UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/99/2010

Co jest ważne, co można a czego nie wolno - normy i wartości w życiu Polaków

Autor: Rafał Boguszewski
|
2010-07-09

CO KSZTAŁTUJE POGLĄDY POLAKÓW NA ŚWIAT I ŻYCIE

Jaki wpływ na ukształtowanie Pana(i) poglądów na świat i życie miały(mieli):

* własne przemyślenia

* rodzice

* Jan Paweł II

* zasady religijne (wiara)

* nauczyciele

* dziadkowie

* księża / katecheci

* koledzy i przyjaciele

* literatura (pisarze)

* media (prasa, radio, telewizja, internet)

* wybitne postacie historyczne

- Duży

- Mały

- Żaden

/wykresy wg badań 2005, 2010/

Czy stara się Pan(i) w swoim życiu kierować zasadami zawartymi w dekalogu (dziesięciu przykazaniach Bożych)?

- Zdecydowanie tak

- Raczej tak

- Raczej nie

- Zdecydowanie nie

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/

Który z poniższych opisów najbardziej pasuje do Pana(i) sytuacji?

- Jestem wierzący(a) i stosuję się do wskazań Kościoła

- Jestem wierzący(a) na swój własny sposób

- Nie mogę powiedzieć, czy jestem wierzący(a) czy też nie

- Nie jestem wierzący(a) i nie interesuję się tymi sprawami

- Jestem niewierzący(a), ponieważ nauki Kościołów są błędne

- Inne

- Trudno powiedzieć

/tabela wg badań III 2000, X 2003, II 2005, V 2005, IV 2006, IV 2007, V 2009, VI 2010/

WARTOŚCI

Proszę powiedzieć, co jest ważne, a co nieważne w Pana(i) życiu osobistym? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza “zdecydowanie nieważne”, a 7 -”bardzo ważne”, proszę ocenić poszczególne wartości w Pana(i) życiu

* Zachowanie dobrego zdrowia

* Szczęście rodzinne

* Uczciwe życie

* Szacunek innych ludzi

* Spokój

* Pomyślność ojczyzny

* Grono przyjaciół

* Praca zawodowa

* Wolność głoszenia własnych poglądów

* Wykształcenie

* Wiara religijna

* Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym

* Kontakt z kulturą

* Dobrobyt, bogactwo

* Życie pełne przygód i wrażeń

* Sukces, sława

/tabela: wskazania na 7-stopniowej skali w przedziałach/ oraz /tabela: średnie/

Które z podanych na tej liście wartości są dla Pana(i) najważniejsze w życiu? Proszę wybrać maksymalnie trzy odpowiedzi

- Szczęście rodzinne

- Zachowanie dobrego zdrowia

- Wykształcenie

- Pomyślność ojczyzny

- Grono przyjaciół

- Życie pełne przygód i wrażeń

- Dobrobyt, bogactwo

- Wiara religijna

- Sukces, sława

- Spokój

- Kontakt z kulturą (sztuka, muzyka, literatura, film)

- Praca zawodowa

- Wolność głoszenia własnych poglądów

- Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno politycznym

- Uczciwe życie

- Szacunek innych ludzi

- Trudno powiedzieć

/wykres wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/

ISTOTNE CECHY CODZIENNEJ EGZYSTENCJI

Które z wymienionych cech są dla Pana(i) szczególnie ważne w codziennym życiu? Z podanej listy proszę wybrać maksymalnie pięć najbardziej, Pana(i) zdaniem, istotnych cech

- Pracowitość

- Korzystanie z życia (rozrywkowość)

- Tolerancja

- Uczciwość

- Przebojowość

- Przestrzeganie prawa

- Religijność

- Patriotyzm

- Miłość rodzinna

- Prawdomówność

- Wierność partnerowi

- Szacunek dla drugiego człowieka

- Spryt

- Trudno powiedzieć

/wykres wg badań 2005, 2010/ oraz /tabela aneksowa/

Którą z wymienionych cech postawił(a)by Pan(i) na pierwszym miejscu - jako najważniejszą?

/wykres wg badań 2005, 2010/

ETYCZNA OCENA RÓŻNYCH ZACHOWAŃ

Pewne zachowania ludzkie różnie są oceniane z punktu widzenia moralnego. Jaki jest Pana(i) stosunek do przedstawionych zachowań? Na skali od 1 do 7, gdzie 1 oznacza, że “jest to zawsze złe i nigdy nie może być usprawiedliwione”, a 7 - że “nie ma w tym nic złego i zawsze może być usprawiedliwione”, proszę ocenić każde z zachowań

Oceniane zachowania:

* Wykorzystywanie pracowników przez pracodawców

* Przyjmowanie łapówek

* Bicie dzieci

* Wykorzystywanie stanowiska służbowego dla własnych korzyści

* Zdradzanie współmałżonka

* Wręczanie łapówek

* Zaniedbywanie swoich obowiązków w pracy

* Dokonywanie fikcyjnych darowizn lub zaniżanie dochodów, by zapłacić mniejszy podatek

* Przekraczanie dozwolonej prędkości na jezdni

* Przerywanie ciąży

* Jazda na gapę w autobusie lub tramwaju

* Homoseksualizm

* Wręczanie prezentów, np. lekarzom, pielęgniarkom, urzędnikom za załatwienie sprawy lub jej przyspieszenie

* Świadome kupowanie rzeczy podrabianych (fałszowanych)

* Skracanie życia nieuleczalnie chorego na jego prośbę

* Nieuczestniczenie w wyborach

* Ściąganie na egzaminach

* Rozwód

* Życie w związku bez ślubu

* Uprawianie seksu przed zawarciem małżeństwa

* Stosowanie środków antykoncepcyjnych

/tabela: wskazania na 7-stopniowej skali w przedziałach/ oraz /tabela: średnie/

Średni wskaźnik liberalizmu moralnego mierzony na skali 1-7 /tabela wg cech społeczno-demograficznych/

Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych

Liczba stron:
21
Badanie:
201025 Aktualne problemy i wydarzenia (241)
Kategorie tematyczne:
Etyka; wartości moralne
Słowa kluczowe:
wartości życiowe, wartości życiowe prospołeczne, liberalizm moralny, eutanazja, homoseksualizm, aborcja, moralność, etyka, łapówki, normy, uczciwość, szacunek, ściąganie na egzaminach, dekalog, przerywanie ciąży, wiara, system wartości, zdrowie, życie codzienne
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry