UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/47/2010

Jan Paweł II w pamięci i w życiu Polaków

Autor: Rafał Boguszewski
|
2010-04-09

SKOJARZENIA ZWIĄZANE Z PAPIEŻEM

Kiedy myśli Pan(i) o Janie Pawle II, czy nasuwa się Panu(i) jakiś konkretny obraz związany z papieżem, jakaś szczególna sytuacja, wydarzenie, wypowiedziane słowa?

- Tak

- Nie

- Trudno powiedzieć /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

Co konkretnego kojarzy się Panu(i) z Janem Pawłem II?

- Obrazy, wydarzenia i sytuacje

-- Wizyty papieża w Polsce – ogólnie (pielgrzymki papieskie do ojczyzny),

-- Konkretne msze i wizyty papieskie w poszczególnych miastach i regionach Polski,

--- w tym msza na Placu Zwycięstwa w Warszawie w 1979 roku

-- Bezpośrednie spotkania respondentów z papieżem na trasie jego pielgrzymek do ojczyzny, a także w Watykanie (udział w audiencjach) lub w innych krajach

-- Pielgrzymowanie papieża – ogólnie (pielgrzymki papieskie po świecie)

-- Zamach na papieża

-- Spotkania i rozmowy papieża z młodzieżą

-= Całowanie ziemi podczas pielgrzymek – ogólnie, w tym ucałowanie ziemi podczas pierwszej pielgrzymki do ojczyzny

-- Umieranie i śmierć papieża

-- Pogrzeb papieża, w tym przewracane przez wiatr stronice księgi oraz jej zamknięcie się na trumnie papieża

-- Wybór Karola Wojtyły na papieża

-- Spotkania z dziećmi (papież w towarzystwie dzieci, przytulanie i błogosławienie dzieci),

--- w tym: nakrycie dziecka peleryną papieską

-- Choroba i cierpienie Jana Pawła II

-- Wizerunek papieża, wyraz jego twarzy, spojrzenie, konkretny obraz papieża

-- Przemówienia i błogosławieństwo z okna na Franciszkańskiej w Krakowie

-- Papież w oknie bazyliki w Watykanie („Anioł Pański”)

-- Rozmowa papieża z Ali Agcą oraz przebaczenie zamachowcy

-- Osobiste kontakty z Karolem Wojtyłą zanim został papieżem (komunia, bierzmowanie, spotkania oazowe z jego udziałem)

- Cechy papieża

-- Dobroć, łagodność, ciepło, serdeczność i wielkoduszność papieża (chodząca dobroć)

-- Miłość do ludzi

-- Modlitwa, skupienie, głęboka wiara, oddanie Bogu, pobożność, religijność

-- Mądrość papieża, inteligencja

-- Świętość papieża (był święty)

-- Patriotyzm (przywiązanie do ojczyzny)

-- Uśmiech, radość, pogoda ducha, poczucie humoru

-- Inne konkretne cechy (otwartość, pokora, zaufanie, wolność)

- Słowa, wyrażenia

-- „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze Ziemi. Tej Ziemi”

-- Opowieść o kremówkach i inne wspomnienia z młodości podczas wizyty w Wadowicach

-- „Nie lękajcie się”

-- Inne konkretne wypowiedzi, wyrażenia („ojczyzna to moja matka”, „otwórzcie drzwi Chrystusowi”, „nawracajcie się”, „Totus Tuus”, „żal odjeżdżać”, „młodzież solą ziemi”, „spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” – powtarzane za ks. Twardowskim)

-- Ogólnie – słowa papieża, kazania, nauki, przemówienia, mądre wypowiedzi, homilie podczas pielgrzymek do Polski i innych krajów

- Postać papieża

-- Papież jako wybitny Polak, reprezentant naszego kraju w świecie ( „polski” papież, prawdziwy Polak)

-- Papież jako autorytet (wielki człowiek, wspaniała osoba, wzór wszelkich cnót, nauczyciel życia i umierania)

-- Papież jako Ojciec narodu

- Kontakty z ludźmi

-- Podejście do ludzi – ogólnie (był ludzki, wszyscy go słuchali, miał wielki szacunek dla każdego człowieka, potrafił pociągnąć tłumy, pokazywał wartość człowieka)

-- Kontakty papieża z młodzieżą (zjednał sobie młodzież, miał wspólny język z młodzieżą, bliski młodzieży, przyciągnął młodzież do wiary)

-- Kontakty papieża z dziećmi (umiłowanie dzieci, otwartość na dzieci)

- Zasługi papieża

-- Wpływ papieża na upadek komunizmu oraz przemiany ustrojowe w Polsce (walka o wolność Polski)

-- Dążenie do jedności, pojednania (umiejętność jednoczenia ludzi, zgoda wśród Polaków, dążenie do pokoju na świecie, ekumenizm)

-- Uzdrowienia za przyczyną papieża (uzdrowienie zakonnicy itp.)

- Inne

-- Miłość do gór (góral)

-- Wadowice

-- Strój i inne atrybuty papieża (biała szata, pastorał)

-- Nazywanie ulic, placów, obiektów imieniem Jana Pawła II

-- Filmy, programy i reportaże o papieżu

-- Osobiste skojarzenia i doświadczenia związane z osobą Jana Pawła II (narodziny dziecka w dniu wyboru Karola Wojtyły na papieża, ślub w roku pontyfikatu, matura, sny związane z papieżem itp.)

-- Inne konkretne skojarzenia pozytywne i neutralne (pieśń „Barka”, Watykan, krzyż, dekalog, pracowitość, kwiecień, spotkanie z gen. Jaruzelskim, wizyta w Sejmie)

- Wszystko – całe życie papieża, osoba papieża, cały pontyfikat (przykład życia)

- Ogólniki wyrażające uznanie dla papieża (bardzo go cenię, podziwiam; był niesamowity; cieszę się, że żyłam za jego pontyfikatu; żal, że odszedł; brakuje go nam; mógł jeszcze pożyć)

- Trudno powiedzieć

OCENA WPŁYWU PAPIEŻA NA SPRAWY POLSKI I POLAKÓW

Czy, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają coś szczególnego papieżowi Janowi Pawłowi II czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykresy wg badań V 1997, V 2005, III 2010/ oraz /tabela wg udziału w praktykach religijnych/ oraz /tabela wg poglądów politycznych/

Co, Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają papieżowi Janowi Pawłowi II?

- Wyzwolenie Polski

- Przyczynił się do przemian ustrojowych w Polsce, wspierał „Solidarność”, demokrację

- Pomógł Polsce odzyskać wolność i niepodległość, uwolnić się od ZSRR, Rosji

- Umożliwił integrację Polski z Unią Europejską, Europą, wejście do NATO

- Upadek komunizmu, obalenie komuny

- Pozycję Polski w świecie – rozsławił Polskę, poprawił wizerunek Polski i Polaków w świecie

- Kształtowanie sumień rodaków

- Wpajał zasady moralne, umacniał wartości, udzielał rad i wskazówek, jak żyć, co jest dobre, a co złe, jaki jest sens życia, przyczynił się do odnowy moralnej narodu, wzywał do obrony życia człowieka od poczęcia do śmierci, uczył dobroci, miłości, troski o dobro ojczyzny, swojego regionu, swojej miejscowości, umacniał tożsamość narodową, uczył postaw obywatelskich, poszanowania rodziny, przyjaźni, właściwego traktowania młodzieży, ludzi starych, stosunku do pracy, przyrody, wzywał do prawdy, uczciwości, stawiał nam wymagania; staliśmy się lepsi, nastąpiła duchowa przemiana, odbudowa duchowa narodu

- Był wzorem, naszą chlubą, najwyższym autorytetem moralnym, przywódcą duchowym, prorokiem, świętym, wielkim papieżem, człowiekiem, nauczycielem; dał przykład, jak godnie żyć i umierać

- Uczył (nauczył) szacunku, zrozumienia, tolerancji, wybaczania, wzajemnej życzliwości, zaufania do innych ludzi, wiary w człowieka, wdzięczności, sam kierował się tymi zasadami, umiał wysłuchać każdego człowieka

- Uwrażliwiał na los ludzi potrzebujących wsparcia, uczył (nauczył) międzyludzkiej solidarności, miłosierdzia, niesienia pomocy potrzebującym, otworzył oczy na znieczulicę, zachęcał do współdziałania, organizowania się w celu pomagania ludziom, bronił pokrzywdzonych; z jego inspiracji powstały dzieła miłosierdzia

- Zbliżenie między różnymi wyznaniami, religiami, narodami, pokój na świecie

- Starał się o zjednoczenie chrześcijan, ekumenizm, zbliżenie, pojednanie z wyznawcami różnych religii

- Przyczynił się do zbliżenia, porozumienia, pojednania między narodami, krajami, grupami etnicznymi

- Dbał o pokój na świecie, był wytrwałym orędownikiem pokoju, zdecydowanym przeciwnikiem wojny

- Umocnienie wiary w Boga, religijności – pod wpływem jego osoby i nauczania wiele ludzi się nawróciło, powróciło do wiary i Kościoła, łączył ludzi z Bogiem, uczył, jak się modlić, Polska stała się bardziej katolicka, więcej ludzi chodzi do kościoła, ludzie nie wstydzą się swojej wiary

