OCENY FUNKCJONOWANIA DEMOKRACJI W POLSCE
Stosunek do funkcjonowania demokracji w naszym kraju
- Zadowoleni
- Niezadowoleni
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań XI ‘93 - III ‘10/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
POSTAWY WOBEC DEMOKRACJI I RZĄDÓW NIEDEMOKRATYCZNYCH
Czy zgadza się Pan(i) czy też nie zgadza ze stwierdzeniem, że demokracja ma przewagę nad wszelkimi innymi formami rządów?
- Zgadzam się
- Nie zgadzam się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań X ‘92 - III ‘10/ oraz /tabela wg elektoratów partyjnych/ oraz /tabela wg stosunku do funkcjonowania demokracji w Polsce/ oraz /tabela aneksowa/
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem, że demokracja nie jest wprawdzie dobrym ustrojem, ale nie ma ustroju lepszego?
- Zgadzam się
- Nie zgadzam się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań XI ‘06, IV ‘07, XI ‘07, VII ‘08, III ‘10/
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem, że niekiedy rządy niedemokratyczne mogą być bardziej pożądane niż demokratyczne?
- Zgadzam się
- Nie zgadzam się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań X ‘92 - III ‘10/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela wg stosunku do funkcjonowania demokracji w Polsce/ oraz /tabela aneksowa/
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem, że rządy oparte na silnym przywództwie są zdecydowanie lepsze od demokratycznych?
- Zgadzam się
- Nie zgadzam się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań XI ‘06, IV ‘07, XI ‘07, VII‘08, III‘10/
Czy zgadza się Pan(i) ze stwierdzeniem: dla ludzi takich jak ja nie ma w gruncie rzeczy znaczenia, czy rządy są demokratyczne czy niedemokratyczne?
- Zgadzam się
- Nie zgadzam się
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań X‘92 - III‘10/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela wg stosunku do funkcjonowania demokracji w Polsce/ oraz /tabela aneksowa/
PERSPEKTYWY ROZWOJU DEMOKRACJI W POLSCE
Z którymi z wymienionych poglądów na polskie życie polityczne zgadza się Pan(i) najbardziej?
- Obecne życie polityczne w Polsce wyraźnie zmierza do prawidłowego rozwoju pełnej demokracji
- Życie polityczne w Polsce stwarza więcej szans niż zagrożeń dla prawidłowego rozwoju demokracji
- To, co się dzieje obecnie w polskiej polityce, stwarza tyle samo szans i zagrożeń dla demokracji
- Życie polityczne w Polsce stwarza więcej zagrożeń niż szans prawidłowego rozwoju demokracji
- Życie polityczne w Polsce wyraźnie zmierza do ograniczenia demokracji
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań II ’06, XI ’06, IV ’07, VII ’08, III ‘10/
Czy sądzi Pan(i), że w ciągu najbliższych dwóch lat sposób funkcjonowania demokracji poprawi się czy ulegnie pogorszeniu?
- Poprawi się
- Nie zmieni się
- Ulegnie pogorszeniu
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań XI‘06, IV‘07, III‘10/ oraz /tabela wg potencjalnych elektoratów partyjnych/ oraz /tabela aneksowa/
ROZWÓJ DEMOKRACJI NA ŚWIECIE
Który z wymienionych poglądów na temat demokracji jest bliższy Pana(i) opinii?
- Pożądany jest rozwój demokracji we wszystkich państwach świata, niezależnie od ich politycznych tradycji i kultury
- Nie należy rozwijać demokracji na całym świecie, ponieważ są kraje, do których tradycji politycznych i kultury wcale się ona nie nadaje
- Trudno powiedzieć
/wykres wg badań II 2006, III 2010/ oraz /tabela wg stosunku do demokracji/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy państwa demokratyczne powinny dążyć do tego, by w państwach niedemokratycznych również zapanowała demokracja czy też nie powinny podejmować starań w tym kierunku?
- Zdecydowanie nie powinny
- Raczej nie powinny
- Raczej powinny
- Zdecydowanie powinny
- Trudno powiedzieć
/wykres/
Czy uważa Pan(i) za dopuszczalne takie sytuacje, w których jedno państwo próbuje wprowadzić w innym państwie ustrój demokratyczny, używając różnych form nacisku – np. gospodarczego czy militarnego?
- Dopuszczalne
- Niedopuszczalne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Tabela - opinie o rozwijaniu demokracji na świecie a dopuszczalność stosowania nacisku militarnego lub gospodarczego
ROZUMIENIE DEMOKRACJI I OCENY REALIZACJI JEJ ZASAD
Które z wymienionych cech uważa Pan(i) za ważne, aby można było uznać państwo za demokratyczne, a które za nieważne?
* Równość wobec prawa
* Zapewnienie dzieciom ze wszystkich rodzin równych szans kształcenia
* Ochrona wolności osobistej
* Dobór najlepszych ludzi do rządzenia krajem
* Finansowanie przez państwo ochrony zdrowia, nauki, kultury
* Dbałość rządu o dobrobyt obywateli
* Wolność wyrażania poglądów i organizowania się
* Zapewnienie przez państwo godziwych warunków życia najbiedniejszym
* Aktywność obywateli w życiu publicznym
* Odpowiedzialność państwa za życie gospodarcze
* Reprezentowanie woli wyborców przez parlament
* Jak najlepsze zaspokajanie przez rząd potrzeb wszystkich obywateli
* Rządy prawa
* Wolność wyboru miejsca zamieszkania w kraju lub za granicą
* Możliwość wyboru między programami partii politycznych
* Ciągłe konsultowanie ze społeczeństwem ważnych decyzji państwowych
* Ograniczenie przez państwo nierówności warunków bytu
* Ochrona praw mniejszości
* Przekazanie przez państwo jak najszerszych kompetencji samorządom i organizacjom społecznym
* Jak najmniej interwencji państwa w życie obywateli
* Podporządkowanie się mniejszości woli większości
* Mała rola państwa w gospodarce
* Ograniczenie praw jednostki dla osiągania celów ogólnospołecznych
- Bardzo ważne
- Średnio ważne
- Niezbyt ważne
- To nie jest cecha demokracji
- Trudno powiedzieć
- Ważność cechy (średnia liczba punktów)
/tabela/
Czy w naszym kraju przestrzegane są następujące zasady?
* Istnieje wolność wyboru miejsca zamieszkania w kraju lub za granicą
* Istnieje wolność wyrażania poglądów i organizowania się
* Istnieje możliwość wyboru między programami partii politycznych
* Mniejszość musi podporządkować się woli większości
* Obywatele mają możliwość aktywności w życiu publicznym
* Wolność osobista obywateli jest chroniona
* Państwo ponosi odpowiedzialność za życie gospodarcze
* Prawa mniejszości są chronione
* Dla osiągania celów ogólnospołecznych ogranicza się prawa jednostki
* Państwo finansuje ochronę zdrowia, naukę i kulturę
* Państwo stara się jak najmniej interweniować w życie obywateli
* Państwo przekazuje jak najszersze kompetencje samorządom i organizacjom społecznym
* Państwo odgrywa małą rolę w gospodarce
* Są rządy prawa
* Sejm reprezentuje wolę wyborców
* Ważne decyzje państwowe są konsultowane ze społeczeństwem
* Wobec prawa wszyscy są równi
* Państwo ogranicza nierówności warunków bytu
* Rząd dba o dobrobyt obywateli
* Rząd stara się jak najlepiej zaspokoić potrzeby wszystkich obywateli
* Do rządzenia krajem dobiera się najlepszych ludzi
* Dzieci ze wszystkich rodzin mają zapewnione równe szanse kształcenia
* Państwo zapewnia godziwe warunki życia najbiedniejszym
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
/tabela/
Tabela - ważność cechy dla zdefiniowania ustroju jako demokratyczny (średnia liczba punktów na skali od 1 do 4) wg terminów badań IV ‘00, III ‘03, III ‘10
Tabela - ocena stopnia realizacji cechy w Polsce (średnia liczba punktów na skali od 1 do 4) wg terminów badań III ‘03, III ‘10
Tabela - występowanie danych cech systemu politycznego w Polsce a ich znaczenie dla zdefiniowania go jako demokracji
Pogrupowanie szczegółowych cech ustrojowych w ogólniejsze czynniki definiujące demokrację.
[Wyniki analizy czynnikowej metodą „głównych składowych” z rotacją „varimax”]
- czynnik I : Dobrobyt, egalitaryzm, państwo opiekuńcze
- czynnik II: Wolności obywatelskie, równość
- czynnik III: Liberalizm, samorządność, wolność wyboru
- czynnik IV: Rządy prawa, wpływ obywateli na sferę publiczną
- czynnik V: Kolektywizm
/tabela/
Tabela - przeciętne wartości przypisywane szczegółowym cechom tworzącym ogólniejsze czynniki definiujące ustrój demokratyczny
Pogrupowanie szczegółowych cech ustrojowych w ogólniejsze czynniki określające realizację zasad demokracji w Polsce.
[Wyniki analizy czynnikowej metodą „głównych składowych” z rotacją „varimax”]
- czynnik I : Dobrobyt, równość
- czynnik II: Rządy prawa, wpływ obywateli na sprawy publiczne
- czynnik III: Wolności obywatelskie
- czynnik IV: Kolektywizm
/tabela/
Tabela - przeciętny stopień realizacji szczegółowych zasad tworzących ogólniejsze kryteria oceny funkcjonowania demokracji w naszym kraju
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych