UWAGA! Ten serwis używa cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.Rozumiem
 

PUBLIKACJE

Komunikat z badań nr BS/94/92/96

Łamanie praw pacjentów - mit czy rzeczywistość

Autor: Janusz Halik
|
1996-06-28

STOPIEŃ POINFORMOWANIA O ISTNIENIU PRAW PACJENTA

Czy słyszał Pan(i), że w Polsce obowiązują przepisy chroniące prawa pacjentów?

- Tak, słyszałe(a)m i wiem, o jakie prawa chodzi

- Tak, słyszałe(a)m o tych prawach, ale nie znam szczegółów

- Nigdy nie słyszałe(a)m o istnieniu takich przepisów /wykres/ oraz /tabela aneksowa/

W jaki sposób zapoznał się Pan(i) z przepisami chroniącymi prawa pacjentów?

- Poinformował Pana(ią) o nich personel medyczny

- Były upowszechniane w formie broszury

- Były wywieszone wewnątrz zakładu opieki zdrowotnej

- Dowiedziałem się o nich w inny sposób

OPINIE O ŁAMANIU PRAW PACJENTA

Które z następujących działań lekarzy i personelu medycznego są w Pana(i) opinii najbardziej dokuczliwe dla pacjentów?

- Konieczność płacenia za leki lub artykuły sanitarne w trakcie leczenia szpitalnego /tabela aneksowa/

- Proponowanie prywatnej zapłaty za leczenie i zabiegi /tabela aneksowa/

- Zawstydzanie i krępowanie pacjentów

- Wprowadzanie szpitalnych ograniczeń w odwiedzinach rodziny i bliskich

- Brak należytych informacji o wszystkich sprawach związanych z leczeniem

- Brak możliwości wyrażenia zgody na sposób leczenia i zabiegi

- Brak informacji o możliwości wglądu pacjentów we własną dokumentację medyczną /wykres/

PRZEJAWY ŁAMANIA PRAW PACJENTÓW - CZĘSTOŚĆ WYSTĘPOWANIA A DOKUCZLIWOŚĆ

Jak często, Pana(i) zdaniem, zdarza się, iż lekarze i inny personel medyczny nie przestrzegają następujących reguł postępowania wobec pacjentów?

- Nie informują o możliwościach wglądu pacjentów w ich własną dokumentację medyczną /tabela aneksowa/

- W szpitalach nie zapewniają odpowiednich leków lub artykułów sanitarnych /tabela aneksowa/

- Proponują wykonanie różnych usług i zabiegów za prywatną opłatę

- Nie informują pacjentów o wszystkich sprawach związanych z przebiegiem leczenia

- Nie pytają o zgodę pacjenta na sposób leczenia i zabiegi

- Swoim zachowaniem zawstydzają lub krępują pacjentów

- W szpitalach wprowadzają takie przepisy, które nie pozwalają pacjentowi na pełny kontakt z rodziną

ŁAMANIE PRAW PACJENTÓW - MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ

Łamanie praw pacjentów - ocena ogółu badanych (1) a doświadczenia pacjentów szpitali (2):

(1) Brak informacji o możliwości wglądu pacjentów we własną dokumentację medyczną

(2) Nie wiedziałem, że mam takie prawo

(1) Brak zapewnienia odpowiednich leków i artykułów sanitarnych w szpitalach

(2) Prywatna opłata za leki i artykuły potrzebne do leczenia szpitalnego

(1) Proponowanie wykonania różnych usług i zabiegów za prywatną opłatę

(2) Potwierdzenie faktu proponowania przez lekarzy wykonania zabiegu lub operacji za prywatną opłatę

(1) Brak należytej informacji o wszystkich sprawach związanych z przebiegiem leczenia

(2) Nigdy nie otrzymano pełnej informacji od lekarzy

(1) Brak możliwości wyrażenia zgody na sposób leczenia i zabiegi

(2) Lekarze nigdy nie pytali o zgodę na określone leczenie lub zabiegi

(1) Zawstydzanie i krępowanie pacjentów podczas badań

(2) Wiele razy odczuwano skrępowanie w trakcie przebiegu badań

(1) Wprowadzanie w szpitalach ograniczeń w odwiedzinach rodziny i bliskich

(2) Zdecydowanie niewystarczające możliwości odwiedzin rodziny lub bliskich /wykres/

Tabele aneksowe

Liczba stron:
23
Badanie:
9620 Omnibus - kwiecień 96
Kategorie tematyczne:
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
Słowa kluczowe:
ochrona zdrowia, prawa pacjenta, służba zdrowia, lekarz, pacjent, personel medyczny, szpital
Tabele zróżnicowań socjodemograficznych:
 
Tak
 
 
Przejdź do pkjpaPKJPA        Projekty EFSEFS        Przejdź do portalu Badania WyborczeBadania wyborcze
Przewiń do góry