, np. sprawa majątku rodzinnego
- Inne
- Trudno powiedzieć /tabela/ oraz /tabela aneksowa/
Czy w Pana(i) rodzinie rozmawia się na tematy związane z przeszłością Waszej rodziny?*
- Tak, często
- Tak, od czasu do czasu
- Raczej rzadko
- Nie rozmawiamy wcale na te tematy
- Trudno powiedzieć /tabela wg badań 1999, 2007/ oraz /tabela aneksowa/
Jak daleko w przeszłość sięga Pana(i) wiedza o swojej rodzinie?
- Wiem o tym, co działo się za mojego życia i co widziałe(a)m na własne oczy
- Wiem, co było za życia moich rodziców, zanim przyszedłem (przyszłam) na świat
- Wiem jak żyła moja rodzina jeszcze wtedy, gdy moi dziadkowie byli młodzi
- Wiem o losach mojej rodziny w czasach, gdy moi pradziadkowie byli młodzi
- Wiem o losach jeszcze dalszych przodków
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Zasób wiadomości o przeszłości rodziny:
- Wiedza o tym, co działo się za życia respondenta
- Wiedza o życiu rodziców respondenta przed jego przyjściem na świat
- Wiedza o czasach młodości dziadków, pradziadków i dalszych przodków
- Trudno powiedzieć, wychowywałe(a)m się poza rodziną tabela wg badań ‘70, ‘87, ‘94, ‘99, ‘07/
Czy potrafi Pan(i) określić, skąd pochodzi Pana(i) rodzina i gdzie są jej „korzenie”, czy też nie posiada Pan(i) takiej wiedzy?
- Potrafię dokładnie określić, skąd pochodzi moja rodzina
- Mniej więcej wiem, skąd pochodzi moja rodzina
- Wiem tylko od momentu, w którym moja rodzina osiadła w tej miejscowości
- Nie potrafię określić, skąd pochodzi moja rodzina
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Czy ktoś z Pana(i) rodziny próbował odtworzyć drzewo genealogiczne rodziny lub opisywał rodzinne dzieje?
- tak
- nie
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Do którego pokolenia wstecz sięgnęły próby opisu lub odtwarzania drzewa genealogicznego?
- dziadków
- pradziadków
- prapradziadków
- jeszcze dalej
- trudno powiedzieć /wykres/
Czy w Pana(i) rodzinie byli ludzie, którzy brali udział w ważnych wydarzeniach historycznych – osoby, z których Pan(i) i Pana(i) rodzina jest dumny(a)?
- tak
- nie
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Jakie to były wydarzenia?
- wydarzenia z okresu II wojny światowej i okupacji
- wydarzenia z okresu I wojny światowej
- wojna z 1920 roku
- powstania narodowe i niepodległościowe w okresie zaborów
- działalność opozycyjna po II wojnie światowej
- inne wydarzenia historyczne
- nie pamiętam /wykres/
PAMIĄTKI RODZINNE
Czy w Pana(i) rodzinie były lub są przechowywane jakieś pamiątki rodzinne?
- Tak, kiedyś były
- Tak, są do dzisiaj
- Nie, nie ma takich pamiątek
- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań 1999, 2007/ oraz /tabela aneksowa/
Jakiego rodzaju są to przedmioty?
- stare fotografie, zdjęcia, albumy
- pamiątki wojskowe
- obrazy
- drobne przedmioty osobistego użytku
- przedmioty codziennego użytku, narzędzia
- dokumenty urzędowe
- listy, pamiętniki, wiersze
- książki
- meble
- biżuteria
- stare monety, banknoty
- zastawa stołowa, naczynia
- drobne przedmioty ozdobne
- pamiątki związane z zawodem, pracą
- przedmioty związane z kultem religijnym
- różne druki, np.. Gazety, wycinki, kartki na żywność
- pamiątki związane ze statusem społecznym, np.. herby
- inne pamiątki /wykres/
Z jakiego okresu pochodzą te pamiątkowe przedmioty?
- Z okresu mojej młodości;
- Z czasów młodości moich rodziców
- Z czasów moich dziadków
- Z czasów moich pradziadków
- Z czasów jeszcze dalszych
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Czy te pamiątki rodzinne mają dla Pana(i) wartość jako pamiątki właśnie czy też głównie z innych powodów, np. jako cenne, ładne lub użyteczne przedmioty?
- tylko jako pamiątki
- głównie jako pamiątki, ale także z innych powodów
- niektóre jako pamiątki, a niektóre z innych powodów
- głównie z innych powodów
- trudno powiedzieć /wykres/
ZWYCZAJE I TRADYCJE RODZINNE
Czy istnieją (istniały) jakieś zwyczaje, domowe tradycje wyróżniające Pana(i) rodzinę, które kultywuje się od dawna?
- Tak, są takie zwyczaje;
- Tak, kiedyś były, ale odeszliśmy od ich kultywowania
- Nie, nie ma takich zwyczajów
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Proszę wymienić przykłady takich rodzinnych zwyczajów:
- Obchodzenie świąt religijnych - ogólnie
- Obchodzenie świąt religijnych w konkretny, charakterystyczny sposób
- Świętowanie rocznic, jubileuszy, urodzin, imienin
- Zwyczaje kulinarne
- Spotkania rodzinne, zjazdy rodzinne, biesiady niezwiązane z żadną konkretną okazją
- Spędzanie czasu wolnego w gronie najbliższych, np. wspólne posiłki
- Zwyczaje o charakterze artystycznym
- Przekazywanie pamiątek, nadawanie określonych imion
- Obchodzenie świąt państwowych i innych świąt o charakterze świeckim
- Rodzinne kultywowanie zwyczajów regionu, społeczności lokalnej
- Zwyczaje związane z życiem codziennym, kultywowanie określonych norm, wartości
- Inne
- Trudno powiedzieć /tabela/
Czy uważa Pan, że rodzinne tradycje i zwyczaje należy kultywować i przekazywać je następnym pokoleniom?
- Tak, uważam, że jest to istotne
- Nie, nie widzę takiej potrzeby
- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe