STOPIEŃ POINFORMOWANIA O ISTNIENIU PRAW PACJENTA
Czy słyszał Pan(i), że w Polsce obowiązują przepisy chroniące prawa pacjentów?
- Tak, słyszałe(a)m i wiem, o jakie prawa chodzi
- Tak, słyszałe(a)m o tych prawach, ale nie znam szczegółów
- Nigdy nie słyszałe(a)m o istnieniu takich przepisów /wykres/ oraz /tabela aneksowa/
W jaki sposób zapoznał się Pan(i) z przepisami chroniącymi prawa pacjentów?
- Poinformował Pana(ią) o nich personel medyczny
- Były upowszechniane w formie broszury
- Były wywieszone wewnątrz zakładu opieki zdrowotnej
- Dowiedziałem się o nich w inny sposób
OPINIE O ŁAMANIU PRAW PACJENTA
Które z następujących działań lekarzy i personelu medycznego są w Pana(i) opinii najbardziej dokuczliwe dla pacjentów?
- Konieczność płacenia za leki lub artykuły sanitarne w trakcie leczenia szpitalnego /tabela aneksowa/
- Proponowanie prywatnej zapłaty za leczenie i zabiegi /tabela aneksowa/
- Zawstydzanie i krępowanie pacjentów
- Wprowadzanie szpitalnych ograniczeń w odwiedzinach rodziny i bliskich
- Brak należytych informacji o wszystkich sprawach związanych z leczeniem
- Brak możliwości wyrażenia zgody na sposób leczenia i zabiegi
- Brak informacji o możliwości wglądu pacjentów we własną dokumentację medyczną /wykres/
PRZEJAWY ŁAMANIA PRAW PACJENTÓW - CZĘSTOŚĆ WYSTĘPOWANIA A DOKUCZLIWOŚĆ
Jak często, Pana(i) zdaniem, zdarza się, iż lekarze i inny personel medyczny nie przestrzegają następujących reguł postępowania wobec pacjentów?
- Nie informują o możliwościach wglądu pacjentów w ich własną dokumentację medyczną /tabela aneksowa/
- W szpitalach nie zapewniają odpowiednich leków lub artykułów sanitarnych /tabela aneksowa/
- Proponują wykonanie różnych usług i zabiegów za prywatną opłatę
- Nie informują pacjentów o wszystkich sprawach związanych z przebiegiem leczenia
- Nie pytają o zgodę pacjenta na sposób leczenia i zabiegi
- Swoim zachowaniem zawstydzają lub krępują pacjentów
- W szpitalach wprowadzają takie przepisy, które nie pozwalają pacjentowi na pełny kontakt z rodziną
ŁAMANIE PRAW PACJENTÓW - MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ
Łamanie praw pacjentów - ocena ogółu badanych (1) a doświadczenia pacjentów szpitali (2):
(1) Brak informacji o możliwości wglądu pacjentów we własną dokumentację medyczną
(2) Nie wiedziałem, że mam takie prawo
(1) Brak zapewnienia odpowiednich leków i artykułów sanitarnych w szpitalach
(2) Prywatna opłata za leki i artykuły potrzebne do leczenia szpitalnego
(1) Proponowanie wykonania różnych usług i zabiegów za prywatną opłatę
(2) Potwierdzenie faktu proponowania przez lekarzy wykonania zabiegu lub operacji za prywatną opłatę
(1) Brak należytej informacji o wszystkich sprawach związanych z przebiegiem leczenia
(2) Nigdy nie otrzymano pełnej informacji od lekarzy
(1) Brak możliwości wyrażenia zgody na sposób leczenia i zabiegi
(2) Lekarze nigdy nie pytali o zgodę na określone leczenie lub zabiegi
(1) Zawstydzanie i krępowanie pacjentów podczas badań
(2) Wiele razy odczuwano skrępowanie w trakcie przebiegu badań
(1) Wprowadzanie w szpitalach ograniczeń w odwiedzinach rodziny i bliskich
(2) Zdecydowanie niewystarczające możliwości odwiedzin rodziny lub bliskich /wykres/
Tabele aneksowe