UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BD/190/22/88

Wyobrażenia młodzieży kończącej szkoły ponadpodstawowe o dorosłym życiu

Autorzy: Elżbieta Gorajewska-Mieciek, Beata Jaworska
|
1988-06-30

1. Niepewność przyszłości

Czy młodzież w Polsce ma obecnie szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?

- zdecydowanie tak

- raczej tak

- raczej nie

- zdecydowanie nie

- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘84 - ‘88/

Przewidywane zmiany w szansach młodzieży na realizację swych celów życiowych w ciągu najbliższych

5 lat

- Nastąpi wyraźna poprawa

- Nastąpi pewna poprawa

- Będzie mniej więcej tak samo

- Nastąpi pewne pogorszenie

- Nastąpi znaczne pogorszenie

- Inne zdanie i trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘85 - ‘88/

Deklaracja gotowości wyjazdu i jego charakter

Chcę wyjechać:

- na stałe

- na krótko - zarobić i wrócić

- w celach turystycznych

Nie chcę wyjeżdżać z kraju

Inne zdanie i trudno powiedzieć /‘84, ‘86, ‘88/

2. Stosunek do przyszłości

Przyszłość własna

- Optymizm

- Pesymizm

- Wypowiedzi ambiwalentne, warunkowe - "to zależy od"

- Wypowiedzi neutralne, "wyliczanki"

- Brak danych, trudno powiedzieć

Przyszłość kraju

- Optymizm

- Pesymizm

- Stagnacja

- Wypowiedzi życzeniowe - "oby się powiodły"

- Trudno powiedzieć

3. Poziom aspiracji - nastawienia i strategie życiowe młodych ludzi

Cele ze sfery afiliacyjno-materialnej

Szczęśliwe życie rodzinne

Życie w dobrobycie, luksusie

- posiadanie luksusowych dóbr typu: samochód, wideo, komputer

- posiadanie luksusowej willi

- zdobycie bogactwa, dużych pieniędzy

Osiągnięcie przyzwoitego poziomu życia:

- własne mieszkanie

- sytuacja materialna umożliwiająca w miarę bezproblemowe zaspokajanie podstawowych potrzeb

Posiadanie przyjaciół, grona znajomych

Spokój, bezpieczeństwo

Cele ze sfery instytucjonalno-statusowej

- Dobra, atrakcyjna praca

- Zdobycie wykształcenia - ukończenie szkoły, zdanie matury, ukończenie studiów

- Wyjazd za granicę

- Założenie prywatnej firmy

- Prestiż społeczny, poważanie społeczne

- Sława, barwne życie

- Awans zawodowy, stanowisko

- Aktywność polityczna

Inne cele

- Godne życie, bycie w zgodzie z samym sobą

- Rozwój intelektualny, rozwijanie zainteresowań, poszerzanie wiedzy

Młodzież odpowiadająca na pytanie, czy ma wpływ na:

- życie szkoły

- działalność organizacji młodzieżowych

- bieg wydarzeń w kraju /‘87, ‘88/

Motywy deklarowanych strategii życiowych:

- własne zainteresowania, ambicje

- zamiłowanie do zawodu

- względy finansowe

- uczenie się dla uzyskania dyplomu, świadectwa

- poszerzenie horyzontów wiedzy itp..

- rozsądek, chęć realizacji własnych marzeń

- chęć usamodzielnienia, stabilizacja życiowa

- czynniki zewnętrzne, ucieczka od sytuacji własnej ( m.in.. wojsko) i kraju

4. Uwarunkowania sukcesu życiowego

Czynniki sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego

- Dodatnie cechy charakteru

- Walory intelektualne

- Wysokie walory moralne

- Wykształcenie

- Układy, znajomości

- Ujemne cechy charakteru

- Niskie walory moralne

- Bogactwo

- Interesowna przynależność do PZPR

- Pochodzenie społeczne

Liczba stron:
15
Badania:
T068 Młodzież ‘88
T097 Młodzież o przyszłości
Kategorie tematyczne:
Młodzież
Słowa kluczowe:
młodzież, cele życiowe, wyjazd za granicę, przyszłość, aspiracje, sukces
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry