CO KSZTAŁTUJE POGLĄDY POLAKÓW NA ŚWIAT I ŻYCIE
Jaki wpływ na ukształtowanie Pana(i) poglądów na świat i życie miały(mieli):
* własne przemyślenia
* rodzice
* Jan Paweł II
* zasady religijne (wiara)
* nauczyciele
* dziadkowie
* księża / katecheci
* koledzy i przyjaciele
* literatura (pisarze)
* media (prasa, radio, telewizja, internet)
* wybitne postacie historyczne
- Duży
- Mały
- Żaden
/wykresy wg badań 2005, 2010/
Czy stara się Pan(i) w swoim życiu kierować zasadami zawartymi w dekalogu (dziesięciu przykazaniach Bożych)?
- Zdecydowanie tak
- Raczej tak
- Raczej nie
- Zdecydowanie nie
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/
Który z poniższych opisów najbardziej pasuje do Pana(i) sytuacji?
- Jestem wierzący(a) i stosuję się do wskazań Kościoła
- Jestem wierzący(a) na swój własny sposób
- Nie mogę powiedzieć, czy jestem wierzący(a) czy też nie
- Nie jestem wierzący(a) i nie interesuję się tymi sprawami
- Jestem niewierzący(a), ponieważ nauki Kościołów są błędne
- Inne
- Trudno powiedzieć
/tabela wg badań III 2000, X 2003, II 2005, V 2005, IV 2006, IV 2007, V 2009, VI 2010/
WARTOŚCI
Proszę powiedzieć, co jest ważne, a co nieważne w Pana(i) życiu osobistym? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza “zdecydowanie nieważne”, a 7 -”bardzo ważne”, proszę ocenić poszczególne wartości w Pana(i) życiu
* Zachowanie dobrego zdrowia
* Szczęście rodzinne
* Uczciwe życie
* Szacunek innych ludzi
* Spokój
* Pomyślność ojczyzny
* Grono przyjaciół
* Praca zawodowa
* Wolność głoszenia własnych poglądów
* Wykształcenie
* Wiara religijna
* Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym
* Kontakt z kulturą
* Dobrobyt, bogactwo
* Życie pełne przygód i wrażeń
* Sukces, sława
/tabela: wskazania na 7-stopniowej skali w przedziałach/ oraz /tabela: średnie/
Które z podanych na tej liście wartości są dla Pana(i) najważniejsze w życiu? Proszę wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi
- Szczęście rodzinne
- Zachowanie dobrego zdrowia
- Wykształcenie
- Pomyślność ojczyzny
- Grono przyjaciół
- Życie pełne przygód i wrażeń
- Dobrobyt, bogactwo
- Wiara religijna
- Sukces, sława
- Spokój
- Kontakt z kulturą (sztuka, muzyka, literatura, film)
- Praca zawodowa
- Wolność głoszenia własnych poglądów
- Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno politycznym
- Uczciwe życie
- Szacunek innych ludzi
- Trudno powiedzieć
/wykres wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/
ISTOTNE CECHY CODZIENNEJ EGZYSTENCJI
Które z wymienionych cech są dla Pana(i) szczególnie ważne w codziennym życiu? Z podanej listy proszę wybrać maksymalnie pięć najbardziej, Pana(i) zdaniem, istotnych cech
- Pracowitość
- Korzystanie z życia (rozrywkowość)
- Tolerancja
- Uczciwość
- Przebojowość
- Przestrzeganie prawa
- Religijność
- Patriotyzm
- Miłość rodzinna
- Prawdomówność
- Wierność partnerowi
- Szacunek dla drugiego człowieka
- Spryt
- Trudno powiedzieć
/wykres wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/
Którą z wymienionych cech postawił(a)by Pan(i) na pierwszym miejscu - jako najważniejszą?
/wykres wg badań 2005, 2010/
ETYCZNA OCENA RÓŻNYCH ZACHOWAŃ
Pewne zachowania ludzkie różnie są oceniane z punktu widzenia moralnego. Jaki jest Pana(i) stosunek do przedstawionych zachowań? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza, że “jest to zawsze złe i nigdy nie może być usprawiedliwione”, a 7 - że “nie ma w tym nic złego i zawsze może być usprawiedliwione”, proszę ocenić każde z zachowań
Oceniane zachowania:
* Wykorzystywanie pracowników przez pracodawców
* Przyjmowanie łapówek
* Bicie dzieci
* Wykorzystywanie stanowiska służbowego dla własnych korzyści
* Zdradzanie współmałżonka
* Wręczanie łapówek
* Zaniedbywanie swoich obowiązków w pracy
* Dokonywanie fikcyjnych darowizn lub zaniżanie dochodów, by zapłacić mniejszy podatek
* Przekraczanie dozwolonej prędkości na jezdni
* Przerywanie ciąży
* Jazda na gapę w autobusie lub tramwaju
* Homoseksualizm
* Wręczanie prezentów, np. lekarzom, pielęgniarkom, urzędnikom za załatwienie sprawy lub jej przyspieszenie
* Świadome kupowanie rzeczy podrabianych (fałszowanych)
* Skracanie życia nieuleczalnie chorego na jego prośbę
* Nieuczestniczenie w wyborach
* Ściąganie na egzaminach
* Rozwód
* Życie w związku bez ślubu
* Uprawianie seksu przed zawarciem małżeństwa
* Stosowanie środków antykoncepcyjnych
/tabela: wskazania na 7-stopniowej skali w przedziałach/ oraz /tabela: średnie/
Średni wskaźnik liberalizmu moralnego mierzony na skali 1-7 /tabela wg cech społeczno-demograficznych/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych