1. Opinie o społecznych funkcjach historii, zainteresowania historyczne badanych.
Społeczne funkcje wiedzy o przeszłości w opiniach badanych
Czy Pana(i) zdaniem wiedza na temat przeszłości jest potrzebna współczesnemu człowiekowi?
- Tak, bardzo potrzebna
- Tak, raczej potrzebna
- Niezbyt potrzebna
- Całkowicie zbędna
- Trudno powiedzieć
Dlaczego Pan(i) tak uważa?
- Wiedza o przeszłości rozszerza horyzonty współczesnego człowieka, jest składnikiem kultury i wykształcenia
- Przeszłość jest tłem porównawczym dla teraźniejszości
- Historia "nauczycielką życia" - przeszłość źródłem mądrości i doświadczenia
- Wiedza o przeszłości kształtuje tożsamość człowieka, jednostki
- Przeszłość tworzy świadomość narodową
- Przeszłość jest wartością, którą trzeba zachować i przekazać następnym pokoleniom
SPOŁECZNE ZAINTERESOWANIE HISTORIĄ
Jak określił(a)by Pan(i) swoje zainteresowanie historią?
Uważam, że moje zainteresowanie historią jest:
- bardzo duże - interesuje mnie prawie wszystko, co dotyczy historii
- duże - interesuje mnie wiele zagadnień związanych z historią
- średnie - interesują mnie tylko najważniejsze problemy związane z historią
- niewielkie - raczej nie interesuję się historią
- żadne - praktycznie historia mnie nie interesuje
1. Kim byli:
- Stefan Czarniecki
- Jan Henryk Dąbrowski
- Ignacy Łukasiewicz
- Romuald Traugutt
- Ludwik Waryński
2. W jakiej dziedzinie sztuki zasłynęli:
- Wit Stwosz
- Piotr Michałowski
- Stanisław Moniuszko
- Stefan Żeromski
- Karol Szymanowski
3. Jakie ważne wydarzenia ... Miały miejsce w roku:
- 966
- 1410
- 1525
- 1683
- 1791
- 1830
- 1863
- 1918
- 1926
- 1939
2. Społeczny przekaz wiedzy o przeszłości.
Zaufanie do różnych środków przekazu wiedzy o historii
Źródła informacji:
- Telewizja
- Polskie Radio
- Gazety i czasopisma (z wyjątkiem katolickich)
- Gazety i czasopisma katolickie
- Książki dostępne w normalnym obiegu
- Książki w języku polskim wydawane w krajach zachodnich
- Książki wydawane w Polsce nielegalnie (w tzw. drugim obiegu)
- Rozgłośnie zachodnie nadające w języku polskim
- Ustne relacje ludzi, którzy byli świadkami wydarzeń historycznych
- Nauczyciele historii w szkołach
- Książki i czasopisma wydawane w Polsce przed II wojną światową /tabela/
Ustny obieg informacji o historii
Czy zdarza się Panu(i) rozmawiać, dyskutować na tematy historyczne w kręgu rodziny lub znajomych?
- W kręgu rodziny:
- W kręgu znajomych /tabela wg przejawiających zainteresowanie historią/
Społeczny odbiór książek, seriali i filmów historycznych
Czy lubi Pan(i):
- książki historyczne
- seriale historyczne
- filmy fabularne o tematyce historycznej
Aneks
Środowiskowe i demograficzne zróżnicowanie zainteresowań historycznych