OPINIE O STANIE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
Jak Pan(i) ocenia stan szkolnictwa wyższego w Polsce?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/wykres wg badań 2008, 2011/ oraz /tabela odpowiedzi osób wg: studiujących; niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich; niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem poziomu nauczania
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem podejścia do studentów?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem przygotowania absolwentów do pracy zawodowej?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem dopasowania kierunków studiów do rynku pracy?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia wyższe uczelnie w Polsce pod względem stwarzania możliwości rozwoju dla kadry naukowej?
- Bardzo dobrze
- Raczej dobrze
- Raczej źle
- Bardzo źle
- Trudno powiedzieć
/tabela: ogół badanych/ oraz /tabela: odpowiedzi osób studiujących/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących, ale mających studentów wśród bliskich/ oraz /tabela: odpowiedzi osób niestudiujących i niemających studentów wśród bliskich/
Jak Pan(i) ocenia, czy w porównaniu z innymi państwami Unii Europejskiej jakość kształcenia na polskich uczelniach jest:
- wyższa
- porównywalna
- niższa
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
Jak Pan(i) ocenia uczelnie publiczne i niepubliczne w Polsce pod względem jakości kształcenia?
- Uczelnie publiczne są dużo lepsze niż niepubliczne
- Generalnie uczelnie publiczne są lepsze, ale niektóre uczelnie niepubliczne są równie dobre
- Jakość kształcenia na uczelniach publicznych i niepublicznych jest porównywalna
- Generalnie uczelnie niepubliczne są lepsze, ale niektóre uczelnie publiczne są równie dobre
- Uczelnie niepubliczne są dużo lepsze niż publiczne
- Trudno powiedzieć
/wykres/ oraz /tabela aneksowa/
AKCEPTACJA RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA
Czy instytucje naukowe w Polsce (np. wyższe uczelnie, instytuty badawcze) powinny być finansowane:
– z budżetu państwa /tabela aneksowa/
– z pieniędzy od firm prywatnych, które miałyby z tego korzyści (np. dostęp do wyników badań, możliwość zatrudnienia dobrze wykształconych absolwentów)
– z działalności gospodarczej prowadzonej przez instytucje naukowe
– z opłat za studia wieczorowe i zaoczne ponoszonych przez studentów /tabela aneksowa/
– z opłat za studia wszelkiego rodzaju, również studia dzienne, ponoszonych przez studentów /tabela aneksowa/
/tabela: odpowiedzi twierdzące wg badań 2008, 2011/
Czy, Pana(i) zdaniem, rząd powinien przeznaczyć więcej niż obecnie pieniędzy z budżetu państwa na szkolnictwo wyższe oraz badania naukowe w Polsce czy też nie?
- Tak, ale tylko wtedy, gdyby nie oznaczało to zmniejszenia wydatków na inne dziedziny
- Tak, również gdyby miało to oznaczać zmniejszenie wydatków na inne dziedziny
- Nie, szkolnictwo wyższe i badania naukowe nie powinny być finansowane przez budżet państwa w większym stopniu niż obecnie
- Trudno powiedzieć
/wykres: odpowiedzi osób, które nie są przeciwne finansowaniu szkolnictwa wyższego z budżetu państwa/
Aneks - tabele zróżnicowań społeczno-demograficznych