Co przychodzi Panu(i) na myśl, gdy słyszy Pan(i) słowo Katyń?
- Ogólnie – zagłada, ludobójstwo, mord, rzeź, tragedia
- Eksterminacja elity narodu polskiego, oficerów, inteligencji
- Uczucia – ból, cierpienie, rozpacz, żal, smutek
- Dramat narodowy, polska tragedia, zbrodnia na całym narodzie
- Sprawcy – sowieci, komunizm, Józef Stalin, NKWD
- Katastrofa samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem
- „Biała plama” w historii Polski, fakt zatajany przez lata
- Miejsce pamięci i martyrologii
- Wspomnienia rodzinne
- II wojna światowa
- Rosja, stosunki polsko-rosyjskie, polityka rosyjska
- Jedno z wielu wydarzeń z przeszłości Polski
- Wydarzenie, które obecnie nie powinno być już przedmiotem ocen
- Obozy koncentracyjne, holocaust
- Inne
-Trudno powiedzieć
/tabela/
Czy w Pana(i) ocenie zbrodnia w Katyniu w 1940 roku ciągle obciąża współczesne stosunki polsko-rosyjskie czy też obecnie nie ma już większego znaczenia dla tych stosunków?
- Zdecydowanie obciąża
- Raczej obciąża
- Raczej nie ma znaczenia
- Zdecydowanie nie ma znaczenia
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań III‘10, V‘10/ oraz /tabela aneksowa/
Jak obecnie, po katastrofie samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem, ocenia Pan(i) szansę na wyjaśnienie do końca okoliczności zbrodni katyńskiej w 1940 roku?
- Są większe niż dotychczas
- Są mniejsze niż dotychczas
- Pozostają bez zmian
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Co przede wszystkim, Pana(i) zdaniem, powinny zrobić władze współczesnej Rosji, by zadośćuczynić Polakom za zbrodnię w Katyniu:
- ujawnić wszystkie dokumenty w tej sprawie znajdujące się w rosyjskich archiwach
- oficjalnie uznać zamordowanych oficerów za ofiary zbrodni ludobójstwa
- oficjalnie przeprosić Polaków za zbrodnię popełnioną w Katyniu
- uznać odpowiedzialność władz ZSRR za wieloletnie rozpowszechnianie kłamstw w tej sprawie
- przeprowadzić śledztwo i ewentualnie wskazać bezpośrednich sprawców, nawet jeśli już nie żyją
- uwzględnić polski punkt widzenia w rosyjskich podręcznikach szkolnych
- ukarać żyjących sprawców zbrodni
- wypłacić odszkodowania rodzinom ofiar zbrodni katyńskiej
- trudno powiedzieć
/wykres wg badań III‘10, V‘10/
Jak Pan(i) sądzi, czy jest możliwe uzgodnienie wspólnej opinii na temat najważniejszych wydarzeń z najnowszej historii i np. stworzenie przez Polaków i Rosjan wspólnej wersji podręcznika do historii, który obowiązywałby w szkołach w obu krajach?
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań III‘10, V‘10/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy jest możliwe uzgodnienie wspólnej opinii na temat najważniejszych wydarzeń z najnowszej historii i np. stworzenie przez Polaków i Niemców wspólnej wersji podręcznika do historii, który obowiązywałby w szkołach w obu krajach, przez:
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań III‘10, V‘10/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) sądzi, czy jest możliwe uzgodnienie wspólnej opinii na temat najważniejszych wydarzeń z najnowszej historii i np. stworzenie przez Polaków i Ukraińców wspólnej wersji podręcznika do historii, który obowiązywałby w szkołach w obu krajach, przez:
- Tak
- Nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań III‘10, V‘10/ oraz /tabela aneksowa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych