Czy opinie, że pracownicy instytucji biorą łapówki są uzasadnione?
Instytucje:
- Przychodnie zdrowia, szpitale
- Spółdzielnie mieszkaniowe
- Sklepy, domy handlowe
- Urzędy administracji państwowej
- Zakłady usługowe
- ADM, PGM, ROM
- PZU
- Restauracje, kawiarnie, bary
- ZUS
- Banki
- Urzędy pocztowe /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) postępuje zazwyczaj wiedząc, że załatwienie konkretnej sprawy nie będzie łatwe?
- Rezygnuję z osiągnięcia celu, załatwienia sprawy
- Poprzestaję na złożeniu wniosku, podania i cierpliwie czekam na rezultat
- Staram się różnego rodzaju prezentami przyspieszyć załatwienie sprawy
- Wykorzystuję tzw. Dojścia, układy, znajomości
- Płacę ile i komu trzeba /tabela aneksowa/
Jaka część społeczeństwa będąc w takiej sytuacji postępuje tak samo?
- praktycznie wszyscy
- większość
- mniej niż połowa
- mniejszość
- praktycznie nikt
Co przede wszystkim wpływa na to, że ludzie czasami dają prezenty lub łapówki?
- konieczność, inaczej się nie da
- zwyczaje, nie wypada postępować inaczej
- zaradność, każdy sposób jest dobry, byle prowadził do celu
- trudno to jednoznacznie określić
Jak zareagował(a)by Pan(i), gdyby urzędnik zaproponowałby Panu(i) danie łapówki w zamian za załatwienie sprawy?
- Zgodził(a)bym się na taką propozycję
- Odmówił(a)bym dania łapówki
- Najpierw starał(a)bym się sprawę załatwić za wszelką cenę, a potem złożył(a)bym skargę
- Postąpił(a)bym inaczej /tabela wg terminów badań VII‘87, IX‘88/ oraz /tabela aneksowa/
Jak postąpiłby Pan(i), gdyby pracownik sklepu zaproponował sprzedanie jakiejś potrzebnej Panu(i) rzeczy za cenę wyższą od oficjalnej? /tabela aneksowa/
Tabele aneksowe