UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 
OGŁOSZENIA
Praca dla ankieterów ... więcej >
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/136/2008

Religia w systemie edukacji

Autor: Michał Feliksiak
|
2008-09-08

Czy, Pana(i) zdaniem, religia powinna być nauczana w szkołach publicznych czy też nie?*

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela wg badań IX‘91, IV‘93, VII‘93, I‘94, VII‘94, VII‘07, VI‘08/ oraz /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

Niezależnie od tego, czy ma Pan(i) dzieci czy też nie, czy wolał(a)by Pan(i), aby Pana(i) dziecko w ramach zajęć szkolnych chodziło na religię czy na etykę?

- Na religię

- Na etykę

- Zarówno na religię, jak i na etykę

- Ani na religię, ani na etykę

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

FUNKCJONOWANIE RELIGII W SZKOŁACH

Czy, ogólnie rzecz biorąc, nauka religii powinna być „na stopień”, czyli kończyć się wystawieniem oceny, podobnie jak w przypadku innych przedmiotów szkolnych, czy też nie?

- Tak, nauka religii powinna być „na stopień”

- Nie, nauka religii nie powinna być „na stopień”

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

Czy, według Pana(i), ocena z religii powinna być uwzględniana przy liczeniu średniej na koniec roku szkolnego czy też nie?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

Czy uczniowie powinni mieć możliwość zdawania na maturze egzaminu z religii czy też nie?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

Czy, Pana(i) zdaniem, lekcje religii powinny odbywać się na początku lub na końcu dnia nauki tak, aby osoby nieuczęszczające na religię nie musiały czekać między lekcjami?

- Tak, to dobre rozwiązanie

- Nie, nie widzę takiej potrzeby

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

PROGRAM ZAJĘĆ Z RELIGII

Czy, Pana(i) zdaniem, w ramach lekcji religii powinno się przekazywać głównie:

- wiedzę o zasadach religii katolickiej

- wiedzę o różnych religiach i wierzeniach

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań VII‘07 i VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej; próby 15 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

Czy, Pana(i) zdaniem, w ramach lekcji religii powinno się przede wszystkim:

- kształtować wiarę uczniów

- przekazywać im wiedzę z zakresu historii, kultury i zasad danej religii

- trudno powiedzieć /wykres VI‘08 dla próby od 18 lat i więcej/ oraz /tabela aneksowa/

LEKCJE RELIGII W DOŚWIADCZENIU POLAKÓW

Czy chodził(a) lub obecnie chodzi Pan(i) na lekcej religii w szkole publicznej:

- tak, kiedyś chodziłe(a)m na religię w szkole publicznej

- tak, obecnie chodzę na religię

- nie, nie chodzę i nie chodziłe(a)m na religię w szkole publicznej /wykres/

Odpowiedzi osób mających 15 i więcej lat, które chodzą lub chodziły na religię w szkole publicznej

Jak ocenił(a)by Pan(i) lekcje religii, w których Pan(i) uczestniczył(a)?

Czy były one ciekawe, interesujące:

- tak

- nie

- trudno powiedzieć /tabela/

Czy były one przydatne, użyteczne

- tak

- nie

- trudno powiedzieć /tabela/

Odpowiedzi osób mających 15 i więcej lat, które chodzą lub chodziły na religię w szkole publicznej

Jak ocenił(a)by Pan(i) osobę prowadzącą lekcje religii na tle innych nauczycieli ze szkoły? Czy osoba prowadząca lekcje religii:

- była przygotowana do prowadzonych zajęć

- traktowała i oceniała uczniów sprawiedliwie

- była otwarta na dyskusję

- przekazywała wiedzę przydatną do rozumienia zagadnień z innych dziedzin, np. języka polskiego, historii /tabela wg odpowiedzi: tak, nie, trudno powiedzieć/

Proszę powiedzieć, jaką ocenę z religii miał(a) Pan(i) na koniec roku w ostatniej klasie, w której chodził(a) Pan(i) na religię? /wykres/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
20
Badanie:
200818 Aktualne problemy i wydarzenia (217)
Kategorie tematyczne:
Religia; wiara, Edukacja; nauka; oświata
Słowa kluczowe:
religia, szkoła, matura
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
 
 
 

O firmie

Ustawa i statut CBOS

Dyrekcja

Rada CBOS

Zaspół Informacji i Komunikacji

Klienci

Zamówienia publiczne

Polityka prywatności

Deklaracja dostępności

Badania

Metody realizacji badań

Zamów swoje badanie

Usługi pracowni analiz

 
 

Publikacje

Publikacje

CBOS trendy

CBOS podcast

Wydarzenia

Prenumerata

FAQ

Często zadawane pytania

 
 
 
 
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej
ul. Świętojerska 5/7 00-236 Warszawa
tel. 22 625 76 23 e‑mail: info@cbos.pl
NIP: 5262135442 REGON: 012908368 KRS: 0000070275
Przewiń do góry