- Zjednoczenie, pojednanie Polaków, pokój społeczny – przyczynił się do zgody i spokoju, złagodzenia konfliktów w Polsce, zjednoczyliśmy się jako polski naród oraz jako katolicy, jednał nas w Bogu, łączył wierzących z niewierzącymi, chciał, byśmy się pojednali

- Podniesienie na duchu, umocnienie poczucia własnej wartości i godności

- Podnosił na duchu – zapewnił wsparcie duchowe, modlił się o nas, przyjeżdżał z pielgrzymkami, dodawał otuchy, uczył odwagi, wzywał, by się nie lękać, wlał nadzieję na zwycięstwo w latach „Solidarności”, stanu wojennego, w przełomowym 1989 roku oraz w latach transformacji, zaszczepił wiarę w lepszą przyszłość, obudził z marazmu, dał siłę i nadzieję

- Umacniał w Polakach poczucie własnej wartości i godności, dał poczucie dumy narodowej, dowartościował młodzież, Polacy poczuli, że papieżowi na nich zależy, dodał wiary we własne możliwości, dał siłę, uświadomił nam naszą godność, prawa i obowiązki, przyczynił się do zmiany mentalności

- Budowanie więzi z młodzieżą – kochał młodych, ufał im, pokładał w nich nadzieję, dowartościował ich, dodał im wiary w siebie, przyciągnął do Boga i Kościoła, stawiał im wymagania, pozyskał zaufanie, zjednoczył młode pokolenie w Polsce i na całym świecie, młodzież stała się lepsza, bardziej wierząca w Boga, uwierzyła też w siebie i swoje możliwości; młodzi kochali papieża, ufali mu, był dla nich wzorem, prawdziwym Ojcem

- Opiekę nad Polską i Polakami

- Otaczał Polskę i Polaków szczególną opieką, troską, pomocą, chronił nas, czuwał nad nami, dbał o nasze interesy na forum międzynarodowym, udzielał pomocy finansowej, rzeczowej (aparatura medyczna)

- Wywierał wpływ na rządzących, polityków, mówił im, jak rządzić, co myśli o Sejmie i rządzie, nawoływał do chrześcijańskich wartości, zasad moralnych w polityce; liczyli się z nim, miał wśród polityków duży autorytet

- Inne zasługi – był źródłem duchowych przeżyć, wzruszeń, uniesień, miłości, nadziei, poczucia własnej wartości, dumy, radości, współczucia, wdzięczności; pozostawił dziedzictwo, swoje dzieła, nauczanie, przesłanie

- Poprawę relacji Kościoła z wiernymi i państwem – otworzył Kościół dla wszystkich ludzi, zmniejszył dystans między Watykanem a wiernymi, poprawił stosunki Kościoła z państwem, przyczynił się do poprawy sytuacji w Kościele

- Wszystko lub dużo dobrego

- Trudno powiedzieć /tabela wg badań V‘05, III‘10/

Co Pana(i) zdaniem, Polacy zawdzięczają papieżowi Janowi Pawłowi II? Proszę wymienić najważniejsze, według Pana(i) sprawy:

- wyzwolenie Polski

- pozycję Polski w świecie

- kształtowanie sumień rodaków

- upadek komunizmu

- umocnienie wiary w Boga, religijności

- podniesienie na duchu, umocnienie poczucia własnej wartości i godności

- zjednoczenie, pojednanie Polaków, pokój społeczny

- zbliżenie między różnymi wyznaniami, religiami, narodami, pokój na świecie

- budowanie więzi z młodzieżą

- opiekę nad Polską i Polakami

- poprawę relacji Kościoła z wiernymi i państwem

- inne konkretne zasługi

- wszystko lub dużo dobrego

- trudno powiedzieć /wykres/ oraz /wykres wg badań V‘05, III‘10/

WIĘZI Z JANEM PAWŁEM II

Jak Pan(i) uważa, czy świadectwo życia i nauczanie Jana Pawła II w jakimś stopniu przyczyniły się do przemiany życia większości Polaków czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań IV 2006, V 2009, III 2010/ oraz /tabela aneksowa/

Czy zna Pan(i) kogoś w swoim otoczeniu, kto w życiu codziennym w swoich poglądach, w stosunku do ludzi, do pracy, do innych spraw - stara się kierować wskazówkami i naukami Jana Pawła II?

- tak, znam wiele takich osób

- tak znam 1-2 takie osoby

- nie, nie znam nikogo takiego

- trudno powiedzieć

/wykres wg badań VIII 2002, III 2010/

Jak Pan(i) uważa, czy świadectwo życia i nauczanie Jana Pawła II w jakimś stopniu przyczyniły się do przemiany Pana(i) życia czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań V 2005, IV 2006, V 2009, III 2010/ oraz /tabela wg deklaracji wiary/ oraz /tabela wg osób które miały (nie miały) bezpośredni(ego) kontakt(u) z papieżem/ oraz /tabela aneksowa/

Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy znają treść nauczania Jana Pawła II, czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań X 2003, V 2005, IV 2006, V 2009, III 2010/ oraz /tabela wg deklaracji wiary/ oraz /tabela wg osób które miały (nie miały) bezpośredni(ego) kontakt(u) z papieżem/ oraz /tabela aneksowa/

Czy zaliczył(a)by Pan(i) siebie do ludzi, którzy kierują się w życiu wskazaniami Jana Pawła II, czy raczej nie?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań VIII 2002, V 2005, IV 2006, V 2009, III 2010/ oraz /tabela wg deklaracji wiary/ oraz /tabela wg osób które miały (nie miały) bezpośredni(ego) kontakt(u) z papieżem/ oraz /tabela aneksowa/

PAPIEŻ JAKO AUTORYTET MORALNY

Czy papież Jan Paweł II jest dla Pana(i) ważnym autorytetem moralnym?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg udziału w praktykach religijnych/ oraz /tabela wg deklaracji wiary/ oraz /tabela aneksowa/

PAMIĘĆ I MODLITWA

Mija już pięć lat od śmierci papieża Jana Pawła II. Czy w tym czasie wspominał(a) Pan(i) Jana Pawła II, rozmawiał(a) o nim, czy raczej nie?

- Bardzo często

- Często

- Czasami

- Bardzo rzadko

- Nigdy

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań IV 2006. V 2009, III 2010/

Mija już pięć lat od śmierci papieża Jana Pawła II. Czy w tym czasie modlił(a) się Pan(i) o beatyfikację Jana Pawła II czy raczej nie?

- Bardzo często

- Często

- Czasami

- Bardzo rzadko

- Nigdy

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań IV 2006. V 2009, III 2010/

Mija już pięć lat od śmierci papieża Jana Pawła II. Czy w tym czasie w modlitwie prosił(a) Pan(i) Jana Pawła II o pomoc w jakiejś konkretnej sprawie czy raczej nie?

- Bardzo często

- Często

- Czasami

- Bardzo rzadko

- Nigdy

-Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg badań IV 2006. V 2009, III 2010/ oraz /tabela aneksowa/

Czy po śmierci papieża:

* oglądał(a) Pan(i) filmy lub programy dokumentalne o życiu, działalności Jana Pawła II

* czytał(a) Pan(i) encykliki, listy apostolskie lub inne pisma duszpasterskie Jana Pawła II

* wędrował(a) Pan(i) śladami Jana Pawła II, np. odwiedzał(a) miejsca związane z papieżem

* czytał(a) Pan(i) poezję dramaty jego autorstwa

/wykres wg częstotliwości/

Czy 2 kwietnia, w związku z przypadającą w tym dniu rocznicą śmierci Jana Pawła II, dotychczas starał(a) się Pan(i) obchodzić w jakiś szczególny sposób, czy też raczej był to dla Pana(i) dzień jak każdy inny?

- Był to dla mnie szczególny dzień

- Był to dla mnie dzień jak każdy inny

- Trudno powiedzieć

/wykres/ oraz /tabela wg deklaracji wiary/ oraz /tabela wg udziału w praktykach religijnych/ oraz /tabela wg osób które miały (nie miały) bezpośredni(ego) kontakt(u) z papieżem/

W OCZEKIWANIU NA BEATYFIKACJĘ

Mija już pięć lat od śmierci papieża Jana Pawła II. Czy w tym czasie modlił(a) się Pan(i) o beatyfikację Jana Pawła II czy raczej nie?

- przynajmniej czasami

- bardzo rzadko, nigdy

/tabela aneksowa/

Jak Pan(i) sądzi, czy zapowiadana beatyfikacja Jana Pawła II będzie ważnym czy też raczej mało ważnym wydarzeniem dla:

* Polaków

* Polski

* Pana(i) rodziny

* Pana(i) osobiście /tabela aneksowa/

* Europy

* świata

/tabela/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
34
Badanie:
201009 Aktualne problemy i wydarzenia (238)
Kategorie tematyczne:
Kościół
Słowa kluczowe:
Jan Paweł II, papież, autorytet, beatyfikacja
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry