UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr DB/221/28/88

Przeszłość jako przedmiot zainteresowań i dyskusji we współczesnym społeczeństwie polskim

Autor: Piotr Kwiatkowski
|
1988-07-28

1. Opinie o społecznych funkcjach historii, zainteresowania historyczne badanych.

Społeczne funkcje wiedzy o przeszłości w opiniach badanych

Czy Pana(i) zdaniem wiedza na temat przeszłości jest potrzebna współczesnemu człowiekowi?

- Tak, bardzo potrzebna

- Tak, raczej potrzebna

- Niezbyt potrzebna

- Całkowicie zbędna

- Trudno powiedzieć

Dlaczego Pan(i) tak uważa?

- Wiedza o przeszłości rozszerza horyzonty współczesnego człowieka, jest składnikiem kultury i wykształcenia

- Przeszłość jest tłem porównawczym dla teraźniejszości

- Historia "nauczycielką życia" - przeszłość źródłem mądrości i doświadczenia

- Wiedza o przeszłości kształtuje tożsamość człowieka, jednostki

- Przeszłość tworzy świadomość narodową

- Przeszłość jest wartością, którą trzeba zachować i przekazać następnym pokoleniom

SPOŁECZNE ZAINTERESOWANIE HISTORIĄ

Jak określił(a)by Pan(i) swoje zainteresowanie historią?

Uważam, że moje zainteresowanie historią jest:

- bardzo duże - interesuje mnie prawie wszystko, co dotyczy historii

- duże - interesuje mnie wiele zagadnień związanych z historią

- średnie - interesują mnie tylko najważniejsze problemy związane z historią

- niewielkie - raczej nie interesuję się historią

- żadne - praktycznie historia mnie nie interesuje

1. Kim byli:

- Stefan Czarniecki

- Jan Henryk Dąbrowski

- Ignacy Łukasiewicz

- Romuald Traugutt

- Ludwik Waryński

2. W jakiej dziedzinie sztuki zasłynęli:

- Wit Stwosz

- Piotr Michałowski

- Stanisław Moniuszko

- Stefan Żeromski

- Karol Szymanowski

3. Jakie ważne wydarzenia ... Miały miejsce w roku:

- 966

- 1410

- 1525

- 1683

- 1791

- 1830

- 1863

- 1918

- 1926

- 1939

2. Społeczny przekaz wiedzy o przeszłości.

Zaufanie do różnych środków przekazu wiedzy o historii

Źródła informacji:

- Telewizja

- Polskie Radio

- Gazety i czasopisma (z wyjątkiem katolickich)

- Gazety i czasopisma katolickie

- Książki dostępne w normalnym obiegu

- Książki w języku polskim wydawane w krajach zachodnich

- Książki wydawane w Polsce nielegalnie (w tzw. drugim obiegu)

- Rozgłośnie zachodnie nadające w języku polskim

- Ustne relacje ludzi, którzy byli świadkami wydarzeń historycznych

- Nauczyciele historii w szkołach

- Książki i czasopisma wydawane w Polsce przed II wojną światową /tabela/

Ustny obieg informacji o historii

Czy zdarza się Panu(i) rozmawiać, dyskutować na tematy historyczne w kręgu rodziny lub znajomych?

- W kręgu rodziny:

- W kręgu znajomych /tabela wg przejawiających zainteresowanie historią/

Społeczny odbiór książek, seriali i filmów historycznych

Czy lubi Pan(i):

- książki historyczne

- seriale historyczne

- filmy fabularne o tematyce historycznej

Aneks

Środowiskowe i demograficzne zróżnicowanie zainteresowań historycznych

Liczba stron:
8
Badanie:
T057A Historia i teraźniejszość
Kategorie tematyczne:
Historia; stosunek do przeszłości
Słowa kluczowe:
przeszłość, historia, wydarzenia historyczne, zainteresowania, świadomość historyczna
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Nie
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry