1. Niepewność przyszłości
Czy młodzież w Polsce ma obecnie szanse realizacji swoich celów i dążeń życiowych?
- zdecydowanie tak
- raczej tak
- raczej nie
- zdecydowanie nie
- trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘84 - ‘88/
Przewidywane zmiany w szansach młodzieży na realizację swych celów życiowych w ciągu najbliższych
5 lat
- Nastąpi wyraźna poprawa
- Nastąpi pewna poprawa
- Będzie mniej więcej tak samo
- Nastąpi pewne pogorszenie
- Nastąpi znaczne pogorszenie
- Inne zdanie i trudno powiedzieć /tabela wg terminów badań ‘85 - ‘88/
Deklaracja gotowości wyjazdu i jego charakter
Chcę wyjechać:
- na stałe
- na krótko - zarobić i wrócić
- w celach turystycznych
Nie chcę wyjeżdżać z kraju
Inne zdanie i trudno powiedzieć /‘84, ‘86, ‘88/
2. Stosunek do przyszłości
Przyszłość własna
- Optymizm
- Pesymizm
- Wypowiedzi ambiwalentne, warunkowe - "to zależy od"
- Wypowiedzi neutralne, "wyliczanki"
- Brak danych, trudno powiedzieć
Przyszłość kraju
- Optymizm
- Pesymizm
- Stagnacja
- Wypowiedzi życzeniowe - "oby się powiodły"
- Trudno powiedzieć
3. Poziom aspiracji - nastawienia i strategie życiowe młodych ludzi
Cele ze sfery afiliacyjno-materialnej
Szczęśliwe życie rodzinne
Życie w dobrobycie, luksusie
- posiadanie luksusowych dóbr typu: samochód, wideo, komputer
- posiadanie luksusowej willi
- zdobycie bogactwa, dużych pieniędzy
Osiągnięcie przyzwoitego poziomu życia:
- własne mieszkanie
- sytuacja materialna umożliwiająca w miarę bezproblemowe zaspokajanie podstawowych potrzeb
Posiadanie przyjaciół, grona znajomych
Spokój, bezpieczeństwo
Cele ze sfery instytucjonalno-statusowej
- Dobra, atrakcyjna praca
- Zdobycie wykształcenia - ukończenie szkoły, zdanie matury, ukończenie studiów
- Wyjazd za granicę
- Założenie prywatnej firmy
- Prestiż społeczny, poważanie społeczne
- Sława, barwne życie
- Awans zawodowy, stanowisko
- Aktywność polityczna
Inne cele
- Godne życie, bycie w zgodzie z samym sobą
- Rozwój intelektualny, rozwijanie zainteresowań, poszerzanie wiedzy
Młodzież odpowiadająca na pytanie, czy ma wpływ na:
- życie szkoły
- działalność organizacji młodzieżowych
- bieg wydarzeń w kraju /‘87, ‘88/
Motywy deklarowanych strategii życiowych:
- własne zainteresowania, ambicje
- zamiłowanie do zawodu
- względy finansowe
- uczenie się dla uzyskania dyplomu, świadectwa
- poszerzenie horyzontów wiedzy itp..
- rozsądek, chęć realizacji własnych marzeń
- chęć usamodzielnienia, stabilizacja życiowa
- czynniki zewnętrzne, ucieczka od sytuacji własnej ( m.in.. wojsko) i kraju
4. Uwarunkowania sukcesu życiowego
Czynniki sprzyjające osiągnięciu sukcesu życiowego
- Dodatnie cechy charakteru
- Walory intelektualne
- Wysokie walory moralne
- Wykształcenie
- Układy, znajomości
- Ujemne cechy charakteru
- Niskie walory moralne
- Bogactwo
- Interesowna przynależność do PZPR
- Pochodzenie społeczne