UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/91/2007

Społeczny wizerunek polskiej szkoły

Autor: Bogna Wciórka
|
2007-06-11

OGÓLNE OCENY POLSKIEGO SYSTEMU SZKOLNICTWA

Czy polski system szkolnictwa ocenia Pan(i), ogólnie rzecz biorąc, jako:

- zdecydowanie dobry

- raczej dobry

- raczej zły

- zdecydowanie zły

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg terminów badań IV‘98, VI‘01, V‘07/ oraz /tabela aneksowa/

OCENY WYBRANYCH DZIEDZIN SZKOLNICTWA

Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie polskie szkoły na ogół:

- zapewniają uczniom wychowanie religijne

- dysponują wykwalifikowaną kadrą nauczycielską

- zapewniają uczniom wysoki poziom wiedzy

- współpracują z rodzicami uczniów

- uczą samodzielnego myślenia

- uczą patriotyzmu, miłości do ojczyzny

- rozwijają zainteresowania

- dbają o rozwój fizyczny uczniów

- spełniają swoje funkcje wychowawcze

- uczą pracy zespołowej, współdziałania przy rozwiązywaniu problemów

- zapewniają uczniom odpowiednią opiekę zdrowotną

- zapewniają równy start życiowy młodzieży z różnych środowisk społecznych

- zapewniają uczniom bezpieczeństwo, chronią przed narkomanią i przemocą

- przygotowują do aktywnego udziału w życiu swojej społeczności lokalnej

- przygotowują do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju

- przygotowują do życia rodzinnego – do małżeństwa, wychowywania dzieci

- uczą radzenia sobie z problemami, jakie niesie współczesne życie /tabela wg terminów badań IV‘98, VI‘01, V‘07/ oraz /tabele aneksowe/

CZY W POLSKIM SZKOLNICTWIE POTRZEBNE SĄ ZMIANY?

Jak Pan(i) sądzi, czy w polskim szkolnictwie należałoby wprowadzić jakieś zmiany, czy też nie ma potrzeby wprowadzania zmian?

- Tak, należałoby wprowadzić duże zmiany

- Tak, należałoby wprowadzić niewielkie zmiany

- Nie, nie należy nic zmieniać

- Trudno powiedzieć /VI‘01, V‘07/ oraz /tabela aneksowa/

Co, Pana (i) zdaniem, należałoby zmienić w polskim szkolnictwie?

ZMIANA MODELU WYCHOWANIA

WZROST DYSCYPLINY I WYMAGAŃ WOBEC UCZNIÓW – wychowanie przez dyscyplinę, mniej swobody, samowoli uczniów w szkole, ograniczyć prawa ucznia, więcej wymagać, nałożyć na młodzież obowiązki, nie tylko przywileje, wprowadzić odpowiedzialność za wykroczenia, kary, kary społeczne za przewinienia na terenie szkoły

WZROST BEZPIECZEŃSTWA, mniej przemocy i agresji wśród uczniów i wobec nauczycieli, więcej programów przeciw przemocy, profilaktyka uzależnień, zwiększyć nadzór, kontrolę w związku z narkotykami, wprowadzić monitoring do szkół, w każdej szkole firma ochroniarska, zapewnić opiekę psychologiczną i medyczną, pielęgniarską

WPROWADZENIE MUNDURKÓW

WIĘCEJ ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH, zagospodarowanie czasu wolnego uczniów, rozwój harcerstwa

ZMIANA PROGRAMU, PODRĘCZNIKÓW, SPOSOBU SPRAWDZANIA I OCENIANIA WIADOMOŚCI

PROGRAM NAUCZANIA:

- większy nacisk na niektóre przedmioty, języki obce, informatykę, logikę, przedmioty ścisłe, historię, sport, mniej lekcji religii (religia w kościele)

- wprowadzić bardziej użyteczną wiedzę, więcej przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie, do zawodu, program bardziej przystający do współczesności

- „odchudzić” program, program zbyt przeładowany, zmniejszyć liczbę przedmiotów, zawęzić zakres obowiązującej wiedzy, za dużo nauki mają dzieci, za dużo zadań i materiału, uwzględnić możliwości dzieci, dostosować program do ich poziomu, zmniejszyć tempo pracy najmłodszych uczniów, zmniejszyć liczbę godzin w szkole

- zmienić program – ogólnie

- inne, uczyć samodzielności, kreatywności, umiejętności myślenia, zapewnić jednolity program nauczania

PODRĘCZNIKI - ujednolicić podręczniki, zachować ciągłość obowiązujących podręczników do wieloletniego wykorzystania, żeby dzieci mogły korzystać jedno po drugim, tańsze podręczniki, bezpłatne (możliwość wypożyczenia z biblioteki) itp.

SPOSÓB SPRAWDZANIA I OCENIANIA WIADOMOŚCI:

- zmienić zasady dotyczące matury, nowa matura tylko dla chętnych, matura międzynarodowa, wprowadzić stałe, jednolite zasady zdawania matury, skrócić czas trwania matury, usprawnić ocenianie na maturze, anulować zmiany wprowadzone przez obecnego ministra (m.in. amnestię maturalną)

- zmniejszyć liczbę egzaminów, zlikwidować testy, zmienić system oceniania zlikwidować egzaminy po szkole podstawowej i gimnazjum, zostawić tylko egzaminy do liceum, większa skala ocen, wyłączyć ocenę z religii przy obliczaniu średniej

ZMIANY DOTYCZĄCE NAUCZYCIELI

WZROST UPRAWNIEŃ NAUCZYCIELI umożliwiających dyscyplinowanie uczniów, więcej praw dla nauczycieli, większa władza nauczycieli, więcej inwencji dla nauczycieli, żeby nauczyciele mieli większy wpływ na wychowanie uczniów, dać im większe możliwości egzekwowania posłuchu u uczniów, pozwolić karać uczniów, reformy powinny być uzgodnione z kadrą nauczycielską

WZMOCNIENIE AUTORYTETU, PRESTIŻU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI, poprawić stosunek uczniów do nauczycieli

WZROST WYMAGAŃ WOBEC NAUCZYCIELI, podwyższyć wymiar godzin, wyegzekwować wyższy poziom nauczania, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, umiejętności nauczania, poprawić stosunek nauczycieli do uczniów, indywidualne podejście do każdego ucznia, indywidualny tok nauczania, nauczyciele powinni być bardziej zaangażowani, interesować się sytuacją w rodzinie dziecka, zauważać patologie rodzinne, mają wychowywać, zwracać uwagę na zachowanie, być bardziej obiektywni wobec uczniów, powinni współpracować z rodzicami, z harcerstwem, lepszy dobór do zawodu nauczycielskiego – wybierać ludzi z powołaniem, nie mogą być przypadkowi

WZROST WYNAGRODZEŃ NAUCZYCIELI

INNE, zmienić nauczycieli, ich sposób myślenia, wymienić kadrę nauczycielską

ZMIANY STRUKTURALNE W SZKOLNICTWIE

POWRÓT DO STAREGO SYSTEMU SPRZED REFORMY EDUKACJI (8 lat szkoła podstawowa, 4 lata liceum, 5 lat technikum lub szkoła zasadnicza zawodowa), powrót do starych matur

LIKWIDACJA GIMNAZJÓW

ROZWÓJ SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO na poziomie szkół średnich i zasadniczych zawodowych

INNE, oddzielne szkoły dla dziewcząt i chłopców, szkolnictwo specjalne, objąć nauką szkolną sześciolatków, skrócić czas trwania obowiązku szkolnego, zapewnić odpowiednie proporcje szkół prywatnych i państwowych, wprowadzić bony edukacyjne

ZMIANA MINISTRA MEN ROMANA GIERTYCHA

POPRAWA WARUNKÓW NAUKI

poprawić infrastrukturę szkolną (remonty), lepiej wyposażyć szkoły w pomoce naukowe, zadbać o biblioteki, zapewnić komputery, dostęp do internetu, zmniejszyć liczebność klas, zapewnić posiłki w szkole, świetlice, lepiej zorganizować dojazdy dzieci wiejskich do szkoły, przywrócić małe wiejskie szkoły (bez dojazdów), zadbać, żeby dzieci nie nosiły tylu ciężkich książek do szkoły

WZROST NAKŁADÓW FINANSOWYCH NA SZKOLNICTWO

WYRÓWNANIE SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY Z RÓŻNYCH ŚRODOWISK SPOŁECZNYCH

najsłabszym społecznie i ekonomicznie zapewnienie dostępu do wykształcenia na wszystkich poziomach, wyrównanie poziomu szkół wiejskich i miejskich, bezpłatna edukacja, zwiększenie liczby państwowych szkół, obniżenie kosztów kształcenia, stypendia dla biednych – zdolnych, bezpłatne podręczniki dla biednych uczniów, zajęcia wyrównawcze dla słabych uczniów, edukacja dla dzieci specjalnej troski, niepełnosprawnych

INNE postulaty i opinie

TRUDNO POWIEDZIEĆ

Uważają, że w polskim szkolnictwie nie należy nic zmieniać

Nie wiedzą, czy należy coś zmieniać w polskim szkolnictwie

Tabele aneksowe

Liczba stron:
35
Badanie:
200714 Aktualne problemy i wydarzenia (204)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
szkolnictwo, szkoła, oświata, uczniowie, religia, patriotyzm
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry