UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/121/2009

Opinie Polaków o wychowaniu i roli szkół w procesie wychowawczym

Autor: Magdalena Smak-Wójcicka
|
2009-09-08

ROLA RODZINY

Którą z podanych niżej opinii uważa Pani za słuszną?

- Dla dobrego wychowania dzieci ważniejsza jest karność i szacunek dla rodziców

- Ważniejsze jest porozumienie między rodzicami i dziećmi

- Trudno powiedzieć

/wykres wg terminów badań 1994, 1998, 2009/ oraz /tabela aneksowa/

Jak według Pana(i) w dzisiejszych czasach rodzice na ogół postępują z dziećmi? Proszę wskazać, który z tych punktów najlepiej odpowiada Pana(i) poglądom

*

- Poświęcają dzieciom zbyt mało czasu i uwagi

- Umiarkowany sposób postępowania z dziećmi (opinie pośrednie)

- Zanadto koncentrują się na swoich dzieciach, poświęcają im zbyt wiele czasu i uwagi

- Trudno powiedzieć

*

- Rozpieszczają dzieci

- Umiarkowany sposób postępowania z dziećmi (opinie pośrednie)

- Nie rozpieszczają dzieci

- Trudno powiedzieć

*

- Są nadmiernie opiekuńczy, nie uczą dzieci samodzielności

- Umiarkowany sposób postępowania z dziećmi (opinie pośrednie)

- Zbyt szybko zmuszają dzieci do samodzielności

- Trudno powiedzieć

*

- Zbyt rzadko stosują kary fizyczne, tzw. lanie

- Umiarkowany sposób postępowania z dziećmi (opinie pośrednie)

- Zbyt często biją dzieci

- Trudno powiedzieć

*

- Są zbyt wymagający, nie liczą się z możliwościami dzieci

- Umiarkowany sposób postępowania z dziećmi

- Nie stawiają dzieciom żadnych wymagań (opinie pośrednie)

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg terminów badań 1998, 2009/ oraz /tabele aneksowe/

Niezależnie od tego, czy ma Pan(i) dziecko, proszę powiedzieć, czy chciał(a)by Pan(i) żeby ono, gdy dorośnie:

* postępowało moralnie

* posiadało własne zdanie, nie ulegało innym

* potrafiło walczyć o swoje sprawy

* wykazywało inicjatywę i przedsiębiorczość

* stawiało sobie ambitne cele życiowe

* przede wszystkim dążyło do osiągnięcia własnego szczęścia

* pomagało innym

* dobrze współpracowało z innymi

* było patriotą

* było dobrym obywatelem, np. płaciło podatki, uczestniczyło w wyborach

* umiało podejmować ryzyko

* zarabiało dużo pieniędzy

* było człowiekiem religijnym

* angażowało się w życie otoczenia, osiedla, wsi

* czuło się Europejczykiem

* trzymało się sprawdzonych sposobów postępowania

* potrafiło zdobywać dla siebie więcej niż inni

* unikało ryzyka

* poświęcało się pracy, karierze zawodowej nawet kosztem życia osobistego

* dostosowywało się do innych, robiło to, co inni

- Szczególnie by mi na tym zależało

- Nie zależałoby mi na tym

/wykres/

Na co, Pana(i) zadaniem, powinni zwrócić szczególną uwagę rodzice wychowujący dzieci? Czego głównie powinni nauczyć dzieci?

- Szacunku dla innych ludzi

- Pracowitości

- Poczucia odpowiedzialności

- Dobrych manier

- Stanowczości, wytrwałości

- Niezależności

- Oszczędności, oszczędzania pieniędzy i rzeczy

- Religijności

- Wyobraźni

- Posłuszeństwa

- Bezinteresowności

/tabela wg terminów badań 1990, 1997, 2009/

Jak często zdarza się Panu(i) mieć czas aby rozmawiać z dzieckiem o jego sprawach, przeżyciach?

- W zasadzie codziennie

- Kilka razy w tygodniu

- Tylko w niedzielę lub inne wolne dni

- Prawie wcale

- Trudno powiedzieć

/tabela: wskazania rodziców wg terminów badań 1998, 2009/ oraz /tabela aneksowa/

Jak często zdarza się Panu(i) mieć czas aby odrabiać z dzieckiem lekcje, pomagać w nauce?

- W zasadzie codziennie

- Kilka razy w tygodniu

- Tylko w niedzielę lub inne wolne dni

- Prawie wcale

- Trudno powiedzieć

/tabela: wskazania rodziców wg terminów badań 1998, 2009/ oraz /tabela aneksowa/

Jak często zdarza się Panu(i) mieć czas, aby wspólnie z dzieckiem bawić się, iść na spacer?

- W zasadzie codziennie

- Kilka razy w tygodniu

- Tylko w niedzielę lub inne wolne dni

- Prawie wcale

- Trudno powiedzieć

/tabela: wskazania rodziców wg terminów badań 1998, 2009/

Jak często zdarza się Panu(i) mieć czas, aby z dzieckiem:

* oglądać telewizję

* wykonywać obowiązki domowe

* chodzić na zakupy

* czytać dziecku książkę

* wyjść do kina, teatru

- Codziennie

- Kilka razy w tygodniu

- Tylko w niedzielę lub inne wolne dni

- Prawie wcale

- Trudno powiedzieć

/tabela/

ROLA SZKOŁY

Kto przede wszystkim powinien:

* nauczyć dziecko wzorów dobrego zachowania

* rozwijać zainteresowania, uzdolnienia

* rozmawiać na tematy płci, wychowania seksualnego

* przygotować do wyboru zawodu

* zainteresować sprawami społecznymi i politycznymi

- Rodzice

- Szkoła, nauczyciele

- Dziadkowie

- Kościół

- Telewizja, gazety

- Internet

- Koleżanki, koledzy

- Nikt

- Trudno powiedzieć

/tabela/

Co przede wszystkim zdecydowało o wyborze szkoły, w której uczy się obecnie Pana(i) dziecko? Proszę wybrać jedną odpowiedź

- Nie miałem(am) wyboru, była to jedyna szkoła w pobliżu

- Szkoła była blisko domu lub pracy

- Jedno z rodziców dziecka chodziło do tej szkoły

- Rodzeństwo jest/było w tej szkole

- Ta szkoła ma dobry poziom nauczania

- Odpowiada mi atmosfera szkoły

- Ta szkoła dobrze wychowuje dzieci

- Inne

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
25
Badanie:
200930 Aktualne problemy i wydarzenia (231)
Kategorie tematyczne:
Edukacja; nauka; oświata, Rodzina
Słowa kluczowe:
wychowanie, szkoła, dzieci, rodzice, rodzina, edukacja
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry